سه شنبه 19 فروردین 1399 - 21:00

هشدار جدی رئیس کل دادگستری به ضایع کنندگان منابع طبیعی و انفال عمومی

استان کهگیلویه و بویراحمد، از نقاطی است که بیشتر مساحت آن را جنگل و کوه فرا گرفته است.

کوه های این استان، ادامه سلسله جبال زاگرس است که به زاگرس جنوبی مشهور است.

قله ی دنا از مرتفع ترین قلل این رشته کوه، در این استان قرار گرفته است.
هرچه از یاسوج مرکز استان، به سمت جنوب استان حرکت کنیم از ارتفاع کوه ها کاسته می شود تا جایی که در شهرستان گچساران،« بام نفتی ایران» کوه جای خود را به تپه ماهورها می دهد.

با رونق فعالیت های اقتصادی و کشاورزی و گسترش شهرها ،عده ای از افراد سودجو ،دنبال تصرف و تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی در دشت ها ،کوهپایه ها و حتی جنگل و کوه ها و رودخانه های استان هستند و برخورد با تخلف این افراد علاوه بر آن که وظیفه ی سازمان های متولی است، اما جنبه ی کیفری آن از دید دستگاه قضایی استان پنهان نمانده و نخواهد ماند.

به گزارش بویرنیوز به نقل از دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد،همین موضوع دست مایه ای شد تا، با جناب آقای دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان گفتگویی ترتیب دهیم که در ادامه می آید.

دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از شدت برخورد با متجاوزان به بیت المال در عرصه های ملی و منابع طبیعی و جنگلی استان گفت و افزود:  هرگونه تجاوز به اراضی ملی و انفال، قطع درختان، بوته کنی، تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی زراعی جرم بوده و با آن به شدت برخورد می‌شود.

‌رئیس کل دادگستری استان در ادامه اظهار کرد: در همین علت به کلیه رؤسای محترم حوزه های قضایی و دادستان های محترم اعلام گردیده که در راستای دستورالعمل‌های شورای حفظ حقوق بیت المال با هرگونه تعدی به انفال برخورد گردد.

وی بیان داشت: به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز دستور داده شده در چهارچوب مقررات شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نسبت به هرگونه اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از دست اندازی به انفال و وقوع اقدامات مجرمانه از بین بردن جنگلها و مراتع برنامه ریزی و اقدام نمایند.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال تصریح کرد: طی دو ماه اخیر موارد متعددی از دست اندازی به اراضی ملی، قطع اشجار،بوته کنی، از بین بردن مراتع و تخریب اراضی گزارش گردیده، که توسط دادستان های حوزه های قضایی برای مجرمین پرونده تشکیل و در حال رسیدگی است.

دکتر حسن نگین تاجی به دست اندازی هایی که توسط سودجویان، به اراضی ملی در شهرستان مرکز استان شده اشاره نمود و گفت: به دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز استان اعلام گردیده که بدون هیچ گونه ملاحظه ای با این اقدامات برخورد گردد.

وی افزود: تاکنون نیز پرونده‌های متعددی برای مجرمین  تشکیل و در روند رسیدگی قضایی قرار گرفته‌اند.

مقام ارشد قضایی استان از راه اندازی سامانه پیامکی به منظور ارتباط بهتر و راحت تر مردم با دستگاه قضایی در صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست و جنگل خبر داد و افزود: دستگاه قضایی استان علاوه بر سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir، سامانه پیامکی به شماره 3000129 را در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان راه اندازی نموده است.

دکتر نگین تاجی در ادامه ضمن دعوت مردم در همکاری با دستگاه قضایی در صیانت از اراضی ملی ،منابع طبیعی ،محیط زیست و جنگل ها و رودخانه های استان و هرجایی که در حکم انفال است ،گفت: عموم مردم شریف استان می توانند از طریق تلفن همراه اقدامات مجرمانه افراد متعرض به موارد ذکر شده را در سراسر استان به این سامانه ارسال نمایند.

وی بیان داشت: سیاست ما در دادگستری استان این است که مردم عزیز، در استان، دیدبانان قضایی ما هستند و می توانند در هر جای استان کهگیلویه و بویراحمد و در هر زمان هرگونه جرم را از طریق این سامانه به دادگستری استان اطلاع دهند تا در اسرع وقت از وقوع جرم پیشگیری یا با مجرمین برخورد قضایی گردد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=318487
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. همشهری گفت:

    ضمن عرض سلام محضرمبارک جناب آقای دکتر نگین تاجی
    ریاست کل محترم دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد
    همانگونه که استحضاردارید خیلی از دهکده ها ،روستاها و کناره شهرها به دلیل گسترش و افزایش جمعیت به شهرها متصل شدند و گاهی افراد متخلف وناچاربه صورت پنهان بدون اخذ مجوز به ساخت وساز مساکن اقدام نمودند وعده ای هم با توجه به موقعیت شغلی خود و سوء استفاده نسبت به حریم های رودخانه ای و جنگلی اقدام به زمین خواری کردند حال با توجه به اینکه زمانی از سال های قبل از طریق طرح هادی و با پرتوگرافی که در گوگل ارت همان موقع هم قابل دسترسی بوده وتفاوت ها در عکسبرداری هوایی قبل وبعد کاملا مشهود است حاشیه کوه روستای بن سنجان یاسوج (در بالاترین خونه های قدیمی) واقع در 2 یا 3کیلومتری یاسوج و بالای جوی آب کشاورزان با قطع جنگلها مورد تخریب و قلع وقم قرار گرفتند وحال شخصی می باشند مورد بررسی وپیگیری قاطع قرار گیرند.
    ضمن تشکر از مدیر محترم بویرنیوز تقاضای انعکاس مطالب را دارم .

دیدگاه شما