جمعه 18 بهمن 1398 - 22:39

نکات کلیدی برای پیشگیری‌های از بیماری‌های کرونا و آنفلوآنزا+تصاویر

این روزها موضوع شیوع بیماری کرونا از جمله موضوعاتی است که در محافل مختلف درباره آن شنیده می‌شود و البته نگرانی‌هایی را نیز برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش بویرنیوز، با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 15 میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور تحصیل می‌کنند و ساعاتی از روز را در مدرسه و کنار همسالان به سر می‌برند، اداره کل سلامت و تندرسی وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده است تا مدارس را برای پیشگیری از این بیماری و همچنین بیماری آنفلوآنزا مجهز کند.

حسن ضیاءالدینی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار کرد: در فصل زمستان عفونت‌های تنفسی شایع است لذا دانش‌آموزان با رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های تنفسی آنفلوآنزا و کرونا ویروس جلوگیری کنند.

وزارت بهداشت از مردم خواسته است که مرتباً دست‌های خود را با استفاده از آب و صابون بشویند و یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ضدعفونی کنند؛  هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بگیرید و بلافاصله دستمال را دور انداخته و دست‌های خود را بشوبند.

از تماس نزدیک با هر کسی که تب و سرفه دارد خودداری کنند و اگر تب، سرفه و یا هرگونه مشکلی در تنفس دارند، سریعا به پزشک مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش نیز به بیان نکاتی برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان پرداخت و اضافه کرد: تأکید و رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین نکته است و دانش‌آموزان حتما دست‌ها را در طول روز چندین بار با آب و صابون بشویند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بگیرند و از تماس با افرادی که دچار علائم سرماخوردگی  و آنفلوآنزا هستند، دوری شود.

 ضیاءالدینی به والدین هم توصیه‌ای کرد و افزود: اگر فرزندتان دچار علائم سرماخوردگی است تا بهبودی کامل علائم به مدرسه مراجعه نکند البته مدیران مدارس در این زمینه با والدین دانش‌آموزان همکاری لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: به معاونت تربیت‌بدنی و سلامت استان‌ها اعلام کردیم که با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به آموزش دانش‌آموزان اقدام کنند همچنین برشور و اطلاعات آموزشی در سایت دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

ضیاءالدینی تأکید کرد: به مدیران مدارس هم اعلام می‌کنیم از بردن دانش‌آموزان به اردو در فصل سرما خودداری کنند چون عفونت‌های فصلی، دانش‌آموزان تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین مدیران مدارس دقت کنند که در بوفه‌های مدارس، خوراکی مجاز طبق دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم که به مدارس کشور ارسال شده است، اقدام کنند و از فروش خوراکی‌های غیرمجاز در دستورالعمل اشاره شده است جدا خودداری شود.

اما والدین دانش‌آموزان و عموم مردم نیز باید نکاتی را برای پیشگیری از این بیماری رعایت کنند؛ خانواده‌ها باید همواره در هنگام استفاده از گوشت نکاتی را رعایت کنند.

این موارد به منزله شیوع بیماری نیست بلکه پیشگیری از بیماری است؛ با رعایت نکات ایمنی، سلامت خود و خانواده‌تان تضمین می‌شود.

خانواده‌ها باید مراقبت کنند که اگر به سفر رفتند نیز باید این نکات ایمنی را نیز رعایت کنند و نکته مهم این است که اگر احساس کردید که علائمی چون سرفه و تب دارید، از سفر کردن حتما بپرهیزید.

خوددرمانی نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید و استراحت کنید؛ ضمن اینکه اگر فرزندتان به دچار تب یا سرفه است به هیچ عنوان به سفر نبرید و اجازه دهید که در خانه استراحت کند.

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیماری کرونا یک بیماری نوپدید است که هنوز روش درمان آن مشخص نیست، گفت: در این شرایط علم پزشکی حکم می‌کند که شدیدترین اقدامات احتیاطی را برای عدم ورود این بیماری به کشور انجام دهیم.

وی افزود: این اقدامات احتیاطی از قبیل جداسازی افراد مشکوک از افراد سالم، شناسایی افراد مشکوک و رعایت نکات بهداشتی است و معمولاً توصیه می‌شود افراد سالم از افراد مشکوک جدا شوند.

عابدی تصریح کرد: این بیماری از طریق تنفس و تماس انتقال پیدا می‌کند لذا توصیه می‌شود افراد مشکوک علاوه بر استفاده از ماسک، دست‌های خود را مرتب بشویند همچنین افراد سالم از تماس با این افراد خودداری کنند.

* بایدها و نبایدهای آنفلوآنزا

 آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی به شدت واگیردار است که به وسیله چندین نوع ویروس ایجاد می‌شود؛ آنفلوآنزا گاهی به صورت همه گیر در نواحی خاص شیوع پیدا می‌کند و گاهی نیز در تمام کشور یا حتی چندین کشور بروز می‌کند.

امکان ابتلای کودکان وبزرگسالان به این بیماری وجود دارد و امسال دونوع ویروس آنفلوآنزا شامل H1N1 و H3N2 در مناطق مختلف جهان و ایران مشاهده شده است و موارد ابتلا به ویروس H1N1 خیلی بیشتراز نوع دیگر ویروس بوده و این ویروس بیماری شدیدتری را ایجاد می‌کند.

والدین باید بدانند علائم و نشانه‌های آنفلوانزآی H1N1 در کودکان مشابه نشانه‌های آنفلوآنزای معمولی انسانی است و شامل تب، سرفه، گلو درد، بدن درد، سردرد، لرز و خستگی است البته بعضی کودکان اسهال و استفراغ نیز داشته اند.

هر دونوع آنفلوآنزا (آنفلوآنزای فصلی وآنفلوآنزای H1N1 ) ممکن است باعث تشدید و بدتر شدن بیماری‌های مزمن زمینه‌ای(بیماری‌های مزمن ریوی و …) در کودکان شوند.

راه‌های انتشار ویروس H1N1 که لازم است والدین بدانند:

انتشار ویروسH1N1 ازهمان راه‌هایی است که آنفلوآنزای فصلی منتشر می‌شود؛ ویروس آنفلوآنزا عمدتا از شخص به شخص و از طریق سرفه یا عطسه افراد مبتلا به آنفلوآنزا پراکنده می‌شود؛ گاهی اوقات ممکن است فرزندانتان از طریق لمس اشیایی که ویروس آنفلوآنزا روی سطح آنها قرار دارد (دفتر ، کتاب ، خودکار ، میز تحریر و….) و متعاقب آن دست زدن به بینی ، چشم یا دهانشان ، آلوده شوند.

نکاتی که والدین در خصوص مدت زمان انتقال ویروس H1N1باید به آن توجه کنند:

افراد مبتلا ممکن است دیگران را از یک روز قبل از شروع نشانه‌های بیماری تا 3 روز یا بیشتر یا بعد از بیمار شدن ، بیمار کنند. این بدان معناست که فرزند شما ممکن است قادر باشد آنفلوآنزا را قبل از اینکه شما بدانید او بیمار شده است ، به دیگران منتقل کند. لذا رعایت بهداشت فردی در زمان شیوع این بیماری از نکاتی است که بیش از پیش توصیه می‌شود.

کودکان ممکن است به طور بالقوه تا دوره‌های طولانی‌تری بیماری را منتقل کنند. والدین باید بدانند که همه فرزندانشان نیازی به انجام واکسیناسیون ندارند. انجام واکسیناسیون فصلی فقط برای افراد پرخطر ضروری است.

افراد پرخطر از لحاظ ابتلا به آنفلوآنزای انسانی که باید واکسن آنفلوآنزای فصلی تزریق کنند شامل افراد بالای 65 سال، کودکان زیر 6 سال، کودکان و نوجوانان زیر 18 سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین هستند.، مبتلایان به بیماری‌های ناتوان کننده (ریوی، قلبی، کلیوی، دیابت و …) و تضعیف کننده سیستم ایمنی، زنان باردار خصوصا در سه ماهه دوم و سوم، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای است.

والدین می بایست به فرزندانشان جهت پیشگیری وک نترل آنفلونزا آموزش دهند که:

مهم‌ترین نکته بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی، شست‌وشوی دست‌هاست همچنین رعایت آداب تنفسی بسیار مهم است و افرادی که دچار علائم شبیه این ویروس می‌شوند باید زمان سرفه و عطسه دستمالی را جلوی دهان و بینی خود بگیرند و پس از استفاده، دستمال را در پلاستیک گذاشته و به سطل زباله بیندازند.

باید به شدت از خود درمانی پرهیز کنند چراکه خود درمانی ممکن است موجب تشدید بیماری و بستری شیدن آنها در بیمارستان شود؛ به اندازه کافی بخوابند؛ هر شب 8 ساعت خواب آرام داشته باشند تا سیستم ایمنی بدن در بهترین وضعیت برای مقابله با ویروس باشد.

به اندازه کافی (هر روز 8 الی 10 لیوان) آب بنوشند تا سموم از بدنشان دفع شود و مخاط‌های مجاری هوایی و سینوس‌ها به اندازه کافی مرطوب باشد. ابتلا به آنفلوآنزا در گروه‌های پر خطر، خطرناک است لذا به والدین توصیه می‌شود هر سال قبل از شروع فصل سرما و افزایش شیوع بیماری، واکسن آنفلوآنزای فصلی را به فرزندان در معرض خطرشان تزریق کنند.

قوی نگه داشتن بدن ، تغذیه مناسب (شیر و لبنیات کم چرب) و آمادگی برای مقابله با عفونت، در پیشگیری از آنفلوآنزا مهم است. بنابراین با غلات، سبزیجات رنگدانه دار و میوه‌های غنی از ویتامین مانند مرکبات تغذیه کنند.

از نظر جسمی فعالیت داشته باشند، ورزش ملایم می تواند سیستم ایمنی را از طریق افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به بدن تقویت کند؛ به عنوان مثال پیاده روی سریع برای مدت 30 تا 40 دقیقه سه تا چهار بار در طول هفته به طور بارز ایمنی بدن را بهبود می بخشد(البته نه در هوای آلوده).

به گزارش فارس، وقتی والدین می‌بینند که فرزندشان به آنفلوآنزا مبتلا شده است باید تا درمان کامل او، در منزل فرزندشان مراقبت کنند و بدون نظر پزشک، او را به مدرسه نفرستند چرا که ممکن است سایر دانش‌آموزان نیز مبتلا شوند.

با رعایت نکات ایمنی، از ابتلای دانش‌آموزان و همه مردم به بیماری عفونت تنفسی می‌توان جلوگیری کرد و نباید از نکات ایمنی غفلت کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=316554
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما