چهارشنبه 13 فروردین 1399 - 12:21

روحانی: اجرای قرنطینه چینی در ایران امکان پذیر نبود

رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای قرنطینه چینی در ایران و کشورهای دیگر امکان پذیر نبود، گفت: عده‌ای فشار می‌آوردند که دولت مدل چینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کند اما ما این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نکردیم.

به گزارش بویرنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران صبح امروز در جلسه هیأت دولت اظهار داشت: مردم امروز سلامت و صحت خود و خانواده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزیدند و رفتن به طبیعت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به فرصت مناسب موکول کردند.

وی با بیان اینکه باز هم باید از مردم سپاسگزاری کنیم، گفت: مردم هم قبل و بعد از سال جدید همه دستورالعمل‌های بهداشتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مراعات کردند و امروز طبق آمار این ویروس خطرناک در همه استان‌های کشور سیر نزولی دارد که این به دلیل زحمات پزشکان، مردم و متخصصان بوده است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اولین جلسه‌ای که به ریاست خود بنده برگزار شد در ششم اسفندماه بود و در همان جلسه تصمیم گرفتیم که طرح فاصله‌ گذاری اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم و از مردم دعوت کردیم به سفرهای نوروزی نروند.

روحانی افزود: در همین راستا به استانداران اعلام کردیم که به مردم اعلام کنند قادر به در اختیار گذاشتن امکانات همچون سال‌های گذشته نیستند و بسیاری از مراکز تفریحی و گردشگری، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل اعلام شد و مردم نیز دعوت مسؤولان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی اجابت کردند.

*جزئیات کاهش آمار سفرها در نوروز 99

وی ادامه داد: وزیر راه اعلام کرده که مسافرت مردم با قطار 94 درصد، اتوبوس 75 درصد و هواپیما 70 درصد کاهش یافته است. بنابراین اساس به طور کلی در روزهای اول فروردین هم مسافرت‌ها کاهش پیدا کرد.

رئیس‌ جمهور گفت: بعد از آن تصمیم گیری شد که برای اماکن مقدسه نیز تصمیماتی گرفته شود. تصمیم بر تعطیلی باشد و با اینکه کار بسیار سختی برای همه ما بود اما برای صحت و سلامت مردم این تصمیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفتیم؛ چراکه دیدیم باید سخت گیری‌های بیشتری اتخاذ شود و کمیته‌های انتظامی موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد بررسی قرار دادند و همان روز تصمیمات اتخاذ و علام شد و مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کردیم که البته شرایط سخت‌تری در آن لحاظ شد که مردم هم همراهی کردند.

**فاصله گذاری اجتماعی در مرحله دوم 30 درصد از مسافرت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش داد

وی با بیان اینکه فاصله گذاری اجتماعی در مرحله دوم 30 درصد از مسافرت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش داد، افزود: از نظر پزشکان و متخصصان طرح فاصله گذاری اجتماعی ضروری و مفید بوده است.

روحانی به برخورد و مقابله کشورهای مختلف با ویروس کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف شیوه‌های مختلفی اتخاذ کردند و ما نیز از تجربه همه کشورها استفاده کردیم ولی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اسیر مسیر و راه آنها نکردیم.

** اجرای قرنطینه چینی در ایران و کشورهای دیگر امکان پذیر نبود

رئیس جمهور ادامه داد: از روز اولی که این ویروس شروع شد برخی ها می‌گفتند قرنطینه چینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کنید. بگذارید اول من قرنطینه چینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شما توضیح بدهم. قرنطینه چینی یعنی دستور بدهیم تمام مغازه‌ها، خودروها متوقف و از درب خانه‌ها قفل زده و به هیچ کس حق خروج و ورود ندهیم و غذای هر خانوار نیز 24 ساعته به داخل خانه‌ها پرت کنیم که این مدل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هیچ کس در دولت نپسندید و اجرا نکرد. چراکه نمی شد هم اجرا شد چون این مدل مخصوص خودشان بود. در ایران و کشورهای دیگر این کار امکان پذیر نبود. عده‌ای فشار می‌آوردند که دولت مدل چینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کند اما ما این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نکردیم.

رئیس‌جمهور گفت: در چند روز اخیر ما قدم‌های جدیدتر برداشته و کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمی سخت تر کرده‌ایم و البته چاره‌ای نیز نبوده و مردم عزیز ما هم باید بدانند که تمام این اقدامات برای حفظ صحت و سلامت آنان بوده است. اگر امروز نیز برای سفر و حضور آنان در طبیعت مشکلاتی ایجاد شده به دلیل سلامت مردم بوده است و دلیل دیگری در کار نیست.

وی ادامه داد: دیروز ما تصمیم گرفتیم که شاید این تصمیم کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقداری سخت‌تر کند و آن این بود که ما تصمیم گرفتیم تا هر کس که مبتلا به این ویروس است الزاما باید به خود شخص، خانواده وی و به محل کار وی اطلاع داده شود.

روحانی اضافه کرد: با این که ممکن بود این مسأله با برخی دستورالعمل‌ها منافات داشته باشد، چراکه برخی از اطلاعات نیز معمولا اطلاعات محرمانه بیمار است و نباید جای دیگر اعلام شود اما ما به خاطر سلامت مردم در جلسه دیروز این تصمیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اتخاذ کردیم و ابلاغ شده است و اگر کسی تخلف کند مشمول مجازات قانونی می‌شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: این نیز به خاطر این بوده که ما بتوانیم از این مراحل به خوبی عبور کنیم و به نقطه‌ای برسیم که در آن مردم بتوانند زندگی کرده و کسب و کارها، فعالیت‌ها و مدارس در یک شرایط معمولی امکان پذیر است و ما بتوانیم به فعالیت اقتصادی خودمان برسیم.

وی با بیان اینکه پزشکان، پرستاران و کادر درمان از ابتدا پای کار بودند و جانبازی کردند، و مردم ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نجات دادند، گفت: تصمیمات ما بر اساس پیش‌بینی‌های بدبینانه‌ای بود  که ابتدا همه امکانات نیروهای مسلح پای کار آمد و دیدیم که 4 هزار تخت بیمارستانی آماده کردند که الحمدالله همه این تخت‌ها خالی است و این یکی از جلوه‌های زیبای این کار است.

** نیروی‌های مسلح  نقاهتگاه وسیع و بزرگ آماده کردند

روحانی می‌گوید که هیچ کشوری تصمیماتش را بر اساس پیش‌بینی‌های بسیار سخت نبوده است، تصریح کرد:  نیروی‌های مسلح ما زحمت کشیدند و نقاهتگاه وسیع و بزرگ آماده کردند و تخت‌های زیبا و آنکارد شده در اختیار مردم قرار دادند که علی رغم همه زیبایی‌هایش خالی مانده و بی مشتری است. تخت های بیمارستانی نیروهای مسلح  و تخت های بیمارستانی خود وزارت بهداشت و درمان نیز خالی مانده است.

رئیس جمهور گفت: وزیر بهداشت آمار دادند که 13 هزار تخت بیمارستانی ما خالی است. نه تنها تخت‌های معمولی ما خالی است، بلکه تخت ویژه، مراقبت‌های ویژه و ای سی یو ما هم در بسیاری از شهرها خالی است و ما از مجموع 6800 تخت ای سی یو، اکنون 4 هزار از آن مورد استفاده قرار گرفته و بقیه تخت‌ها خالی است.

وی خاطرنشان کرد: ما روزهای بحرانی زیادی دیده‌ایم. جنگ و خیلی از مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیدیم و از ابتدا مبنایمان بر اساس بدبینی شدید بود و بر همان مبنا نیز تصمیم گیری کردیم. بر همان مبنا است که شما می‌بینید که قفسه‌های فروشگاه‌های ما و انبارهای ما پر است، اما با این که برخی از کشورهای غربی فرصت بیشتری از ما داشتند، یعنی وقت ما مبتلا شدیم آنها 10 الی 15 روز بعد مبتلا شدند و فرصت بیشتری داشتند اما هم تخت کم آوردند، هم وسایل تنفسی./فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=318384
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دنا سرافراز گفت:

    آقای روحانی بیشترین تقصیر رو شخص جنابعالی داری،چرا که تقریباً سه روز قبل از سال نو عنوان کردی ما هیچ قرنطینه ای نداریم،احیاناً اگر هموطنی قصد مسافزت داشت در ورودی شهرها مسافران رو اذیت نکنید. این صحبت شما جرقه وضعیت کنونی است

دیدگاه شما