چاپ این برگه

عملیات آزادسازی خرمشهر

یادداشت مخاطب بویرنیوز، سید علی حمیده کیش شاه قاسمی:

بسمه تعالی
✍ عملیات آزادسازی خرمشهر
👈 امروز دهم اردیبهشت ماه، سالروز شروع عملیات پیروزمندانه بیت المقدس (فتح خرمشهر) ، چهارمین و بزرگترین عملیات از سلسله عملیات آزادسازی سر زمین های اشغالی میهن عزیزمان از دست نیروهای ارتش بعث عراق می باشد ، ضمن گرامیداشت رشادت و پایمردی تمام دلیرمردان عرصه جهاد وشهادت درآن سالهای ابری ، مدافعان واقعی ایران عزیز، پاسداران سبز پوش و سبز قامت ، بسیجیان شیر دل و قهرمان ، ارتشیان فداکار ، آحاد مردم نجیب و سلحشوردر دفاع همه جانبه از کشور عزیز ما بویژه مرز نشینان جان برکف ، یاد امام عزیز، شهدا، جانبازان و آزادگان سر افراز میهن اسلامی مان را گرامی می داریم و با تاکید بر پایبندی به آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی ، توجه مردم عزیز و بویژه نسل های سوم و چهارم انقلاب را به موضوعات زیر جهت شناخت و آگاهی بیشتر از چگونگی اجرای عملیات مذکور جلب می نمایم .
👈 مقدمه :
در حالی که اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می شد، آزاد سازی این شهر می توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی اش باشد.
بر همین اساس، با توجه به این که منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمی بود که هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند، و از سوی دیگر عراق نیز که طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح المبین قطعی و مسجل می پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود. از این رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح المبین، در حالی که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می شد، به تمام یگان های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند.
👈 منطقه عملیات :
منطقه عمومی عملیات بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور است،
از شمال به رودخانه كرخه كور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه كارون و از غرب به هور الهویزه و شط العرب منتهی می شود.
منطقه مزبور به جز جاده نسبتا مرتفع اهواز، خرمشهر، فاقد هر گونه عارضه مهم برای پدافند بود . همین امر موجب شد تا زمین منطقه ، به دلیل مسطح بودن، برای مانور زرهی مناسب و برای حركت نیروهای پیاده، به دلیل دید و تیر مناسب دشمن ، نامناسب باشد.
نقاط حساس و استراتژیك منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده آسفالت اهواز – خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه های كارون، كرخه كور و اروند بود.
👈 استعداد دشمن :
تا قبل از آغاز عملیات بیت المقدس، استعداد نیروهای دشمن به ترتیب زیر بود:
۱) لشكر ۶ زرهی؛ از جنوب رودخانه كرخه تا هویزه.
۲) لشكر ۵ مكانیزه؛ از غرب اهواز تا روستای سید عبود.
۴) لشكر ۱۱ پیاده از سید عبود تا خرمشهر
4) تیپ های ۲۲، ۴۸، ۴۴ مامور حفاظت از خرمشهر بودند.
۵) لشكر ۳ زرهی در شمال خرمشهر.
با شروع عملیات نیز یگان های دیگری از ارتش عراق به منطقه اعزام شدند كه در مجموع تمامی یگان هایی كه در منطقه درگیری حضور یافتند، عبارت بودند از:
۲) لشكر ۵ مكانیزه؛ شامل: تیپ های ۲۶ و ۵۵ زرهی و تیپ های ۱۵ و ۲۰ مكانیزه.
۲) لشكر ۶ زرهی؛ شامل: تیپ های ۱۶ و ۳۰ زرهی و تیپ ۲۵ مكانیزه .
۳) لشكر ۳ زرهی؛ شامل: تیپ های ۱۲، ۶ ، ۵۳ زرهی و تیپ ۸ مكانیزه .
۴) لشكر ۹زرهی؛ شامل: تیپ های ۳۵ و ۴۳ زرهی و تیپ ۱۴ مكانیزه .
۵) لشكر ۱۰ زرهی؛ شامل: تیپ های ۱۷ زرهی و ۲۴ مكانیزه .
۶) لشكر ۱۱ پیاده؛ شامل: سه تیپ سازمان ۴۴، ۴۸ و ۴۹ پیاده و سه تیپ تحت امر ۴۵ ، ۱۱۳ و ۲۲ پیاده.
۷) لشكر ۱۲ زرهی؛ شامل: تیپ های ۴۶ مكانیزه و ۳۷ زرهی.
۸) لشكر ۷ پیاده؛ شامل: تیپ های ۱۹ و ۳۹ پیاده.
۹) تیپ مستقل ۱۰ زرهی.
۱۰) تیپ های مستقل ۱۰۹، ۴۱۹، ۴۱۶، ۹۰، ۴۱۷، ۶۰۱، ۶۰۲ ، ۶۰۵، ۶۰۶، ۴۰۹، ۲۳۸ و ۵۰۱ پیاده.
۱۱) تیپ های ۳۱، ۳۲و ۳۳ نیروی مخصوص.
۱۲) تیپ های ۹، ۱۰ و ۲۰ گارد مرزی.
۱۳) تعداد ۳۰ گروهان كماندو.
۱۴) تعداد ۱۰ قاطع جیش الشعبی (هر قاطع ۴۵۰ نفر).
۱۵) گردان تانك مستقل سیف سعد.
۱۶) گردان های شناسایی حطین، صلاح الدین، حنین.
۱۷) توپخانه دشمن نیز از ۵۳۰ قبضه توپ در انواع مختلف تشكیل شده بود كه به طور تقریبی عبارت بود از ۳۰ گردان.
👈 طرح عملیات :
در طراحی عملیات ؛ دو طرح ارائه شد
گروه طراحی ارتش طرح تهاجم از شمال از طریق عبور از رودخانه كرخه كور و به موازات جاده اهواز خرمشهر که امکان پشتیبانی بهترعملیات میسر بود را ارائه کرد،
گروه طراحی سپاه طرح تهاجم از طریق عبور از رودخانه كارون با این تحلیل سردار رضایی فرمانده شجاع و فکور سپاه که باید به پهلوی مار هجوم ببریم، در حالیکه تهاجم از شمال تهاجم به سر مار است ؛ چرا که دشمن نوع آرایش دفاعی اش به سمت شمال بود و تحلیل عزیزان گروه طراحی ارتش این بود که ما از شمال تک خواهیم کرد و توان تک از طریق عبور از رودخانه کارون و گرفتن سرپل برای ما وجود ندارد ،
با طرح تلفیقی یعنی تهاجم از طریق عبور از رودخانه كارون و پیشروی به سوی مرز بین المللی به عنوان محور اصلی که با شكستن خطوط اولیه دشمن و عبور از رودخانه و گرفتن سرپل در غرب كارون تا جاده آسفالته اهواز ، خرمشهر به عنوان هدف مرحله اول و ادامه پیشروی به سمت مرز و تامین خرمشهر به عنوان هدف مرحله دوم تعیین گردید و همزمان تک از محور شمالی بعنوان تک پشتیبان از طریق عبور از رودخانه كرخه كور و به موازات جاده اهواز خرمشهر برای فریب و درگیر کردن بخشی از قوای دشمن ،
بر همین اساس، محورهای عملیاتی هر یك از قرارگاه ها به ترتیب زیر مقرر گردید:
۱) محور شمالی؛ قرارگاه قدس (با عبور از رودخانه كرخه) به فرماندهی سردار احمد غلامپور(سپاه) و سرهنگ سیروس لطفی( ارتش)
۲) محور میانی؛ قرارگاه فتح (با عبور از رودخانه كارون و پیشروی به سمت جاده اهواز ، خرمشهر) به فرماندهی سردار غلامعلی رشید(سپاه)و شهید منفرد نیاکی( ارتش)
۳) محور جنوبی؛ قرارگاه نصر (با عبور از كارون و پیشروی به سمت خرمشهر) به فرماندهی شهید حسن باقری (سپاه) و سرهنگ حسنی سعدی( ارتش)
۴) و هم چنین قرارگاه ویژه عملیات هوایی جنوب) به فرمانده سرهنگ خلبان بهرام هوشیار)
👈 ماموریت عملیات :
نیرهای مسلح جمهوری اسلامی متشکل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ماموریت دارند که در ساعت “س” روز “ر” در منطقه عمومی کرخه و غرب رود کارون تک نموده ، ضمن انهدام نیروهای موجود دشمن و آزاد سازی شهرهای خرمشهر و هویزه ، خط مرزی بین المللی را تامین نموده و از حمله مجد احتمالی به کشور اسلامی جلوگیری نمایند .
👈 اهداف عملیات :
مهم ترین اهدافی كه در این عملیات دنبال می شد، عبارت بودند از:
۲) انهدام نیروی دشمن، حداقل بیش از دو لشكر.
۲) آزاد سازی حدود ۵۴۰۰ كیلومتر مربع از خاك ایران؛ از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید.
۳) خارج نمودن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه دشمن.
۴) تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه).
۵) آزادسازی جاده اهواز ، خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز ،آبادان از برد توپخانه دشمن
👈 سازمان رزم عملیات :

از نکته مهم در سازمان رزم این عملیات همکاری نزدیک سپاه و ارتش بود که در طول دوران جنگ نظیر نداشت .

یگانهای سپاه که در این عملیات شرکت داشتند عبارتند از : تیپ های بیت المقدس ، ۷ ولی عصر ، ۸ نجف ، ۱۴ امام حسین(ع) ، ۲۱ امام رضا(ع) ، ۲۲ بدر ،۲۵ کربلا ، ۲۷ حضرت رسول الله(ص) ،۳۰ زرهی، ۳۱عاشورا ، ۳۷ نور، ۴۱ ثارالله و ۴۶ فجر . (استعداد هر یگان سپاه بالغ بر ۷ تا ۱۰ گردان نیرو بود که در مجموع تا پیش شروع عملیات ۸۵ تا ۹۰ گردان پیاده و ۴ گردان زرهی بود که با آغاز عملیات به ۱۰۰ گردان پیاده و زرهی رسید.)

یگانهای ارتش که در این عملیات شرکت داشتند عبارتند از: لشکرهای ۱۶ زرهی، ۲۱ پیاده ، ۹۲ زرهی، تیپ های ۲۳ نوهد، ۳۷ زرهی ، ۵۵ هوابرد ، ۵۸ ذولفقار و ۳ پیاده از از لشکر ۷۷ . (مجموع استعداد نیروهای ارتش بالغ بر ۲۴ گردان زرهی و مکانیزه و ۲۴ تا ۱۵ گردان پیاده بود .)

👈 شرح عملیات :

سرانجام عملیات بیت المقدس در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات بسم الله الرحمن الرحیم . بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب از سوی فرماندهی آغاز شد.

شهید آیت الله صدوقی و آیت الله مشكینی نیز كه در كنار فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه كربلا حضور داشتند، هر یك به طور جداگانه، پیام هایی را به وسیله بی سیم خطاب به رزمندگان اسلام قرائت كردند.

عملیات بیت المقدس را به چهار دوره زمانی به شرح زیر می توان تقسیم كرد:
👈 مرحله اول :

در محور قرارگاه قدس (شمال كرخه كور) به دلیل هوشیاری دشمن و وجود استحكامات متعدد، پیشروی نیروها به سختی امكان پذیر بود و در این میان تنها تیپ های ۴۳ بیت المقدس و ۴۱ ثارالله موفق شدند از مواضع دشمن عبور كرده و منطقه ای در جنوب رودخانه كرخه كور را به عنوان سرپل تصرف كنند. عدم پوشش جناحین این یگان ها باعث شده بود كه فشار شدید دشمن برآن ها وارد شود.

در محور قرارگاه فتح، یگان های خودی ضمن عبور از رودخانه به سرعت خود را به جاده اهواز ، خرمشهر رسانده و به ایجاد استحكامات و جلوگیری از نقل و انتقالات و تحركات دشمن در جاده مذكور پرداختند.

در محور قرارگاه نصر، به دلیل تاخیر در حركت و وجود با تلاق در كنار جاده اهواز ، خرمشهر و هم چنین تمركز دشمن در شمال خرمشهر، نیروهای این قرارگاه نتوانستند به اهداف مورد نظر دست یافته و با قرارگاه فتح الحاق كنند.
الحاق كامل قرارگاه نصر با قرارگاه فتح و هم چنین تصرف اهداف مرحله اول قرارگاه قدس در دستور كار عملیات شب دوم قرار گرفت كه با انجام آن تا حدودی اهداف مورد نظر محقق شد، لیكن برخی رخنه ها همچنان باقی بود تا این كه سرانجام پس از ۵ روز، جاده اهواز ، خرمشهر از كیلومتر ۶۸ تا كیلومتر ۱۰۳ تثبیت و كلیه رخنه ها ترمیم شد.

👈 مرحله دوم:

در این مرحله به رغم اینکه در طرح اصلی آزاد سازی خرمشهر مورد نظر بود از دستور كار عملیات خارج و تصمیم گرفته شد كه قرارگاه های فتح و نصر از جاده اهواز ، خرمشهر به سمت مرز و تظاهر به تهاجم به سمت بصره برای فریب دشمن پیشروی كنند و قرارگاه قدس نیز ماموریت یافت تا به صورت محدود برای تصرف سرپل در جنوب كرخه كور اقدام نماید و سپس آن را گسترش دهد.
عملیات در این مرحله در ساعت ۲۲،۳۰ روز ۱۳۶۱/۲/۱۶ آغاز شد. نیروهای قرارگاه فتح در همان ساعات اولیه به جاده مرزی رسیدند. یگان های قرارگاه نصر نیز با اندكی تاخیر و تحمل فشارهای دشمن، به مرز رسیده و با قرارگاه فتح الحاق كردند.

👈 عقب نشینی دشمن :

دشمن با مشاهده جهت پیشروی نیروهای ایران به طرف مرز و به سمت بصره ، لشكر های ۵ و ۶ خود را از محور شمالی به عقب كشاند. به نظر می رسید این عقب نشینی با دو هدف انجام شده باشد: یكی جلوگیری از محاصره و انهدام این لشكرها و دیگری تقویت هر چه بیشتر خطوط پدافندی بصره و خرمشهر که این موفقیت ناشی از تیز هوشی فرماندهان اصلی نبرد یعنی سردار رضایی و شهید صیاد شیرازی بود، در حالیکه تعدادی از فرماندهان از تغییر طرح معترض بودند .

در پی این عقب نشینی كه از ساعات اولیه روز ۱۳۶۱/۲/۱۸غاز شده بود، نیروهای قرارگاه قدس ضمن تعقیب نیروهای دشمن، تعدادی از آن ها را كه از قافله عقب مانده بودند، به اسارت خود درآوردند و در نتیجه جاده اهواز ، خرمشهر (تا انتهای جنوب منطقه ای كه توسط قرارگاه نصر به عنوان سرپل تصرف شده بود) و نیز مناطقی همچون جفیر، پادگان حمید و هویزه آزاد شدند.

👈 مرحله سوم :

در این مرحله، قرارگاه نصر ماموریت یافت تا حركت خود را به سمت خرمشهر آغاز نماید. نیروهای عمل كننده كه متشكل از چهار تیپ مستقل سپاه پاسداران و دو تیپ ارتش بودند، در آخرین ساعات روز ۱۳۶۱/۲/۱۹ عملیات خود را آغاز كردند؛ اما به دلیل هوشیاری دشمن و تمركز نیرو در خطوط پدافندی اش، نیروهای خودی در انجام ماموریت خود توفیق نیافتند.

تكرار این عملیات در روز بعد نیز به شكست انجامید. به همین خاطر تصمیم گرفته شد تا برای انجام عملیات نهایی فرصت بیشتری به یگانها داده شود. هم چنین مقرر شد دو تیپ المهدی (عج) و امام سجاد (ع) از قرارگاه فجر نیز در حركت بعدی استفاده شود.

گرچه در این مرحله، اهداف مورد نظر بطور کامل تامین نشد ولی شمار بسیاری از نیروهای عراقی منهدم شدند و اطلاعات کاملی از چگونگی آرایش دشمن به دست آمد که مقدمه مرحله چهارم و فتح خرمشهر بود.

مرحله چهارم( یکم تا چهارم خرداد) :

سرانجام در ساعت ۲۲:۳۰ اول خرداد ۱۳۶۱ تلاش برای آزادی سازی خرمشهر با رمز «بسم الله القاسم الجبارین یا محمد بن عبدالله (ع)» آغاز شد در برابرتك سریع و غافلگیرانه جنگاوران ما ، نیروهای عراقی دچار وحشت وسرگردانی شدید شدند و نتوانستند واكنش مهمی از خود نشان دهند و ارتباط یگان های دشمن با یكدیگر قطع شد. فرار افسران و درجه داران و سربازان عراقی از منطقه خرمشهر گویای از هم پاشیدگی سازمان یگان های دشمن بود.

در روز دوم خرداد نتیجه پیكار بسیار درخشان بود و قرارگاه كربلا به هدف خود كه احاطه كامل خرمشهر بود، رسید. تعداد اسرای عراقی در این روز از ۲۸۳۰ نفر تجاوز كرد و یگان هایی از دشمن كه در منطقه بین نهر عرایض و شلمچه مستقر بودند، به میزان زیاد منهدم شدند.

با وجود حضور گسترده هواپیماهای عراقی در آسمان منطقه، عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش در پشتیبانی از یگان های عمل کننده و رزمندگان در صحنه عملیات بیت المقدس حضوری فعال داشتند و با بمباران پل شناور عراقی ها بر روی اروند رود و مناطق تجمع آنان در آن سوی رودخانه، نقش ارزنده ای در آزاد سازی خرمشهر ایفا كردند.

در اواخر روز دوم خرداد، قرارگاه كربلا پس از بررسی آخرین وضعیت، تصمیم گرفت تا نیروها با ورود به شهر، آنرا از لوث وجود نیروهای عراقی پاك گردانند و در سه بامداد روز سوم خرداد واحدهایی از رزمندگان ایران به آن سوی رودخانه وارد شدند.

از طرف دیگر جمعی از نیروهای عراقی با استفاده از تاریكی شب و قایق اقدام به فرار كردند كه تعدادی از این قایق ها توسط تكاوران نیروی دریایی ارتش هدف قرار گرفت و سرنشینان آن ها غرق شدند

نیروهای عراقی از ساعت سه و پنجاه دقیقه بامداد تا نیم بعد ازظهر روز سوم خرداد از سمت شلمچه ۳ بار اقدام به پاتك كردند و تلاش نمودند تا از طریق جاده شلمچه ، خرمشهر حلقه محاصره خرمشهر را بشكنند، اما هر بار با پایداری و مقاومت دلاورانه رزمندگان ایرانی مواجه شدند و با دادن خساراتی عقب نشینی كردند.

در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد در حالی كه درگیری شدیدی بین قوای ایرانی و نیروهای عراقی (( خود افتخار داشتم در این محور، مامور به تیپ محمد رسول الله (ص) باشم که البته با بمباران هواپیماهای عراقی از ناحیه سر مجروح و از صحنه عملیات خارج شوم)) در شمال نهر خین جریان داشت و دشمن در فكر شكستن حلقه محاصره خرمشهر بود ، رزمندگان ایرانی از جناح غرب و خیابان كشتارگاه وارد شهر شدند. ناحیه گمرك خرمشهر در كنار اروند اندكی مقاومت كرد كه آن هم به سرعت در هم شكسته شد.

در ساعت ۱۲ قوای ایران از سمت شمال و شرق وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز بعثی كه ۲۴ ساعت در محاصره كامل قرار داشتند، راهی جز اسارت یا فرار و یا كشته شدن نداشتند. بدین جهت واحدهای عراقی گروه گروه به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

در ساعت ۲ بعد از ظهر، خرمشهر به طور كامل آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

بدین ترتیب این شهر مقاوم كه پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در ۴ آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیكره پاك آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر گردید.

رزمندگان اسلام در اولین اقدام خود پس از آزاد سازی شهر، نماز شكر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه كردند. خبر آزاد سازی خرمشهر به سرعت در همه جا طنین افكند و ملت ایران اسلامی را كه مدت ها در آرزوی شنیدن چنین خبر مسرت بخشی بودند، غرق در شادی و سرور كرد. مردم به خیابان ها ریختند و با پخش شیرینی به جشن و شادی پرداختند. در پایان آن روز امت شهید پرور ایران با حضور در مساجد، نماز شكر به جای آورده و با فرا رسیدن شب به یمن پیروزی حق بر باطل بر پشت بام ها ندای الله اكبر سردادند.

👈 نتایج عملیات :
طی عملیات بیت المقدس ۵۰۳۸ كیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز ، خرمشهر آزاد شدند. علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج گردیدند. هم چنین ۱۸۰ كیلومتر از خط مرزی تامین شد.

۱) با فتح خرمشهر، برتری نظامی ایران بر عراق مورد تایید كارشناسان و تحلیل گران نظامی قرار گرفت.

۲) فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد؛ به گونه ای كه نظامیان عراقی تا مدت زیادی نتوانستند از لاك دفاعی خارج شوند.

۳) عملیات بیت المقدس موجب شد تا كشورهای عرب منطقه به تقویت مالی و نظامی عراق مبادرت ورزند.

۴) طی این عملیات حدود نوزده هزار تن از نیروهای دشمن به اسارت درآمده و بالغ بر شانزده هزار تن كشته و زخمی شدند.
میزان انهدام یگانهای دشمن :
۱) لشگر ۳ زرهی و لشگرهای ۱۱ و ۱۵ پیاده: ۸۰ درصد.
۲) لشگرهای ۸ و ۱۰ زرهی: ۵۰ درصد.
۳) لشگر ۷ پیاده: ۴۰ درصد.
۴) لشگر ۵ مكانیزه و لشگرهای ۶ و ۱۲ زرهی: ۲۰ درصد.
۵) تیپ های ۹، ۱۰ و ۲۰ گارد مرزی : 100 درصد.
۶) تیپ ۱۰۹ پیاده: ۶۰ درصد.
۷) تیپ های ۶۰۱، ۶۹۲ ، ۴۱۶ ، ۴۱۹ پیاده : ۵۰ درصد.
۸) تیپ های ۳۲، ۳۲ و ۳۳ نیروهای مخصوص به میزان زیاد.

👈 عملیات بیت المقدس در نگاه رسانه های جهان :

نگاهی به اخبار و گزارش های منعكس شده از خبرگزاری ها، شبكه های مختلف تلویزیونی مطبوعات معتبر جهان درباره عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر نشان می دهد با وجود نگاه جانبدارانه و جهت دار در ارسال اخبار و اطلاعات روزانه در این باره ، جملگی این رسانه ها زبان اعتراف گشوده و با بهت و حیرت به شكست نیروهای عراقی در این عملیات اذعان كرده اند مطلب ذیل نگاهی دارد به اخبار و مواضع رسانه های جهان پس از آزادسازی خرمشهر :
عملیات پیروز بیت المقدس كه منجر به آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۵ روزگردید، ضربه اساسی و تعیین كننده ای بر پیكر دشمن وارد ساخت و تمامی معادلات، و ذهنیت هایی را كه درمورد توانایی و قابلیت های نظامی ایران وجود داشت، تغییر داد. بسیاری از كارشناسان نظامی ، تحلیل گران رسانه های خارجی، در برابر سرعت عمل و ویژگی های عملیاتی نیروهای ایرانی به هنگام فتح خرمشهر، غافلگیر، مبهوت و شگفت زده شدند.

رادیو دولتی انگلیس كه در شامگاه نهم اردیبهشت ۱۳۶۱ اعلام می كرد: «چنانچه ایرانیان درصدد بازپس گرفتن خرمشهر برآیند، سخت ترین» گردو «را برای شكستن برگزیده اند.» سرانجام ناچار شد سكوت خود را بكشند و طی گفتاری در روز پنجم خرداد ماه سال ۶۱ یعنی دو روز پس از آزادسازی خرمشهر توسط رزمندگان اسلام حیرت زده اعلام كند: « از زمانی كه خبرنگاران غربی از نیروهای عراقی در خرمشهر دیدن كرده و از روحیه خوب آنها گزارش داده اند، بیش از سه یا چهار روز نمی گذرد كه ناگهان همه شهر از دست عراقی ها بیرون كشیده شد.»

در ساعت ۱۰:۵۵ دقیقه بامداد چهارشنبه، چهارم خرداد ۶۱ خبرگزاری های بین المللی، در گزارش هایی كه با عنوان «بسیار مهم» از بغداد به سراسر جهان مخابره كرد برای نخستین بار ضمن استناد به بیانیه نظامی بغداد اعلام داشتند كه عراق «تلویحاً به شكست خود اعتراف كرده است. به نوشته وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری رسمی عراق ، آی.ان. طی یك اطلاعیه كوتاه ضمن آن كه از خرمشهر با عنوان» بندر خرمشهر «نام برد، اعلام كرد: سخنگوی ارتش عراق اعلام كرده است بندر خرمشهر را ترك كرده و تا مرزهای بین المللی عقب نشینی كرده اند. این خبرگزاری افزود كه عقب نشینی نیروهای عراقی، از روز یكشنبه اول خرداد ۱۳۶۱ آغاز شده است.»

همین اطلاعیه تلكس بین المللی خبرگزاری عراق، عصر روز چهارم خرداد ۱۳۶۱ به صورت دیگری از سوی رادیو صوت الجماهیر بغداد به اطلاع افكار عمومی عراق رسانده شد: «یك سخنگوی ارتش عراق اعلام كرده است كه نیروهای پیروزمند قادسیه صدام پس از آن كه تمامی حمله های قوای دشمن منحوس و نژادپرست فارس را در مناطق الخفاجیه (سوسنگرد) و الاهواز (اهواز) با اقتدار كامل دفع كردند…

صبح روز ۱۳۶۱/۳/۳ در یك جابه جایی تحسین برانگیز، عقب نشینی تاكتیكی(!!!) خود را از جبهه معمره (خرمشهر) با موفقیت كامل انجام داده اند.
این دعاوی درست در شرایطی از رادیوی دولتی بغداد پخش می شد كه خبرگزاری آمریكایی» یونایتدپرس «در ساعت بیست وچهار و بیست ودو دقیقه همان روز، در گزارش ارسالی خود از بیروت، سربازان عراقی را در حال فرار توصیف كرده و نوشت:» … سربازان در حال فرار عراق، سرگرم گریختن از خرمشهر و مناطق اشغالی هستند «. پس از پخش گزارش های مستند و خبری و تصاویر تهیه شده از جبهه خرمشهر توسط رسانه های ایران و خارجی كه در آنها شكست نیروهای عراقی در قالب صفوف هزاران نفره اسرا و انبوه ادوات و تجهیزات منهدم شده یا به غنیمت درآمده دشمن، به گویاترین وجهی به نمایش درآمد، دیگر حتی كشورهای جنوب خلیج فارس نیز كه همواره از صدام حمایت می كردند، اكنون به واهی بودن دعاوی حكام بغداد اذعان داشتند. از طرف دیگر رژیم عراق برای فریب افكار عمومی و سرپوش گذاشتن بر شكست های بیت المقدس، اقدام به اعطای» مدال شجاعت «،» نشان لیاقت «و نشان» رافدین «به تعدادی از فرماندهان خود كرد.

رادیو دولتی صدای امریكا پس از پنج شبانه روز سكوت و امتناع از انعكاس خبر فتح خرمشهر توسط نیروهای ایران، سرانجام در» گزارش ویژه «هشتم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ خود می گوید:» با وجود مشكلات تداركاتی، ناآرامی های ناشی از انقلاب و كاهش تدریجی قدرت عملیات نیروهای هوایی ایران، ماشین نظامی ایران به گونه ای اعجاب آور عمل كرد.

روزنامه گاردین چاپ انگلستان درباره سقوط فتح خرمشهر می نویسد: «سقوط خرمشهر یعنی سقوط آخرین و مهم ترین افتخار جنگی عراق كه ایرانی ها با بازپس گرفتن آن، این برگ برنده را كه به وسیله آن عراق می كوشید ایران را به پای میز مذاكره بكشاند، از دست بغداد ربودند. »

همچنین وزیر امور خارجه آمریكا «الكساندر هیگ» رسما در شورای امور خاورمیانه وزارت خارجه شان می گوید: «پیروزی های اخیر ایران در جنگ با عراق برای آمریكا نگران كننده است و منافع غرب خصوصا آمریكا را در منطقه به خطر انداخته است.»

سرباز سال های ابری سید علی حمیده کیش شاه قاسمی