چاپ این برگه

مقایسه دوربین اکسپریا ۱ مارک ۲ با گلکسی اس ۲۰ پلاس

بویرنیوز: شاید سونی از نظر تعداد فروش اوضاع خوبی نداشته باشد اما دلیل نمی شود که پرچمدارش لزوما دستگاه خوبی نباشد. اکسپریا ۱ مارک ۲ امید سونی برای موفق شدن در بازار پرچمدارهاست. هر چند که برای همه ما مبرهن است که چنین نخواهد شد (حداقل از نظر تعداد فروش) اما دوست داریم که دوربین آن را با گلکسی اس ۲۰ پلاس مقایسه کنیم تا ببینیم سونی در سال ۲۰۲۰ در کجای بازار بهترین دوربین موبایل قرار خواهد گرفت. پس اجازه بدهید مقایسه دوربین اکسپریا ۱ مارک ۲ با گلکسی اس ۲۰ پلاس را آغاز کنیم.

مقایسه دوربین اکسپریا ۱ مارک ۲ با گلکسی اس ۲۰ پلاس

مقایسه دوربین اکسپریا ۱ مارک ۲ با گلکسی اس ۲۰ پلاس

با وجود ساخت حسگر تصویر تعداد زیادی از دوربین های موبایل هوشمند توسط سونی اما گوشی های این غول ژاپنی هرگز بازی عکاسی موبایل خود را کاملاً کامل نکرده اند. سونی Xperia 1 II با استفاده از ویژگی های دوربین های آلفا و لنزهای Zeiss در تلاش است تا ما را متقاعد کند که این بار متفاوت است.

امروز می خواهیم یک مقایسه با پرچمدار ۲۰۲۰ سامسونگ که یک دوربین توانمند و دستگاه محبوبی است داشته باشیم که ببینیم سونی Xperia 1 II یک خرید رقابتی برای کسانی است که دوربین برای آن ها حرف اول را می زند؟

قبل از ورود به بخش مقایسه تصاویر اجازده بدهید آنچه را که هر تلفن هوشمند در بخش دوربین ارائه می دهند مرور کنیم. این دو گوشی یک فرمول آشنا ارایه می کنند. هر دو دستگاه با ارایه دوربین های تله، زاویه دید بزرگ و عادی، یک مجموعه انتخاب بسیار انعطاف پذیر را ارائه می دهند. این تلفن ها همچنین برای بهبود کیفیت نرم افزاری تصاویر بوکه دارای حسگر عمق پرواز یا ToF هستند.

با وجود شباهت های سخت افزار، نگاه دقیق تر به مشخصات تفاوت های جالبی را نشان می دهد. سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی سونی کمی بزرگتر است و دیافراگم کمی گسترده تر از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی سامسونگ (f/1.7 در مقابل f/1.8) را نشان می دهد و این ها به دریافت نور بهتر اشاره دارد.

در حالی که سونی از سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی در هر سه دوربین استفاده می کند، سامسونگ برای جزئیات بیشتر، دوربین تله ۶۴ مگاپیکسلی (با ویژگی ادغام پیکسل ها و ثبت تصویر ۱۶ مگاپیکسلی) دارد، البته با تکیه بر رویکرد نرم افزاری ترکیبی برای بزرگنمایی ۳ برابر نیز استفاده می شود. باید ببینیم که آیا این رویکرد بهتری نسبت به سنسور بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابر سونی با حسگر تصویر کوچکتر دارد یا خیر.

جالب است که برای دوربین زاویه دید عریض سونی فوکس دوال پیکسل عنوان شده است در حالی که برای گلکسی اس ۲۰ پلاس اصلا توانایی فوکوس خودکار درج نشده است. من درباره این بخش مطمئن نیستم و این دیتای منبع مطلب است اما اگر اینطور باشد، در این بخش انتظار داریم نماینده سونی بهتر بدرخشد.

توجه داشته باشید که در این مقایسه از برنامه استاندارد دوربین Xperia 1 II به جای Photo Pro استفاده کرده شده و دلیل این است که ببینید چگونه هر دو گوشی عکسبرداری با کمترین ورودی دستی را دارند.

۱- مقایسه رنگ ها

اکسپریا ۱ مارک ۲

اکسپریا ۱ مارک ۲

گلکسی اس ۲۰ پلاس

گلکسی اس ۲۰ پلاس

قابل توجه ترین تفاوت بین دوربین های Galaxy S20 Plus و Xperia 1 II در پردازش رنگ آنها است. سامسونگ در بیشتر مواقع از رنگهای شارپ و صریح و روشن استفاده می کند. شما می توانید این موضوع را به طور قابل ملاحظه ای در آسمانهای بیش از حد آبی، سبزی گیاهان و لکه های قرمز مشاهده کنید. سونی Xperia 1 II با داشتن پالت رنگی، محافظه کارتر و واقع گرایانه تر است اما هر دو در بعضی موارد ممکن است کمی بیش از حد گرم به نظر برسند. گوشی سونی همچنین با حالت HDR در مقایسه با سامسونگ که کنترل نوردهی بسیار خوبی را ارائه می دهد، تقریباً عملکرد خوبی ندارد.

اکسپریا ۱ مارک ۲

اکسپریا ۱ مارک ۲

گلکسی اس ۲۰ پلاس

گلکسی اس ۲۰ پلاس

۲- دوربین زاویه دید عریض

گلکسی اس ۲۰ پلاس همچنین نسبت به Xperia 1 II ضبط جزئیات بهتر و نویز کمتری را ارائه می دهد، اگرچه هر دو دوربین از این نظر کاملاً مناسب هستند و شما برای متوجه شدن تفاوت واقعاً مجبور به زوم کردن روی تصاویر آن ها هستید. این تفاوت ها با دوربین های زاویه دید برجسته تر می شود. تصاویر سونی دارای پردازش نویزی قابل توجه و اندکی قابل توجه هستند. با این حال Xperia 1 II با فوکس و جزئیات بیشتر در مقایسه با عملکرد سامسونگ تلاش می کند تصاویر بهتری بگیرد. هرچند که لنزهای با زاویه دید کامل مناسب نیستند و در صورت عدم وجود کروماتاتیک و اعوجاج لنز بسیار زیاد خواهید بود.

اکسپریا ۱ مارک ۲

اکسپریا ۱ مارک ۲

گلکسی اس ۲۰ پلاس

گلکسی اس ۲۰ پلاس

اکسپریا ۱ مارک ۲

اکسپریا ۱ مارک ۲

گلکسی اس ۲۰ پلاس

گلکسی اس ۲۰ پلاس

۳- عکاسی بوکه و پرتره

اکسپریا ۱ مارک ۲

اکسپریا ۱ مارک ۲

گلکسی اس ۲۰ پلاس

گلکسی اس ۲۰ پلاس

اکسپریا ۱ مارک ۲

اکسپریا ۱ مارک ۲

گلکسی اس ۲۰ پلاس

گلکسی اس ۲۰ پلاس۳

برای عکاسی بوکه و پرتره چند تصویر ثبت شده تا بررسی شود که این تلفن ها به خوبی در تشخیص لبه و کیفیت کلی چطور عمل می کنند. تشخیص لبه در هر دو گوشی بسیار خوب است اگرچه Xperia 1 II مقدای بهتر است. سنسورهای عمق اضافه شده هر دو گوشی به دقت bokeh کمک می کنند. با این حال، سونی به طور پیش فرض یک بوکه نرمتر را انتخاب می کند، که طبیعی تر به نظر می رسد و پیشرفت واقعی تری نسبت به فوکوس دارد.

البته موضوعی که کاملا در هر دو تصویر مشخص است، گستره دینامیکی بهتر گلکسی اس ۲۰ پلاس است.

۴- زوم

اکسپریا ۱ مارک ۲

اکسپریا ۱ مارک ۲

گلکسی اس ۲۰ پلاس

گلکسی اس ۲۰ پلاس

بزرگترین تفاوت سخت افزاری بین گلکسی S20 Plus در مقابل اکسپریا 1 II دوربین های بزرگنمایی است. سونی تصمیم به رزلوشن پایین تر اما با بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابر می دهد در حالی که سامسونگ از فناوری وضوح بالا و بزرگنمایی هیبریدی استفاده می کند. نتایج اما همانطور که می بینید جالب است.

در فریم کامل، به نظر می رسد که هر دو تلفن سطح قابل توجهی از جزئیات را ارائه می دهند. در عوض، تفاوت پردازش تصاویر مانند رنگ و HDR / اکسپوژر است که کاملاً مشهود است بین این دو. به طور کلی، سامسونگ در هر سه دوربین خود سازگارترین است، اما به این معنا نیست که نتایج Sony در اکثر موارد بد به نظر برسد.

اکسپریا ۱ مارک ۲

اکسپریا ۱ مارک ۲

گلکسی اس ۲۰ پلاس

گلکسی اس ۲۰ پلاس

با این وجود، برش 100٪ در این تصاویر بزرگنمایی، کاستی رویکرد ترکیبی سامسونگ را نشان می دهد. جزئیات دقیقاً در مورد Galaxy S20 Plus وجود ندارد و علائم روشنی از پردازش سنگین از افزایش قدرت هیبریدی وجود دارد. این بدترین چیزی نیست که دیده ام، اما عالی به نظر نمی رسد.

سونی Xperia 1 II به لطف طول بزرگنمایی اپتیکال، دارای علائم بسیار کمتری برای پردازش سنگین است. با این حال، رویکرد ترکیبی سامسونگ نگاهی سازگار با سطح زوم را حفظ می کند در حالی که با Xperia 1 II یک کیفیت قابل توجه در زوم ۳ برابر دارد.

عجیب و غریب اینکه اگر زوم دوربین را تا 3 برابر کنید، برنامه دوربین از لنز تله استفاده نمی کند. برای به دست آوردن بهترین کیفیت بزرگنمایی، باید روی نماد 3x کلیک کنید. به همین ترتیب برای دسترسی به لنزهای با زاویه دید عریض. این عجیب است!

۵- شرایط نور ضعیف

سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس و سونی اکسپریا 1 II برای عکسبرداری در تاریکی به حالت های شاتر طولانی شبانه تکیه می کنند و با پردازش نرم افزار تاری از بین می رود. تار شدن در اثر تکان خوردن بیشترین تأثیر را بر مدل Xperia نشان می دهد، الگوریتم تجدید تصویر کمی ضعف را نشان می دهد.

اکسپریا ۱ مارک ۲

اکسپریا ۱ مارک ۲

گلکسی اس ۲۰ پلاس

گلکسی اس ۲۰ پلاس

تصویر اول را ببینید. نبود ضبط HDR چند فریم به اینجا هم کمک نمی کند. اما هنگامی که از جزئیات و نویز صحبت می شود، هر دو سنسور دوباره بسیار نزدیک عمل می کنند. عجیب که اکسپریا ۱ مارک ۲ فاقد حالت اختصاصی عکاسی کم نور هستند.

دوربین گوشی سونی هنگام عکسبرداری با نور کم، از نظر دامنه و رنگ پویا جلوتر است. شما می توانید این موضوع را به ویژه در تصویر دوم مشاهده کنید، جایی که گل ها رنگ خود را بسیار بهتر حفظ می کنند. با این حال، سامسونگ کار بهتری را برای تصحیح منابع نور بسیار گرم انجام می دهد.

اکسپریا ۱ مارک ۲

اکسپریا ۱ مارک ۲

گلکسی اس ۲۰ پلاس

گلکسی اس ۲۰ پلاس

جمع بندی

با وجود شکایت مرتب در مورد اشباع اشباع سامسونگ، جدیدترین پرچمدار آن در مقایسه گلکسی اس 20 پلاس در مقابل اکسپریا 1 II بهتر عمل کرده است. گلکسی S20 Plus کیفیت تصویر و پردازش مداوم را در هر سه دوربین آن ارائه می دهد، این نرم افزار هر آنچه را می خواهید انجام می دهد و این گوشی گزینه های خوب HDR و Night Mode را ارائه می دهد.

سونی اکسپریا 1 II با این حال چند امتیاز بیشتر از S20 Plus دارد. اشباع و دقت رنگ گوشی به ویژه قابل توجه تر است و در نور کم دامنه دینامیکی عالی را ارائه می دهد. نرم افزار تلفن بوکه بهتری را فراهم است. سونی همچنین در مرحله پردازش تصویر سبک تر است و در ازای مقابله با برخی از نویزها، چندین عیب دیگر را نیز در معرض دید شما قرار می دهد.

فقدان HDR مناسب و معقول سونی منجر به بروز مشکلات در معرض نور می شود

من واقعاً می خواهم دوربین Xperia 1 II را دوست داشته باشم، همانطور که خیلی خوب عمل می کند. با این حال عدم اجرای مناسب HDR منجر به عکس های با نورهای شدی و سایه های ضعیف شده می شود. در کنار هر دوربین هوشمند مدرن، اینها به سادگی بد به نظر می رسند.

یک حالت HDR چند فریم عملکردی بیشتر در برنامه Photo Pro وجود دارد، اما این واقعاً باید یک ویژگی استاندارد در برنامه پیش فرض نیز باشد. به همین ترتیب، وضعیت عجیب و غریب با فعال کردن لنزهای زوم نشان می دهد که سونی هنوز به جزئیات دقیق تجربه دوربین خود توجه کافی ندارد.

نظر شما چیست؟ کدام یک برای شما جذاب است؟

 

ترنجی