یکشنبه 8 تیر 1399 - 16:22

راه اندازی نمونه آزمایشی 5G تا دو هفته آینده/ همراه اول به سمت رفع انحصار حرکت کند

وزیر ارتباطات گفت: نمونه آزمایشی 5G طی دو هفته آینده در مرکز تحقیقات مخابرات ایران راه اندازی می شود. مطابق با اهداف شبکه ملی اطلاعات باید ۲۰ درصد ارتباطات تا سال ۱۴۰۴ روی تکنولوژی‌های نوین، ارائه شود.

به گزارش بویرنیوز، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور که صبح امروز در ساختمان همراه اول برگزار شد، گفت: طی دو هفته آینده نمونه آزمایشی 5G در مرکز تحقیقات مخابرات ایران راه اندازی می شود تا در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد و بر اساس سند شبکه ملی باید ۲۰ درصد ارتباطات تا افق ۱۴۰۴ بر اساس تکنولوژی جدید ارائه شود که تا شهریور ماه به استفاده عملیاتی می رسد.

وی افزود: در چهارمین ایستگاه قطار سریع السیر حرکت به سمت اهداف شبکه ملی اطلاعات در سال جاری در خدمت رئیس مجلس شورای اسلامی هستیم و به افتتاح دومین مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات می پردازیم.

آذری جهرمی ادامه داد: ایستگاه اول امسال توسعه ارتباطات روستایی برای ۱۵۰۰ روستا بود که همراه اول این کار را انجام داده بود که با حضور آقای جهانگیری افتتاح شد و بسط عدالت ارتباطی در آن پروژه حائز اهمیت بود.

آذری جهرمی ادامه داد: در ایستگاه دوم مرکز داده اقماری شماره یک توسط شرکت ایرانسل انجام شد. با افتتاحی که در حوزه خدمات ابری انجام شد به خودکفایی در زیر ساخت خدمات ابری مورد نیاز کسب و کارها در کشور رسیدیم که به نوعی یک بسته حمایتی از کسب و کارهایی است که در این بستر بنا است فضای اقتصاد دیجیتال را بسازند. این پروژه با حضور رییس جمهوری افتتاح شد.

وزیر ارتباطات  با بیان اینکه سه هفته پیش با هدف بسط عدالت ارتباطی و فراگیری و شیوع کرونا در سراسر کشور و با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و تمرکز آموزش بر فضای مجازی، ۱۰۳۴ روستا با حضور استانداران نقاط مختلف کشور افتتاح شد، تصریح کرد: امروز هم در ایستگاه چهارم مرکز اقماری شماره دو، که بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور است با سرمایه گذاری همراه اول وارد مدار می شود که پایداری ارتباطات و تمرکززدایی از وجود تجهیزات در تهران را دنبال می کند. وقتی تجهیزات به تبریز و آذربایجان غرب می رود کیفیت ارتباطات را برای مردم استان های شمال غرب کشور به مراتب بهتر می کند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه این مرکز می تواند بخش دیگری از نیازمندی های کشور در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات و بهبود کیفیت خدمات را تسهیل و ارتقا دهد، گفت: دستور پنج ماده ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تکمیل زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات به دولت مورد توجه قرار گرفته است و رییس جمهوری دستورات خوبی داده اند و سازمان برنامه در تخصیص اعتبارت این برنامه با ما همکاری خوبی دارد.

وی افزود: ما هشت ایستگاه دیگر را تا پایان سال در حوزه DNS و سروهای زمانی طراحی کرده ایم که وابستگی ما به فضای ارتباطی بین الملل است و ممکن است در معرض تحریم قرار بگیریم و در این شرایط باید پایداری اقتصاد دیجیتال را حفاظت و حراست کنیم و این وظیفه مهمی است که با جدیدت در حال پیگیری آن هستیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: برای حمایت از پیام رسان ها و موتور جستجو هم که یکی از حوزه های مهم زیر ساختی های شبکه ملی اطلاعات است، با همه تنگناهای اقتصادی سرمایه گذاری خیلی خوبی شرکت ارتباطات زیرساخت کرده است که در مرداد ماه وارد مدار می شود و با توجه به اینکه در افتتاحات گذشته دو رییس قوه حضور پیدا کردند در این افتتاح هم از آقای رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه دعوت می کنیم تا توجه روسای سه قوه به موضوع شبکه ملی اطلاعات حتما مورد تاکید قرار گیرد.

آذری جهرمی در ادامه با بیان اینکه همراه اول به لحاظ تعداد مشترکین بزرگترین اپراتور خاورمیانه است و وسیع ترین پوشش شبکه ارتباطی کشور را در اختیار دارد گفت: همراه اول می تواند نقش مهمی در تامین ارتباطات کشور دارد و این جز وظایفی است که در حالی پیگیری هستند. همراه اول به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات لکوموتیو اقتصاد دیجیتال در کشور است. اگر همراه اول موتورش را روسن کند و حرکت رو به جلوی خود را شروع کند سایر بنگاه های دیجیتال هم حرکت خودشان را آغاز می کنند.

وی افزود: علاوه بر آن بعد از ابلاغ برنامه شبکه ملی اطلاعات تقسیم وظایفی کردیم که شاید گسترده ترین وظایف به همراه اول محول شده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مرسوم است در جلساتی که در اپراتورها حضور پیدا می کنیم درخواست هایی را بنا بر سیاست های بالادستی مطرح کنیم، گفت: نخست آنکه اخوان قول داده اند تا شهریور ماه  پنج نقطه تهران  5G نصب شود. این پروژه حائز اهمیت است و همراه اول باید روی این حوزه کار کند تا این پروژه به سرانجام برسد و ورود 5G به ایران رقم بخورد. تجهیزات آن وارد ایران شده است و ظرف یکی دو هفته آینده نمونه آزمایشی 5G در مرکز مخابرات ایران رونمایی می شود و در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد و امیدواریم تا شهریور ماه هم به استفاده عملیاتی برسد.

محمد جواد آذری جهرمی ادامه داد: دومین نکته ای که از همراه اول می خواهیم توجه به زیست بوم کودک و نوجوان است. سرمایه گذاری در حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی و سرمایه گذاری روی نسل آینده است. من می خواهم از هیات مدیره همراه اول که به هر شیوه ای که هست اکوسیستم کودک و نوجوان در فضای مجازی را برای صیانت از اخلاق و حمایت از تولید کنندگان محتوایی حوزه و برای سرمایه گذاری روی آینده بچه های کشور فعال کنند. این درخواستی است که از اپراتورهای دیگر هم داشته و دارم.

فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=320878
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما