یکشنبه 7 اردیبهشت 1399 - 8:39

وام ازدواج ۹۹؛ جزئیات ثبت‌نام و اقساط تسهیلات ۱۰۰ میلیونی ازدواج

۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج رقم بزرگی است. برای خرج کردن آن حتما باید برنامه دقیقی بچینید. برخی ترجیح می‌دهند این وام ۱۰۰ میلیونی را به تامین مخارج مراسم عروسی اختصاص دهند. بعضی دیگر آن را برای خرید جهیزیه کنار می‌گذارند. عده‌ای هم از وام ۱۰۰ میلیونی برای تامین پول پیش یا رهن خانه استفاده می‌کنند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرج کردن وام ازدواج، ثبت نام برای دریافت وام مسکن صندوق یکم است

بويرنيوز– پروسه ثبت‌نام وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومان آغاز شده است؛ زوج‌هایی که از تاریخ عقدشان کمتر از دو سال می‌گذرد می‌توانند با ورود به‌سامانه وام ازدواج بانک مرکزی به نشانی ve.cbi.ir تقاضای درخواست این تسهیلات را بدهند. مبلغ این وام با تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در زمستان سال ۹۸ افزایش پیدا کرده و به نفری ۵۰ میلیون و در مجموع برای یک زوج به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. حالا که شورای نگهبان مصوبات کمیسیون تلفیق را تایید کرده و بانک مرکزی سامانه وام ازدواج را به‌روزرسانی کرده، می‌توانید در سامانه وام ازدواج ثبت‌نام کنید تا بعد از مشخص شدن شعبه شما را برای تکمیل مدارک و پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی صدا بزنند. بازپرداخت این وام هفت سال مهلت دارد و با توجه به کارمزد قرض‌الحسنه چهار درصدی، مبلغ هر قسط نفری ۶۸۰ هزار تومان و در مجموع یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان در ماه خواهد بود.

آیا پرداخت وام ازدواج ۹۹ آغاز شده است؟

«پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی آغاز شد.» این خبری است که روز‌های اخیر در کانال‌های خبری و برخی سایت‌ها دست به دست می‌شود و حاکی از آغاز پرداخت وام ازدواج در سال ۹۹ است. ماجرا از یک بخشنامه شروع شده. بانک مسکن به عنوان یکی از بانک‌های پرداخت‌کننده وام ازدواج، بخشنامه‌ای برای شعب خود ارسال کرده که در آن تغییرات وام ازدواج در سال ۹۹ تشریح شده است. بخشنامه‌ای که خبر جدیدی به همراه ندارد و همان تغییرات قانون بودجه را به روسای شعبه اعلام کرده است. بهمن‌ماه سال گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ وام ازدواج را افزایش داد. پیش از این بانک‌ها به هر یک از زوج‌های مبلغ ۳۰ میلیون تومان و در مجموع ۶۰ میلیون تومان وام می‌دادند که این رقم برای سال ۹۹ به ۵۰ میلیون تومان و در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. از آنجا که دریافت وام ازدواج مراحل مخصوص خودش را دارد، نمی‌توان گفت: پرداخت وام ازدواج آغاز شده، بلکه تغییرات قانون بودجه به بانک‌ها ابلاغ شده تا ملاک عمل قرار بگیرد. به عبارت دقیق‌تر باید بگوییم ثبت نام وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی آغاز شده است.

شرایط دریافت وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی

زوج‌های جوانی که تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند و تاریخ عقد آن‌ها بعد از یکم فروردین ۹۶ باشد، مشمول دریافت وام ازدواج با رقم جدید هستند. این موضوع شامل حال کسانی که در سال ۹۸ برای وام ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند و حتی تعیین شعبه شده‌اند، اما تا الان وام نگرفته‌اند هم می‌شود. در هر مرحله‌ای که باشید می‌توانید انصراف خود را از دریافت وام فعلی اعلام کنید تا ثبت‌نام شما حذف شود. دو، سه ماه دیگر با ثبت‌نام جدید اسم شما در فهرست دریافت کنندگان وام ۵۰ میلیونی قرار می‌گیرد.

افرادی که مشمول ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند، وام دو برابری می‌گیرند. خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان مشمول این ماده هستند و وام ازدواج برای آن‌ها نفری ۱۰۰ میلیون و در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

اگر تاریخ عقد شما قبل از اول فروردین‌ماه سال ۹۶ است و در صف سامانه ازدواج در انتظار دریافت وام هستید، مشمول وام ازدواج ۵۰ میلیونی نمی‌شوید و صرفا مشمول سقف ۱۵ میلیون تومانی وام ازدواج خواهید بود. همچنین باید توجه داشته باشید که وام ازدواج بعد گذشت ۲۴ ماه از تاریخ عقد قابل دریافت نیست. این تسهیلات صرفا یک بار به هر شخص پرداخت می‌شود و در ازدواج دوم نمی‌توانید از وام ازدواج استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت وام ۱۰۰ میلیونی باید هر کدام از زوجین به صورت جداگانه در سامانه مربوطه ثبت نام کنند. چراکه بانک هر کدام از آن‌ها را به عنوان یک شخص حقیقی می‌شناسد.

وام ازدواج چند ضامن احتیاج دارد؟

بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ دریافت وام ازدواج تنها با یک ضامن امکان‌پذیر است. به‌خاطر افزایش رقم وام، آیین‌نامه داخلی بعضی بانک‌ها آن‌ها را ملزم می‌کند حتما دو ضامن درخواست کنند. چراکه بانک‌ها عموما برای هر ۲۰ میلیون تومان وام یک ضامن می‌خواهند و با ۵۰ میلیونی شدن مبلغ وام ازدواج، آئین‌نامه‌های داخلی‌شان اجازه نمی‌دهد صرفا با یک ضامن وام ۵۰ میلیون تومانی پرداخت کنند. با این‌حال بانک مرکزی مثل همیشه بخشنامه می‌دهد و از بانک‌ها می‌خواهد همان یک ضامن را درنظر بگیرند. بانک مرکزی در سامانه ثبت نام وام ازدواج نوشته این تسهیلات با یک ضامن معتبر و سفته قابل پرداخت است. بانک مرکزی می‌گوید بانک‌ها می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین بپذیرند. از آنجا که مبلغ اقساط بالاتر از یارانه نقدی است، احتمالا بانک‌ها علاقه‌ای نسبت به این کار ندارند. قطعا کلی بحث پیش خواهد آمد. ما توصیه می‌کنیم شما برای اینکه کارتان سریع‌تر راه بیفتد، از همین حالا دنبال دو تا ضامن برای هر کدام از وام‌ها باشید.

وام پنجاه میلیونی ازدواج به کدام زوجین تعلق می‌گیرد؟

شرایط بازپرداخت و مبلغ اقساط وام ازدواج

هفت سال برای بازپرداخت مبلغ وام ازدواج زمان دارید. این یعنی بازپرداخت مبلغ وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی به طور مساوی بین ۸۴ قسط ماهانه تقسیم می‌شود. وام ازدواج از جمله وام‌های قرض‌الحسنه است و برای همین نرخ کارمزد آن سالانه چهار درصد تعیین شده. بنابر این مبلغ اقساط ماهیانه برای هر وام، ۶۸۰ هزار تومان و در مجموع یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان خواهد بود.

چطور برای دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کنیم؟

شاید شما هم تماس‌های تلفنی عجیب و غریبی دریافت کرده باشید. کسی که آن طرف خط گوشی را دستش گرفته، می‌گوید می‌تواند به ازای دریافت مبلغی، نامتان را در فهرست دریافت‌کنندگان وام ازدواج بگذارد. ماجرا به تماس‌های تلفنی ختم نمی‌شود. برخی سایت‌ها هم خودشان را به عنوان واسطه‌هایی برای دریافت وام ازدواج معرفی می‌کنند. کار به جایی رسیده که بانک مرکزی در صفحه اصلی سامانه ثبت‌نام وام ازدواج صراحتا از این سایت‌ها اسم برده و هشدار می‌دهد سامانه ثبت نام وام ازدواج، «هیچگونه ارتباطی با وب سایت کندو و سایر سایت‌های فعال در این زمینه ندارد و متقاضیان می‌توانند بطور مستقیم نسبت به ثبت نام خود در سامانه اقدام کنند.»

برای اینکه بدون واسطه برای دریافت وام ازدواج اقدام کنید، کافی است خودتان وارد سامانه وام ازدواج بانک مرکزی به نشانی ve.cbi.ir شوید. مراحل کار به این صورت است که بعد از مطالعه شرایط و دستورالعمل دریافت وام ازدواج، به صفحه ثبت نام می‌روید و با وارد کردن اطلاعاتتان کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافت می‌کنید. اطلاعات وارد شده برای تایید به سازمان ثبت احوال می‌رود و بعد از طی شدن مراحل اداری، شعبه دریافت وام تعیین می‌شود. اگر ظرف مدت ۱۲ روز کاری به شعبه مورد نظر مراجعه نکنید، از سامانه بانک مورد نظر حذف می‌شوید و باید دوباره ثبت نام کنید. از زمان مراجعه‌تان به شعبه اعلام شده، تا ۴۵ روز وقت دارید که مدارکتان را تکمیل کنید. در این بازه می‌توانید دنبال ضامن بگردید. اگر این فرصت ۴۵ روزه هم از دست برود، مجددا می‌توانید برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کنید. چراکه هیچ محدودیتی در تعداد دفعات ثبت نام وجود ندارد.

مدارک لازم برای دریافت وام ازدواج، عبارت است از اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه زوج‌ها و ضامن‌ها، اصل و کپی کارت ملی زوج‌ها و ضامن‌ها، کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوج و کد رهگیری ۱۰ رقمی که در زمان ثبت نام دریافت کرده‌اید. اگر کد رهگیری را گم یا فراموش کرده باشید، می‌توانید با مراجعه مجدد به سامانه وام ازدواج، آن را بازیابی کنید.

یک پیشنهاد برای استفاده از وام ازدواج

۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج رقم بزرگی است. برای خرج کردن آن حتما باید برنامه دقیقی بچینید. برخی ترجیح می‌دهند این وام ۱۰۰ میلیونی را به تامین مخارج مراسم عروسی اختصاص دهند. بعضی دیگر آن را برای خرید جهیزیه کنار می‌گذارند. عده‌ای هم از وام ۱۰۰ میلیونی برای تامین پول پیش یا رهن خانه استفاده می‌کنند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرج کردن وام ازدواج، ثبت نام برای دریافت وام مسکن صندوق یکم است. این وام برای زوج‌های ساکن تهران تا سقف ۱۶۰ میلیون، شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲۰ میلیون و برای سایر شهر‌های کوچک ۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. زوج‌هایی که بخواهند چنین وامی دریافت کنند، باید از یک سال قبل نصف مبلغ وام را در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده باشند. وام ازدواج می‌تواند شما را در تامین این سپرده بانکی کمک کند. در چنین حالتی با سپرده‌گذاری ۸۰ میلیون از مبلغ ۱۰۰ میلیونی وام ازدواج، می‌توانید ۱۶۰ میلیون وام خرید مسکن صندوق یکم دریافت کنید. با خرید اوراق تسه و دریافت وام ۴۰ میلیونی اجاره، سرمایه شما برای خرید خانه به ۳۰۰ میلیون تومان خواهد رسید که می‌تواند بخشی از بودجه لازم برای خرید مسکن را تامین کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد مشابهی را در شهریورماه سال گذشته مطرح کرده بود. این مرکز پیشنهاد کرده تا تسهیلات خرید مسکن با وام ازدواج تجمیع شود تا زوج‌ها قدرت خرید بیشتری در ابتدای زندگی‌شان داشته باشند. این پیشنهاد در زمانی ارائه شد که وام ازدواج برای زوج‌های جوان، ۶۰میلیون تومان بود که همان زمان با مخالفت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به خاطر تورم‌زا بودن افزایش رقم وام مسکن روبه‌رو شد. حالا که وام ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، در صورتی که این پیشنهاد اجرایی شود، قدرت خرید خانه برای زوج‌ها به ۳۸۰ میلیون تومان خواهد رسید. این رقم از مجموع ۱۰۰ میلیون وام ازدواج، ۱۶۰ میلیون وام خرید مسکن، ۴۰ میلیون وام جعاله مسکن و ۸۰ میلیون سپرده اولیه برای دریافت وام صندوق یکم به دست آمده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=319059
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مسلم گفت:

    آیا کسی که ۵یا۶سال پیش ازدواج کرده هنوز وام ازدواج دریافت نکرده الان می‌تونه بره ثبت نام کنه واسه وام ازدواج بگیره،اگه یه موقع بهش تعلق میگیره چیکار باید بکنم ممنون میشم یه راهنمایی کامل بکنین

دیدگاه شما