چاپ این برگه

آنفلوآنزا در کهگيلويه و بويراحمد هم قرباني گرفت

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از فوت سه بیمار آنفلوآنزایی در این استان خبرداد و البته تاکیدکرد که فوت شدگان دارای بیماری های زمینه ای از قبیل آسم، افسردگی و دیابت بوده اند.

به گزارش بويرنيوز،‌” ظفر پریسای ” در گفت و گو با رسانه ها گفت: بیماری آنفلوآنزا در استان کهگیلویه و بویراحمد کنترل شده اما متاسفانه سه نفر در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران بدلیل این بیماری و داشتن بیماری زمینه ای جان خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به آمار بیماران آنفلوآنزایی در این استان، تعداد افراد مبتلا شده به ویروس این بیماری را  417     نفر بستری شده عنوان و اظهارداشت: بیمارستان شهید جلیل یاسوج نسبت به بیمارستان های دیگر استان برای درمان بیماران شلوغ تر است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود:  خطر بیماری آنفلوآنزا در این استان گروه‌های پرخطر شامل زنان باردار، سالمندان، بیمارران سرطانی و کبدی، کودکان زیر پنج سال و افرادی دارای بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت و فشارخون کنترل نشده را تهدید می‌کند.

پریسای، تعداد نمونه‌گیری‌ها را 70 مورد ذکر و یادآورشد: از این تعداد 39 نفر آنفلوانزای نوع A با زیر گونه H1N1 بوده است.

وی گفت: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون 2 هزار و 281 نفر موارد شبه آنفلوانزای(بیمار داری تب، سرفه و گلودرد) در هشت شهرستان استان گزارش شده که بستری نشده‌اند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مهمترین راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری آنفلوآنزا تصریح کرد: پرهیز از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای آنفلوآنزا و بیماری حاد تنفسی، خودداری از دست زدن به چشم‌ها و بینی، حضور در اماکن عمومی و رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در هنگام بیماری، پرهیز از خود درمانی، شستشوی دست‌ها به ویژه در کودکان از جمله راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

پریسای با تشریح شیوه صحیح شستشوی دست‌ها خاطرنشان کرد: خیس و صابونی کردن دست‌ها، شستن کف دست‌ها با هم، شستن بین انگشتان از پشت دست، شستن بین انگشتان از کف دست، گره کردن نوک انگشتان در هم و شستشوی آن‌ها، شستن دقیق و جداگانه انگشتان شصت، شستن خطوط کف دست با نوک انگشتان، شستن دور مچ هر دو دست، خشک کردن دست‌ها با دستمال مد نظر باشد.