چاپ این برگه

شاخ به شاخ دنا پلاس و پژو 207 صندوقدار

بویرنیوز: پژو 207 صندوق‌دار حاصل همکاری دیرینه میان شرکت پژو فرانسه و ایران‌خودرو است که برای اولین بار در سال 1397 رونمایی شد. این خودرو درواقع فیس‌لیفتی از پژو 206 است و به‌واسطه شباهتش با این خودرو توانست در بازار خودروی ایران نامی نیکو برای خود دست‌وپا کند. دنا پلاس نیز هم‌زمان با پژو 207 صندوق‌دار رونمایی شده و به ادعای ایران‌خودرو یک خودروی لوکس ملی محسوب می‌شود. این خودرو نیز درواقع فیس‌لیفتی از سمند به شمار می‌رود که به‌جای پیشرانه EF7 از یک پیشرانه توربو برای حضور قدرتمندتر در بازار رقابت بهره گرفته است. در متن حاضر تلاش شده تا با بررسی این دو فیس‌لیفت ایرانی، ویژگی‌ها و مشخصات اصلی آن‌ها در ترازوی مقایسه قرار گیرد.

مقایسه طراحی دنا پلاس و 207 صندوقدار

از نظر طراحی بیرونی پژو 207 صندوق‌دار بسیار شبیه به پژو 206 است و طراحی متفاوتی در ظاهر آن دیده نمی‌شود. تنها می‌توان گفت که استفاده از چراغ‌های برجسته و بزرگ نمای تهاجمی‌تری را به جلوی این خودرو بخشیده است. در نمای پشتی نیز این چراغ‌ها هستند که وظیفه تغییر چهره پژو 207 صندوق‌دار را بر عهده دارند. اما استفاده از اسپویلر در نمای پشتی تا حدی جلوه ظاهری این خودروی ملی را از بین برده است.

در مقابل دنا پلاس با بهره‌گیری از المان‌های جدیدتر و تغییرات محسوس‌تر، عملکرد بهتری در تغییر چهره از خود نشان داده است. ظاهر جدید و امروزی دنا پلاس مرهون استفاده از چراغ‌های نئون در چراغ‌های اصلی جلو و سپرهای عضلانی آن است. همچنین استفاده از خطوط امتدادیافته در طول بدنه و قسمت‌های کناری این خودرو توانسته هماهنگی ظاهری خوبی را در دنا پلاس به وجود آورد.

 دنا پلاس و پژو 207 صندوقدار

پژو 207 صندوق‌دار در قسمت‌های درونی نیز بسیار شبیه به جد خود یعنی پژو 206 است. با این تفاوت که با اضافه شدن امکاناتی چون نمایشگر بر روی داشبورد و دکمه‌های کنترلی بر روی فرمان جوان‌تر بودن خود را به رخ می‌کشد. البته گویا طراحان در هنگام جایگذاری این امکانات در درون کابین، اصول ارگونومی را به فراموشی سپرده‌اند. زیرا که پخش بودن دکمه‌ها در قسمت‌های مختلف فرمان و مکان نامناسب صفحه‌نمایش دسترسی و تسلط راننده بر آن‌ها را کاهش داده است.

در مقابل دنا پلاس با دست پر به میدان آمده و با رعایت اصول ارگونومیک راحتی بیشتری برای راننده و سرنشینان فراهم کرده است. هرچند که استفاده از پلاستیک خشک در جای‌جای کابین و صندلی‌های باریک دنا پلاس از نقاط ضعف اصلی این خودرو در طراحی داخلی است که سبب شده تا نتواند رقیب خود را در این بخش جای بگذارد.

امکانات رفاهی دنا پلاس بهتر است یا 207 صندوقدار؟

در بخش امکانات رفاهی نیز دنا پلاس همچنان پرچم‌دار بوده و برتری خود را حفظ کرده است. هرچند که امکانات موجود در این خودرو اصلا با خودروهای وارداتی هم‌کلاس با دنا پلاس قابل‌مقایسه نیست. اما به‌کارگیری امکاناتی همچون دی لایت، مه‌شکن، سیستم صوتی تصویری مجهز به GPS و هندزفری، نمایشگر 7 اینچی لمسی، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع خودکار با کانال تهویه در عقب، صندلی‌های برقی 8 جهته، شیشه‌های سولار، سیستم عیب‌یابی هوشمند و سانروف دوحالته تلاش نسبتا موفقی برای باقی ماندن در صف رقبا بوده است.

