پنجشنبه 22 فروردین 1392 - 17:57

ایران ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان

انجمن جهانی اقتصاد طی گزارشی موسوم به «گزارش رقابت پذیری مسافرت و گردشگری 2013» به بررسی وضعیت صنعت گردشگری 140  كشور جهان پرداخته و شاخصی به نام شاخص رقابت پذیری در بخش مسافرت و گردشگری را ارائه كرده است.

شاخص رقابت پذیری در بخش مسافرت و گردشگری، قدرت رقابت كشورها در زمینه گردشگری را نشان می دهد. با توجه به سه فاكتور مقررات و قوانین،‌ فضای تجاری و ساختارها، و منابع انسانی، فرهنگی و طبیعی نمره ای به كشورها در این شاخص داده می شود كه ارقامی از صفر تا 10 را شامل می شود. هر چه این نمره بیشتر باشد دلالت بر قدرت رقابت بیشتر یك كشور دارد.

بر اساس این گزارش ایران با كسب نمره  3.64 در شاخص رقابت پذیری، رتبه 98 جهان از نظر قدرت رقابت صنعت گردشگری خود با سایر كشورها را بدست آورده است. رتبه ایران در میان 14 كشور خاورمیانه و شمال آفریقا نیز 11 اعلام شده است.

در خاورمیانه و شمال آفریقا،‌ امارات با نمره 4.86 در رتبه نخست قرار گرفته است و قطر،‌ بحرین، عمان،‌ اردن، عربستان،‌ لبنان،‌ مراكش، مصر، ایران،‌كویت،‌ الجزایر،‌ یمن و موریتانی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

این گزارش سوئیس را نخستین كشور از نظر قدرت رقابت صنعت گردشگری خود در جهان معرفی كرده و آلمان،‌ اتریش، اسپانیا،‌ انگلیس،‌ آمریكا،‌ فرانسه،‌ كانادا،‌ سوئد و سنگاپور را نیز در رتبه های دوم تا دهم قرار  داده است.

انجمن جهانی اقتصاد در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی رتبه كشورها از نظر قیمت ها و هزینه های سفر و گردشگری پرداخته و ایران را در رتبه نخست در میان 140 كشور مورد بررسی قرار داده است. كاهش ارزش ریال طی ماه های اخیر، ایران را به ارزان ترین مقصد گردشگری جهان تبدیل كرده است.

برونئی دارالسلام و گامبیا نیز در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

منبع:جام جم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=31993
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما