سه شنبه 17 دی 1398 - 16:13

استخدام 300 نفر در دانشگاه علوم پزشکي ياسوج/از سير تا پياز بکارگيري نيرو در بيمارستان بزرگ ياسوج/10 نفر بر اثر آنفولانزا در استان جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: طی دهه فجر امسال ۲۵ پروژه بهداشتی و درمانی در استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح و به بهره برداری می رسد.

به گزارش بويرنيوز،‌ «دکتر پرویز یزدان‌پناه» در گفت و گو ایسنا، افزود: این دانشگاه وضعیت نابسامانی داشت، قانون به هیچ وجه رعایت نمی شد، ضوابطی در خصوص استخدام ها وجود نداشت و در رابطه پروژه‌ها، واگذاری و معاملات از نظر مردم دانشگاه زیر سوال بود که سعی کردیم در این خصوص برنامه دراز مدت داشته باشیم که آن دانشگاه را به جایگاه اصلی خود که تربیت نیروی انسانی متخصص برای تامین سلامت مردم و خدمت رسانی به مردم برای مسایل بهداشتی و درمانی برسانیم و خدمات و امور فرهنگی به دانشجویان ارائه دهیم.

وی اظهارکرد: دنبال بوده ایم که رعایت قانون در همه واحدهای دانشگاه، واگذاری وظایف به معاونت‌های مختلف و تمرکز گرایی در دانشگاه از بین برود و هر معاونتی طبق شرح وظایف خود کار کند.

تعامل با حوزه‌های مختلف برای کمک به سلامت مردم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جدی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حوزه معاملات بود که سعی کردیم طبق قانون انجام هرگونه معامله باید وارد سامانه ستاد شود و ضوابط قانونی رعایت عمل کنیم. در زمینه جذب نیرو از جمله شرکتی و هیئت علمی سعی‌مان بر رعایت قانون بود. سعی کردیم از مدیران کارآمد، همسو با دولت و افراد با تجربه و شایسته استفاده کنیم.

یزدان‌پناه تصریح کرد: تلاش کردیم که تعامل با حوزه‌های وزارتخانه، مجمع نمایندگان استان، استانداری، نماینده ولی فیقه، علما و روحانیت در مرکز استان و شهرستان‌ها و نهادها و دستگاه‌های مختلف جهت کمک به سلامت مردم داشته باشیم.

بهره برداری از ۲۵ پروژه بهداشتی و درمانی طی دهه فجر

وی با بیان اینکه ۵۵ پروژه بهداشتی و درمانی در استان در حال ساخت است ادامه داد: ۳۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان فعال هستند و پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند که طی دهه فجر امسال ۲۵ پروژه از این تعداد افتتاح و به بهره برداری می رسند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: از جمه پروژه‌های مهم بهداشت و درمان استان کلنیک‌های شهر یاسوج، گچساران و دهدشت است که در دهه فجر امسال بهره برداری می شوند. اعتبار کلینک یاسوج بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان است.

مرگ و میر مادران باردار در سال ۹۷ نداشته ایم

یزدان‌پناه با بیان اینکه بیمارستان شهید جلیل و شهدای باشت در گذشته افتتاح شده بودند اما به بهره‌برداری کامل نرسیدند، بیان کرد: طی این مدت تجهیزات و نیروی انسانی مناسب برای بیمارستان‌ها فراهم شده است و این دو پروژه درمانی تا دهه فجر سال‌جاری به بهره برداری کامل خواهند رسید.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخص‌های بهداشتی هر کشوری میزان مرگ و میر مادران باردار و نوزادان است تاکید کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله وجود کافی متخصصان زنان و زایمان، جذب نیروی کافی ماما، وجود اورژانس پیش بیمارستانی در سطح استان و وجود دو بالگرد اورژانس، کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان استان را داشته ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهارکرد: در سال ۹۷ هیچ مورد مرگ و میر مادران باردار در سطح استان نداشته ایم اما طی سال‌جاری دو مورد در بیمارستان امام سجاد(ع) داشته ایم که هنوز علت این دو مورد مشخص نیست و از سوی پزشکی قانونی اعلام نشده و احتمالا بیماری زمینه ای است.

ماجرای بکارگیری نیرو در بیمارستان شهید جلیل یاسوج

یزدان‌پناه در خصوص جذب نیرو و دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: در مجوع ۲۴۰ نفر نیرو در بیمارستان شهید جلیل یاسوج بدون رعایت قانون و طی کردن ضوابط استخدام و بکارگیری شده بودند.

وی گفت: از مجوزهای سال ۹۶ به بعد برای جذب نیروهای شرکتی و خدماتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده، بکارگیری و جذب نیرو باید در یک فضای رقابیتی و از طریق آزمون باشد که این مجوز برای بیمارستان شهید جلیل یاسوج به تعداد ۱۴۲ نفر، شهدای باشت ۱۶ و بیمارستان بی بی حکیمه گچساران ۱۶نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: برای بیمارستان بی بی حکیمه گچساران در سال ۹۶ آزمون برگزار شد و ۱۶ نفر نیرو جذب شدند، آزمون بیمارستان شهدای باشت برای جذب ۱۶ نفر نیروی هفته گذشته برگزار شد و آزمون جذب نیرو برای بیمارستان شهید جلیل یاسوج در سال ۹۶ برگزار شد که ۳۵ نیرو جذب و بکارگیری شدند و در سالجاری ۲۸ نیروی از محل ۲۵ درصد سهمیه بنیاد شهید نیز به این بیمارستان معرفی و جذب شدند، تقریبا از مجموع مجوزه جذب نیرو در این بیمارستان۷۹ نفر دیگر باقی مانده که باید مدیریت قبلی دانشگاه در یک فضای رقابتی به بیمارستان معرفی می کرد اما متاسفانه رعایت مسایل قانونی نشده و ۷۹ نیرو بدون طی کردن مراحل قانونی و برگزاری آزمون تحت عنوان شرکتی مشغول بکار شدند.

یزدان‌پناه اظهارکرد: همچنین مدیریت اسبق بیمارستان نیز بصورت مستقل حدود ۱۷۰ نیرو بدون رعایت قانون و پرداخت حقوق و مزایای آنها بکارگیری و جذب کرد که سازمان بازرسی آذر ماه سال ۹۷ و پس از آن به این پرونده ورود کرد و با وجود هشدارهای مکرر تغییری در شیوه جذب این نیروها بوجود نیامد که نهایتا با محاکمه مدیران اسبق دانشگاه و بیمارستان منجر به صدور رای در تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۹۸ شد بنابراین برای مدیران بیمارستان شهید جلیل و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تخلف آنها مشهود و به مراجع قضایی معرفی شدند و اجازه کار به نیروی فوق تا تاریخ ۳۰ مهرماه ۹۸ در بیمارستان که پایان کار قرارداد شرکت برنده مناقصه بود، داده شد و پس از آن فعالیت این نیروها در بیمارستان غیرقانونی بود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بنا به وظیفه قانونی خود موظف به اجرای دستور قضایی شد البته در تیرماه تا اذر ماه ۹۸ طی نامه ها و مکاتبات مختلف مخالفت خود را به استاندار، سازمان بازرسی و دادگستری با اخراج همه این نیروها اعلام کردیم و بخاطر جلوگیری از مسایل جانبی، حاشیه ای و رعایت حقوق کارگران نمی خواستیم اخراج شوند و اعتقاد به امتحان محدود بین کارگران مشغول بکار داشتیم که با مخالفت نهادهای نظارتی مواجه شدیم که کارگران مذکور به اداره کار مراجعه و دانشگاه در حال پرداخت حقوق و مزایای آنها طی ۱.۵ سال گذشته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: طبق بازرسی‌های اخیر انجام شده از سوی وزارت بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی یاسوج دانشگاه موظف به برگزاری آزمون بصورت عمومی شد اما تعداد سهمیه را از ۷۹ نفر به ۱۰۰ نفر افزایش داده شده است که در آینده نزدیک عملیاتی و اجرا خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ۲ مقطع متضرر شد

یزدان‌پناه عنوان کرد: بکارگیری نیروهای خدماتی در حوزه های اداری و پشتیبانی خلاف قانون است و طبیعتا سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی نظارت‌هاتی لازم را انجام داده اند که خوشبختانه بکارگیری این نیروها در حوزه های اداری به حداقل ممکن رسیده است.

وی تاکید کرد: نه در محاکمه مدیران دانشگاه و نه در قانون شکنی آنها و نه در صدور حکم مدیران دانشگاه اخراج کارگران نقشی نداشته ایم و مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی در اخراج کارگران بیمارستان شهید جلیل یاسوج و برخی مراکز درمانی استان نقشی نداشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: آمران بکارگیری نیرو بدون ضابطه و قانون دنبال مقصر جلوه دادن مدیریت فعلی دانشگاه هستند که واقعا ما بخاطر خانواده‌هایشان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اخراج کرگران بیمارستان شهید جلیل انجام داده ایم.

یزدان‌پناه ادامه داد: تمام حقوق و مزایایی این ۲۴۰ نفر کارگر بکار گرفته شده در بیمارستان شهید جلیل توسط سازمانی نظارتی در چارچوب قانون به دانشگاه برگردانه می شود.

کمبود پزشک نداریم

وی با بیان اینکه در مجموع کمبود خاص پزشک در استان نداریم، گفت: هرچند در شهر یاسوج در بخش‌های آموزشی و درمانی با کمبود برخی رشته‌های فوق تخصصی از جمله ریه وجود دارد. همچنین در آذر ماه سال‌جاری ۴۳ پزشک متخصص و ۷ پزشک فوق تخصص وارد استان شده و بین مراکز درمانی تقسیم شده اند که عمد این پزشکان در شهرهای بزرگ استان شامل یاسوج، دهدشت و گچساران هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: خوشبختانه طی این مدت بیش از ۱۸ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی از جمله سی تی اسکن ۱۶ اسلایس، “ام آر آی” بیمارستان شهید جلیل یاسوج، ۲۰ تخت دیالیز برای بیمارستان‌های استان، ۷۰۰ میلیون تجهیزات “ال دی آر” زایشگاه امام سجاد یاسوج، تجهیزات غربالگری بیمارستان شهید رجایی یاسوج به مبلغ چهار میلیارد تومان شامل سونوگرافی، ماموگرافی و آندوسکوپی، ست‌های جراحی برای بیمارستان شهید جلیل یاسوج به ارزش حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، اضافه شدن ۸ دستگاه آمبولانس بنز ۳۱۵ با تجهیزات کامل پزشکی برای مناطق کوهستانی و برف گیر، تجهیزات فوق تخصصی عروق، تراکس و جراحی قفسه سینه و تجهیزات پزشکی برای بیمارستان شهدای باشت خریدار شده است.

یزدان‌پناه عنوان کرد: اولویت ما و مجموعه وزارت بهداشت خدمات بستری و سرپایی است که متاسفانه کلنیک های فعلی یاسوج، دهدشت و گچساران استاندارد نیستند و دارای فضای فیزیکی نامناسب و با کمبود تجهیزات و نیروی انسانی مواجهند، مهمترین علت نارضایتی مردم از دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نوبت دهی کلنیک های تخصصی در این سه شهر است که امیدواریم با راه اندازی کلنیک‌های تخصصی و فوق تخصصی در یاسوج، دهدشت و گچساران طی یک ماه آینده و راه اندازی نوبت دهی تلفنی، اینترنتی و حضوریف تجهیزات کافی و پزشکان مجرب و فضای فیزیکی مناسب بتوانیم رضایت مندی بیماران و همراهان آنها را بدست آوریم.

راه اندازی مرکز درمان ناباروری یاسوج در آینده نزدیک

وی اظهارکرد: در آینده نزدیک مرکز درمان ناباروری در بیمارستان شهید جلیل یاسوج، مرکز غربالگری سرطان در بیمارستان شهید رجایی یاسوج، ۲۰ تخت دیالیز در مراکز درمانی استان، “سی تی اسکن “و “ام آر آی” بیمارستان شهید جلیل یاسوج افتتاح و راه اندازی می شوند و فعال شدن ۱۰۰درصدی این بیمارستان و فعال شدن بیمارستان شهدای باشت را نیز خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص طرح تحول سلامت عنوان کرد: دارای نقاط قوت و ضعف زیادی بوده و است، حمایت از اقشار آسب پذیر و کم گرفتن زیرمیزی، واقعی شدن تعرفه‌ها، کاهش فرانشیز بیماران بستری در بیمارستان‌های دانشگاه‌ها، بهبود هتلینگ بیمارستان‌ها، جذب نیروی متخصص در مناطق محروم و اختصاص منابع لازم برای خرید تجهیزات پزشکی به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان در بیمارستان‌ها و کلنیک‌های استان را از نقاط قوت این طرح دانست.

یزدان‌پناه بیان کرد: توجه نکردن به مراقبت‌های اولیه بهداشتی و توجه به درمان، توجه نکردن جدی به آموزش و پزوهش در دانشگاه‌ها و بوجود آمدن نیازهای القایی برای مردم، توجه نشدن به راهنمایی‌های بالینی، در نظر نگرفتن منابع پایدار جهت پرداخت هزینه‌های طرح که بعضا باعث ورشکستگی سازمانهای بیمه گر شد و پزشکان نیز از نقاط ضعف طرح تحول سلامت بوده است. البته با مدیریت دکتر نمکی مشکلات این طرح دیده شده و نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف تا اندازه ای برطرف شده است.

راه اندازی مجدد بخش قلب بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج

وی گفت: مدتی بود که بُرد دستگاه استفاده شده در آنژوگرافی بخش قلب بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج سوخته بود که اخیرا خریداری شده و بخش جراحی قلب، عرق و آنژوگرافی این بیمارستان در آینده نزدیک مجددا فعالیت خود را از سر می گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: از جمله کمبودها در مراکز درمانی استان، نبود مرکز پزشکی هسته ای و رادیوتراپی محسوس است که خوشبختانه بانک پارسیان هزینه های ساخت فضای فیزیکی این مرکز را قبول کرده و در بیمارستان امام سجاد(ع) احداث و ساخته می شود البته بانک پارسیان در سال ۹۴ حدود ۳۰ درصد از کار ساختمان را انجام داده بود. تجهیزات مرکز پزشکی هسته ای بصورت مشارکتی با بخش خصوصی به زودی خریداری می شوند.

تحصیل ۲۱۰۱ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

یزدان‌پناه تصریح کرد: ۲۱۰۱ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ۲۷ رشته شامل ۵ رشته دستیاری، دو رشته دکترا(پزشکی و دندانپزشکی) و ۱۳ رشته فوق لیسانس و ۱۰ رشته لیسانس و دو رشته کاردانی مشغول به تحصیل هستند که ۵۹ درصد از این تعداد دانشجو را خانم‌ها و ۴۱ درصد آقایان تشکیل می دهند.

وی رویکرد پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج براساس آمایش سرزمینی استان بیشتر به سمت رشته‌های تخصصی و لیسانی و فوق لیسانس و در موارد معدودی دکترای غیرپزشکی است.

دانشکده داروسازی نیاز کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: یکی از کمبودهای استان نداشتن دانشکده داروسازی است که با توجه به زیرساخت‌های لازم از جمله گیاهان دارویی، نیروی انسانی و فضاها موجود دنبال و پیگیر اخذ مجور دانشکده داروسازی هستیم.

یزدان‌پناه گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته با شهرداری یاسوج توافق لازم جهت تامین اتوبوس مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی انجام شده و به نحو مطلوب در حال انجام است و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی بیان کرد: ۱۹۷ عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حال فعالیت و تدریس هستند و در آینده نزدیک از طریق آزمون ۴۲ عضو هیئت علمی جدید جذب خواهیم کرد که با جذب این تعداد نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از متوسط کشوری بالاتر می رود.

۳۶۵۳بیمار شبه آنفلوآنزا و فوت ۱۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص وضعیت آنفلوآنزا در سطح استان تصریح کرد: تعداد کل موارد مشکوک به آنفلوآنزا از اول مهر ماه تا کنون ۳۶۵۳نفر که ۵۶درصد زن و ۴۴درصد مرد بودند که ۸۲۲ موردبستری شده که از این تعداد ۴۷۴مورد در بیمارستان‌های یاسوج و ۲۵۷مورد در گچساران و ۹۱مورد در بیمارستان دهدشت بودند.

یزدان‌پناه گفت: تعداد افراد بستری که نمونه های آنها گرفته شدند ۱۰۹مورد و از این تعداد ۵۲مورد مثبت شدند که همه آنها نوع H۱N۱ به جز یک مورد که H۳N۲ بوده و تاکنون ۱۰مورد مرگ از موارد مثبت داشتیم که ۵ مورد در شهرستان بویراحمد و۴ مورد گچساران و یک مورد دهدشت بوده اند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۶۰ مدرسه در این زمینه آموزش دیده اند، تصریح کرد: تا کنون نزدیک ۶۰۰۰ عدد کپسول و ۵۰ عدد سوسپانسیون و ۱۰۰عدد کیت حفاظت فردی و ۴۰۰ عدد ماسک N۹۵ در سطح استان توزیع شده و طی هفته اخیر ۳۵مورد بستری در کل استان داشتیم.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: خوشبختانه با زحمات و تلاش شبانه روزی در حوزه های مختلف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیماری آنفلوآنزا کنترل و مهار شد و هم اکنون خطری وجود ندارد. به مردم توصیه می‌شود که اصول مراقبت‌های اولیه آنفلوآنزا را در مدارس و مناطق مختلف استان رعایت کنند.

کاهش تراز منفی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

وی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج طی ۶ ماهه سال‌جاری در زمینه معاملات، مناقصات و استعلام‌ها جزو سازمان‌های برتر استان انتخاب شد، بنابراین چیزی که نقطه ضعف این دانشگاه بود هم اکنون با عملکرد مناسب به نقطه قوت تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید کرد: با سازمان دهی نیروها، جذب نکردن نیروی بدون ضابطه، صرفه جویی در مصارف دانشگاه، اصلاح احکام پرسنل ماهانه یک میلیارد توامان صرفه جویی شد)، تشکیل کمیته‌های صرفه جویی، راه اندازی تجهیزات و فضاهای فیزیکی جدید باعث شده که تراز منفی دانشگاه علوم پزشکی از ۱۰۷ میلیارد تومان به ۵۹ میلیارد تومان کاهش پیدا کند.

استخدام  ۳۰۰ نیرو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

یزدان‌پناه افزود: براساس موافقت معاونت توسعه وزارت بهداشت با توجه به کمبود جدی نیروهای استخدام پیمانی و قراردادی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تا پایان سال‌جاری حدود ۳۰۰ نفر نیرو به استان تعلق می گیرد.

وی اضافه کرد: ۷۰۰ تخت بیمارستانی قبل از سال ۹۲ در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت که هم اکنون ۱۱۸۴ تخت بیمارستانی وجود دارد و در سطح استان با کمبودی در این زمینه مواجه نیستیم. تعداد تخت های ویژه در استان از ۷۰ تخت قبل از سال ۹۲ هم اکنون به ۱۴۴ تخت رسیده و هزینه هر حدود یک میلیارد تومان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: بیمارستان نرگسی گچساران و بیمارستان لیکک شهرستان بهمئی ابتدای سال ۹۹ افتتاح و به بهره برداری می رسد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=315680
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. عرفان گفت:

    لطفا زمان ثبت نام و تاریخ ازمون را برای عموم مردم اطلاع رسانی کنید

  2. همشهری گفت:

    سلام
    متاسفانه همین آزمونی که موسسه آوا سلامت برگزار کرد برای استخدام نیروی شرکتی بیمارستانها، از قبل نیروهاش مشخص بود، برگزاری آزمون صرفا بهانه بود، افراد خاص و حتی رشوه برای قبولی تو این آزمون وجود داشت.
    بالاخره آه اون جوونایی که چقد درس خوندن و لایق قبولی بودن یه روز بی آبروتون میکنه.

  3. متقاضی گفت:

    واقعا اینطور نبود.حرف ناحق نزنید

  4. همشهری گفت:

    ادای آدمای معصوم را درنیارید لطفا .
    بکارگیری نیروی فله ای در دانشگاه همچنان ادامه دارد . میگید نه تا اسمشو بگم . همین دیروز 17 ده 98 شروع کرده

  5. ناشناس گفت:

    همه مردم آگاه هستند که تمامی این تجهیزات با پیگیری های شبانه روزی نماینده محبوب و تلاشکر جناب حاج زارعی تهیه و تامینم گردید ؛شما اگه کاری ازت ساخته بود تا الان کاری برای بیمارستان سی سخت و پاتاوه انجام میدادی ؛حیف صندلی ریاست که همه کس …….

  6. كارشناس دانشگاه گفت:

    امتحان را آواي سلامت وزارت بهداشت برگزار مرد و دانشگاه بجز نظارت نقشي در امتحان نداشته است

دیدگاه شما