سه شنبه 9 اردیبهشت 1399 - 8:26

اولویت عجیب نمایندگان دوره دهم/نامه سرگشاده مطهری به رئیسی/برنامه بسیار عالی یکی از گزینه‌های ریاست مجلس/احتمال ابطال انتخابات در یک حوزه انتخابیه قوت گرفت

بويرنيوز- بسته خبرهاي مهم روز:

آمار مبتلایان شناسایی شده کرونا در کشور ۳ رقمی شد

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۱۴۷۲ نفر رسید.

جهانپور گفت: امروز پس از ۳۶ روز، تعداد موارد جدید یا ابتلای روزانه به کووید۱۹ در کشور، به کمتر از ۱۰۰۰ مورد رسید.

وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸۰۶ نفر رسید.

***

وضعیت عادی در زمینه کرونا در کشور نداریم

علی ربیعی، سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از تصمیمات ما در ستاد ملی مقابله با کرونا، تداوم طرح فاصله‌گذاری هوشمند بود، اظهار کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، کشور را به سه رنگ سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی کردیم. این تقسیم‌بندی به هیچ وجه به معنای عادی‌ اعلام شدن وضعیت شهرهایی که سفید اعلام می‌شوند، نیست. این دسته‌بندی‌ها به منظور برنامه‌ریزی و هوشمند کردن طرح فاصله‌گذاری فیزیکی است.

***

چرا آمار مهم است؟

عباس عبدی  در روزنامه اعتماد نوشت: آقای رییس‌جمهور در تعریض نسبت به ایجاد تردید درباره آمار كرونایی سخنی گفت كه طبعا خوشایند منتقدین نبود. وزارت بهداشت هم خود را مقید به توضیح نمیداند. فقط هر روز اعدادی را میگوید و انتظار دارد كه دیگران آن را چشم و گوش بسته باور كنند. حتی حاضر نیستند به شورای شهر تهران نیز پاسخ دهند هر چند این شورا اطلاعات به نسبت دقیق ولی غیررسمی از فوت‌شدگان داشته باشد. جالب اینكه نمیدانند چرا عده‌ای از سیاسیون در هر جناحی علاقه‌مندی به آمار دارند و حتی قدرت تحلیل این رفتار را ندارند و در عین حال هر روز آمار میدهند!  اجازه دهید ببینیم، محل دعوا كجاست؟ چرا افكار عمومی نسبت به آمار حساس است و چرا اعتمادی به آمار رسمی ندارد؟  … اگر واقعا مردم گمان كنند كه مرگ و میر بیشتر است طبعا ملاحظات بهداشتی را بیشتر رعایت خواهند كرد و این به نفع دولت و سیاستگذار است. اكنون سیاستگذار در تعارض قرار گرفته، از یك سو فرمانده مبارزه با كرونا در تهران هر روز هشدارهای شدیدی میدهد تا مردم را بترساند و بیشتر رعایت كنند از طرف دیگر بنا به ملاحظات دیگری سخنگوی وزارت بهداشت آماری را میدهد كه تصویر گل و بلبلی از ماجرای كووید-19 عرضه میكند.

واقعیت این است كه این تفاوت آماری كم‌ و بیش در همه كشورها وجود دارد. آمار مبتلایان كه معمولا چند برابر ارقام رسمی است. آمار مرگ و میر كه باید دقیق باشد نیز دچار انحراف و كم‌شماری میشود. در برخی كشورها كمتر و برخی كشورها بیشتر. چه باید كرد؟ راه‌حل ساده اعلام شمارش مرگ و میرهای هر شهر یا استان در دو ماه گذشته و مقایسه آن با این ارقام در دو ماه مشابه سال پیش است. البته این آمار نیز نمیتواند، تعداد واقعی مرگ و میرهای ناشی از كرونا را با قاطعیت اعلام كند ولی تقریبا بسیار دقیق خواهد بود و مجادلات در این باره را تمام میكند.

***

وزارت علوم مدرک تحصیلی سینا کمالخانی را تایید نکرد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی درباره موضوعات مطرح شده درخصوص مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب حوزه تفرش در مجلس یازدهم، گفت: آنچه که ما در پرونده از ایشان داشتیم و بررسی کردیم، گواهی تحصیلی بود که مشکلی در ابتدای امر نداشت و در بررسی صلاحیت هم، چون هیچ مسئله‌ای در این زمینه نبود، موضوع مورد تأیید واقع شد.

وی افزود: اما اخیراً با توجه به موضوعات مطرح شده، موضوع را جویا شده و یک نامه از یک مؤسسه در یکی از استان‌ها دریافت کردیم که طی این نامه، اعلام شده که از این فرد با چنین مشخصاتی که مدعی شده که در مقطع کارشناسی ارشد علوم اجتماعی در این مؤسسه تحصیل کرده، سوابقی وجود ندارد و وی در این مؤسسه تحصیل نکرده است.

***

گزینه‌های ریاست بر «بهارستان» 

اعتماد نوشت: كمتر از یك ماه تا آغاز به كار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اكثریت قریب به اتفاق اصولگرایان باقی مانده و همین مساله سبب شده تا اصولگرایانی كه پیش از ورود به «بهارستان» از اتحاد واقعی و حقیقی نیز برخوردار نبودند این روزها به رقابت‌های درون گروهی و جناحی خود با اظهارات رسانه‌ای متفاوت، رنگ و بوی جدیتری ببخشند. رقابتی كه لزوما بر سر قدرتمندترین كرسی پارلمان نیست و میتواند از كمیسیون‌های تخصصی و فراكسیون‌های تاثیرگذار پارلمان تا مركز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات مجلس را شامل شود.

محمدباقر قالیباف و یارانش از یك ‌سو، مرتضی آقاتهرانی و پایداریها نیز از سویی دیگر میكوشند، برنامه‌های خود برای «بهارستان» را كاراتر نشان داده و همزمان به تخطئه رقیب هم جناح خود بپردازند. در این میان یاران محمود احمدینژاد نیز كه تا همین چندی پیش حداقل در ظاهر متحد عمل میكردند این روزها آشكارا به اختلافاتی برخورده‌اند… جالب اینكه شنیده‌های «اعتماد» حاكی از آن است كه میرتاج‌الدینی خود را برای یكی از كرسیهای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی آماده میكند و از این‌ رو در تلاش است با دوری از فراكسیون احمدینژادیها، خود را در فراكسیون نزدیك به قالیباف جای دهد تا شاید بدین شیوه بتواند در جریان اجلاسیه نخست، یكی از كرسیهای هیات رییسه را به دست آورد؛ فراكسیونی كه عمده آنان را تازه‌كارها و احتمالا نواصولگرایان تشكیل خواهند داد.

ایسنا نوشت: می‌گویند محمدباقر قالیباف این روزها دوباره بارش را بسته، ولی این بار به جای انتهای خیابان پاستور و ساختمان ریاست جمهوری به دنبال رسیدن به میدان بهارستان و ریاست در ساختمان هرمی‌شکل مجلس است. ساکن سابق خیابان بهشت، کوچه به کوچه و خیابان به خیابان، تهران را برای رسیدن به ریاست یکی از قوا، وجب می‌کند؛ تهرانی که ۱۲ سال کلید شهرداری آن در جیبش بود و حالا موافقانش مدیریت شهری او را جهادی و مثبت و مخالفانش هزینه‌زا و منفی می‌دانند. غافل از آنکه قالیباف همیشه تلاش کرده خاکستری بماند تا رای چپ و راست، فقیر و غنی و تندرو و میانه‌رو را از دست ندهد. مشی‌ای که او را از طرفی یک تکنوکرات پراگماتیست و از سوی دیگر جهادگری انقلابی … نمایش می‌دهد. برخی کارشناسان معتقدند که او با خالی دیدن میدان فرصت را برای ریاست بر مجلس مناسب دید و بعضی دیگر اعتقاد دارند که حضور در مجلس و ریاست احتمالی بر قوه مقننه تنها هدفی کوتاه‌مدت برای قالیباف بوده و او همچنان سودای رئیس‌جمهور شدن را در سر دارد و پس از مسدود شدن مسیر بهشت به پاستور می خواهد از بهارستان برای رسیدن به هدفش استفاده کند.

جبار کوچکی‌نژاد،نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به برنا گفت: برای انتخاب رئیس مجلس بیشتر روی شاخص‌ها، عملکرد‌ها و برنامه‌ای که ارائه می‌دهند، فکر می‌کنم و براساس آن تصمیم می‌گیرم. یک ماه زمان داریم و انتخابات ریاست مجلس مانند انتخابات‌های دیگر نیست که جامعه آماری‌اش بالا باشد. حدود 280 نفر نماینده هستند که باید تصمیم بگیرند.

این نماینده ادوار مجلس در واکنش به اینکه برخی از مدعیان ریاست به داشتن برنامه برای مجلس تاکید می‌کنند، خاطرنشان کرد: از میان مدعیان تنها کسی که برنامه خودش را منتشر کرده زاکانی است که برنامه بسیار عالی دارد، بقیه هیچ‌کدام برنامه خودشان را منتشر نکردند. برخی شاید به برنامه اعتقاد نداشته باشند اما من معتقدم که ریاست مجلس به سابقه اجرایی ربط ندارد و مجلس بر خلاف بخش، اجرایی است.

***

روایتی از نقش مهم کارمندان مجلس در تعیین رئیس دوره آینده/حال لاریجانی هفته گذشته خیلی بد بود 

غللامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی به نامه نیوز گفت: کارمندان مجلس در ایجاد فضاسازی برای اینکه چه کسی رئیس شود، خیلی موثر هستند. معتقدم مجلس کارمند سالار است. اینها هم ردش را گرفتند و با لیدرهای کارمندان مجلس دیدار دارند. آنها را می برند، می آورند چون کارمندان می توانند در رأی نمایندگان جدید اثرگذار باشند.

جعفرزاده ایمن آبادی درباره شرایط علی لاریجانی گفت: واقعا خیلی وضعیت جسمانی او بد و نامساعد بود تازه دیروز گویا قدری بهبودی حاصل شده است. هفته گذشته خیلی تلاش کرد به مجلس بیاید اما واقعا به لحاظ جسمی نتوانست. آقای لاریجانی کسی بود که بعد از پرواز 12 ساعته 4 صبح به تهران می رسید، 7 صبح در مجلس بود.

***

احمدی‌نژادی‌ها در مجلس شانسی ندارند 

ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا در گفت‎‌وگویی با نامه نیوز به اظهارات اخیر شمس‌الدین حسینی واکنش نشان داد و گفت: « بنده تصور نمی‌کنم که تعداد افراد منطبق با سیاست‌های آقای دکتر احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم به 50 نفر برسد. درعین حال آقای حسینی می‌توانند بزرگورای کرده و اسامی این 50 نفر را اعلام کنند تا ببینیم که چند نفر از آنان احمدی‌نژادی بودن خود را تایید یا تکذیب می‌کنند. عدد گفتن که ساده است، با اعلام اسامی تعداد معلوم و روشن می‌شود که ‌می‌توانند فراکسیون تشکیل دهند یا خیر.»

ایمانی در پاسخ به اینکه هدف از همزمانی گمانه‌ها درباره حضور احمدی‌نژاد در 1400 و قدرت گرفتن یاران او در مجلس یازدهم چیست، گفت: « طبعا برخی از افراد و جریان‌های نزدیک به او می‌خواهند فضا را برای حضور او در انتخابات 1400 آماده کنند و کسی نمی‌تواند که این را منکر شود».

وی در خصوص پذیرش احمدی‌نژاد گفت: اصلا تصور نمی‌کنم که دیدگاه مجموعه نظام یا نخبگان کشور و اهل فهم و سیاسیون و کسانی که قدرت را می‌سازند نسبت به احمدی‌نژاد تغییر کرده باشد.

***

اولویت عجیب مجلس دهم در روزهای پایانی

صبح نو نوشت: در حالی که جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی پس از مدت‌ها تعطیلی مجلس به‌دلیل بیماری کرونا رسمیت پیدا می‌کند، لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری – صنعتی و همچنین طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است. لایحه‌ای که به نظر نمی‌رسد در اولویت کاری مجلس آن هم در روزهای بحران باشد… احمد توکلی، رییس هیات مدیره دیده‌بان عدالت و شفافیت … با اشاره به اینکه پشت پرده ایجاد مناطق آزاد جدید منافع غیرملی و عمومی خوابیده است، گفت: به‌دلیل اینکه اطلاعاتی از مناطق آزاد وجود ندارد، رانت و فساد ایجاد شده و دزدها رشد می‌کنند. تجربه تاریخی نشان می‌دهد در مقاطع مختلف برخی ذی‌نفعان از طریق نمایندگان مجلس به‌دنبال لابی و نفوذ در ایجاد ساختارهای جدید هستند. علاوه بر لایحه برخی تحرکات برای ارائه طرح ایجاد مناطق آزاد میان نمایندگان باب است.

***

سرنوشت اصلاح‌طلبان چه می‌شود؟

شرق نوشت: اصلاح‌طلبان از یک‌ سو ناکام انتخابات مجلس‌اند و از سوی دیگر ناامید از انتخابات ریاست‌جمهوری 1400… اکنون یارای تدوین یک استراتژی راه‌گشا را ندارند و همچنین توانی در ایشان دیده نمی‌شود، هر روز بندهای انسجام اصلاح‌طلبی بیش‌از‌پیش از هم گسیخته می‌شوند که جدیدترین آن استعفای عبدالواحد موسوی‌لاری از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است… باید گفت که جایگاه محمدرضا عارف در شورای‌عالی سیاست‌گذاری هم مانند گذشته نخواهد بود؛ زیرا او طبیعتا نماینده یک حزب خاص نیست؛ به‌ویژه آنکه در میان اعضای شورای‌عالی هم هستند کسانی که از حالا تغییر عارف را مطرح می‌کنند؛ مشخصا محمود میرلوحی که به‌تازگی گفته است: «مگر ما قسم خورده‌ایم که آقای عارف همیشه باشد؟»… عملکرد عارف در مجلس هم یکی دیگر از عوامل انتقاد اعضای کارگزاران به شورای‌عالی بوده است…

***

نامه سرگشاده مطهری به رئیسی 

علی مطهری نماینده‌ی مردن تهران در مجلس در نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه نسبت به حکم محکومیت محمود صادقی دیگر نماینده‌ی تهران در مجلس واکنش نشان داد و با توضیحاتی نوشت: مستدعی است نسبت به اعمال تخفیف مؤثر در احکام صادره در دادگاه تجدیدنظر دستور اقدام مقتضی صادر فرمایید.

در بخشی از این نامه به نقل از انصاف نیوز آمده است: صدور و اجرای حکم جلب ایشان یک اشتباه بوده که این امر ظاهراً توسط دادگاه نیز پذیرفته شده است. بنابراین ۱۴ ماه حبس تعزیری تحت عنوان «تمرد در برابر عوامل امنیت دادستانی تهران» به نظر عادلانه به نظر نمی‌رسد… بعد از این قضیه، رفتار آقای صادقی که خود را مظلوم و مجلس را مورد هتک حرمت می‌دانست به تندی گرایید و در سخنرانی خود در دانشگاه شیراز در پاسخ به سخنان تند رئیس سابق قوه قضائیه تعبیر «مزخرفات» را به کار برد و همین، توهین تلقی و اکنون موجب ۷ ماه حبس تعزیری شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=319130
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما