شنبه 5 بهمن 1398 - 14:43

دکتر وکيلي: ماراتن منفی‏ بافی راه افتاده/فهم مشکلات امروز کشور نبوغ خاصي نميخواهد/بايد واقع نگرانه به دنبال بهبود بود

بويرنيوز- محمد علي وکيلي؛‌ عضو هيئت رئيسه مجلس و صاحبت امتياز روزنامه ابتکار در يادداشتي در سرمقاله اين روزنامه نوشت:

این روزها همه می‏دانیم، می‏بینیم و می‏چشیم که وضع کشور، مطلوب نیست. فهمِ نامطلوبیتِ وضعِ کنونی نبوغ خاصی نمی‏خواهد.

بر همین اساس، هرکس که صاحب تریبونی می‏شود، بی‏تعلل در توصیف تیرگی وضع کشور یک دلِ سیر سخن می‏گوید. گونه‏ ای نیز حرف می‏زند که انگار نسخه عبور از وضع کنونی در جیب سمت چپ پیراهنش گذاشته شده و برای ترمیم وضع کنونی، تنها کافی است زمام امور را به دست ایشان بسپارند و ایشان نیز زحمت بکشند و از جیب مبارک نسخه شفابخشَش را بیرون آوَرَد.

این ماجرا، تقریباً رویه مالوف همه سیاسیون در این روزها شده است. بر همین مبنا، ماراتن منفی‏ بافی راه افتاده است.

فعالان سیاسی، در تیره نشان دادن وضعِ کنونی مسابقه گذاشته ‏اند. همه می‏خواهند با منفی‏ بافی و ناامید سازی مردم، برای خود محبوبیت کسب کنند.

امروز که کام ملت در اثر فشارهای مختلف تلخ شده، همه می ‏کوشند با ژست رابین هودی برای خود محبوبیتی کاسبی کنند.

در منفی‏ بافی کار به جایی کشیده که پاره ‏ای حاضرند بدیهی‏ ترین مسائل را هم رد کنند! همین چندی پیش، رئیس ‏جمهوری سخن بدیهی در مورد اقتصاد و پیچیدگی و درهم تنیدگی آن به روابط بین‏ الملل گفت. این سخن به قدری روشن است که نیاز به هیچ احتجاجی ندارد.

من بارها گفته ‏ام که سهم کوتاهی روحانی در عدم برون‏ بُردِ کشور از وضع کنونی سهمی مهم است.

روحانی ضعف‏ های جدی دارد و کشور دچار به‏ هم‏ریختگی شده است.

اما این آشفتگی کنونی دلیل نمی‏ شود که هرکسی هر ادعای محیرالعقولی بکند. حوزه عمومی به قدری آشفته شده است که مجالِ ادعاهای رابین هودی گشوده شده است.

ما نیاز داریم حوزه عمومی را سامان دهیم. بدیهی است که وضعِ کنونی بد و غیرقابل تحمل است. اما باید مراقب بود که ادعاهای بهداشتی بکنیم. باید روایت‏ های بهداشتی در توصیف وضعیت کنونی داشته باشیم.

جالب است که زمانی در گذشته رویکرد مسئولان و سیاسیون بهشت‏‏ نمایی از وضعیت کشور و انکار هر نوع مشکل بود، اما اکنون ورق برگشته است و همه گرفتارِ گفتمانِ منفی‏ بافی و یاس ‏پاشی شده اند. هر‏کس سخن می‏گوید وضع را چندان آشفته و آینده را چنان تیره و تار نشان می‏دهد که گویا همه چیز بندِ ایده ‏های رابین هودیِ ایشان است. این گونه سخنان، حوزه عمومی را با روایت‏ های غیربهداشتی بیشتر آلوده می‏کند و وضع را آشفته ‏تر می‏کند.

نباید با آدرس‏‏ های اشتباهی، راهِ ورودِ ایده‏ های اصلاحی و عقلانی را بست. ما اکنون بیش از منفی‏‏ بافانِ کاسبِ محبوبیت، به تحلیلگرانِ واقع‏‏نگر نیاز داریم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=316225
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما