چهارشنبه 20 آذر 1398 - 8:33

زنگنه: کارت سوخت حذف نشده بود!/ علی مطهری: حوادث آبان را به گردن سلطنت‌طلبان نیندازیم/ علت‌ خنده‌های روحانی در جلسه بعد از گرانی بنزین

بسته خبري بويرنيوز:

زنگنه: کارت سوخت حذف نشده بود!

فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جلسه امروز این فراکسیون گفت: این جلسه با حضور وزیر نفت برگزار شد و آقای زنگنه توضیحاتی درباره سهمیه بندی بنزین، کارت سوخت و افزایش قیمت بنزین ارائه کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه آقای زنگنه توضیح داد که کارت سوخت هرگز حذف نشده است در همین بازه زمانی دولت یازدهم و دوازدهم که مخالفان، مدعی حذف کارت سوخت هستند بیش از ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار کارت سوخت صادر شده است. همچنین ایشان درباره تحریم‌ها و فروش نفت نیز توضیحاتی ارائه کرد.

در این زمینه باید گفت یا سخنگوی فراکسیون امید سخنان زنگنه را به درستی منتقل نکرده است یا جناب زنگنه تجاهل کرده‌اند؛ چرا که اساسا صدور یا عدم صدور کارت سوخت، مورد اعتراض نیست بلکه برچیدن سامانه استفاده از کارت سوخت محل ایراد و اعتراض است. چه‌اینکه در این چهارسال تمامی این ۱۶ میلیون کارت سوخت در پست، خاک می‌خورده‌اند.

ماجرا این است که با تدبیر غلط زنگنه استفاده از کارت سوخت وسایل نقلیه از سال ۹۴ منتفی اعلام شد و دارندگان خودرو با کارت سوخت جایگاه‌ها اقدام به سوخت‌گیری می‌کردند. نکته مهم این است که در همان سال ۹۴ کارشناسان مختلفی در نامه‌ها و گزارش‌های خود به ضرورت تداوم استفاده از کارت سوخت توسط وسایل نقلیه تاکید کردند؛ مثلا مرکز پژوهشهای مجلس با انتشار گزارشی بر این مسئله تاکید و حذف کارت سوخت را اقدامی غلط ارزیابی کرد.

اکنون و پس از احیای دوباره کارت سوخت توسط دولت، این سوال برای افکار عمومی ایجاد شده است که اگر کارت سوخت خوب بود چرا حذف شد؟ متاسفانه تاکنون بیژن زنگنه به این سوال پاسخ درستی نداده است و همین پرسش هم یکی از رئوس استیضاح زنگنه در مجلس است.

متاسفانه در کشور ما رسم بر این است که یک مدیر به‌جای پاسخگویی درباره عملکرد خود سریعا موضوع را سیاسی می‌کند و اغراض سیاسی مخالفان را نشانه‌ای بر درستی عملکرد خود می‌پندارد.

***

آغاز فعالیت حزب دولت برای انتخابات مجلس

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت؛ دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، با صدور حکمی، علی جنتی را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی این حزب در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

علی جنتی که از موسسین حزب اعتدال و توسعه در سال ۱۳۷۸ به شمار می‌رود، هم‌اکنون عضو شورای مرکزی این حزب است.

شاید این خبر که شب گذشته منتشر شد خبر مهمی به نظر نیاید اما این خبر نشانه‌ای بر یک اتفاق مهم است: حزب اعتدال و توسعه فعالیت خود را برای انتخابات مجلس آغاز کرده است. این حزب که در سه انتخابات ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ با اصلاح‌طلبان ائتلاف کرده بود. اما با اتفاقاتی که در مجلس دهم افتاد به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در این انتخابات بنا ندارند با این حزب ائتلاف کنند؛ امری که برخی از اصلاح‌طلبان بارها بر آن تاکید کرده‌اند.

اما تعیین رئیس ستاد انتخاباتی این حزب نشان‌دهنده عزم این حزب دولتی برای حضور در انتخابات مجلس است. باید منتظر بمانیم و شرایط آینده انتخابات را ناظر باشیم.

***

جزئیات جدید از پرونده مهدی آخوندی

تسنیم نوشت: «سوم آذر ماه امسال بود که رسانه‌ها از بازداشت “محمدمهدی آخوندی” فرزند عباس آخوندی وزیر سابق مسکن و شهرسازی خبر دادند؛ خبری که ۹ روز بعد غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه آن را تأیید کرد و علت این بازداشت را مسائل و موضوعات مالی اعلام کرد.

اسماعیلی در نشست خبری روز ۱۲ آذر خود گفت: “این فرد تنها نیست و چهار نفر دیگر مرتبط با این پرونده در بازداشت هستند و کار رسیدگی به این پرونده در دادسرا در حال انجام است.”

بر اساس این اعلام، مهدی آخوندی با صدور قرار بازداشت موقت از سوی شعبه بازپرسی به قرار صادره اعتراض کرده و پرونده وی به شعبه هشتم دادگاه کیفری یک برای تصمیم‌گیری در خصوص اعتراض متهم به قرار بازداشت، ارسال شده است.

بر اساس آنچه تا‌کنون در تحقیقات مشخص شده، فرزند آخوندی در یک فقره فقط از محل واگذاری پروژه پردیسان قم، ۵۰۰ میلیارد تومان منتفع شده است.

همچنین این فرد بر اساس روابطی که داشته، از یک نهاد و سازمان، ساختمانی به ارزش 4 میلیارد تومان در یکی از مناطق شمال شهر تهران را ۳۸۰ میلیون تومان خریداری کرده است.»

***

علی مطهری: حوادث آبان را به گردن سلطنت‌طلبان نیندازیم

به گزارش ایسنا، علی مطهری در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با انتقاد از تصمیم قوا در چگونگی اصلاح قیمت بنزین و حوادث پس از آن اظهار کرد:  ما نباید تحلیل غلط بکنیم و اتفاقات را به گردن سلطنت طلبان و منافقان بیندازیم هر چند که آن‌ها هم به موضوع ورود کردند اما طبق گفته نهادهای اطلاعاتی خودمان، این توده فقیر جامعه بود که به میدان آمد باید فکری به حال این قشر شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون در شرایط خاصی هستیم حداقل کاری که مجلس می‌تواند انجام دهد استیضاح وزیر کشور به عنوان مسئول اجرای تصمیمات اخیر است.

وی هم‌چنین درباره نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظرم نماینده یا نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در عین بررسی لایحه یا طرحی در مجلس در کمیسیون مربوطه یا صحن علنی حاضر شوند و نظر خودشان را اعلام کنند. اما آن چه نمایندگان  تصمیم می گیرند باید نهایی باشد یعنی دیگران حق بررسی مصوبه مجلس را نداشته باشند و پیچ دادن و دست و بال مجلس را بستن مناسب نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در این‌باره نامه‌ای به رهبری نوشتم و این مطالب را گفتم. بعضی نمایندگان نیز از هیات رئیسه درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای این موضوع داشتند، اما ترتیب اثری داده نشده است. هم اکنون لوایح پالرمو و CFT به دلیل عدم انطباق با سیاست‌های کلی، در مجمع نگه داشته شده است. ما تا بهمن ماه بیشتر وقت نداریم وگرنه وارد لیست کشورهای غیر همکار و یا همان لیست سیاه می‌شویم.

مطهری با تاکید بر در راس بودن مجلس و دفاع از این نهاد ابراز عقیده کرد: فلسفه تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی گرفتن تصمیمات فوری و فوتی برای دور زدن تحریم‌ها بود هم اکنون شاهدیم که این شورا به هر مسئله‌ای ورود می‌کند به نظرم نیازی به ادامه دار بودن آن نیست و هر چه زودتر باید این شورا منحل شود.

***

ایمانی: جبهه پایداری رای بالایی ندارد

ناصر ایمانی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ارتباط با آرایش سیاسی اصول‌گرایان در انتخابات به انتخاب گفت: «حتی قبل از مطرح شدن موضوع ثبت‌نام‌ها، بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ام که حضور اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در قالب چند لیست محتمل به نظر می‌رسد. اساسا دیگر، این تفکر سنتی که هر جناح سیاسی باید یک لیست خروجی داشته باشد، به نوعی خدشه‌دار شده است. این روند نه تنها برای این انتخابات، بلکه در انتخابات آینده نیز احتمالا اتفاق خواهد افتاد. واقعیت این است که دو جناح سیاسی اصلی کشور آن‌قدر بزرگ شده‌اند که دیگر امکان جمع‌کردن تمامی جریان‌ها کنار یکدیگر تا حدودی سخت و پرهزینه به نظر می‌رسد.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا در ادامه پیرامون تلاش‌های شورای وحدت برای ایجاد اجماع حداکثری و ارائه لیست واحد که به نوعی با مخالفت ضمنی جبهه پایداری همراه شد، تاکید کرد: «مساله اختلاف جبهه پایداری با اصول‌گرایان را به اندازه‌ایی که رسانه‌ها به آن می‌پردازند و تاکید می‌کنند، نمی‌بینم. بر این باور هستم نسبت به جبهه پایداری شاهد نوعی بزرگ‌نمایی هستیم که البته شاید هم نوعی اغراض سیاسی در طرح این موضوع وجود داشته باشد. پایداری تعدادی افراد هستند که شاید سطح بالایی در آراء مردمی که پای صندوق‌های رای می‌روند، نداشته باشند. هر چند اعضای جبهه پایداری، انسان‌های خوش‌صبحت هستند و دوربین را زیاد دوست دارند، به معنای موثر بودن آن‌ها نیست. در عین حال، این امکان نیز وجود دارد که جبهه پایداری در قالب یک ائتلاف مشترک و واحد با اصول‌گرایان در انتخابات حاضر شود. هر چند این امکان وجود دارد که چنین اتفاقی نیافتد و در بعضی شهرها لیست ان‌ها با اصول‌گرایان متفاوت باشد.»

***

ممکن است اصولگرایان ۳ لیست داشته باشند

محمدجواد ابطحی عضو جبهه پایداری به نامه‌نیوز گفت: «انتظار داریم در شورای ائتلاف یک اجماع حداکثری صورت بگیرد، اگر نشد اصولگرایان در تهران 3 فهرست جداگانه خواهند داشت. آقای قالیباف یک لیستی را تنظیم کرده و خودش نیز سرلیست می شود. یک لیست را جبهه پایداری و یک لیست دیگری را هم جبهه پیروان خط امام و رهبری می دهد.

در حال حاضر رایزنی های فشرده ای انجام می شود. افرادی برای کدخدامنشی و نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر وسط میدان آمده‌اند که امیدواریم به نتیجه برسند… آقای صدیقی و آقای موحدی کرمانی آمده اند و در حال رایزنی هستند…

دائم نمی توان از جبهه پایداری توقع داشت که انعطاف پذیر باشد و از موضعش عقب نشینی کند. خود دوستان اصولگرا نیز باید انعطاف پذیر باشند. همه اش گفته می شود که چرا جبهه پایداری انعطاف نشان نمی دهد؟ خوب چرا آنها انعطاف به خرج نمی دهند؟ اگر از نظر برخی جبهه پایداری محلی از اعراب ندارد، اقبال عمومی متوجه اش نیست، چه ترس و واهمه ای وجود دارد که می گویند جبهه پایداری رأی ما را کم کرده و ضربه زده است.»

***

علت‌ خنده‌های روحانی در جلسه بعد از گرانی بنزین

علی ربیعی، سخنگوی دولت در دانشگاه شریف

درباره علت خنده روحانی در جلسه‌ای بعد از گران شدن بنزین اظهار کرد: گاهی خنده هایی به لب می آید که از سوز دل است اما من متاسفم برای کسانی که خنده های سرمستی سردادند و گفتند خدا را شکر که برای این دولت این مسائل پیش آمد.

ربیعی افزود: در مورد بنزین اصلا بی اطلاعی مردم نبود و مردم نامحرم نبودند. در مورد اینکه حامل‌های انرژی باید گران شود بسیاری کارشناسان نامه نوشتند و نسبت به وضعیت قیمت آن هشدار دادند و در مجلس هم موضوع مطرح شد و بحث درباره آن هم صورت گرفت. سال ۹۷ وقتی خواست اجرا شود یکی از رسانه‌ها خبر را منتشر کرد و اجرا نشد.

***

شکوری‌راد: مردم باید نتیجه‌رأی دادن را در سفره‌شان مشاهده کنند

علی شکوری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا درباره این‌که سال ۹۴ یک شور و نشاط اجتماعی برای برگزاری انتخابات وجود داشت اما به دلیل عملکرد مجلس دهم که برخی آن را به عملکرد اصلاح‌طلبان نسبت می‌دهند این نشاط کم شده است، گفت: بشخصه عملکرد فراکسیون امید را متوسط ارزیابی می‌کنم.

وی ادامه داد: بخشی از این متوسط بودن به این بازمی‌گردد که فراکسیون امید اکثریت مجلس را به دست نیاورد و در شرایط خاصی قرار گرفت.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در خصوص این‌که افکار عمومی مطرح می‌کند شاید استقبال از انتخابات مجلس شورای اسلامی مانند سال ۹۴ نباشد، بیان کرد: مردم طبیعتا نگاه می‌کنند به خروجی کار و آن چه قابل رؤیت است چیست، آنان خروجی کار را ضعیف مشاهده می‌کنند.

وی تاکید کرد: مردم باید نتیجه رأی‌ دادن را سر سفره‌شان ببیند اما آن را مشاهده نکردند.

***

راغفر: با این سیاست‌های اقتصادی باید منتظر انفجارهای بزرگتر بود

حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: این سیاست‌ها ما را در مردابی که اکنون اسیر آن هستیم بیشتر فرو خواهد بود پس باید انتظار انفجارهای بزرگتری را در آینده داشته باشیم به همین دلیل است من تصور می‌کنم باید از طریق مجلس یک سری تغییرات اساسی در سیستم اقتصادی کشور ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از سیاست‌ها باید تغییر کند در سه دهه گذشته بسیاری از این تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌ها ضد مردم و به نفع گروه‌های قدرت و ثروت بوده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=314518
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما