جمعه 15 آذر 1398 - 9:56

تاجگردون: نحوه تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در بودجه ۹۹ اصلاح می‌شود / ضرورت استفاده از کالابرگ الکترونیک

نحوه تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در بودجه ۹۹ اصلاح می‌شود / ضرورت استفاده از کالابرگ الکترونیک

بویرنیوز– «دولت را ملزم به استفاده از کالابرگ الکترونیکی در سال ۹۹ می‌کنیم.» این صحبت‌های رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نحوه تامین کالای اساسی در بودجه ۹۹ است.

گروه اقتصادی- اگرچه نوبخت معاون رئیس جمهور چند روز پیش، از اصرار دولت به تداوم تخصیص ارز 4 هزار و 200 هزار تومانی برای تامین کالاهای اساسی در لایحه بودجه 99 خبر داد اما اکنون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از اصلاح روند تخصیص این ارز در بودجه 99 می‌گوید.

فروردین 97 بود که در پی افزایش تصاعدی قیمت ارز، معاون اول رئیس جمهور نرخ دلار را برای تمام فعالیت‌های اقتصادی و رفع نیازهای قانونی، دانشجویی و.. 4 هزار و 200 تومان اعلام کرد ارزی که به زعم همه کارشناسان و تحلیگران اقتصادی به جای کنترل قیمت‌ها در بازار و جلوگیری از افزایش ناگهانی نرخ تورم، گرانی و فساد را به دنبال داشت در نتیجه، تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی، محدود به تامین کالاهای اساسی شد.

منابع ارزی دولت در سال 99 به اندازه سال 98 نیست اما منابع حداقلی وجود دارد که نظر مجلس استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی در سال 99 است

در جریان بررسی بودجه سال 98 نیز مجلس دو راه برای تامین کالاهای اساسی پیش روی دولت گذاشت: نخستین راهکار واردات، خرید و حمایت از تولید داخل و توزیع کالاهای اساسی و تامین دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی با نرخ ارز ترجیحی و دومین راهکار استفاده از  کالابرگ و کارت الکترونیکی بود که تاجگردون در این رابطه می گوید: “در سال 99 دولت را ملزم به استفاه از کالابرگ الکترونیک می کنیم.”

به گفته تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، ابتدای سال 98 بود که مجلس پیشنهادات مشخصی برای اصلاح بند مربوط به تامین کالاهای اساسی در بودجه، به دولت ارائه کرد اما دولت این پیشنهادات را نپذیرفت.

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که اساساً در تخصیص ارز 4200 تومانی، چیزی عاید مردم نشده و سود آن صرفاً به جیب دلالان و رانت‌خواران رفته است. نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است “منابع ارزی دولت در سال 99 به اندازه سال 98 نیست اما منابع حداقلی وجود دارد که نظر مجلس استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی در سال 99 است”./

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=314120
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما