دوشنبه 12 اسفند 1398 - 0:43

در دادگاه سقوط هواپیمای یاسوج تهران چه گذشت؟

روز گذشته روزنامه همشهری در گزارشی اعلام کرد که قرار است جلسه رسیدگی به پرونده هواپیمای یاسوج از ساعت 10صبح شنبه در شعبه 1057مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شود و طبق هماهنگی شاکیان با دادگاه بیماری کرونا مانع از برگزاری این جلسه نخواهد بود و قاضی به برگزاری محاکمه در وقت مقرر تأکید کرده است.

به گزارش بویرنیوز، این روزنامه در چاپ امروز خود با تیتری تحت عنوان«اشد مجازات برای مقصران سقوط هواپیما»این مهم‌ترین خواسته اولیای‌دم 66جانباخته سقوط هواپیما بود که دیروز در نخستین جلسه محاکمه در مجتمع قضایی کارکنان دولت از زبان آنها مطرح شد.

در گزارش این روزنامه عنوان شده است؛ هرچند خانواده‌های داغدار 66قربانی ای‌تی‌آر از دست‌دادن عزیزان‌شان را باور نداشتند، اما از همان روز اول در پی کشف حقیقت بودند. چندی قبل برخلاف آنچه در گزارش‌های اولیه درخصوص مقصر‌بودن خلبان اعلام شده بود، گزارش تیم کارشناسی قضایی نشان داد در این حادثه شرکت آسمان 45درصد، سازمان هواپیمایی کشوری 40درصد، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی 10درصد و تیم پروازی تنها 5درصد قصور داشته‌اند. همچنین برای 18متهم پرونده شامل 3شخصیت حقوقی و 15شخصیت حقیقی از مدیران شرکت آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان فرودگاه‌های کشور قرار مجرمیت صادر و پرونده با صدور کیفرخواست به مجتمع قضایی کارکنان دولت فرستاده شد.

به‌دنبال عدالت در ارگ

صبح دیروز شاکیان این پرونده یک به یک خود را به میدان تاریخی ارگ رساندند تا در جلسه محاکمه که قرار بود در شعبه1057 مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شود، حاضر شوند. آنها بارها یکدیگر را دیده بودند. در تجمع مقابل دفتر سازمان هواپیمایی برای گرفتن خبر از عزیزان‌شان، در پادنا و عملیات یافتن جگرگوشه‌های‌شان یا در پزشکی قانونی، هنگامی که قرار بود بقایای پیکرهای عزیزان را تحویل بگیرند. دیروز اما لحظه‌ای که انتظارش را می‌کشیدند، فرا رسیده بود. در شرایطی که خانواده‌ها جلوی در دادگاه در میدان ارگ ایستاده بودند، متهمان یک به یک از میان آنها گذشتند و وارد شدند.

در دادگاه

ساعت 10 صبح وقتی شاکیان و متهمان وارد دادگاه شدند، قاضی عالیشاه که پیش از این به پرونده‌های دیگری مثل پرونده واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد رسیدگی کرده بود، رسمیت جلسه را اعلام کرد. در ابتدای جلسه نماینده دادستان در جایگاه ایستاد و به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت: «در این پرونده 18متهم شامل‌ سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت فرودگاه‌های کشور به‌عنوان شخصیت‌های حقوقی و 15متهم دیگر شامل رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، مدیرعامل وقت شرکت آسمان، مدیرکل فرودگاه یاسوج و… هستند که اتهامات‌شان‌ عدم‌رعایت نظامات و مقررات دولتی منتهی به سقوط هواپیما و منجر به قتل شبه‌عمد 66نفر، معاونت در جعل رایانه، استفاده از اسناد مجعول رایانه و گزارش خلاف واقع است.» وی ادامه داد: «دراین پرونده 195نفر شاکی هستند که همگی خواستار مجازات مقصران و مسببان وقوع این حادثه شده‌اند و از آنجا که همه شواهد و مدارک علیه متهمان است، من نیز به‌عنوان نماینده دادستان خواستار مجازات متهمان هستم.»

خواسته ما اجرای عدالت است

پس از پایان کیفرخواست، رئیس دادگاه یک به یک از شاکیان و وکلای مدافع خواست تا شکایت‌شان را همراه با خواسته‌شان مطرح کنند. یکی از شاکیان مادری بود که در این حادثه دختر جوانش را از دست داده است. او گفت: همسرم چند سال قبل فوت شد و من به‌تنهایی و با سختی زیاد 4 فرزندم را بزرگ کردم. این زن درحالی‌که اشک می‌ریخت و بقیه حضار از صحبت‌هایش متأثر شده بودند، ادامه داد: در این حادثه دخترم را از دست دادم اما انگار همه‌مان جان‌باخته‌ایم. با اینکه 2 سال از این حادثه می‌گذرد، نمی‌توانم دخترم را فراموش کنم. هر سه فرزند دیگرم به‌خاطر این حادثه افسردگی گرفته‌اند و تحت درمان هستند. این حادثه فقط یک فرزندم را از من نگرفت، بلکه 3 فرزند دیگرم نیز چنان آسیبی دیدند که تا آخر عمر با آنها همراه است.

نفر بعدی، علی اصغر عوض پور کوشک  وکیل یکی از خانواده‌ها بود. او گفت: در هر پروازی باید هواپیما، خلبان و فرودگاه ایمن باشند. در این حادثه هواپیما مشکل داشت، خلبان‌ها صلاحیت پروازی نداشتند؛ چرا‌که یکی از آنها عمل قلب باز انجام داده بود و دیگری هم گواهینامه نادرست داشت و از سویی فرودگاه یاسوج هم شرایط کافی برای یک فرود ایمن را نداشت. پس ردپای قصور در این حادثه دیده می‌شود و من از طرف موکلانم خواستار مجازات متهمان هستم. یکی دیگر از شاکیان زن جوانی بود که در این حادثه شوهرش را از دست داده است. او گفت: من یک دختر 9ساله دارم که بعد از این حادثه دچار مشکلات حادی شده و افسرده است. او می‌گوید اگر نخواهم زندگی کنم، باید چه کار کنم؟ من چه جوابی به دخترم بدهم؟

شاکی دیگری که برادرش را در سقوط هواپیمای‌ ای‌تی‌آر از دست داده نیز در چند جمله گفت: مقصران حادثه گفته‌اند که ما دیه می‌دهیم یا دیه داده‌ایم. سؤال من این است که دیه دختر 4ساله‌ای را که منتظر بود تا پدرش برگردد و برایش جشن تولد بگیرد را چطور پرداخت می‌کنید؟ دیه زن جوانی که همه عشقش همسرش بود و آرزویش این بود که فرزندشان را با هم بزرگ کنند، چطور می‌شود پرداخت کرد؟ عواقب اجتماعی این حادثه را که ناشی از کوتاهی است چطور می‌شود جبران کرد؟ پزشکی قانونی در گزارش خود مربوط به 2کودکی که در هواپیما بودند، نوشته بود مخلوطی از 2 بافت 2کودک. این نشان می‌دهد که این 2کودک در آخرین لحظات یکدیگر را در آغوش گرفته بودند. دیه آنها چقدر ارزش دارد؟ متهمان پرونده با کوتاهی، جان عزیزان‌مان را گرفتند و تلاش کردند اشتباهات و کارهای خلاف‌شان را بپوشانند. خواسته ما اجرای عدالت است. به همین دلیل ما این پرونده را تا آخر پیگیری خواهیم کرد. در ادامه سایر شاکیان نیز خواسته‌های‌شان را مطرح کردند و در نهایت رئیس دادگاه ختم جلسه را اعلام کرد و خانواده جانباختگان درخواست کردند در جلسه دیگری با حضور تعدادی از کارشناسان، رسیدگی به پرونده ادامه یابد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=317705
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما