پنجشنبه 22 فروردین 1392 - 17:47

حركت ویروس ایدز متوقف شد

دكتر «رافائل دلگادو» سرپرست گروه محققان بیمارستان «12 اكتبر» مادرید به خبرنگاران گفت: سلول های دنتریتیكی در غشاء مخاطی‌ حضور داشته و در فعال كردن پاسخ سیستم ایمنی‌ بدن نقش بسیار مهمی دارند.

سرپرست گروه محققان اسپانیایی افزود: برای انجام این پژوهش، محققان از فناوری نانو استفاده كردند تا ویروس ها با سلول های دنتریتیكی تعاملی نداشته باشند.

وی اضافه كرد: در این راستا، محققان در آزمایشگاه، از ساختمان پروتئینی یك سلول بی‌ خطر كه قادر به آلوده كردن باكتری ها بود، استفاده كرده و لایه خارجی‌ آن را با همان قندی كه در لایه خارجی‌ ویروس ایدز و ابولا وجود دارد، تغییر دادند.

محقق اسپانیایی با بیان اینكه مرحله ورود ویروس به داخل سلول ها از طریق گیرنده های سلولی انجام می‌ شود و در مورد دو ویروس ایدز و ابولا، تعامل ها از طریق قند صورت می‌ گیرد، خاطرنشان كرد: در نتیجه این آزمایش، محققان یكی‌ از این گیرنده ها را كه دو ویروس مذكور از آن برای ورود به سلول ها استفاده می‌ كنند و یك نوع قند است، یافتند.

سرپرست گروه تحقیقاتی اظهارداشت: با این كار توانستیم ماده یا ذره ای داشته باشیم كه لایه بیرونی آن از همان قندی كه لایه بیرونی ویروس ایدز و ابولا را پوشش می‌ دهد، باشد به طوری كه پس از چسبیدن به گیرنده ، باعث می‌ شود ویروس اصلی‌ نتواند گیرنده مذكور را شناسایی كند و در نتیجه وارد سلول شود. ما با این شیوه، مانع از آلوده شدن سلول شدیم.

این پژوهشگر اسپانیایی خاطرنشان كرد: مطالعه یادشده می‌ تواند راه خوبی‌ برای تولید واكسن های ضد ویروس و یا میكروب كش، شیمی‌ درمانی و واكسن های معمولی‌ باشد و ماده را تا سلول های دنتریتیكی انتقال دهد.

به گفته دلگادو، چنین كاری موجب خواهد شد سلولها پاسخ و واكنش ایمنی‌ موثرتر و سریعتری نسبت به ویروس ها ارائه دهند.

منبع:جام جم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=31987
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما