دوشنبه 11 آذر 1398 - 9:52

رسوب ۱۵۰۰ کانتینر برنج در گمرک رجایی/تشریح دلایل رسوب برنج و کاغذ

معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به رسوب ۱۵۰۰ کانتینر برنج گفت: تعیین تعرفۀ بخش قابل توجهی از کالاها در سیستم هماهنگ شده سازمان جهانی گمرک، براساس کاربرد کالا صورت می‌گیرد.                   

به گزارش بویرنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، مهرداد جمال ارونقی گفت: از جملۀ کالاهایی که مشمول طبقه بندی بر اساس کاربرد می‌شوند، می‌توان به کاغذهای مشمول فصل 48 جدول تعرفۀ کتاب مقررات صادرات و واردات اشاره کرد که این ردیف تعرفه ها دارای ردیف های فرعی بوده و مأخذ متفاوتی را دارند. گمرکات اجرائی در هنگام ترخیص کالاهای مذکور ، علاوه بر استعلام ماهیت کالا، نیازمند استعلام درخصوص « کاربرد »  اقلام مذکور نیز می باشند تا طبقه بندی کالا برای اخذ حقوق ورودی و اِعمال مقررات، صحیح ، صورت گیرد.

ارونقی افزود: بدلیل اینکه طی ماه های اخیر ، سازمان ملی استاندارد با عنوان اینکه بدلیل عدم امکان ردیابی نوع استفاده کالاها اعلام نمود تعیین نوع کاربرد این کالاها در چارچوب ضوابط و مقررات آن سازمان نمی باشد، پس از مکاتبات عدیده و پیگیری های به عمل آمده از سوی گمرک، به منظور دستیابی به یک راهکار دائمی و قابل اجراء مقرر شد موضوع درجلسۀ مشترکی با حضور نمایندگان تام الاختیار گمرک ایران و سازمان ملی استاندارد بررسی و اتخاذ تصمیم شود.

معاون گمرک ایران با تشریح تصمیمات متخذه در جلسۀ مشترک اشاره شده، ادامه داد: در این جلسۀ مشترک که در وزارت امور اقتصادی و دارائی برگزار شد مصوب شد: « سازمان ملی استاندارد مکلف است نسبت به استعلامات گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص کاربرد کالاهای وارده با ذکر ردیف تعرفۀ مشخص ، نسبت به پاسخگوئی و تأئید یا عدم تأئید کاربرد کالای مورد استعلام با ردیف تعرفۀ مشخص اقدام نماید.» که بلافاصله این مصوبه از سوی گمرک ایران به گمرکات اجرائی ابلاغ و تأکیدگردید؛ بنابراین هیچ گونه تأخیری از این جهت متوجه سازمان گمرک نبوده و رسوب پیش آمده درخصوص کاغذهای دپو شده در گمرکات اجرائی ارتباطی به گمرک ندارد؛ چرا که گمرک بصورت مکرر و متعدد موضوع را پیگیری و حتی در موارد زیادی نسبت به ترخیص کالاهای اشاره شده بصورت درصدی اقدام نموده، با این وجود، ترخیص کامل اقلام ، منوط به تعیین تکلیف در این خصوص ( اعلام کاربرد کالاهای مزبور ) شده است.

ارونقی با اشاره به رسوب مقادیر زیادی کاغذ در گمرکات ، اضافه کرد: اظهارنامه های زیادی متعلق به « کاغذ » در گمرکات اجرائی اظهار شده که با این مشکل مواجه هستند؛  تمامی این اظهارنامه ها مفتوح بوده و تشریفات گمرکی آنها انجام شده و صرفاً باید نظریه درخصوص کاربرد این کالاها اعلام تا گمرکات اجرائی نسبت به بررسی های تکمیلی اقدام و متعاقباً نسبت به ترخیص این کالاها اقدام گردد. گمرک ایران این آمادگی را دارد که به محض حصول نتیجه درخصوص کاربرد این اقلام، در حداقل زمان ممکن نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام نماید.

معاون امور گمرکی گمرک ایران درخصوص درج خبر دیگری مبنی بر دپوی 1000 کانتینر برنج در گمرک شهید رجائی نیز اعلام کرد: با توجه به اینکه اینطور نقل شده که « اختلاف گمرک و سازمان استاندارد مانع از ترخیص 1000 کانتینر کالا از گمرک شده است » ، باید گفت در این خصوص هیچگونه اختلافی فیمابین گمرک با سازمان دیگری وجود ندارد. گمرکات اجرائی از جمله گمرک شهیدرجائی بندرعباس وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و در اسرع وقت نسبت به ترخیص برنج های دپوشده در بندر شهید رجائی اقدام نموده است. با توجه به اینکه کنترل مجوزهای قانونی از جمله استاندارد توسط گمرک ، قبل از ترخیص کالا الزامی است و سازمان های متولی صدور مجوز باید نسبت به بارگذاری مجوزهای ترخیص صادره در بستر سامانه جامع گمرکی اقدام نمایند و اصولاً تا این مجوزهای ترخیص به گمرک ارائه نشود ، کالا قابلیت ترخیص ندارد و تشریفات گمرکی به پایان نمی رسد، گمرکات اجرائی نیز بدون کنترل سیستمی مجوزها نمی توانند نسبت به ترخیص کالا اقدام نمایند.

ارونقی افزود: بنابراین ، اگر ترخیص قسمتی از برنج های دپوشده در بندر شهیدرجائی صورت نگرفته بدلایل مختلف از جمله عدم صدور مجوزهای قانونی مربوطه بوده که مانع ترخیص این کالاها شده و در این خصوص باید دلیل را از سازمان های مربوطه جویا شد.

معاون فنی گمرک ایران در خاتمه بیان نمود: علیرغم ابلاغ مصوبۀ ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزاد شدن ترخیص برنج، بیش از 1500 کانتینر برنج در بندر شهید رجائی دپو شده است که قریب به اتفاق این برنج ها به گمرک شهیدرجائی اظهار شده اند لیکن باید مجوز استاندارد بصورت سیستمی به گمرک مزبور ارسال شود تا امکان ترخیص این تعداد کانتینر محقق شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=313872
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما