دوشنبه 8 اردیبهشت 1399 - 13:18

دفن اموات در قبرستان‌های طایفه‌ای حاشیه شهر یاسوج ممنوع شد

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد دفن اموات در قبرستان‌های طایفه‌ای حاشیه شهر یاسوج را ممنوع اعلام کرد.

بويرنيوز، عیسی حسنی در نشست تعیین تکلیف آرماستان‌های طایفه‌ای در محدوده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی انجام شده دفن اموات در قبرستان‌های مناطق محمود‌آباد، معصوم‌آباد، محدوده پارک جنگلی، آبشار یاسوج، منطقه حاجتی‌ها، تل‌زالی و سروک ممنوع است.

وی با بیان اینکه جانمایی قبرستان بزرگ شهر یاسوج در دستور کار متولیان امر از جمله شهرداری قرار دارد، عنوان کرد: تا هنگام جانمایی این قبرستان تمامی اموات باید در قبرستان شرف آباد خاکسپاری شوند.

حسنی توسعه قبرستان‌های طایفه‌ای را خطری برای سلامت مردم، منابع طبیعی و آب شرب دانست و افزود: برخی از دستگاه‌های اجرایی متولی ساماندهی و نظارت بر این گونه موارد کسانی دلال این قبرستان‌ها بوده و حتی مکان‌های مذهبی را هم دور زده‌اند.

وی ابراز کرد: بدون شک اجرای قانون و مصوبات این نشست سبب واکنش و تقابل عده‌ای خواهد شد که دلیلی برای بازپس گیری مصوبه نیست، زیرا این مهم در راستای حفظ سلامت مردم و منابع ملی بوده و در این زمینه هیچ گونه کم کاری پذیرفتنی نیست.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود رسانه در زمینه آگاهی بخش به افکار عمومی در زمینه نکات منفی قبرستان‌های طایفه‌ای کوتاهی نکنند، زیرا در این صورت شاهد همکاری بیش از پیش مردم خواهیم بود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: در زمینه توسعه قبرستان‌های طایفه‌ای در محدوده شهر یاسوج دستگاه‌های اجرایی از جمله آب منطقه‌ای و منابع طبیعی نسبت به انجام وظیفه برای ممانعت، کوتاهی کردند.

سید حسین کاظمی با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی در زمینه خیانت‌های انجام شده در یک قبرستان طایفه‌ای در شهر چشم خود را بستند، یادآور شد: قبرستان‌های محدوده شهر یاسوج در شرف آباد متمرکز شوند و شهرداری تنها اموات را در این قبرستان تحویل دهد.

وی تاکید کرد: ضروری است اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به نقطه‌گذاری و محصور کردن قبرستان‌های طایفه‌ای محدوده شهر یاسوج اقدام کند.

اسماعیل مسعودی کوشک معاون دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست هشدار داد: در زمینه حقوق عامه قاطعانه ورود می‌کنیم و در صورتی دستگاهی در زمینه ساماندهی قبرستان‌های محدوده یاسوج کوتاهی کنند، تشکیل پرونده می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=319123
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بهروز گفت:

    فک نکنم کسی جرات داشته باشه چنین قانونی رو اجرا کنه. پس جناب شما که قانون میزارید به همه مسایلش فکر کنید. همینجور که نمیشه یباره یه قانونی رو اجرا کرد. مثلن شما بگید از سال فلان این قانون اجرا بشه.

  2. درخشنده گفت:

    سلام جناب آقای حسنی خسته نباشد قبرستان بله زار را کنید خواهشمند است که جلوی این قبرستان گرفته شود چونوسط بله زار هست موقع تشیع جنازه خیابان بسته می شود اگه خدای ناخواسته کسی بیمار شود راهی نیست برسانند بیمارستان خواهشمند است یه فکری به این قبرستان شود

  3. ناشناس گفت:

    الحمدالله چه عجب بالاخره یه حرکتی زدین
    خیلی وقت پیش باید این کارو میکردین
    نه الان که عدهی رفتن کوه هارو کندن منابع طبیعی رو تخریب کردن که امواتشونو اونجا خاک کنن

  4. ناشناس گفت:

    درود عالی شد
    انصافا خیانت بود

  5. همیشه نگران کوهنورد گفت:

    درودبرمتولیان واجراکننده گان این مصوبه –احسنت خداوندبه حق این ماه عزیزکمکتان کنند….به خداقسم اینقدرحرص میخوردم که تامرزسکته پیش میرفتم ..تورابه خداکوتاهی نشود…اگراعلام بسیج عمومی شوداین حقیراولین فردی هستم که حاضرم جانم رافدای این طبعت بی زبان کنم .احسنت احسنت….

  6. یاسوجی گفت:

    بسم الله الرّحمن الرّحیم
    چه مهمانان(همسایگان) بی دردسری هستند مردگان 
    نه به دستی ظرفی را چرك می كنند 
    نه به حرفی دلی را آلوده 
    تنها به شمعی قانعند 
    و اندكی سكوت…
    دادستان محترم و مسئولین محترم شهرستان بویراحمد. سلام علیکم.
    قبرستان های طایفه ای، هم در سراسر ایران وجود دارند هم در اقصی نقاط استان ما، و شهر ما.
    اما قبرستان های طایفه ای که شما آن ها را مخل بهداشت و منابع ملی دانسته اید، متعلق به طوایفی هستند که هزینه های شهر شدن یاسوج را پیش از این پرداخته اند.
    زمین‌هایی که تبدیل به ساختمان های ادارات، خیابان‌ها، پیاده‌روها، پارکها، زمین های ورزشی و دیگر اماکن عمومی شده است، و امروز با این صحبت و مصوبه، شما می خواهید حتی حق یک قبر را هم از آن ها بگیرید.
    شما بهتر از ما می دانید، مردمی که در یاسوج زندگی می کنند، دو دسته اند: دسته ای، اهالی اصلی یاسوج هستند، و دسته دیگر، مهاجرینی اند که از سایر نقاط به یاسوج آمده اند.
    مهاجرین هم یا از شهرستانها دیگرند، یا از روستاهای بویراحمد. هر کدام هم برای خود قبرستان هایی در دل طبیعت، در کنار خانه ها، در کنار زمین های کشاورزی، و در مجاورت آب های جاری دارند. آیا آن ها برای بهداشت خطر ندارند؟
    مهاجرین ساکن یاسوج، به اختیار خود، می توانند امواتشان را به روستا و یا شهرشان منتقل کرده و در قبرستان روستا که طایفه ای است، دفن نمایند، یا به اختیار خود، در قبرستان عمومی شهر که در شرف آباد قرار دارد، دفن کنند.
    اما شما این حق را از اهالی اصلی یاسوج، که صاحبان اصلی این شهر هستند، دریغ می کنید؟ کجای این کار با عرف، اخلاق، و انصاف، سازگار است؟
    جناب آقایان حسنی و مسعودی، اگر خدای ناکرده، عزیزی از عزیزان مسئولین که از سایر شهرستان های استان، یا روستاهای بویراحمد هستند، فوت نماید، او را در کجا دفن می کنند؟ آیا این اختیار را ندارند که او را به روستاهای خود برده و در قبرستان هایی که از قضا، همگی در منابع طبیعی، یا نزدیک خانه های اهالی روستا، قرار دارند، دفن کنند، یا به اختیار خود در قبرستان شرف آباد یاسوج دفن نمایید؟
    پس چرا این حق را از طوایف شهر یاسوج، که بومیان اصلی این شهر هستند، دریغ می کنید؟
    آیا به تبعات فرهنگی، اجتماعی و … آن فکر کرده اید؟
    این ظلمی مضاعف است در حق کسانی که روزی، در نظام ستمشاهی، زمین هایشان به زور برای احداث اماکن عمومی و دولتی، احداث خیابان ها، پارک ها و میدان ها، غصب شد، و امروز می‌خواهید قبرستان‌های آنها را تعطیل کنید.
    چرا قبرستان های روستاها را تعطیل نمی کنید؟ آیا در آن جاها، آب زیر زمینی و منابع ملی وجود ندارد؟ آیا قبرستان های روستاها و شهرستان ها در منابع ملی قرار ندارند؟
    آیا تنها مشکل، در همین چند قبرستان است که متعلق به طوایف اصلی شهر یاسوج اند؟
    *گر حکم کنند که مست گیرند/ در شهر هرآنچه هست گیرند.*
    یا باید همه قبرستانهای روستاها، چه نزدیک شهر، چه دور از شهر را هم تعطیل کنید و آنها را به شهرها و قبرستانهای عمومی منتقل کنید، یا از تصمیمی که گرفته اید که نه رضای خدا در آن است و نه رضای بنده خدا منصرف شوید.

  7. Mhran گفت:

    اینکار باید همون اول جلوش گرفته میشد نه الان بعد ۳۰سال ولی الان هم اگر زودتر دست به کار بشن بازم میشه یکاریش کرد

  8. داود محمدی گفت:

    طبیعت که محل دفن اموات نیست.قبرستان معصوم آبادبالای کوه ودردل طبیعت است.این کارباعث تخریب منابع طبیعی وزیبایی پایتخت طبیعت ایران می گردد.دراین استان ظاهرا تصمیمات طایفه ای گرفته میشودومتولیان امرودستگاهها دراین زمینه بی اختیارهستن.دست کلیه کسانی که پیگیرهستنددردنکنه.

  9. محسن گفت:

    این طرح کاملا غیرکارشناسی ست..
    چراکه قبرستان شهرداری نه توان وظرفیت لازم را داردچه لحاظ حجم مراجعات و چه لحاظ بحث ترافیکی ونه بستروزیرساخت مناسب را ندارد
    ازطرف دیگر قبرستان هایی هستند که جانمایی مناسبی ندارند واگربنا بردلایل مطرح شده باشد بایددراین لیست قراربگیرند ولی متاسفانه اسمی ازآنها نیامده..
    پس به روشنی مشخص است تصمیمی شتابزده،غیرکارشناسی وکاملا سلیقه ای ست..

دیدگاه شما