دوشنبه 16 تیر 1399 - 14:34

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ایران : خدانگهدار آیفون؟

بنابر اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران واردات و ثبت تلفن‌های همراه هوشمند به ارزش بالای سیصد یورو به ایران ممنوع اعلام شده است. ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو به ایران مستقیما به معنای این است: “خدانگهدار آیفون، سلام میان رده های اندرویدی ”

بویرنیوز: آن‌طور که پیداست باید با گوشی‌های گران‌تر از 300 یورو خداحافظی کنیم. گزارش‌های منتشر شده حاکی از ممنوعیت واردات گوشی‌های با قیمت بیش از 300 یورو است و ظاهراً رجیستری آنها ممنوع می‌شود. جزئیات را در ادامه همین نوشتار بخوانید.

بر پایه اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران، واردات گوشی‌های با قیمت بیش از 300 یورو منع شده است. به این ترتیب نه تنها ارز به واردات آنها اختصاص نمی‌یابد، بلکه رجیستر هم نخواهد شد.

به وضوح چنین تصمیمی اگر عملی شود، می‌تواند ناشی از منابع ارزی محدود دولت و در سایه حمایت از برندهای داخلی ارزیابی شود.

اطلاعیه انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران در خصوص ممنوعیت واردات گوشی‌های با قیمت بیش از 300 یورو به شرح زیر است:

«احتراماً، پیرو نامه ۶۰/۹۱۳۹۰ مورخ ۱۱ تیر ماه ۹۹ که امروز به انجمن رسیده است بنا به تصمیمات جلسات مورخ ۹۹/۴/۲ کارگروه نظارت و تخصیص ارز با توجه به محدودیت­ های اعمال شده در سقف تخصیص ارز واردات موبایل در سال جاری و ممنوعیت واردات کالای بالای ۳۰۰ یورو در رویه مسافری و تجاری، با توجه به مساعدت و حمایت مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت مقرر گردید بازرگانان محترم برای قبض انبار های قبل از ۲۶ خرداد اقدام به دریافت کوتاژ و بروزرسانی فایل ارسالی به انجمن جهت تجمیع و اعلام به آن اداره کل تا روز سه شنبه ۱۷ تیر ماه نمایند. لذا خواهشمند است در لیست اعلامی قبلی شماره کوتاژ را بارگذاری فرموده و به همراه کپی کوتاژ به ایمیل انجمن (Info@cpma.ir) تا روز دوشنبه مورخ ۱۶ تیر ماه ۹۹ ارسال فرمایید. جهت استحضار شما عزیزان، متن مصوبات صورتجلسه کمیته تخصیص ارز کشور به همراه نمونه جدول اعلام کوتاژ ضمیمه اطلاعیه می­گردد.»

233233.PNG

هم زمان این انجمن مصوبات جلسه کمیته تخصیص ارز کشور به تاریخ 21 خرداد 99 را منتشر کرده که مقرر شده واردات گوشی های با قیمت بیش از 300 یورو منع شود. یکی دیگر از مصوبات این جلسه، ممنوعیت واردات گوشی به صورت مسافری است.

به این ترتیب به نظر می رسد باید با گوشی های با قیمت بیش از 300 دلار خداحافظی کنیم و بازار ایران در انحصار گوشی های ارزان قیمت تا میان رده خواهد بود. این خبر می تواند با شوک قیمتی نیز همراه باشد.

با این حساب حتی گوشی هایی چون Galaxy A51 سامسونگ هم به خاطرات مردم ایران خواهد پیوست. روشن نیست گوشی های روز دنیا چون iPhone SE (2020) اپل و بسیاری دیگر از پرچمداران جدید چگونه وارد کشور شده اند.

از اول خرداد اجرایی شده، تنها اعلام نکردند

«شهر سخت افزار» در پیگیری این موضوع با روابط عمومی شرکت مدیاپردازش، از تامین کنندگان بزرگ گوشی موبایل در کشور، گفتگو کرد. به گفته مهدی بوذری، مدیر روابط عمومی شرکت مدیاپردازش، ممنوعیت واردات گوشی های با قیمت بالای 300 یورو تقریباً از اوایل خرداد اجرایی شده و صرفا اعلام نشده بود.

شرکت مدیاپردازش می گوید در سایه ممنوعیت جدید آنها از ابتدای امسال تقریباً هیچ گوشی پرچمداری وارد کشور نکرده اند. همچنین بوذری تاکید کرد واردات گوشی به صورت مسافری هم مشمول محدودیت جدید می شود و باید با گوشی های اپل که تمامی مدل های آن بیش از 300 یورو قیمت دارند، خداحافظی کرد.

شهر سخت افزار

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=321704
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما