چاپ این برگه

آشنایی با خودروی جدید و جذاب شرکت ایران خودرو

بویرنیوز: پروژه خودروی پژو 301 قرار بود با همکاری فرانسوی‌ها راهی جاده‌ها و خیابان‌های ایران شود که تحریم‌های آمریکا مانع آن شد، اما متخصصان ایرانی با استفاده از زیرساخت‌های فراهم شده توانستند پروژه جدید K132 را کلید بزنند تا صنعت خودروسازی کشور در دوران سخت تحریم همچنان به مسیر خود ادامه دهد.

در حالی که خروج فرانسوی‌ها از فضای خودروسازی ایران پس از دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، هزینه‌های زیادی را بر صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران تحمیل کرده و سرمایه‌گذاری های زیاد انجام شده را بی‌نتیجه جلوه می‌داد، اما صنعتگران و مهندسان ایرانی با تلاش خود توانستند پروژه پژو ۳۰۱ را به K132 ایرانی تبدیل کرده و آن را به نتیجه برسانند.

خودرویی که در قالب تهاجمی و متهورانه آن، بلوغ طراحی خودروسازی ایران را نشان می دهد و به ادعای اهالی فن، کمتر کارشناس خارجی قادر به گرفتن ایراد از آن است.

این خودرو با ۱۱۵ اسب بخار قدرت، با استاندارد آلایندگی یورو۵، برخوردار از فرمان برقی، سیستم پایداری الکترونیکی، ترمز بسیار ایمن ESC و سامانه تشخیص غیرمستقیم باد لاستیک (TPMS) خواهد بود و در ساخت بدنه آن از ورق های با ایمنی بالا استفاده شده است.

مهمترین ویژگی های پروژه K132، پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه، تولید قطعات با حداکثر خودکفایی و کمترین ارزبری از ابتدای عرضه به بازار و رعایت مسائل زیست محیطی در فرآیندهای تولید قطعات آن است.

خودروی ایرانی K132

 

ساخت خودرو در فضای تحریم‌، کاری خارق‌العاده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو، پروژه ساخت خودروی K132 را در فضای کنونی تحریم ها و جنگ نابرابر اقتصادی علیه کشورمان کاری خارق العاده توصیف کرد.

«امیر بیات ترک» شامگاه شنبه در نشست همگرایی برای تولید خودروی ایرانی K132 افزود: اتفاقی که اکنون رقم خورده قابل با مقایسه با فعالیت‌های سال‌های گذشته گروه صنعتی ایران خودرو و کل صنعت خودروسازی کشور نیست.

رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب با شاکله «تولید»، خاطرنشان کرد: افزایش تولید سبب می‌شود تا رشد تولید ناخالص داخلی و در نتیجه، ارتقای قدرت اقتصادی کشور را شاهد باشیم که خود سبب توسعه امنیت، اشتغال‌زایی و آبادانی خواهد شد.

وی ادامه‌داد: سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی با دو موضوع درون‌زایی و برون‌گرایی پیوند خورده که به منزله در نظر داشتن خلاقیت، نوآوری و همچنین حرکت بر اساس استانداردها و معیارهای جهانی در تولید محصولات است.

خودروی ایرانی K132

 

ساخت خودرو با نگاه صادرات‌محور

در این مراسم مدیرعامل ایران‌خودرو نیز گفت: در حالی که قرار بود خودروی پسابرجامی پژو ۳۰۱ با داخلی سازی ۶۰ درصدی عرضه شود، اما پس از خروج فرانسوی‌ها به واسطه تحریم‌ها، قدرت و توانمندی مهندسان ایرانی در پروژه K132 متمرکز شد و امروز این پروژه با بیش از ۹۲.۳ درصد داخلی سازی عرضه می‌شود.

«فرشاد مقیمی» افزود: گیربکس ۶ سرعته این خودرو ساخت کشورمان است و در آینده نزدیک، گیربکس اتوماتیک آن نیز طراحی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این خودرو با نگاه صادراتی طراحی شده و تا پایان امسال یک‌هزار دستگاه از آن به بازار عرضه خواهد شد و به زودی برنامه‌های پیش فروش و مشارکت در تولید آن را آغاز خواهیم کرد.

مقیمی گفت: ۱۳۹ قطعه ساز ایرانی، داخلی‌سازی قطعات این خودرو را بر عهده دارند و تعداد سازندگان دانش بنیان حاضر در آن نیز قابل توجه است.

وی بیان داشت: اکنون وابستگی ۲.۷ درصدی در قوای محرکه و ۴.۹ درصدی در تولید شاسی این محصول وجود دارد و با همت و توانمندی قطعه سازان داخلی انتظار می‌رود این وابستگی اندک نیز برطرف شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: هدف از این پروژه فقط تولید یک خودرو و محصول نیست، بلکه تمرین تاب‌آوری در شرایط سخت تحریم‌هاست.

مقیمی ابراز امیدواری کرد در این راستا شاهده ادغام دو انجمن بزرگ قطعه‌سازی کشور یعنی انجمن قطعه سازان و مجموعه های خودرو و انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان باشیم.

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) نیز در این مراسم گفت: با مشخصه های کیفی و فناوری‌های روز به کار رفته در پروژه K132، این خودرو قابل صادرات و عرضه حداقل به کشورهای منطقه و همسایگان خواهد بود.

«عادل پیرمحمدی» افزود: همه قطعات فلزی این پروژه در داخل ساخته شده است و بیش از ۱۵۰ قطعه ساز در این پروژه همکاری دارند.

در این مراسم، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو در خصوص این پروژه گفت: پروژه K132 در پانزدهم دی‌ماه سال ۹۸ در ایران خودرو تصویب شد که خودرویی در کلاس «سی سدان» خواهد بود.

«کیانوش پورمجیب» افزود: این خودرو یکی از ایمن‌ترین محصولات ایران خودرو خواهد بود که با داخلی‌سازی بالای ۹۰ درصد تولید خواهد شد.

وی بیان داشت: تاکنون ۱۲ دستگاه از این خودرو تولید شده که مراحل تست و آزمایش را می گذراند و تولید انبوه آن در اواخر سال ۹۹ کلید می‌خورد.

دبیر انجمن صنایع همگان نیرومحرکه و قطعه سازان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که گفت: افتخار امروز در صنعت خودروسازی نتیجه نگرش جدید و نحوه مدیریت، ترسیم نقشه راه و خودباوری ملی است.

«آرش محبی نژاد» بیان داشت: امروز شاهد تولید خودرویی شیک در کلاس جهانی هستیم و وقتی خارجی‌ها پس از تحریم ها پروژه پژو ۳۰۱ را نیمه‌کاره رها کردند، متخصصان و مهندسان داخلی سرمایه‌گذاری انجام شده را به سمت این پروژه جدید هدایت کردند که نتیجه آن قطع وابستگی به خارج و بلوغ و بالندگی صنعت خودرو است.

وی پیشنهاد کرد که مدیریت نقدینگی، قیمت‌گذاری و بودجه و منابع این پروژه از سایر پروژه های ایران خودرو جدا شود و همچنین خواستار حذف چند سورسی (استفاده از چند قطعه ساز برای تامین قطعه) شد.

خرم گستر ساعی