پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399 - 19:16

افتتاح خط تولید واحد اتانول پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

خط تولید واحد اتانول پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است، صبح امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

به گزارش بویرنیوز، دکتر سجاد عالیفرجا سرمایه‌گذار این پروژه در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فانا با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این پروژه بالغ بر 1000 لیتر در روز است و تاکنون در این پروژه بالغ بر 5 میلیارد ریال از طرف بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است، افزود: محصول این پروژه الکل 90% است که با برند ژاول ایران به بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرمولاسیون اتانول تولیدی این واحد توسط متخصصان پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران انجام شده است، گفت: محصول این واحد از طریق تخمیز دکستروز بدست می‌آید که متخصصان پژوهشگاه موفق شدند سرعت تخمیر را از 15 روز به 24 ساعت کاهش دهند.

دکتر عالیفرجا با اشاره به اینکه هدف بعدی در این پروژه رسیدن به تولید اتانول 99.99% برای تامین نیاز آزمایشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، اظهار کرد: از سازمان غذا و دارو برای صدور مجوزات لازم و از سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت انتظار همکاری بیشتری داریم و در صورت حمایت شدن قادریم ظرفیت تولید این پروژه را به روزانه 10 هزار لیتر نیز برسانیم.

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بخش خصوصی برای اجرایی شدن این پروژه کمک زیادی به پژوهشگاه کرده و هزینه‌های عمده آن را تامین کرده و مواردی مانند تامین مواد اولیه را نیز بر عهده گرفته است، گفت: پیرو مصوبات کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا، این پژوهشگاه با توجه به شرایط حساس کنونی کشور و کمبود مواد ضدعفونی‌کننده در بازار و ضرورت ورود و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی که در این خصوص توانایی لازم را دارند، محققان پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در جهت تولید الکل اتیلیک یا اتانول که ماده اولیه تهیه مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل است، موفق به تولید الکل اتانول با خلوص ۹۰% مناسب جهت استفاده تهیه مواد ضدعفونی‌کننده براساس فرمولاسیون پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت شدند.

محمدرضا اميدخواه افزود: محققان پژوهشگاه با استفاده از امکانات موجود در پژوهشگاه در کمتر از ۱۴ روز موفق به تولید اتانول از روش تخمیر شدند. فرایند تخمیر برای تولید اتانول مدت‌ زمانی حدود ۸ تا ۱۴ روز زمان نیاز دارد که برای نخستین بار در ایران توسط محققان پژوهشگاه این فرآیند در سریعترین زمان و به کمتر از ۲۴ ساعت کاهش پیدا کرد. هم‌اکنون با استفاده از این تکنولوژی تولید اتانول به حداقل زمان و بیشترین راندمان به تولید یک هزار لیتر در روز منجر شده و این ظرفیت قابل افزایش سه هزار لیتر در روز است.

وی تاکید کرد: مراحل آزمایشگاهی برای تولید اتانول با خلوص بالای ۹۹% برای کاربرد‌های موردنیاز صنایع دارویی پزشکی و آنالیز دستگاهی نیز در این پژوهشگاه انجام شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=319236
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما