چاپ این برگه

قابلیت قلعه دیشموک در تبدیل به سایت موزه گردشگری

قابلیت قلعه دیشموک در تبدیل به سایت موزه گردشگری

به گزارش بویرنیوز: قلعه تاریخی دیشموک ظرفیت تبدیل به سایت موزه گردشگری را با توجه به پتانسیل‌های معماری و چشم اندازهای طبیعی جهت رونق اشتغال در منطقه دیشموک دارد.

دکتر هادیان معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در بازدید از قلعه تاریخی دیشموک طبق شواهد قدمت آن به دوره تاریخی ساسانی تا پهلوی بر می‌گردد.

وی افزود: قلعه تاریخی دیشموک با ظرفیت های معمارانه‌ای که دارد قابلیت تبدیل شدن به سایت موزه تاریخی با حمایت مردم، مسئولین اداره کل میراث فرهنگی استان و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور را دارد.

هادیان ادامه داد: شهر دیشموک چشم اندازهای بی نظیر و ظرفیت های بسیار عظیمی در خصوص گردشگری و میراث طبیعی دارد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: آثار ملموس و ناملموس ، آداب و سنن مردم در کنار این مجموعه تاریخی فرصت بی نظیری برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه دیشموک را فراهم کرده است.

هادیان افزود: با تعامل سازنده پژوهشگاه با اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد مطالعات لازم در خصوص قلعه تاریخی دیشموک برای پیشبرد آمال ها و آرزوهای مردم در خصوص سایت موزه گردشگری را آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای تبدیل شدن محوطه قلعه تاریخی دیشموک به سایت موزه اقداماتی از قبیل مطالعات باستان شناختی، خوانا سازی پلن دقیق این اثر تاریخی، تعریف مسیرهای بازدید، مطالعات دقیق مصالح شناسی و مطالعات مرمت و حفاظت بنای تاریخی روی این قلعه باید انجام تا شرایط تبدیل به سایت موزه و حفظ دراز مدت آن انجام شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور گفت:برای محقق و تبدیل شدن قلعه تاریخی دیشموک به سایت موزه همکاری لازم در خصوص مطالعات و تحقیقات لازم توسط پژوهشگاه،حمایت های مسئولین اجرایی همچون اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان و Ngo  ها ،مردم و اهالی در این خصوص باید انجام شود.

هادیان افزود: برای تحقق این مهم دستگاه علمی،اجرایی و آموزشی باید در این کار دخیل شوند تا منجر به یک کار موفق و به نتیجه مطلوب برسد.

صفایی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: به همراه معاونت پژوهشی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور از روستاهای الگن و المور و قلعه تاریخی شهر دیشموک بازدید داشتیم.

وی افزود:تفاهم نامه سه جانبه ای بین اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان، پژوهشگاه و تشکل های مردم نهاد منعقد گردید.

صفایی ادامه داد: این تفاهم نامه با هدف احیاء پوشش جنگلی ،آداب و رسوم و سنن زندگی مردم و توسعه گردشگری در خصوص بوم گردی منعقد گردید.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گفت:در حوزه صنایع دستی و تاریخی طی جلسه ای با مسئولین اداری بخش دیشموک که در سالن اداره آموزش و پرورش برگزار گردید  تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی افزود: طی سفر گذشته قول دادیم که مبلغ 200 میلیون تومان جهت سبک سازی و مرمت قلعه تاریخی دیشموک اختصاص یابد که این مهم هم اکنون محقق شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد:در آینده نزدیک گروه مرمت کار اداره کل میراث فرهنگی جهت مرمت قلعه دیشموک حضور پیدا می کنند.

صفایی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب صنایع دستی بالاخص گلیم مشته درغک گفت:گلیم مشته درغک در سال 1392 مهر اصالت خورده که با برنامه ریزی های انجام شده تسهیلات ارزان قیمت و زمینه رونق بازار را برای بافندگان این طرح انجام دهیم.

صاحب مجاوند عضو شورای اسلامی شهر دیشموک گفت:روستاهای لیراب،امامزاده میرسالار(ع) دارای مناظر بکر گردشگری با رودخانه های پرآب و مناطق تاریخی است که نیاز است به روستاهای پایلوت تبدیل شود.

وی افزود: توقع هست که طبق قول های سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زمینه ایجاد پارک اسکان با توجه به اختصاص زمین مذکور به اداره کل عملیاتی شود.

محمد نوروزی نیا رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه دیشموک گفت: بخش دیشموک دارای ظرفیت های بسیار عظیم گردشگری،تاریخی و صنایع دستی است.

وی افزود: از جمله نقاط مهم گردشگری بخش می توان به روستای تاریخی لیراب،قلعه شاه منصور،قلعه تاریخی دیشموک،استودان سنگی،چشمه های فراوان و رودخانه های طبیعی با مناظر بکر و گلیم مشته درغک اشاره کرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش دیشموک ادامه داد: رونق دادن به این اثرهای تاریخی و گردشگری زمینه رشد اقتصادی منطقه دیشموک را در زمینه بوم گردی فراهم می کند که نیاز هست مطالعات دقیق در این خصوص انجام شود.

فارس