دوشنبه 9 تیر 1399 - 11:09

کمبود ۶۰هزار مترمکعبی مخزن آب در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد

بویرنیوز: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با کمبود ۶۰ هزار مترمکعبی مخزن آب در شهرهی استان مواجهیم

فیض الله پاسره عصر روز شنبه هفتم تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با بیان اینکه در مصرف آب و صرفه جویی آب همیشه مردم مقصر نیستند، افزود: در صورتی که زیرساخت‌های ایجاد شده مطابق ظرفیت ها و استاندارد ها فراهم نشود با مشکل مواجه می شویم به همین خاطر در زمینه هدر روی آب توپ در زمین شرکت آب و فاضلاب استان است.

وی اظهارکرد: با توجه به اینکه ۸ تا ۱۰ درصد آب‌های کشور را استان کهگیلویه و بویراحمد دارد بنابراین شایسته نیست که مردم از کمبود آب گلایه داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد با کمبود ۶۰ هزار  متر مکعب مخزن داریم که ۳۰ هزار مترمکعب مخزن مربوط به شهر یاسوج، مرکز استان است.

پاسره تصریح کرد: بخش عمده ای از هدر روی آب در استان بعلت فشار است که باید الزامات فنی و مهندسی رعایت شود.

وی ادامه داد: هدرروی در استان عوامل متعددی دارد که در یاسوج بعلت توپوگرافی خاص است و برای رفع این مشکل اعتبارات ویژه برای زوم بندی، فشار سنجی و نصب شیرهای کاهنده فشار نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در برخی شهرها و روستاهای استان علت شکستگی شبکه بعلت فرسودگی است.

پاسره تاکید کرد: کیفیت آب شرب روستایی و شهری استان مطلوب است و کلرزنی و کنترل کیفیت آب به منظور آلایندگی ثانویه است. خط قرمز شرکت آب و فاضلاب، آب شرب سالم و بهداشتی است.

وی اظهارکرد: ۱۰۰درصد شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد از آب سالم برخوردارند، ۱۶۴۱ روستا در استان وجود دارد و شاخص برخورداری از آب آشامیدنی سالم در این استان ۷۵.۱۱ درصد بوده در حالی که در سطح کشور ۷۵.۹ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون ۳۷۶ میلیارد تومان در جهت سرمایه گذاری در جهت ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب استان سرمایه گذاری شده است.

پاسره گفت: از سال ۹۴ تا سال گذشته ۱۱۶ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد زیرساخت‌های آب شرب روستایی اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه سالانه در شهرهای استان ۳۹ میلیون مترمکعب و در روستاها ۱۱ میلیون مترمکعب مصرف آب داریم، ادامه داد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می شود که از این میزان ۴۰ میلیون متر مکعب تبدیل به فاضلاب می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شهرهای یاسوج و سی سخت دارای شبکه فاضلاب هستند و در حال تکمیل است، عنوان کرد: مطالعات شبکه فاضلاب بقیه شهرهای استان انجام شده و در برخی شهرها از جمله چرام، لنده، بهمئی و مادوان در حال ساخت است که با توجه به تامین اعتبارات لازم دنبال می شوند.

پاسره افزود: شاخص برخورداری از شبکه فاضلاب در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد ۳۲ درصد است و در روستاها به یک درصد نمی رسد.

وی اظهارکرد: بخشی از بوی فاصلاب یاسوج مربوط به تصفیه خانه فاصلاب و بخشی نیز ناشی از رها کردن آب‌های سطحی است. شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی شهرهای استان داریم که مردم باید به شبکه فاضلاب متصل شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در نقاطی که شبکه فاضلاب وجود دارد باید شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی مردم را اجبار به اتصال به شبکه فاضلاب شوند و جاهایی که فاقد شبکه فاضلاب هستند مرکز بهداشتی مردم را موظف کنند که چاه جذبی حفر و ایجاد کنند.

پاسره تصریح کرد: از ۱۶۴۱ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۴۷۲ روستا دارای سیستم لوله کشی هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۴۶ روستای استان با جمعیتی بالغ ۸۰۰۰نفر بعلت نداشتن منابع تامین آب، پراکندگی و جمعیت زیر ۲۰ خانوار از طریق ۱۴ تانکر سیار آبرسانی می شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: رسانه ها کمک کار آب و فاضلاب هستند و دو وظیفه ذاتی این شرکت تامین و توزیع آب است.

ایسنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=320924
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما