چهارشنبه 11 تیر 1399 - 14:42

حال خراب صادرات در کهگیلویه و بویراحمد/اعتراف به ناتوانی صادرات یک کیلو «کاهو»!

اوضاع صادرات استان کهگلویه و بویراحمد به قدری خراب است که خود متولیان صادرات اذعان به ناتوانی در صادرات حتی یک کیلوگرم «کاهو» می‌کنند.

حال خراب صادرات در کهگیلویه و بویراحمد/اعتراف به ناتوانی صادرات یک کیلو «کاهو»!

بویرنیوز: همواره از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های محروم کشور یاد می‌کنند این در حالی است که یکی از مناطق با استعداد و ظرفیت‌های فراوان در کشور همین استان محروم کهگیلویه و و بویراحمد است.

استانی که در دل خود معادن کم نظیر فلزی و مخازن بزرگ نفت و گاز را دارد و 25 درصد از انرژی نفت و گاز ایران از این جا سرچشمه می‌گیرد و خاستگاه 10 درصد روان‌ آب‌های کشور است.

 رتبه آخری صادرات با داشتن بهترین محصولات 

در این استان داروهای گیاهی و محصولات کشاورزی متنوع و با کیفیت به اضافه محصولات باغی از جمله سیب و گردو از با کیفیت‌ترین محصولات کشور است و عسل کهگیلویه و بویراحمد که در نوع خود بی‌نظیر است.

شیلات و به ویژه ماهیان سردآبی و مهم‌تر از همه دست بافته‌های استان قابلیت‌های زیادی برای صادرات دارند اما در این حوزه‌ها همچنان گرفتار بی‌سلیقگی‌ها شده‌ایم.

به گزارش فارس؛ در کنار همه این ظرفیت‌ها استان در محرومیت تاریخی به سر می‌برد و به همه این مشکلات اگر سیاسی کاری‌ها اضافه شود استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان در حال درجا زدن است و از حیث اقتصادی رتبه آخر کشور را از آن خود کرده است.

استانی که دخالت‌های بی جای این و آن در امورات باعث شده که مسوولان هم به درستی وظایف خود را انجام ندهند و امروز وضعیت به گونه‌ای است که استان زرخیز کهگیلویه و بویراحمد در صادرات رتبه آخر کشور را از آن خود کرده است و همین یکی از دلایل عقب ماندگی استان در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم است.

وضعیت حوزه صادرات به قدری ضعیف است ک به قول رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد بازرگانی خارجی در استان مرده است.

به گزارش فارس وقتی در استان میان دستگاه‌های امور صادرات هم افزایی وجود نداشته باشد ادارات به صورت جزیره‌ای عمل کنند همین موجب شده تا صادرات استان در جا بزند.

بخش خصوصی و دولت هر چند نشست‌هایی برگزار می‌کنند و صورت جلسه‌هایی پر می‌شود اما از دل این نشست‌ها و جلسات خروجی آن چنانی دیده نمی شود.

اکنون به وضوح معلوم نیست که در حوزه‌هادی مختلف تولیدی اعم از کشاورزی و دام و گیاهان دارویی چه مقدار محصول با کیفیت با قابلیت صادرات در استان تولید صورت می‌‌گیرد.

سخنرانی‌های آتشین دوای درد صادرات استان نیست 

راستی آزمایی وضعیت گمرک استان و توانمندی آن برای صادرات کالا از استان به سایر نقاط جهان چندان روشن و آشکار نیست و اهالی رسانه اطلاعی از وضعیت این دستگاه مهم در حوزه صادرات کالا ندارند.

از این‌‌ها که بگذریم به اتاق بازرگانی استان می‌رسیم که باید توانمند و چابک در امر صادرات کالا به عنوان نماینده عالی بخش خصوصی در راس هرم قرار داشته باشد.

در چند سال اخیر و با توجه به برگزاری جلسات و نشست‌های خوب و همچنین کارگاه‌های آموزشی متعدد اهالی حوزه صادرات انتظار و توقع بیشتری از اتاق بازرگانی استان دارند چه این که حداقل پویاتر از سایر دستگاه‌ها نشست‌ها و جلسات را برگزار می‌کند و رئیس اتاق در همه نشست‌ها حرفی برای گفتن دارد.

اما حرف زدن تا عمل دو مقوله متفاوت است و باید دید که آیا از دل این حرف‌ها و سخنرانی‌های آتشین تاکنون فرجی برای حوزه صادرات استان حاصل شده یا نه؟.

در نشست چندی پیش بخش خصوصی و دولت نشان داده شد که در خود اتاق بازرگانی که امید همه به این مجموعه برای کار و تلاش در حوزه صادرات و بازرگانی خارجی است چه شکافی وجود دارد و اینجا هم در شعله اختلاف می‌سوزد.

در این مقوله به دنبال رد و بدل شدن دیالوگ‌های برخی اعضای اتاق بازرگانی با یکدیگر نیستیم اما وقتی توسط عضو ارشد اتاق عنوان می شود که در استان قادر به صادرات یک کیلو کاهو نیستیم و جلسات را برای نمایش و عکس یادگاری برگزار می‌کنیم نشان دهنده آن است که نباید به حوزه صادرات استان چندان امیدی داشته باشیم.

صادرات استان اندر خم یک کوچه/ در حمل و نقل مانده‌ایم

به گزارش فارس؛ زیرساخت‌های حمل و نقل صادراتی هم در استان به قدری ضعیف است که اعتراض صادر کنندگان را در سال‌های اخیر درآورده است.

 به عنوان مثال در یکی از نشست‌ها با حضور استاندار نماینده کارخانه سیمان مارگون با بیان این که ظرفیت خوبی در صادرات داریم و اگر شرایط مهیا باشد صادرات بیشتری خواهیم داشت افزود: اگر بخواهیم 100 درصد تولید خود را هم صادر کنیم خواهیم توانست اما زیرساخت حمل و نقل استان بسیار ضعیف است.

در این جلسه توسط نماینده کارخانه سیمان مارگون بیان می‌شود که به خاطر ضعف تنها در بحث حمل و نقل مجبوریم 30 میلیارد از سرمایه در گردش شرکت را به بخش حمل و نقل تزریق کنیم و در تامین نقدینگی با مشکل مواجه شویم که اثر سویی در روند صادرات سیمان مارگون خواهد گذاشت.

به گزارش فارس؛ با وجود چنین فضایی در حوزه صادرات استان و ضعف زیرساخت‌ها و البته اختلافات عمیقی که در خود دستگاه‌ها میان اعضا وجود دارد نباید امید چندانی به تحرک در حوزه صادرات استان داشت استانی که توانمندی صادرات بالاتر از 100 میلیون دلار در سال را دارد اکنون میزان صادرات آن همچنان در حوزه ارزی یک رقمی است.

در حال حاضر طبق آمارهایی که توسط مسوولان عنوان می‌شود تنها سه مجموعه تولیدی شیرین بیان، کارخانه سیمان مارگون و تولیدی موکت در استان بار عمده صادرات استان را به دوش می‌کشند که برای استانی با این همه ظرفیت و مواهب خدادادی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=321192
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما