چاپ این برگه

وزارت بهداشت: کرونا وارد ایران هم خواهد شد، اما نباید درباره آن بزرگنمایی کنیم / تاکنون ۶ مورد مشکوک به این بیماری دیده شده که نتیجه آزمایش همه آنها منفی بوده / بیمارستان‌های خاصی برای مبتلایان احتمالی به کرونا در نظر گرفته شده

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که بیمارستان‌های خاصی در همه استان‌ها برای پذیرش و مراقبت از بیماران احتمالی مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

بویرنیوز، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که بیمارستان‌های خاصی در همه استان‌ها برای پذیرش و مراقبت از بیماران احتمالی مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

محمد مهدی گویا شامگاه پنجشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره ویروس کرونا گفت: آنچه در فضای مجازی در خصوص ورود ویروس کرونا به کشورهای همسایه منتشر شده با فضای واقعی، تفاوت‌های زیادی دارد. مرگ و میر ویروس کرونا جدید نسبت به سایر ویروس‌های کرونای مهم مانند مرس و سارس کمتر است.

کرونا به کشورهای همسایه وارد نشده است

به نوشته ایرنا، گویا بیان کرد: آنچه امروز شایعه شده که ویروس کرونای جدید به همسایگی ایران رسیده، بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت صحت ندارد. ویروس کرونای جدید در عراق، کردستان عراق و پاکستان و هیچ یک از کشورهای همسایه که عنوان شده وارد نشده و تنها در یک کشور در منطقه، ابتلا به این ویروس تایید شده که آن هم امارات متحده عربی است.

وی ادامه داد: ویروس کرونای جدید خیلی شبیه به آنفلوآنزا بوده و ممکن است پزشک نیز قادر به تشخیص آن نباشد. اسم ویروس کرونا جدید، نگرانی زیادی ایجاد کرده و تا وقتی آزمایشات پزشکی اثبات نکرده که ویروس کرونای جدید شناسایی نشده، بهتر است که در محافل علمی با احتیاط در مورد آن صحبت کنیم.

کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی غیرمعمول است

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: کلیپ‌هایی که از ویروس کرونا جدید در اینترنت منتشر شده برای ما غیرمعمول است و مواردی مانند به یک باره به زمین افتادن بیمار مبتلا به کرونا صحت ندارد که باعث نگرانی مردم شده است.

وی ادامه داد: ویروس کرونا دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند و علائم آن کاملا شبیه به آنفلوآنزا است و برخی از مبتلایان که بیماری آنها شدید می‌شود، دچار ذات الریه می‌شوند.

گویا افزود: عمدتا افرادی مانند کهن سالان یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و عروقی و نارسایی تنفسی دچار انواع شدید کرونا ویروس جدید شده‌اند.

مردم با واقعیت‌های ویروس کرونا آشنا شوند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بهتر است به جای ایجاد نگرانی در مردم، اجازه دهیم مردم با واقعیت‌های این ویروس آشنا شوند و از ایجاد نگرانی پرهیز کنیم. چون تعدادی از اعضای خانواده‌ها و اقوام هموطنان ما در شهر ووهان چین سکونت دارند.

وی افزود: نباید اجازه دهیم که در مورد ویروس کرونا جدید بزرگ نمایی شود که مردم به وحشت بیفتند.

کرونا هیچ مرزی نمی‌شناسد

گویا اظهار کرد: ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد شود و هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است.

وی ادامه داد: همه کشورها در مقابل ویروس کرونا جدید، ۴ وظیفه دارند؛ اگر این ویروس وارد کشورشان شد، مردم باید با آموزش‌های عمومی مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی، کمتر مبتلا شوند. اگر مردم به این ویروس مبتلا شوند، کمتر نیاز به بیمارستان و خدمات درمانی داشته باشند و بیشتر از گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی مراقبت کنند. اگر مبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری شدند، مراقبت خوبی از آنها شود و کار آنها کمتر به بخش‌های ویژه کشیده شود و بالاخره مبتلایان، کمتر جان خود را از دست بدهند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: ویروس کرونا جدید وارد کشور ما خواهد شد و ما چیز پنهان کردنی با مردم نداریم و هر روزی اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تایید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد و چیز نگران کننده‌ای نیست.

کرونا قابل انتقال به دیگران است

گویا بیان کرد: در مورد ویروس کرونا جدید چند روز پیش اثبات شد که اگر فردی مبتلا باشد و در دوره نهفتگی بیماری باشد و وقتی وارد کشور شود، هیچ علائمی نداشته باشد، قابل انتقال به دیگران است.

وی افزود: کار وزارت بهداشت این است که افراد وارد شده از چین به ایران به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند؛ گروه اول کسانی هستند که هیچ علامتی ندارند و سالم هستند، اما به آنها آموزش می‌دهیم و شماره‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهیم که در صورت مشاهده علائم این بیماری با ما تماس بگیرند، اما به این افراد توصیه می‌کنیم که بهتر است تا دو هفته از رفت و آمد و تماس با دیگران پرهیز کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که علائم خفیفی مانند سرماخوردگی دارند و از این افراد نمونه برداری و به آنها توصیه می‌کنیم که در منازل خودشان باشند و نیروهای ما روزانه با آنها تماس می‌گیرند یا مراجعه حضوری دارند و وضعیت آنها را بررسی می‌کنند و اگر بیمار اعلام کند که وضعیت خوبی ندارد به بیمارستان منتقل می‌کنیم و تحت مراقبت‌های لازم قرار می‌دهیم.

تاکنون ۶ مورد مشکوک به کرونا دیده شده است

گویا اظهار کرد: تاکنون ۶ مورد مشوک به ویروس کرونا جدید در استان‌های مختلف از جمله دو مورد در یزد، دو مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران به ما گزارش شده و همه آنها را در آزمایشگاه‌هایی که در نظر گرفته بررسی کرده‌ایم و همه این موارد منفی بوده است.

کرونا درمان خاصی ندارد

وی بیان کرد: عفونت ویروس کرونا جدید، درمان و داروی خاصی ندارد و حتی در مورد دو داروی ضد ایدز که گفته می‌شود در درمان مبتلایان موثر است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این داروها ارزش چندانی ندارد.

گویا ادامه داد: در مورد درمان و داروی ویروس کرونا جدید باید صبر کرد و دانشمندان به دنبال پیدا کردن دارویی برای آن هستند، اما تاکنون هیچ داروی اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیمارستان‌های خاصی را در همه استان‌ها و چندین بیمارستان را در کشور برای پذیرش و مراقبت از بیماران احتمالی مبتلا به ویروس کرونا جدید در نظر گرفته‌ایم و رایزنی کرده‌ایم و بیمارستان‌های خصوصی را در نظر گرفته‌ایم تا اگر فردی خواست در این بیمارستان‌ها بستری شود، این امکان فراهم باشد.

وی افزود: دو مورد مشکوک به ویروس کرونا جدید روز گذشته در تبریز بستری شدند و جواب آزمایش هر دو نفر بعد از ظهر امروز آماده شد و این دو نفر مبتلا به آنفلوآنزای نوع B بودند.

شیوع کرونا را به بازار آبزیان ووهان نسبت می‌دهند

گویا بیان کرد: شیوع ویروس کرونا جدید را به چند بازار فروش آبزیان در شهر ووهان چین ربط می‌دهند و اگر فیلم این بازار را ببینید حیرت می‌کنید. در این بازار همه نوع حیوانی وجود دارد و موارد بهداشتی رعایت نمی‌شده است. در این بازار گوشت سگ، گربه، انواع ماهی‌ها و خفاش وجود دارد و کار سختی است که بفهمند منشا این ویروس چه بوده است. شناخت منشا ویروس کرونا جدید زمان بر است، اما یک حیوان یا چند حیوان، ویروس جدید کرونا را به انسان منتقل کرده و ممکن است از طریق خوردن، تماس با گوشت حیوان یا تنفس در فضا منتقل شده باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ویروس کرونای جدید از انسان به انسان منتقل می‌شود و باید رعایت آداب تنفسی را کنیم چون از طریق قطرات تنفسی بیمار، این ویروس به دیگران منتقل می‌شود. ممکن است ویروس کرونای جدید از طریق تماس با فرد بیمار باشد و به همین خاطر بر شست‌وشوی مداوم دست‌ها تاکید می‌کنیم. حتی اگر فرد بیمار به یک شی دست بزند و فرد دیگری در بازه زمانی کوتاهی به آن شی دست بزند، احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

دست‌های‌تان را بشویید

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: شست‌وشوی مداوم دست‌ها یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس کرونا جدید است. زدن ماسک برای کادر بهداشتی و درمانی است و از مردم تقاضا می‌کنم که به این نکته توجه کنند چون زدن ماسک مربوط به پزشکان، پرستاران و کادر بهداشتی و درمانی است که مستقیم با بیماران مبتلا به ویروس کرونا جدید سر و کار دارند.

وی افزود: اگر فردی فکر می‌کند که در خیابان ماسک بزند، تاثیری در انتقال ویروس ندارد و بهتر است که سعی کنیم که زدن ماسک برای همه مردم را بزرگنمایی نکنیم. هیچ وقت زدن ماسک را برای مردم عادی توصیه نمی‌کنیم و ماسک زدن مربوط به کادر بهداشتی و درمانی است و ماسک‌ها و لباس‌های مخصوصی در اختیار این افراد قرار گرفته است. فردی که سرما خورده می‌تواند از ماسک معمولی استفاده کند که بیماری خود را به دیگران منتقل نکند.

اکثر فوت شدگان بر اثر کرونا، مسن بودند

گویا بیان کرد: اکثریت قریب به اتفاق موارد بیماری ویروس کرونا جدید، در افراد ۱۰ تا ۹۰ ساله بوده است و افراد کمتر از ۱۰ سال، به ندرت به این بیماری مبتلا شده‌اند. افرادی که بر اثر ویروس کرونا جدید، جان خود را از دست داده‌اند شامل افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند.

وی افزود: سفیر ایران در چین و همکاران ما در وزارت امور خارجه در زمینه ویروس کرونا جدید زحمات بسیار زیادی کشیدند. هیچ راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید، مانند استفاده از داروی گیاهی و ضدعفونی کردن فضای منزل، وجود ندارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: راه‌های پیشگیری از کرونا، ساده و شامل شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی مانند گرفتن دستمال جلوی دهان به هنگام عطسه است.

خسارت اقتصادی کرونا بیشتر از خسارت بهداشتی است

گویا اظهار کرد: اگر ویروسی را دست‌کاری کنند، تنها خطر بهداشتی ندارد و خطر بهداشتی آن، قابل پیش بینی نیست. یعنی فردی که توانایی دست‌کاری ویروس را دارد، نمی‌تواند پیش بینی کند که وقتی قطعه‌ای از ویروس را تغییر داد، چه اتفاقی ممکن است رخ دهدو

وی افزود: خسارت اقتصادی ویروس جدید کرونا به مراتب بیشتر از خسارت‌های بهداشتی آن است. بنابراین باید صبر کنیم، چون در آینده‌ای نزدیک همه چیز مشخص خواهد شد. سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته دو شبانه روز در خصوص ویروس کرونا جلسه‌ای برگزار کرد و این سازمان و کارشناسان آنها قانع نشدند که این ویروس یک اضطرار جهانی است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: شرایط اضطرار جهانی در مورد ابولا، فلج اطفال و ویروس کرونا جدید را باید از همدیگر متفاوت است؛ ابولا یک بیماری با مرگ و میر بسیار بالا است که ۷۰ درصد مرگ و میر دارد و جای ریسک وجود ندارد که شرایط اضطرار جهانی اعلام نشود. فلج اطفال در حال ریشه کنی و وجود یک مورد جدید از این بیماری، جای نگرانی دارد، اما در مورد ویروس کرونا جدید جمع بندی نظرات کارشناسان سازمان جهانی تاکنون درست بوده است.