چاپ این برگه

رئیس قوه قضائیه: هر کس ‌انتخابات را زیر سؤال ببرد، در جریان جبهه دشمن قرار می‌گیرد‌

رئیس قوه قضائیه گفت: ‌هر کس با هر انگیزه‌ای جریان انتخابات را زیر سوال ببرد در زمین و جبهه ‌دشمن قرار می‌گیرد.

به گزارش «بویرنیوز»، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز در دیدار با خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم استان بوشهر‌‌ با گرامیداشت ایام الله دهه فجر و درود بر روح بلند امام و شهدا اظهار داشت: نهم دی ماه سال گذشته در جمع مردم ولایتمدار و با بصیرت و مخلص این استان حضور یافتم. جمعیت، بسیار مثال‌زدنی بود که نشان‌دهنده رسالت شهدای بزرگوار این استان در طول تاریخ است که خوب می‌فهمیدند؛ زمان را تشخیص می‌دادند؛ در زمان لازم موضع‌گیری می‌کردند و زمان‌شناسی از ویژگی‌های مهم شهدای ماست.

به نوشته تسنیم، وی ادامه داد: تعبیر رهبر معظم انقلاب برای طلاب و دانشجویان این بود که می‌خواهم طلاب و دانشجویان سیاسی باشند؛ ولی برخی سیاسی بودن را به معنای این گرفتند که عضو فلان گروه و جریان سیاسی باشند؛ معنای سیاسی بودن این نیست. سیاسی کسی است که زمان شناس و وظیفه شناس باشد، نیاز جامعه را خوب تشخیص دهد و حاضر باشد برای رفع نیاز جامعه همه توان خویش را به خدمت بگیرد و خطر پذیر و مسئولیت پذیر باشد.

‌رئیسی خاطرنشان کرد: یک مرد و زن با بصیرت و با مسئولیت کسی است که نیاز جامعه را به خوبی درک کند و بداند امروز جامعه چه می‌خواهد و برای رفع نیاز جامعه، حاضر باشد از ظرفیت خود مایه بگذارد.

وی در ادامه گفت: پیش روی ما شهدای عالیقدری هستند که جلوه وظیفه شناسی، زمان‌شناسی، دشمن شناسی و دوست شناسی بودند. پیش روی ما شهدای عالیقدری هستند که نظرشان به وجه الله بود و رمز بقایشان نیز آن است که نظر به وجه الله کردند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در عالم قرار نیست هیچ چیز بماند، عنوان کرد: آن چه در عالم باقی است، وجه الله است. بقا متعلق به وجه الله است. در عالم وجاهت متعلق به خدا، اولیای خدا و متعلق به ائمه اطهار، ابی عبدالله (ع) و شهدای کربلاست. این‌ها در عالم وجاهت دارند.

وی ادامه داد: همه چیز در عالم هالک است؛ نه به این معنا که بعدا هلاک می‌شود؛ بلکه الان هالک است و همین الان هیچ چیز نیست؛ مگر آنکه صبغه خدایی پیدا کند. در عالم آنچه وجود دارد، ذات مقدس اوست. اگر کسی وجه الله شد، باقی است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره ترسیم نقش پایداری، ایستادگی، مقاومت و زمان شناسی مردم بوشهر در مقابل انگلیسی‌ها توسط رهبر معظم انقلاب در سفر به استان بوشهر، اظهار کرد: ایشان از نام آوران آن روز نام می‌برند: شهید رئیسعلی دلواری؛ از علمای زمان شناس آن روز نام می‌برند؛ آن‌هایی که چهره‌هایی مثل آقای دلواری را به میدان آوردند.

رئیس دستگاه قضایی تصریح کرد: بزرگی مثل حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالحسین لالی، بزرگانی مثل آقای بلادی و دیگران، این‌ها علمایی بودند که زمان شناسانه حرکت کردند و در زمان خودشان اقدام کردند.

وی اذعان کرد: مگر توابین آدم‌های بدی بودند؟ نه؛ شعارشان بد بود؟ نه؛ یالثارات الحسین. مگر خودشان در زمانی که آنجا پرچم برافراشتند، در مقابل ظلم و استکبار نایستادند؟ چرا؛ چرا در مجالس ابی عبدالله (ع) اسم آن چهار هزار نفر برده نمی‌شود و تجلیلی از آن‌ها نمی‌شود؟ چرا؟ چهار هزار نفر به نام یالثارات الحسین کشته شدند. می‌گویید تفاوت این‌ها با شهدای کربلا این است که این‌ها زمان شناس نبودند و در زمان فریاد استغاثه ابی عبدالله (ع) آن وقت لبیک نگفتند؛ 48 ساعت گذشت، سه روز گذشت و چهار روز گذشت تا پرچم برافراشتند که عقب افتادیم.

‌رئیسی با بیان اینکه رمز ماندگاری یاد شهدای کربلا آن است که زمان شناس بودند و در زمان خود، ابی عبدالله (ع) را یاری کردند، گفت: شهدای عالیقدر ما چه در جنگ تحمیلی، چه شهدای مدافع حرم و چه شهدا در زمان‌های مختلف که شما خانواده معظم آن‌ها هستید، زمان شناسانه حرکت کردند و آنجا که احساس کردند امامین انقلاب، نظرشان آن است که از دین، ارزش ها، حرم اهل بیت (ع) حمایت شود، آمدند و ایستادند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: رمز بقای شهدای ما آن است که خون مطهر آن‌ها به ثارالله اتصال پیدا کرده و اگر خونی در این عالم به ثارالله متصل شد، او از بین رفتنی نیست. مگر خداوند متعال از خون علی اصغر شش ماهه گذشته که از خون شهدای ما بگذرد؟ هرگز نگذشته و نخواهد گذشت. مگر خداوند متعال از بدن اربا اربای علی اکبر گذشته؟ هر کسی که به پیروی علی اکبر بدنش اربا اربا شد و مردم روی دست‌ها او را تجلیل کردند، خداوند متعال از خون او بگذرد؟ هرگز نخواهد گذشت.

وی با بیان اینکه داشتن روحیه انقلابی و بسیجی و روحیه «ما می‌توانیم» در مسائل اقتصادی گره از گره های کشور می‌گشاید، گفت: در بوشهر قریب هزار کیلومتر ارتباط با دریا و در کل کشور سه هزار کیلومتر ارتباط با دریا و ساحل وجود دارد. در خبری از کشورهای اروپایی دیدم که 50 درصد تولید ناخالص ملی آنها ناشی از درآمد دریاست؛ لذا فعال شدن اقتصاد دریا که ذخایر ارزشمندی برای زندگی مردم دارد، مهم است.

‌‌رئیسی با تاکید بر اینکه باید در جهت فعال کردن اقتصاد دریا تلاش کرد، اظهار داشت: اقتصاد دریا می‌تواند به ایجاد تولید و اشتغال و کاهش بیکاری و بسیاری از ناهنجاری‌ها کمک کند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: حضور مجاهدان در عرصه اقتصادی موضوع بسیار مهمی است که هرچه در این حوزه توانمند شویم، دشمن ناامید و ناامیدتر خواهد شد.

وی تلاش نیروهای جوان در حوزه علم و دانش و علم و فناروی را بسیار اثرگذار دانست که به کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌انجامد و گفت: ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی خیلی‌ها را در جامعه رنج می‌دهد، برخی از آسیب‌های اجتماعی زیبنده نظام اسلامی نیست. جامعه ما می‌تواند این آسیب‌های اجتماعی را نداشته باشد و اگر به این آسیب‌ها توجه نشود، به مرور زمان تبدیل به جرم خواهد شد که هزینه‌های بسیاری برای فرد، خانواده، کشور و دستگاه‌ها دارد.‌‌

رئیسی با تاکید بر اینکه باید شاهد کاهش جرم در دستگاه‌ها باشیم، افزود: هنجارهای اجتماعی باید افزایش و ناهنجاری‌های اجتماعی باید کاهش یابد که راه آن این است که به آنچه از فرهنگ غنی دینی، ارزش‌های انقلاب اسلامی و ثمره خون مطهر شهدا داریم، توجه شود.

وی بیان داشت: این موارد همه انسان ساز، هویت ساز و جریان ساز است و باید از این هویت سازی‌ها نهایت بهره برداری بشود و تلاش صورت گیرد که به این هویت انقلابی و هویت کار، تلاش، خستگی ناپذیری، ابتکار و خلاقیت میدان داده شود که در این صورت یقینا هنجارهای اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و ما شاهد آن هستیم که بسیاری از مشکلات کاهش خواهد یافت.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: آثار شهدای عالیقدر ما این است که همگی روشنفکران جامعه بودند. روشنفکر کسی نیست که جامعه را به سوی فرهنگ و دیدگاه‌های غرب سوق دهد؛ بلکه روشنفکر واقعی کسی است که جامعه و نیاز جامعه را بشناسد و در این جامعه به عنوان یک رصدگر و دیدبان تیزبین جامعه را ببیند و درک کند که وظیفه اش چیست.

رئیس دستگاه قضا در ادامه عنوان کرد: دیدبان تیزبین بصیرت آفرین، حکیم فرزانه ما دیروز فرمودند آنچه که پیش رو دارید، آن وظیفه است. یادمان نرود که انتخابات مسئله مهمی است. همه کسانی که دل در گرو این نظام و کشور و عزت این ملت دارند و هرکس که به عزت این کشور فکر می‌کند، باید وظیفه‌اش را در این عرصه خوب انجام دهد. هرکس هم با هر انگیزه‌ای جریان انتخابات را زیر سئوال ببرد، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد، با تضعیف جریان انتخابات در جبهه دشمن قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: راهبرد دشمن آن است که مردم را مایوس کند. راهبرد دشمن آن است که مردم را ناامید کند و راهبرد دشمن آن است که نسبت به داشته‌های عظیمی که این کشور بحمدالله از آن برخوردار است، در مردم ایجاد دغدغه و تزلزل کند. باید دوستان انقلاب و آن‌هایی که دغدغه‌شان مردم و نظام است، آن‌ها در جهت آنچه که نیاز مردم و رفع مشکلات و گره گشایی از کار مردم است، حرکت کنند و آن چیزی است که امروز رهبری برای همه ما وظیفه دانستند و آنچه که امروز برای ما به عنوان یک وظیفه جدی است، توجه داشتن است به آن چیزی است که انقلاب اسلامی از ما درگام دوم خود از ما می‌خواهد.

‌رئیسی گفت: توانمند کردن کشور بسیار مهم است. کشور قوی از کجا پدید می‌آید؟ از دستگاه‌های قوی وکارآمدی دستگاه‌های اداری کشور قوت حاصل می‌شود. شکل گرفتن مجلس قوی از پایه‌های مهم شکل گرفتن کشور قوی است. جایگاه قانونگذاری، جایگاهی است که اگر مردان و زنانی در آن حضور پیدا کنند که دل به خدا داشته و از دشمن هراس نداشته باشند و ایمان به خدا، مردم‌داری و دوری از اشرافیت، مرزبندی بین خودی و دشمنان داشته باشند، چنین مجلسی می‌تواند به قدرتمند شدن کشور کمک کند. کارآمدی نمایندگان، ایمان و باور و اعتقاد آنان با تمام وجود نسبت به انقلاب، نظام و ارزش‌ها، عشق ورزیدن به آرمان‌های انقلاب، شناخت مسائل، پیگیری و حل مسائل و گره باز کردن از زندگی مردم، مجلس را قوی می‌کند. مجلس قوی می‌تواند قوانین و مقررات قوی و نظارت قوی را شکل دهد و این‌ها در قدرتمند شدن کشور موثر است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه اظهار کرد: کاستی‌ها در همه دستگاه‌ها بد است و ما در دستگاه و مجموعه خودمان آن را بدتر می‌دانیم. خوبی‌ها در همه جا خوب است و در اینجا خوب‌تر خواهد بود. برای اطمینان دادن به شما خانواده معظم شهیدان عرض می‌کنیم که برای اجرای عدالت و قانون، واقعا حزب، جناح، دسته سیاسی و وابستگی و برخی از ارتباطات هیچ کدام مانع ما و همکارانمان ان‌شاءالله نخواهد بود.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در جهت این مهم، اولا خدا را باید ناظر و حاضر بدانیم و ثانیا شما مردم عزیز به عنوان خانواده معظم شهیدان و مردم دلسوز، دغدغه‌مند و مردمی حاضر و ناظر در صحنه می‌توانید مراقبان بسیار خوب و امینی باشید؛ اصل امر به معروف و نهی از منکر همین را ایجاب می‌کند.

وی افزود: در فرایند نظارت ملی، دستگاه‌های اداری کشور باید بهترین مراقبان و ناظران را مردم بدانند و حتما بدانید حضور شما، احساس مسئولیت شما و پیگیری شما بسیاری از امور را می‌تواند در جای خود قرار دهد. در این قضیه هم حتما نگاه‌ها و نظرات شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ضمن تقدیر از همکاران خود در استان بوشهر در حوزه‌های مختلف قضایی و اداری گفت: از این عزیزان می‌خواهم که نشست با نخبگان، خانواده معظم شهیدان، دغدغه‌مندان، دانشگاهیان و حوزویان به عنوان یک فرصت تلقی شود و نگاه‌ها و شنیدن سخنان آنها، شنیدن حرف آن‌ها و پیگیری خواست آن‌ها یکی از زمینه‌های بسیار خوب ارتباطی است که باید همواره مغتنم شمرده شود.

رئیس دستگاه قضایی در پایان بیان کرد: از اینکه توفیق حاصل شد تا در جمع نورانی شما باشم، بسیار خرسندم و ان‌شاءالله آن مواردی که احیانا به صورت نامه و مکتوب عزیزانمان دادند و یا بعدا از طریق فضای مجازی به همکارانمان در دادگستری و مرکز منتقل می‌شود، آن‌هایی که نشانی در آن باشد، حتما در جریان نحوه پیگیری قرار خواهند گرفت و تاکید کردیم که همکاران و عزیزانمان شما را در جریان مسائل قرار دهند.