یکشنبه 8 تیر 1399 - 17:09

پیش‌بینی جدید از نامزدهای اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰

پورمختار

بویرنیوز: فعال سیاسی اصولگرا درباره تأثیر نامزدی احمدی نژاد بر معادلات انتخابات ریاست جمهوری 1400 بیان کرد: آقای احمدی نژاد فعال است و در رفت و آمدهایی که دارد مورد استقبال قرار می گیرد اما مواضع اخیرش نشان داد که دیگر از ارزش ها و آرمان های انقلاب به طور مشخص در حوزه استکبارستیزی دفاع نمی کند بنابراین معلوم نیست بتواند نظر مثبت شورای نگهبان را دوباره جلب کند.

انتخابات مجلس پلی برای انتخابات ریاست جمهوری است. بسیاری از کارشناسان سیاسی چنین اعتقادی را از ماه ها قبل مطرح می کردند اما معادلات سیاسی در سال 99 گویا تا حدی دستخوش تغییر شده، اصولگرایان با پیروزی قاطعی که به دست آوردند رقیب سنتی خود را برای 1400 از پیش بازنده تصور می کنند، همین نگاه سیاسی اگر ادامه یابد منجر به رقابت درون اردوگاهی میان شخصیت های اصولگرا خواهد شد. علی لاریجانی، سعید جلیلی، مهرداد بذرپاش، عزت الله ضرغامی و فتاح از جمله افرادی هستند که نام آنها در 11 ماه مانده به ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح است.

در این میان محمود احمدی نژاد نیز همچنان خود را مدعی نشان می دهد. او اخیرا گفت «حاضر است فداکاری کند و نامزد انتخابات 1400 شود». حضور او چالشی بزرگ را برای اصولگرایان رقم می زند.

اصلاح طلبان گرچه خود را بی رمق نشان می دهند اما تکاپوهای درون اردوگاهی زیادی دارند. همین در هفته های اخیر گرچه ظریف، محسن هاشمی و مصطفی معین اعلام کردند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نمی کنند اما نام های بسیاری همچون بیژن نامدار زنگنه، اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف و سورنا ستاری مطرح هستند تا عنوان نامزد اصلاح طلبان را در انتخابات 1400 از آن خود کنند و البته همه آنها می دانند که چاره ای ندارند جز آنکه با یک نامزد وارد عرصه رقابت شوند.

محمدعلی پورمختار درباره آرایش صحنه انتخابات ریاست جمهوری 1400 به نامه نیوز گفت: رقابت اصلی میان نامزد اصولگرایان و نامزد اصلاح طلبان خواهد بود اما همچون انتخابات مجلس اصولگرایان پیروز میدان می شوند. البته عملکرد مجلس یازدهم نیز در میزان مشارکت مردم و رقم خوردن نتیجه بسیار موثر است.

وی درباره گزینه های اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اصلاح طلبان با چهره جدید به میدان می آیند چون آقایان ظریف، جهانگیری، زنگنه و عارف چهره های سوخته هستند. سه نفر نخست در دولت و آقای عارف در مجلس چهره موفقی از خود نشان ندادند و نارضایتی عمومی هم از مجلس دهم و دولت دوازدهم بسیار بالاست بنابراین خود اصلاح طلبان نیز روی آنها سرمایه گذاری انتخاباتی نمی کنند.

این فعال سیاسی نزدیک به محمدباقر قالیباف درباره تأثیر نامزدی احمدی نژاد بر معادلات انتخابات ریاست جمهوری 1400 بیان کرد: آقای احمدی نژاد فعال است و در رفت و آمدهایی که دارد مورد استقبال قرار می گیرد اما مواضع اخیرش نشان داد که دیگر از ارزش ها و آرمان های انقلاب به طور مشخص در حوزه استکبارستیزی دفاع نمی کند بنابراین معلوم نیست بتواند نظر مثبت شورای نگهبان را دوباره جلب کند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره چهره های مطرح در اردوگاه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: اگر آقایان رئیسی و قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشوند، اصولگرایان از میان آقایان لاریجانی و جلیلی یک نفر را انتخاب می کنند با هر دو چهره وارد می شوند. حالا باید آنها دیدگاه های خودشان را در زمینه های مختلف به طور مشخص موضوعات اقتصادی بیان کنند و برنامه عملیاتی ارائه دهند.

وی درباره شانس ضرغامی و فتاح برای مورد حمایت قرار گرفتن از سمت اصولگرایان گفت: آنها هم مطرح هستند اما مهم این است که بتوانند برنامه هایی در سطح ریاست جمهوری ارائه بدهند و از برنامه های خود دفاع کنند. آن زمان مردم می توانند ارزیابی دقیقتری را داشته باشند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره شانس مهرداد بذرپاش گفت: او از نیروهای جوان است و معاون رئیس جمهور و نماینده مجلس بود اما اگر شورای نگهبان بخواهد در تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی مثل قبل عمل کند قطعا بعید است که آقای بذرپاش تأیید صلاحیت شود.

انتخاب

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=320887
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما