دوشنبه 16 تیر 1399 - 10:33

گلوي نحيف کهگيلويه و بويراحمد همچنان در چنگال محروميت هاي تاريخي!

کهگیلویه و بویراحمد را به جرأت باید یکی از مستعد ترین استان های کشور دانست.

به گزارش بویرنیوز، کهگیلویه و بویراحمد از استان های چهارفصل کشور است که علاوه بر مواهب طبیعی و زیبایی های کوهساران، چشمه ها و قله دنایش، ظرفیت های کم نظیر گاز و نفت(تولید ۲۵ درصد نفت و گاز کشور)، آب (حدود ۱۰ درصد آب کشور)، تنوع گیاهان دارویی و آثار باستانی آن چشمگیر و قابل توجه است.

فراتر از اینها، سرمایه انسانی ارزشمند این استان لُر نشین همیشه در طول تاریخ زبانزد بوده است. میهن پرستی و عرق به ایران اسلامی در میان مردم این استان و لرها است، دو خصیصه ای که همه به آن معترف هستند.

رهبر انقلاب نیز در بیاناتی به برخی خصایص اقوام لر اشاره و فرمودند: قوم بختیاری و لُرها جزء بهترین و باوفاترین اقوام ایرانی هستند و به صفت صداقت، شجاعت، غیرت، صفا و پایداری بر عقائد اسلامی و شیعی شناخته می‌شوند.

در کنار همه اين افتخارات در طول جنگ تحميلي اين استان بيشترين شهيد به نسبت جمعيت را با حدود 1880 شهيد در کارنامه خود دارد.

هدف ما از بیان این مقدمه اما چیز دیگری است:

شاید شما فکر کنید استانی با این همه نعمت خدادادی و نیروی انسانی شایسته الان در آمارهای اقتصادی جایگاه ارزنده ای در کشور دارد اما دریغا که چنین نیست.

استان کهگیلویه و بویراحمد منابع عظیم نفت و گاز دارد اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و پتروشیمی، عملاً بهره ای از این ظرفیت ارزشمند نمی‌برد و نفت و گاز آن در مسافتی دورتر شمع صنایع و پتروشیمی دیگر استان ها و اشتغال برای جوانان همان استان ها را روشن کرده، اگرچه منکر حقوق دیگر استان ها نیستیم اما انصاف و عدالت حکم میکند خود کهگیلویه و بویراحمد نیز از این مواهب به صورتی ارزنده تر بهره مند شود.

در کنار تأمین حدود ۱۰ درصد آب کشور اما سدهای موجود در استان به گونه ای است که منفعت عمده آن برای دیگر استان ها است، اگرچه در سالهاي اخير وضعيت حق آبه استان بهتر شده اما تا رسيدن به نقطه مطلوب همچنان فاصله است.

اعتبارات اين استان به حدي قطره چکاني و اندک است که شاهد تداوم عمليات پروژه هايي با عمر 20 سال و بالاتر در آن هستيم و وقتي عمر مفيد سازه ها تمام مي شود تازه فصل بهره برداري از برخي پروژه هاي عمراني آغاز مي شود!

استفاده از مدیران و جوانان شایسته این استان آنطور که باید نیست، وقتی داستان رشادت های مردم استان در ‌قبال ظلم ها و تعدی ها به خاک پاک ایران اسلامی را میشنویم احساس غرور میکنیم، این جوانان پاک و مخلص بدون شک می‌توانند حافظان مطمئنی برای کیان کشور باشند کما اینکه در هر جایگاهی بوده اند همیشه سلامت نفس و پاک دستی آنها زبانزد بوده است.

اين جوانان همانهايي هستند که با وجود محروميت شديد اما هر ساله بيشترين آمار شرکت در مراسمات همبستگي ملي از جمله انتخابات را رقم مي زنند.

مخلص کلام ‌اینکه استانی با این همه ظرفیت و منابع که‌ مردمش در پایمردی نمونه اند و هر موقعیتی که نظام نیازمند حضور در صحنه ملت داشته، بدون چشم داشت آمده اند نباید الان در شرایطی باشد که به اندازه انگشتان دست صنعت بزرگ نداشته باشد، بیکاری به ویژه در قشر جوان بیداد کند، و در کنار سدها خبری از کشاورزی پر رونق و آب شرب پایدار برای مردم نباشد! و در وراي همه اين مشکلات به نخبگان و مديران ارزشمند ملي آن نيز آنطور که شايسته است ميدان داده نشود!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=321665
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فراسو گفت:

    درود بر قلمت…

دیدگاه شما