پنجشنبه 12 تیر 1399 - 18:47

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج: اندازه انگشتان دست هم صنعت بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد نداریم

به گزارش بویرنیوز، صبح امروز پنجاه و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت و با دستور کار «آسیب شناسی توسعه نیافتگی صنعتی استان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود» برگزار شد.

سعید زرندی معاون طرح و برنامه صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با تبریک میلاد امام رضا (ع) به برنامه‌های این وزارت برای رونق واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: طرح‌های بالای ۶۰ درصد استان کهگیلویه و بویراحمد را به ما معرفی کنیم.

وی در ادامه افزود: ما لیست‌های واحدهای تعطیل را در سامانه وزارت صمت بارگذاری کردیم و هر سرمایه گذاری که بخواهد فعالیتی انجام بدهد، ابتدا ما این واحدها را به آنها معرفی می‌کنیم.

زرندی در ادامه به مسئولان کهگیلویه و بویراحمد توصیه کرد برای توسعه و رونق واحدهای تولیدی باید درون استان خودتان شاهد تغییر و تحول باشیم.

چرا بانک‌های استان برای جذب تسهیلات رونق واحدهای صنعتی همکاری نکردند، پس ابتدا باید خودتان پای کار بیاید و تا خودتان پای کار نیاید، هیچ کاری نمی‌توان برای پیشرفت و توسعه این استان انجام داد.

معاون وزیر صنعت و معدن گفت: گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت این را دارد که می‌تواند برند باشد.

وی تاکید کرد: استان شما پتانسیل رشد را دارد، پس باید موضوعات داخل استان را مدیریت کنید، به نظر می‌آید، ابتدا باید عزم و هماهنگی برای توسعه استان در بین مسئولان شکل بگیرد، چرا که شرایط کشور برای کار فراهم است.

زرندی گفت: آدم‌های پول دار استان را شناسایی کنید و پای کار بیاورید.

جبار کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز در این نشست با بیان اینکه کارخانه سیمان مارگون آبرو و نماد صنعت این استان است، اظهار داشت: کارخانه سیمان مارگون به منظور تقسیم عدالت اقتصادی ایجاد شده است و اکنون بزرگترین مشکل آن، حمل و نقل است. این مجموعه سال‌ها است که اظهار نگرانی می‌کند، از این بابت. برای خرید ماشین آلات مورد نیاز صادرات تولیدات خود، با مشکل مواجه است و بانک‌ها هم همکاری لازم را با این کارخانه نداشته است.

وی تصریح کرد: کارخانه سیمان مارگون برای صادرات مشکل اساسی دارد. این در حالی است که این کارخانه مدرن‌ترین و به روز ترین تجهیزات را در اختیار دارد.

جبار کیانی پور در بخش دیگری از این‌ نشست به تشریح ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد برای سرمایه‌گذاری پرداخت و اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دومین تأمین کننده نفت کشور، رتبه اول سرانه جنگلی، بالاترین تنوع گیاهان دارویی و بیشترین مواد معدنی را دارد.

وی افزود: با توجه به این ظرفیت‌ها، باید با درد و آه گفت که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از تولید ناخالصی چقدر است؟

سهم این استان از اشتغال و واحدهای صنعتی فعال چقدر است؟ سهم ما از واحدهای تولیدی بزرگ چقدر است؟ به اندازه تعداد انگشتان دست هم نمی‌شوند.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در بحش توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و آبادانی استفاده درست از ظرفیت قانون بودجه در سال‌های گذشته نبرده است.

او گفت: در برنامه‌های توسعه می‌بایست حداقل به تناسب ظرفیت استان توجه می‌شد و پروژه‌های بزرگ تعریف می‌شد که شاهد توسعه زیرساخت از قبل این طرح‌ها بزرگ می‌بودیم.

رئیس اتاق یاسوج گفت: پروازهای که به استان ما انجام می‌گیرد، توجبه اقتصادی ندارد. ما پروژه‌ای نداریم که اشتغال آنچنانی داشته باشد.

وی با گلایه از عدم همکاری سازمان‌های توسعه‌ای با استان کهگیلویه و بویراحمد به منظور پیشرفت و توسعه استان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته ایمیدور و ایدرو پای کار آمده‌اند و اقداماتی در سطح کشور و استان انجام گرفت.

کیانی پور با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد محرومیت تاریخی دارد، افزود: باید با سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری خارجی این محرومیت تاریخی جبران شود. باید منابع در سطح کشور عادلانه تقسیم شود، ما تنها یک سرمایه گذاری خارجی داریم. لذا توقعی که از مسئولان کشوری داریم این است که ظرفیت‌های سرمایه گذاری ما را درک کنند.

وی با اشاره به گزارش حسین پور رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت، اظهار کرد: تأمین مالی پروژه‌های بزرگ امروز از توان و ظرفیت بانک‌های استان خارج است. وقتی به آمار تسهیلات بانک‌های استان به بخش خصوصی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که آنها یا نمی‌خواهند و یا توان بیش از این ندارند. این منابع و مدیریت بانک پاسخگو نیاز استان ما نیست.

حتماً باید تغییر مالی صورت گیرد. باید فاینالس های خارجی وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شود. و شیوه‌های جدیدی را برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ اقتصادی در استان طراحی کنیم.

وی افزود: این استان می‌تواند در بخش‌های گردشگری، گیاهان دارویی و صنعتی و در حوزه انرژی پاک حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و این ظرفیت‌ها را خدادادی دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشکلات واحدهای صنعتی پرداخت و گفت: ما برای تأمین مالی انرژی واحدهای صنعتی مشکل داریم. راه و شهرسازی باید مشکل ریلی و حمل و نقل استان را رفع کند، بدون ریل و بدون انرژی مناسب نمی‌توان کاری برای استان انجام بدهیم، اگر این کارها انجام نگیرد، ما نمی‌توانیم در بازارهای بین المللی خودی نشان دهیم.

جبار کیانی پور در پایان صحبت‌های خود با اشاره به استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت و استعداد فراوان در حوزه معدن، صنعت و گردشگری دارد، تاکید کرد: لازم است که توجه ویژه‌ای به استان ما شود و برای توسعه زیرساخت‌های طرح نو براندازیم.

به گزارش کبنا، یکی از کارشناسان مطرح کرد که استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ضعف‌هایی که بر نظام اداری آن حاکم است در این سال‌های پر نعمت و برکت محروم مانده است.

سالار حسین پور رئیس سازمان صنع، معدن و تجارت استان نیز در این نشست  گزارشی از وضعیت شهرک‌های صنعتی و واحدهای فعال این استان ارائه داد و به عملکرد بانک‌ها در بخش رونق تولید، جهش تولید و اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: بیشترین همکاری را بانک صنعت و معدن با واحدهای صنعتی دارد. و این بانک بیشترین تسهیلات را در حوزه رونق تولید ارائه داده است. ۵۲ درصد طرح‌های که به این بانک معرفی کردیم، تسهیلاتشان را دریافت کرده‌اند. ۲۴ طرح به بانک صنعت و معدن معرفی شد که تاکنون ۱۵ طرح تسهیلات خودشان را دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۱ واحد تولیدی، ۴۴ میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اند، اظهار داشت: ۱۴ طرح ما به بانک آینده به ارزش ۲۷ میلیارد تومان معرفی کردیم که هیچ گونه پرداختی نداشته است.

وی اظهار کرد: ۵۲۱ واحد صنعتی داریم که بخش عظیمی از آنها واحدهای صنعتی از قبیل تیرچه بلوک، شن و ماسه و… است.

حسین پور افزود: به بانک سپه دو طرح معرفی کردیم که تنها به یکی از طرح‌ها تسهیلات را پرداخت کرده و آن هم ۱ میلیارد تومان بوده است.

این مسئول گفت: بانک توسعه تعاون ۱۴ درصد از طرح‌های معرفی شده را تسهیلات در اختیارشان قرار داده و سایر بانک‌ها هم عملکرد قابل قبولی ندارد.

حسین پور گفت: با نگاهی به عملکرد بانک‌ها اینگونه برآورد می‌شود که بانکی همچون صنعت و معدن که یک بانک تخصصی است، راحت‌تر می‌تواند با صنعتگران راه بیاید و بانکی همچون بانک آینده شاید با صنعت راحت نباشد.

وی در ادامه همچنین گزارشی از ظرفیت واحدهای صنعتی استان ارائه داد و گفت: کارخانه سیمان مارگون سالانه ۵ میلیون دلار صادرات دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=321321
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما