چاپ این برگه

۴ موبایل جدید برای تمامی بودجه‌ها

بويرنيوز: کسانی که مجبور هستند در دو ماه آخر سال روانه بازار موبایل شوند، کار خیلی سختی ندارند، چون تمام تولیدکننده‌ها پیش از این در سال گذشته میلادی زور خود را زده‌اند و هر چه در چنته داشته‌اند، رو کرده‌اند. نتیجه این اتفاق کنار رفتن ابر‌های مه‌آلود و روشن بودن تکلیف خریداران است. تنها باید تکلیف خودتان را با بودجه‌ای که می‌خواهید کنار بگذارید، روشن کنید و با چشمان باز تصمیم بگیرید.

یکی دیگر از فواید خرید در این فصل سال، ثبات قیمت‌ها است. با توجه به اینکه زمان نسبتاً زیادی از عرضه موبایل‌ها گذشته، قیمت آن‌ها دیگر منطقی به‌حساب می‌آید. همچنین می‌توانید با خواندن نقد و بررسی‌های زیادی که در فضای اینترنت منتشر می‌شود، چند گزینه را در کنار هم بگذارید و با مقایسه ویژگی‌های فنی‌شان بهترین انتخاب را انجام دهید. این گزارش کمک می‌کند چهار موبایلی را که تازه‌وارد به حساب می‌آیند، بهتر بشناسید و با تمرکز روی نقطه ضعف‌ها و نقاط قوت، گوشه چشمی هم به رقبای مطرح‌شان داشته باشید.

۱. MiNote۱۰

نمایشگر MiNote۱۰، با پنل AmoLED ساخته شده و فاصله لبه در آن بسیار کم است. صفحه نمایش آن از رزولوشن بالایی برخوردار است؛ به‌طوری که در اندازه ۶.۴۷ اینچی آن، حدود ۳۹۸ پیکسل را در هر اینچ جا داده است.

در گوشی نوت ۱۰ شیائومی نمایشگر تقریباً تمام قاب جلویی گوشی را پر کرده است. این مشخصه در کنار فریم تهیه شده از آلومینیوم قرار گرفته است که ظاهر زیبایی به آن بخشیده است. صفحه نمایش با استفاده از یک لایه گوریلاگلس ۵ محافظت می‌شود تا گوشی در برابر خط و خش ایمن باشد. ویژگی دیگر XiaomiMiNote۱۰، مجهز شدن به حسگر اثر انگشت است. همچنین پنج دوربین که سنسور اصلی آن ۱۰۸ مگاپیکسلی است، در قسمت قاب پشتی جای گرفته‌اند. دوربین سلفی این محصول هم به سنسوری ۳۲ مگاپیکسلی مجهز شده است.

چرا بخریم: بدنه ساخته شده از جنس آلومینوم حس خوبی به کاربر می‌دهد. پردازنده اسنپدراگون ۷۳۰ در کنار شش گیگابایت حافظه موقت، سرعت بالای پردازش را تضمین می‌کند. در کنار این ویژگی می‌توانید کلی عکس و فیلم و برنامه را در ۱۲۸ گیگابایت فضای در نظر گرفته شده جا دهید. صفحه نمایش دقیقاً به همان اندازه که به نظر می‌رسد خوب است، هم اندازه بزرگی دارد، هم نسبت تصویر در آن رعایت شده است. با این‌حال مجموعه دوربین همچنان بزرگ‌ترین نقطه قوت MiNote۱۰ باقی می‌ماند.

با دوربین جلویی هم می‌توان سلفی‌های باکیفیتی ثبت کرد. حسگر اثر انگشت که امسال اهمیت پیدا کرده در زیر صفحه نمایش پنهان شده و ظرفیت باتری به بیش از پنج هزار میلی‌آمپر ساعت می‌رسد. این باتری همان‌قدر که جان سخت است به زمان زیادی برای شارژ شدن نیاز دارد، برای همین به آن نعمت شارژ سریع ۳۰ وات را بخشیده‌اند.

چرا نخریم: وقتی پای شیائومی وسط باشد، طبیعی است که دست و دلمان برای هفت میلیون تومان پول بلرزد. به هر حال آن‌ها را همیشه به‌عنوان تولیدکننده محصولات اقتصادی می‌شناسیم. پس با چنین بودجه‌ای ممکن است بعضی‌ها دوست داشته باشند سایر گزینه‌ها را بررسی کنند.

حداکثر قیمت: هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان


۲. GalaxyA۵۰s

نسخه به‌روزرسانی شده گلکسی A۵۰ با شش گیگابایت حافظه موقت عرضه شده است. همچنین شاهد ارتقا در عملکرد دوربین و طراحی بدنه هستیم و تولیدکننده تلاش کرده با اضافه کردن جدیدترین نسخه از اندروید، حس برتری‌جویی را به A۵۰s ببخشد. صفحه نمایش ۶.۴ اینچی با تکنولوژی سوپر AMOLED کار می‌کند و در ه راینچ می‌تواند ۴۰۳ پیکسل را نشان دهد. پردازنده Exynos۹۶۱۱ در کنار حافظه موقت شش گیگابایتی یکی از قوی‌ترین ترکیب‌ها را در این بازه قیمت ایجاد کرده‌اند.

دوربین اصلی A۵۰s سنسور ۴۸ مگاپیکسلی دارد و از نوع عریض انتخاب شده است؛ همچنین در کنار آن دو حسگر هشت و پنج مگاپیکسلی روی قاب پشتی می‌بینیم. برای عکاسی سلفی یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی در قاب جلویی گذاشته‌اند. باتری چهار هزار میلی آمپرساعتی، فناوری شارژ سریع ۱۵ واتی، درگاه USB Type-C و حسگر اثر انگشت که در زیر قاب اصلی پنهان شده از دیگر ویژگی‌های این موبایل تازه‌وارد است.

چرا بخریم: گلکسی A۵۰ یکی از بچه‌معروف‌های بازار موبایل است؛ نه فقط در ایران بلکه در بازار‌های اروپا هم آن را به عنوان موبایلی اقتصادی، در فهرست گوشی‌های پرفروش می‌بینیم. حالا تصور کنید که تولیدکننده موفق شده همان ویژگی‌های مثبت را بهبود ببخشد و با اضافه کردن فقط یک حرف S موبایل تازه عرضه کند. اگر MiNote۱۰ ادعا دارد امکانات گوشی‌های روز بازار را با بودجه هفت میلیون تومانی عرضه می‌کند، این افتخار برای A۵۰s دو چندان خواهد بود، چون خریدارانش تقریباً نصف آن پول را هزینه می‌کنند.

شاید دوربین A۵۰s به اندازه MiNote۱۰ قدرتمند نباشد، اما هنوز هم می‌توان با کمک آن عکس‌های باکیفیتی گرفت. پردازنده Mali-G۷۲ جان می‌دهد برای نصب انواع بازی‌های اندرویدی، پس طبیعی به نظر می‌رسد اگر شارژ موبایل‌تان کم شود. برای حل این مشکل A۵۰s به قابلیت شارژ سریع ۱۵ وات مجهز شده است.

چرا نخریم: شاید بتوانید از ضخامت نسبتاً زیاد A۵۰s صرف‌نظر کنید، اما وجود P۳۰lite در بازار قطعاً موقع انتخاب دست‌ودلتان را می‌لرزاند. چون توانسته با حذف چند ویژگی نه‌چندان ضروری مثل حسگر اثر انگشت پنهان شده در زیر صفحه نمایش، قیمت تمام شده را حدود یک میلیون تومان کاهش دهد.

حداکثر قیمت: چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان


۳. Y۹Prime۲۰۱۹

Y۹Prime۲۰۱۹ با صفحه نمایش کامل و بدون بریدگی روانه بازار شده است. با این‌حال ویژگی سحرانگیز آن را دوربین سلفی می‌دانند که با استفاده از موتوری کوچک از داخل بدنه بیرون می‌آید. نمایشگر این محصول اندازه‌ای معادل ۶.۵۹ اینچی دارد که تراکم پیکسلی آن به ۳۹۱ پیکسل می‌رسد. مجموعه دوربین اصلی از سه حسگر ۱۶ مگاپیکسلی، هشت و دو مگاپیکسلی تشکیل شده و برای گرفتن عکس‌های سلفی باید روی حسگر ۱۶ مگاپیکسلی حساب باز کنید.

از نظر سخت‌افزاری این گوشی از تراشه Hisilicon Kirin ۷۱۰F بهره می‌برد که در آن پردازنده‌ای هشت هسته‌ای قرار گرفته. برای اینکه سرعت و عملکرد روان گوشی تضمین شود، چهار گیگابایت حافظه موقت کنارش گذاشته‌اند. افزایش نسبت صفحه نمایش حسگر اثر انگشت در قاب پشتی، ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از دیگر ویژگی‌هایی هستند که Y۹Prime۲۰۱۹ به آن‌ها مفتخر است.

چرا بخریم: چهار گیگابایت حافظه موقت در کنار پردازنده نسبتاً آبرومندی که روی Y۹Prime۲۰۱۹ نصب شده تقریباً بیشتر انتظاراتی را که از یک گوشی موبایل داریم، برآورده می‌کند. در عین حال دوربین این گوشی عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد و شکل مهندسی دوربین سلفی قطعاً می‌تواند چشم خیلی‌ها را بگیرد. باید توجه داشت که در مقابل هزینه‌ای که انجام می‌دهید به هر حال صفحه نمایشی در اختیار خواهید داشت که به شکل تمام HD کار می‌کند و اندازه بزرگی دارد.

وجود مودمی با استاندارد Cat۱۲ می‌تواند نوید انجام دانلود‌های سریع را بدهد. شاید خیلی به نظرتان مهم نباشد، اما میکروفن دوم قادر است موقع مکالمه تقریباً تمام صدا‌های اضافی محیط را حذف کند و صدایی شفاف از شما به افراد آن طرف خط برساند. ظرفیت باتری چهار هزار میلی‌آمپر ساعتی کاملاً اندازه به نظر می‌رسد، حتی با وجود اینکه در آن اثری از قابلیت شارژ سریع به چشم نمی‌خورد.

چرا نخریم: دوربین سلفی مکانیکی اگرچه وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد، اما به همان اندازه می‌تواند در برابر ضربات آسیب‌پذیر به نظر برسد و متحمل خرابی شود. اگر از این ویژگی دل بکنید، می‌توانید حدود ۴۰۰ هزار تومان صرفه‌جویی کنید و Y۹۲۰۱۹ بخرید.

حداکثر قیمت: دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان


۴. Nokia۲.۳

صفحه نمایش بزرگ ۶.۲ اینچی مهم‌ترین قابلیت نوکیا ۲.۳ است. با این‌حال تولیدکننده تمام تلاش خود را کرده تا با حذف چیز‌های اضافی و کشیدن صفحه نمایش، موبایلی کوچک و مهربان خلق کند. اگرچه در نهایت مثل تمام گوشی‌های موجود در این بازه قیمت، نوکیا ۳.۲ ضخامت زیادی دارد. اگر بخواهید برای گوشی قاب هم بخرید قطعاً کمی اذیت می‌شوید، به خصوص اینکه بدانید وزن گوشی به ۱۸۳ گرم می‌رسد که نسبتاً زیاد است. بدنه گوشی از پلاستیک ساخته شده و تقریباً لازم است آن را داخل یک قاب سلیکونی پنهان کنید. حافظه ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایتی و حافظه موقت دو گیگابایتی در کنار Mediatek MT۶۷۶۱ سخت‌افزار اصلی نوکیا ۳.۲ را تشکیل می‌دهند. این مجموعه درخشان نیستند، اما می‌توانند حداقل توقعات را برآورده کنند. دوربین دوگانه ۱۳ مگاپیکسلی در پشت و حسگر پنج مگاپیکسلی در قاب جلویی از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر نوکیا ۳.۲ هستند.

چرا بخریم: اسم نوکیا هنوز اعتبار خاص خود را دارد حتی اگر تنها هاله‌ای از آن همه شکوه و عظمت باقی مانده باشد. اندروید نسخه ۹ هنوز جدید و تازه‌نفس است و اگر نوکیا تصمیم بگیرد آن را ارتقا ندهد، باز هم می‌توان با چشم خوش‌بینی به آن نگاه کرد. روی گوشی یک باتری چهار هزار میلی‌آمپر ساعتی قرار داده‌اند که به خودی خود نمی‌تواند ویژگی چشمگیری به‌حساب بیاید، اما کافی است بدانیم صفحه نمایش با حداکثر قابلیت نمایش تصاویر ۷۲۰p اشتهای زیادی برای مصرف انرژی ندارد، پس می‌توان به دوام باتری در هر مرتبه شارژ کامل امید زیادی داشت.

وقتی بهت قاب پشتی نگاه می‌کنیم، وجود یک دوربین دوگانه کاملاً دلگرم‌کننده به نظر می‌رسد. حسگر اصلی این مجموعه از لنزی ۱۳ مگاپیکسلی تشکیل شده و لنز دو مگاپیکسلی وظیفه ثبت عمق تصاویر و ثبت عکس‌هایی با پس‌زمینه تار را بر عهده دارد. این قابلیت در میان گوشی‌های زیر دو میلیون تومان تقریباً انگشت‌شمار است.

چرا نخریم: اگر خیلی به نوکیا اعتماد نداشته باشید، خیلی ساده می‌توانیم چشم روی نوکیا ۳.۲ ببندیم و روی خرید محصولی مثل GalaxyA۱۰s حساب باز کنیم. همچنین با غیرضروری دانستن دوربین دوگانه می‌توان حدود ۶۰۰ هزار تومان ذخیره کرد و سراغ Y۵، ۲۰۱۹ رفت.

حداکثر قیمت: یک میلیون و ۶۸۵ هزار تومان