چهارشنبه 28 خرداد 1399 - 21:24

تایید ترکیب داروی کرونای محققان ایرانی در دنیا

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: به رغم اینکه در پروتکل‌های درمانی آمریکا و اروپا تأکید شده بود که از کورتن در درمان التهاب ریه استفاده نشود، محققان ایرانی ترکیب سه داروی پردنیزولون، ناپروکسن و آزیترومایسین را اسفندماه برای بهبودی بیماران کرونایی اعلام کردند، دیروز سازمان بهداشت جهانی این درمان را تایید کرد.

بویرنیوز، مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با فارس، گفت: ۲۷ اسفند ماه بود که بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله بر روی بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ صورت گرفت، نشان داده شد که ترکیب سه داروی پردنیزولون، ناپروکسن و آزیترومایسین می‌تواند باعث بهبودی سریع‌تر التهاب ریه و ترخیص زودتر بیماران و افزایش اکسیژن خون و کاهش التهاب در ریه شود.

وی ادامه داد: بررسی نتایج این تحقیق که در ۲۷ اسفند ۹۸ انجام شد از حدود ۳ هفته قبل بر اساس مجوز کمیته اخلاق شروع شده بود و بعد از پایان، نتایج اعلام شد؛ یعنی این تحقیق به همان ابتدایی برمی‌گشت که بیماری وارد کشور شده بود. این بدین معناست که ما از ابتدای امر ضایعه التهابی ریه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوجه شده بودیم و پروتکل درمانی مشخصی را برای آن ارائه کردیم.

قانعی گفت: در ۲۷ اسفندماه ۹۸ که ما به این نتایج رسیدیم، مقاله آن آماده شده بود که ۱۵ روز پیش مقاله آن پذیرفته و چاپ شد.

وی ادامه داد: از آن به بعد کار دوم چند مرکزی صورت گرفت که آیا ترکیب سه داروی پردنیزولون، ناپروکسن و آزیترومایسین لازم است همراه با دیگر داروها داده شود که اثربخشی آن بیشتر شود؟ این مطالعه به شکل ۴ مرکزی انجام شد و بیش از یکصد بیمار مورد تحقیق قرار گرفتند که مطالعه آن وسیع‌تر و در شهرهای قم، تهران و قزوین انجام شد که نتایج آن مطالعه هم به مجلات معتبری ارسال شده که در دست بررسی است.

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در آن تحقیق هم نشان داده شده که این ترکیب به تنهایی می‌تواند در فاز التهابی ریه باعث بهبود بیماران شود. این در حالی بود که هم در پروتکل‌های درمانی آمریکا، هم در پروتکل‌های درمانی اروپا تأکید می‌کردند که از کورتن در درمان التهاب ریه استفاده نشود. تحقیقی که دیروز سازمان بهداشت جهانی از انگلیس منتشر کرد و اولین تحقیقی است که در کشورهای اروپایی و انگلیس انجام شده نتایج آن مبنی بر این است که استفاده از کورتن در درمان بیماری مؤثر است. این در حالی است که ما در ۲۷ اسفند ماه ۹۸ در رسانه‌های خودمان این نتیجه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کردیم همان طور که ۱۵ روز پیش نتایج این مطالعه پذیرفته شده و الان چاپ شده و موجود است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=320535
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما