چاپ این برگه

ساختمان آفتابگردان گچساران به پارک علم و فناوری واگذار شد

تمامی اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با واگذاری مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل ارشاد موسوم به آفتابگردان، به پارک علم و فناوری استان برای ایجاد مرکز رشد در شهر گچساران موافقت کردند و با این تصمیم مشکل کمبود فضای فیزیکی پارک علم و فناوری در شهر گچساران برطرف می‌شود.

بويرنيوز– پنج ماه پس از افتتاح مرکز رشد گچساران در ساختمان دانشگاه آزاد این شهر که به صورت استیجاری در اختیار پارک علم و فناوری قرار گرفته بود، استقبال از این مرکز باعث شد توسعه فیزیکی این مرکز در دستور کار مسئولان قرار بگیرد ودر این میان مجتمع آفتابگردان مورد توجه واقع شد.

این مجتمع سال ۸۴ با کاربری فرهنگی و هنری کلنگ زنی شده و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد دارد و از سال ۹۵ تاکنون نیز اعتباری برای تکمیل این ساختمان در نظر گرفته نشده است. از آنجایی که طرح و نقشه این مجتمع متناسب با نیازهای حوزه فرهنگ و هنر پیش بینی نشده از سال گذشته طبق تبصره ۱۹ قرار شد این ساختمان با اولویت بخش خصوصی و شهرداری‌ها واگذار شود. بخش خصوصی از این ساختمان استقبالی نکرد و پس از اینکه پارک علم و فناوری، ساختمان را مناسب ایجاد مرکز رشد تشخیص داد، شهرداری دوگنبدان نیز متقاضی استفاده از این ساختمان شد.

با این حال در نشستی که دو هفته پیش با حضورمدیران دستگاه‌های  مرتبط با این موضوع برگزار شد استاندار تاکید کرد:شهرداری گچساران برای استفاده از این مجتمع باید ظرف دو هفته مجوز واگذاری یک ساختمان عمرانی و یک فرهنگسرا در یکی از محلات گچساران و همچنین مجوز ساختمانی با حداقل‌های مورد نظر پارک علم و فناوری را  از شورای شهر بگیرد.

و از آنجایی که شهرداری مجوزهای لازم را در مدت تعیین شده فراهم نکرد در نتیجه از لیست مدعیان ساختمان حذف شد و واگذاری این ساختمان به پارک علم و فناوری استان به رأی گذاشته شد.

پیش از رأی گیری نماینده مردم گچساران و باشت یادآوری کرد: کاربری ساختمان و طراحی آن متناسب با نیاز بخش فرهنگ و هنر نیست.
غلامرضا تاجگردون تاکید کرد: در شهر گچساران باید بر روی ایجاد زیرساختهای فرهنگی در محلات متمرکز شویم و املاک با کاربری فرهنگی شناسایی و دولت در اسرع وقت نسبت به تملک آنها اقدام کند.

وی ادامه داد: با قول مساعدی که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری داده است امیدواریم امسال ساختمان پارک علم و فناوری تکمیل، تجهیز و به بهره برداری برسد.

در ادامه این نشست نیز رئیس پارک علم و فناوری درباره ضرورت راه اندازی ساختمان جدید در گچساران گفت: از دیربازصنعت نفت در شهر گچساران وجود داشته واین شهر صنعتی است و فرهنگ صنعتی در آن وجود دارد.

سید شمس الدین هاشمی ادامه داد: با اینکه ۵ ماه از راه اندازی مرکز رشد گچساران می‌گذرد اما تقاضا برای استقرار در این مرکز آنچنان بالاست که ساختمان استیجاری دانشگاه آزاد پاسخگوی این نیاز نیست.

وی با اشاره به عملکرد شرکت‌های فناور استان در بحران کرونا گفت: یکی از شرکت‌های مرکز رشد گچساران مایع ضد عفونی کننده در حجم انبوه تولید کردو شرکت دیگری نیز کابین ضد عفونی کننده طراحی و تولید کرد.

هاشمی ادامه داد: در چند ماهی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، ساخت دستگاه تولید ماسک N۹۵، دماسنج غیر تماسی، دماسنج دیواری، فروشگاه‌های اینترنتی و محلول پاشی بیمارستان‌های استان با پهپاد از اقدامات فناوران زیر مجموعه پارک در گچسارن و در استان بوده است.
وی گفت: گچساران مستعدترین شهرستان استان در علم و فناوری است و پتانسیل‌هایی دارد که ارزش سرمایه گذاری دارد و باید هر اقدامی در این شهر مبتنی بر آینده باشد.

رئیس پارک علم و فناوری ادامه داد با اینکه زمان کمی از تأسیس مرکز رشد گچساران می‌گذرد اما تاکنون مراکز رشد مستقر در پارک بیش از ۴۰ نفر اشتغال ایجاد کرده وبیش از ۴ میلیارد ریال فروش داشته‌اند که برای مجموعه‌ای که کمتر از یک سال از تأسیس آن می‌گذرد رقم قابل قبولی است.
هاشمی اضافه کرد: معاونت علم و فناوری رئیس جمهور اعتبار لازم برای تکمیل و تجهیز ساختمان آفتابگردان را تأمین می‌کند و لازم نیست از اعتبارات استانی برای این مجموعه هزینه شود.

در نهایت نیز موضوع واگذاری ساختمان آفتابگردان به رأی گذاشته شد که مورد موافقت تمامی اعضای صاحب رأی شورا قرار گرفت و بر این اساس مالکیت این مجتمع در اختیار پارک علم و فناوری استان قرار می‌گیرد و بخشهایی از ساختمان که قابلیت استفاده فرهنگی دارد نیز به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار می‌شود.

ساختمان آفتابگردان، ۵۱۰۰ متر مربع زیربنا، ۳۵ اتاق و ۱۲ سالن دارد و در آینده ظرفیت ایجاد بخشهای جدیدی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، ارتباطات، هوا فضا، گیاهان دارویی و هنرهای تجسمی در آن وجود دارد.