چاپ این برگه

چرايي ثابت ماندن يارانه و گران شدن بنزين از زبان دکتر وکيلي/معيشت مردم با جنگ با دنيا محقق نمي شود/اجازه بستن فضاي مجازي را نداديم

به گزارش بويرنيوز، محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم در مناظره با يکي از نمايندگان اصولگراي مجلس که در محل دانشگاه شریف و از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد،گفت: متاسفانه یخ دانشگاه‌ها از فضای سیاسی ضخیم‌تر شده در حالی که دانشگاه پیشرو نباید منفعل باشد و نسبت به حادثه مهمی مثل انتخابات بی نظر و نظاره‌گر باشد؛ چرا جوان‌های ما نسبت به سیاست و آزده هستند و چرا سیاست آنقدر پرهزینه شده که دانشجویان از آن فاصله می‌گیرند و به آن نگاه حاشیه‌ای دارند؟

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه همه مسئولان و فعالان سیاسی در یک مسئله توافق دارند و آن این است که وضع مملکت خوب نیست، گفت: البته در چرایی بدی وضع و راهکار اختلاف نظر وجود دارد. ما معتقدیم با تبدیل مجلس از یک مجلس با ۱۰۰ نماینده اصلاح طلب به یک مجلس کاملا اصولگرا وضعیت بهبود نمی‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: حداقل ۳۰ سال از ۴۰ سال گذشته اصولگرایان و اصلاح طلبان به صورت دوره‌ای سر کار آمدند اما مشکلات همچنان به قوت خود باقی است و حتی بعضا عمیق‌تر شده است. ما باید صادقانه ببینیم، آیا راهبردهای ما نسبت به آنچه مردم درگیرش هستند کارشناسانه است یا خیر؟

این عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اظهارات مجری این مناظره مبنی بر اینکه گفت‌وگوی بین این دو کاندیدای اصولگرا و اصلاح طلب به صورت آرام پیش می‌رود، گفت: آقای موسوی کف اصولگرایی و من کف اصلاح طلبی هستیم. اگر می‌خواهید دعوا درست کنید باید نمایندگان اصلاح طلبی حداکثری و اصولگرایی حداکثری را دعوت کنید. من فکر می‌کنم مشکل امروز کشور ما عقلانیت است که متاسفانه در منش حکمرانی به حداقل رسیده، الان باید از نو مطالبه رفتار عقلانی شود نه احساسی و جنجالی.

این نماینده مجلس اولویت اول مجلس یازدهم را معیشت مردم عنوان و خاطرنشان کرد: جیب مردم کفاف ریسک تصمیم‌گیری‌های غلط را ندارد و شاهد آن حوادث آبان ماه سال ۹۸ است. حضور مردم در اعتراضات آبان ماه برای این بود که صدای شکستن استخوان‌هایشان را زیر بار وضعیت معیشتی به گوش ما برسانند. معنایش این نبود که آنها انقلاب دیگری خواهند کرد؛ بلکه آنها دیدند تصمیمی که گرفته شده با تبی که در جامعه وجود دارد متفاوت است.

وکیلی ادامه داد: طی ۱۰ تا ۱۲ سال فرمول پلکانی قیمت یارانه در نتیجه تصمیم غلط مجلس هفتم اجرایی نشد و تصمیم گیری در مورد افزایش قیمت بنزین به سال ۹۸ موکول شد. در حالی که شرایط کشور و مردم مناسب این تصمیم نبود.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: مطالبه مردم از ما جلوگیری از تصمیمات پرخطر و هزینه‌بر است، زیرا تاب‌آوری مردم در قبال شیوه اداره کشور به حداقل رسیده است. مردم از ما تغییر پارادایم می‌خواهند و پارادایم نحوه تعامل با ملت باید تغییر کند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس تاکید کرد: جریانی در مجلس هست که حرفش حرف ملت نیست و ملت ایران را فرع می‌داند. این نگاه در مجلس آینده هم وجود خواهد داشت. این جریان جریانی است که خوشحال است شاید مردم پای صندوق‌های رای نیایند تا آنها رای بیاورند. در واقع رویکرد این جریان موفقیت در غیاب مردم است. حالا مردم که سال‌ها تجربه دارند باید ببینند کدام جریان است که پای حقوق ملت ایستاده است.

وی ادامه داد: من و آقای مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بودیم و سالی سه بار طرحی برای بستن شبکه‌های مجازی به کمیسیون فرهنگی می‌آمد که اگر ما نبودیم این شبکه‌ها تا حالا بسته شده بود.

وکیلی در ادامه با بیان اینکه تامین معیشت مردم بدون تقویت سیاست خارجی میسر نیست، ابراز عقیده کرد: اگر قرار باشد اقتصاد مملکت رونق یابد باید نفت صادر شود. مگر می‌شود صادرات ما فریز شود ولی رشد اقتصادی هشت درصد باشد؟ مگر می‌شود کسی به دنبال معیشت مردم باشد ولی بگوید در سیاست خارجی می‌خواهیم با دنیا بجنگیم؟

وکیلی اضافه کرد: ما هم معتقدیم مقاومت در بستر آزادی تامین کننده حقوق ملت است. ایجاد تقابل بین آزادی و مقاومت همان چیزی است که راه ما را به بیراهه برده و ملت را مقابل ارزش‌ها قرار داده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اولویت اصلی مجلس آینده قطعا بیکاری و اشتغال است ولی این امر تابع یک سری رویه‌هاست و تا این رویه‌ها تغییر نکند چرخ تولید داخل نمی‌چرخد.

این عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به مصوبات اخیر مجلس در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر درآمد گفت: امیدواریم هر چه زودتر این قوانین اجرایی شود.

وی مبارزه با فساد را از دیگر اولویت‌های مجلس یازدهم عنوان و خاطرنشان کرد: اژدهای هفت سر فساد همچنان در جامعه تکثیر می‌شود و ماشین فساد از کار نمی‌افتد. متاسفانه ما به لحاظ شبکه‌ای کردن و هوشمندسازی اقتصاد دچار عقب ماندگی اساسی هستیم. این در حالیست که چرخ سیستمی کردن و هوشمندسازی اقتصاد سال‌ها پیش اختراع شده است. اگر در کشور ما هم دولت الکترونیک به صورت کامل محقق شود نه فساد رخ می‌دهد و نه آدم‌ها سالم فاسد می‌شوند. اگر نظامات مالیاتی درست باشند امکان فساد به حداقل می‌رسد.

وی امضای طلایی را از عوامل فسادزا عنوان و خاطرنشان کرد: ما اختیار بی حد به مدیرعامل یک بانک می‌دهیم و می‌گوییم نباید دزد شوی. هر روز عده‌ای را می‌گیریم، نفر بعدی می‌آید و دزدتر می‌شود اما اگر امتیازاتی که مردم لازم دارند روی سامانه با امکان دسترسی وجود داشته باشد امضای طلایی دیگر شکل نمی‌گیرد.

وکیلی خاطرنشان کرد: اگر سامانه مالی کشور به گونه‌ای باشد که منشأ پول مشخص باشد در چنین شرایطی جلوی پول‌های کثیف هم گرفته می‌شود. هوشمندسازی اقتصاد موضوعی است که در دنیا اتفاق افتاده و سیستم‌ها ضد فساد شده است. ما هم نیازمند این هستیم که سیستم‌مان ضد فساد شود تا جلوی فساد گرفته شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان با بیان اینکه مجلس خانه ملت است و باید پژواک صدای ملت در آن وجود داشته باشد، گفت: سقف مقبولیت جریانات سیاسی ما یک چهارم ملت ایران است. لذا نباید جوری فضا را مدیریت کنیم که مجلس یکدست شود. آنچه به نفع نظام است برگزاری یک انتخابات رقابتی و تشکیل مجلس با صداهای مختلف است که بهترین آن مجلس اول بود و بدترین مجالس هم مجالسی بودند که یا یکدست اصولگرا و یا یکدست اصلاح طلب بودند.