سه شنبه 2 اردیبهشت 1399 - 10:24

آیا جهان از شر ویروس منحوس کرونا رهایی می‌یابد؟

یو اس ‌ای تودی در گزارشی به بررسی پیش‌بینی‌ها و احتمالاتی که درباره موج دوم شیوع کرونا وجود دارد، پرداخت.

به گزارش بويرنيوز، روزنامه یو اس ‌ای تودی در گزارشی تحت عنوان «موج دوم شیوع ویروس کرونا چه موقع و چگونه خواهد بود» نوشت: حتی قبل از به اتمام رسیدن موج وحشتناک نخست همه گیری بیماری کووید-۱۹ در جهان، دانشمندان از هم اکنون نگران موج دوم این بیماری هستند. موج دوم شیوع کرونا ممکن است حتی وخیم‌تر از موج نخست آن باشد و ده‌ها هزار تن دیگر را که از موج نخست بیماری در امان مانده بودند به کام مرگ بکشاند. یا موج دوم ممکن است سبک‌تر باشد و بسیاری از افراد بدون هیچ علائم و نشانه‌ای با سطح ایمنی بالاتر از آنچه پیش بینی می‌شد به این بیماری مبتلا شوند.

در این باره هیچ پیش‌بینی مستدل و مطمئنی وجود ندارد، زیرا بسیاری از حلقه‌های اطلاعات مربوط به فرایند شیوع و ابتلا به کووید-۱۹، همچنان مفقود هستند. آیا افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند، در برابر ابتلای مجدد مصون هستند؟ مصونیت در برابر بیماری تا چه اندازه طول می‌کشد؟ آیا ویروس کرونا مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی معمولی در طول ماه‌های سرد سال اوج می‌گیرد و در ماه‌های گرمتر درصد ابتلای آن کاهش پیدا می‌کند؟ و آیا مسیر کشنده آن همچنان ادامه می‌یابد؟

«پیتر مارکس» مدیر مرکز تحقیقات و ارزیابی بیولوژیک اداره غذا و داروی آمریکا که بر مراحل تولید واکسن کرونا نظارت دارد در این باره می‌گوید: متاسفانه تا زمانی که واکسنی برای این ویروس وجود نداشته باشد، بعید نخواهد بود که ما شاهد موج دوم یا حتی موج سوم شیوع کووید- ۱۹ خواهیم بود. البته من از این فکر می‌ترسم، اما فکر می‌کنم باید واقع بین باشیم.

نخستین سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است آیا کسی که مبتلا به کووید- ۱۹ شده است در برابر ابتلای مجدد به آن مصون است و اگر اینطور باشد برای چه مدت؟ کسانی که مبتلا به اوریون می‌شوند تا آخر عمر در برابر این بیماری مصونیت پیدا می‌کنند. مصونیت در برابر گونه‌هایی از سرماخوردگی معمولی که در نتیجه ابتلا به انواعی مختلف از ویروس کرونا ایجاد می‌شود ظرف یکسال از بین می‌رود. گونه‌های مختلف بسیار گسترده هستند.

کووید- ۱۹ نوعی بیماری جدیدی محسوب می‌شود که هیچ داده مستدل و متقنی درباره مصونیت نجات یافتگان از آن وجود ندارد. ولی با توجه به شباهت‌های آن با ویروس‌های مختلف گونه کرونا مانند سندرم حاد تنفسی (سارس) و سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس) پیش بینی می‌شود دستکم تا حدودی این مصونیت را منتقل کند. احتمالاً خیلی‌ها کووید – ۱۹ را بدون علامت گرفته‌اند و خودشان نمی‌دانند. هر دو گروه احتمالاً تا حدودی مصونیت دارند. حتی اگر ایمنی مادام العمر نباشد، ویروس ممکن است تعداد کافی از افراد را به اندازه لازم آلوده کند که پیدا کردن قربانیان جدید برای آن دشوار شود.

«گریگوری پولند» استاد داروشناسی در کلینیک مایو در مینه سوتا در این باره تاکید کرد: در صورت بازگشت کرونا، احتمالا مناطقی که در دور نخست چندان شدید آلوده نشده باشند، متحمل شدیدترین لطمات خواهند شد و موج دوم بیشتر مناطقی را درگیر خواهد کرد که در بردارنده بیشترین افراد مستعد به ابتلا به کرونا هستند.

فاکتور دیگر این است که آیا ویروس در جا‌های سردتر و آب و هوای خشک‌تر دوام و طول عمر بیشتری خواهد داشت. یکی از دلایل رواج بیشتر آنفلوآنزا در فصل زمستان همین است. زیرا در فصول سرد ویروس این بیماری بیشتر عمر می‌کند و مردم در فضا‌های بسته بیشتر در معرض تماس با یکدیگر و ابتلا به ویروس آنفلوآنزا قرار دارند.

«مایکل مینا» استاد اپیدمولوژی در مرکز بیماری‌های واگیر در مدرسه بهداشت عمومی چان در دانشگاه هاروارد در این باره می‌گوید: ما هیچ ایده‌ای در این باره نداریم که آیا گرمتر شدن هوا به ما در غلبه بر این ویروس کمک خواهد کرد، اگر در فصل تابستان چنین اتفاقی روی ندهد، خیلی متعجب خواهیم شد که در فصل پاییز شاهد بازگشت مجدد کووید- ۱۸۹ نباشیم.

الگو‌های دردست بررسی نشان می‌دهد شرایط مناسب شیوع کووید- ۱۹ مشابه آنفلوآنزا باشد، یعنی حدود اکتبر تا ماه مه و دوره اوج بیماری نیز بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر باشد. به عبارت دیگر اگر رفتار ویروس جدید کرونا شبیه آنفلوآنزا باشد، ویروس در فصل زمستان به نیمکره جنوبی نقل مکان خواهد کرد و دوباره در ماه‌های سرد سال به نیمکره شمالی باز خواهدگشت.

موج نخست شیوع کرونا که جهانیان هم اکنون در حال تجربه آن هستند، پیامد‌های شدیدی داشته، زیرا هیچکس دربرابر آن مصونیت نداشته است. ما سرانجام ممکن است مانند بیماری آنفلوآنزا در الگوی تکرار سالانه قرار بگیرد؛ و اگر این موجب با موج سالانه آنفلوآنزای زمستانی همزمان شود، آنگاه بیمارستان‌ها مملو از بیمار خواهند شد.

به گفته کارشناسان به منظور جلوگیری از وقوع این امر، باید آزمایش‌های گسترده‌ای انجام شود و ردیابی و شناسایی افرادی که با بیمار در تماس بوده‌اند باید در محل صورت گیرد تا همه کسانی که در معرض ویروس قرار داشته‌اند پیدا شوند و برای حداقل ۱۴ روز در قرنطینه قرار گیرند.

به اعتقاد کارشناسان نحوه رفتار ما، در اندازه و ابعاد و شدت موج‌های بعدی بیماری کووید- ۱۹ نقش بسزایی ایفا می‌کند. مردم می‌توانند با دقت و وسواس زیاد در شستشوی مداوم دست‌ها و نیز تداوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک در محل‌های شلوغ و پرتردد به این امر کمک کنند. افزون بر آن‌ها نظارت و ارزیابی بیشتر و در دسترس بودن تست‌های تشخیص کرونا به صورت گسترده، کمک خواهد کرد تا موج دوم شیوع کووید- ۱۹ خیلی کوچکتر از موج نخست باشد.

در برخی نواحی مدارس بازگشایی خواهد شد، ولی در برخی مناطق محدودیت‌هایی در این زمینه اعمال می‌شود. در کارگاه‌ها نیز ممکن است چنین وضعی حاکم شود و ممکن است خیلی از امور به صورت دورکاری و از منزل انجام شود. در برخی مناطق برای افراد سالمند مراقبت‌های ویژه در نشر گرفته می‌شود و شاید در بعضی جا‌ها در صورتی که ثابت شود ابتلا مصونیت می‌آورد، برای برخی مجوز تردد آزادانه‌تر صادر شود.

انجام آزمایش‌های تب‌سنجی و اندازه‌گیری دمای بدن در مدارس و مراکز تجاری، کاری که هم اکنون در آسیا انجام می‌شود، می‌تواند اقدامی مفید و سازنده باشد. کووید- ۱۹ به راحتی قابل سرایت به دیگران است و دوره نهفتگی طولانی دارد که می‌تواند به راحتی ظرف یک هفته از ۱۰۰ مورد شناخته شده، ۶۵ هزار تن را طی هفته‌های آینده آلوده سازد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=318930
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما