چاپ این برگه

24 نفر از نمایندگان فعلی مجلس رد صلاحیت شدند

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان اینکه حدود ۲۴ نفر از نمایندگان فعلی مجلس توسط هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شدند، گفت: تعداد ۳ نفر از این نماینده ها در استان فارس هستند.

به گزارش بويرنيوز– محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفت و گو با ایلنا افزود: اطمینان خاطر بعضی از افراد برای کسب کرسی‌های مجلس آینده باعث می‌شود که عده ای احساس کنند که حضورشان در پای صندوق های رای بی‌تاثیر باشد که این مهم سبب می شود مشارکت و شور انتخاباتی کاهش یابد.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان اینکه حدس و گمان های مبنی بر تعیین رئیس و حضور افراد در مجلس آینده از چند ماه قبل از انتخابات مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می کند، گفت: افرادی که از قبل پیش بینی می کنند که یکی از کرسی های مجلس یازدهم را کسب کرده اند به فرض اینکه جناح آنها هم بتواند در انتخاباتموفق شوند و اکثریت مجلس را کسب کنند این شائبه را در ذهن افراد ایجاد می کند که اتفاقات غیر قانونی سبب شده که این افراد از قبل از موفقیت‌شان آگاه بودند که این امر پسندیده نیست.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مردم در تمام انتخابات با یک شور و شوق خاص به پای صندوق ها رفته اند، ادامه داد: در مرحله نخست مردم و جامعه جهت حضور در پای صندوق ها باید این اطمینان را داشته باشند که رای آنها در نتیجه انتخابات موثر است.

نماینده فسا در مجلس ادامه داد: ایجاد ذهنیت توسط بعضی از افراد مبنی بر حضور فلان فرد یا فلان جناح در مجلس آینده به هیچ وجه وجهه خوبی ندارد.

جمالی با اشاره به اینکه نتایج انتخابات های گذشته همواره این موضوع را بیان می کند که نتیجه انتخابات به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست ادامه داد: اگرچه بعضی از نظر سنجی ها در قبل از انتخابات تا حدودی نتیجه انتخابات را پیش بینی می کنند اما نتیجه قطعی انتخابات ثابت می کند که با نتایج نظر سنجی ها به صورت کامل مغایر دارد.

نماینده فسا در مجلس با بیان اینکه غیر قابل پیش بینی بودن نتیجه انتخابات بیانگر این مطلب است که رای مردم نافذ است، افزود: بد اخلاقی های که در زمان انتخابات انجام می شود تاثیرات بلند مدتی را در جامعه می گذارد و به مثابه یک ویروس مضمن برای بدن میماند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه دستگاه های نظارتی تخلفات کاندیدا را باید با یک چشم باز رصد و در موعد مناسب با افراد خاطی برخورد کنند ادامه داد: برخورد ها باید زمانی صورت بگیرد که بد اخلاقی های انتخاباتی تاثیری بر نتایج آرا نداشته باشد.

جمالی نوبندگانی در ادامه با بیان اینکه حدود ۴۰ نفر از نمایندگان فعلی برای یازدهیمن دوره انتخابات مجلس ثبت نام نکرده اند افزود: این در حالیست که یک نفر از نماینده فعلی به دلیل فعالیت در سفارت ایران در روسیه از نمایندگی استعفا داد بطوریکه دوتن از نماینده های دور دهم هم فوت کرد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه یک عضو کمیسیون امنیت ملی هم بعد از ثبت نام در دور یازدهم انتخابات انصراف داد افزود: افرادی که به دلایل فوت، استعفا و انصراف دادند همه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بودند.

جمالی ادامه داد: هیات های اجرایی تاکنون از بنده به عنوان عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هیچ درخواست کتبی مبنی بر ارئه گزارش از وضعیت نمایندگان فعلی مجلس نداشته اند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه بنده هیچ اطلاعی ندارم که کدام مرجع چهارگانه موضوعی را بابت رد صلاحیت نماینده های فعلی مطرح کرده اند افزود: به طور عادی شنیده ام که علت رد صلاحیت تعداد معدود و بسیار کمی از نمایندگان فعلی مجلس مشکل مدرک تحصیلی آن ها بوده است که این مهم بیانگر این موضوع است که در دور گذشته دقت زیادی در این بخش انجام نشده است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: در حال حاضر نمی توانم هیچ صحبتی مبنی بر رفتار شورای نگهبان در موضوع تایید صلاحیت کاندیدا ها داشته باشم.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به اینکه حدود ۱۶ هزار نفر در برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت نام کرده اند بیان کرد: تعداد کاندایدا ها فعلی نسبت به دور دهم حدود ۴ هزار نفر و و حدود ۳۳ درصد افزایش داشته است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه با بیان اینکه زمان بررسی صلاحیت کاندیدا ها همانند ادوار گذشته است.