در مقابل پژو 207 صندوق‌دار نیز با بهره‌گیری از امکاناتی همچون دی لایت، مه‌شکن، سیستم صوتی تصویری مجهز به چهار بلندگو و ورودی‌های DVD و USB، خروجی آمپلی‌فایر، آنتن اکتیو، صفحه‌نمایش 7 اینچی لمسی، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن و راهنما، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت، ایزوفیکس و فرمان برقی تلاش کرده تا از رقیب خود جا نمانده و بتواند دوشادوش آن حرکت کند.

مشخصات فنی 207 صندوقدار در مقابل دنا پلاس

مقایسه این دو خودروی ملی نشان می‌دهد که در بخش فنی هر دو خودرو عملکرد تقریبا یکسانی دارند. البته در این بخش نیز دنا پلاس با استفاده از پیشرانه‌ای با ظرفیت 1646 سی‌سی که می‌تواند توانی تا 113 اسب بخار و گشتاوری تا 155 نیوتن متر تولید کند، موفق‌تر بوده است. هرچند که استفاده از یک گیربکس 5 سرعته دستی برای انتقال نیرو در خودرویی با این کلاس کمی افت محسوب می‌شود. شتاب 13.5 ثانیه‌ای این خودرو نشان‌دهنده همکاری نه‌چندان نامناسب پیشرانه و گیربکس دنا پلاس است. این خودرو در یک سیکل ترکیبی 7.7 ثانیه سوخت مصرف کرده و بیشینه سرعت آن 189 کیلومتر بر ساعت است.

پیشرانه پژو 207 صندوقدار ظرفیتی برابر 1587 سی‌سی داشته و می‌تواند قدرتی برابر 105 اسب بخار و گشتاوری تا 142 نیوتن متر تولید کند. این خودرو علی‌رغم داشتن پیشرانه‌ای کم‌حجم‌تر در 12.6 ثانیه از صفر به صد رسیده و مصرف سوخت آن 7.3 لیتر در یک سیکل ترکیبی است. گیربکس پژو 207 صندوق‌دار از نوع 4 دنده اتوماتیک و حداکثر سرعت آن 189 کیلومتر بر ساعت است.

 دنا پلاس و پژو 207 صندوقدار

مقایسه ایمنی دو خودرو

ایمنی هیچ‌کدام از این دو رقیب در یک فضای استاندارد بین‌المللی موردبررسی قرار نگرفته و نتیجه روشنی از سطح ایمنی هیچ‌یک وجود ندارد. بااین‌حال بررسی لیست تجهیزات ایمنی نشان‌دهنده برتری دنا پلاس در این بخش است. لیست تجهیزات ایمنی استفاده‌شده در پژو 207 صندوق‌دار به 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBA و EBD، دوربین دنده‌عقب، سنسور هشداردهنده عقب، کروز کنترل و کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع محدود می‌شود. در عوض دنا پلاس با افزودن دو کیسه هوا به قسمت جانبی، هشداردهنده موانع عقب و ایموبلایزر خود تلاش کرده تا ضریب ایمنی خود را بالا برده و از رقیب خود پیشی بگیرد.

جمع‌بندی

مقایسه تجربه رانندگی با این دو خودرو نشان می‌دهد که پژو 207 صندوق‌دار تعلیق بهتری داشته و در قسمت فرمان نیز همراه بهتری برای رانندگی در مسیرهای شهری ایران است. هرچند هنگام تعویض موقعیت لیور بر روی ترمز صدای ناخوشایندی از آن بلند می‌شود. همچنین شتاب‌گیری پژو 207 صندوق‌دار نیز نسبت به دنا پلاس در کفه سنگین ترازو قرار دارد. زیرا پیشرانه دنا پلاس توانایی کشش وزن سنگین بدنه این خودرو را ندارد. به‌طورکلی هر دو خودرو می‌توانند گزینه مناسبی برای رانندگی در ایران باشند. اگر به دنبال خودرویی ملی هستید که امکاناتی در سطح خودروهای وارداتی در اختیارتان قرار دهد و ظاهر زیبایی داشته باشد، دنا پلاس یک انتخاب درست برای شماست. اما اگر خودرویی پرشتاب را مدنظر دارید و مجبور به انتخاب میان این دو گزینه هستید، پژو 207 صندوق‌دار پیشنهاد ما به شما است.

سخت افزارمگ