شنبه 9 آذر 1398 - 6:22

وزیر صنعت: خط تولید قطعات خودرو در داخل کامل شد/ تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم/ قیمت دلار برای کالا‌های اساسی در لایحه بودجه ۹۹/ آیا سهمیه بنزین به مسافربر‌های شخصی تعلق می‌گیرد؟

خبرهاي اقتصادي روز- بويرنيوز:

وزیر صنعت: خط تولید قطعات خودرو در داخل کامل شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازان داخلی که پیش از این برای تامین برخی از قطعات مشکل داشتند، برطرف شده است و دیگر خودروی ناقص در کشور تولید نمی‌شود. یکی از مشکلات موجود پیش روی خودروسازان کمبود برخی از قطعات و تولید ناقص خودرو بود که سبب شد تا پارکینگ های شرکت های خودروسازان مملو از خودروهای ناقص باشد. خوشبختانه با تدابیر انجام شده مشکل تامین قطعه برای خودرو سازان با تولیدات داخلی در دو ماه اخیر برطرف شده است و هم اکنون با تامین قطعات مورد نیاز و تکمیل شدن خودروهای ناقص، رفته رفته پارکینگ شرکت های خودروساز هم خلوت و خودروها به بازار مصرف عرضه شده اند. با انجام یک اقدام جهادی در چند ماه اخیر، قطعات پرتیراژ مصرف داخل در کشور تولید می شود و این رویه در آینده هم با جدیت ادامه خواهد داشت.

ارزانی بنزین و بی انگیزگی خودروسازان در تولید خودروهای برقی

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت تولید خودروهای کم مصرف با توجه به افزایش قیمت بنزین، گفت: مصرف بنزین خودروهای خارجی 50 درصد کمتر از همتایان داخلی آنهاست که این امر از یک سو به اقتصاد کشور کمک کرده و از سوی دیگر از آلودگی هوا می‌کاهد. وی با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی در دنیا گسترش یافته است، افزود: خودروهای برقی خارجی از نظر قیمت مناسب بوده و توان رقابت با سایر خودروها را دارند. خودروسازان باید تولید خودروهای کم مصرف و برقی را در دستور کار خود قرار می دادند. فرصتی به دست آمده تا زیرساخت مورد نیاز برای تولید این خودرو فراهم شود. وی اظهار کرد: ارزانی بنزین موجب بی انگیزگی خودروسازان در تولید خودروهای برقی و هیبریدی شده بود اما با قیمت فعلی بنزین، خودروسازان باید هر چه سریع تر به فکر تولید خودروی برقی و هیبریدی باشند. این نماینده مردم در مجلس دهم درباره تولید باتری خودروهای برقی اضافه کرد: نمی‌توان باتری خودروهای هیبریدی و برقی یک شبه تولید کرد، بلکه باید مدت‌ها برای آن برنامه‌ریزی کرده و زیرساخت موردنیاز را فراهم کرد. /خانه ملت

شاخص کل بورس تهران به 400 هزار واحد خواهد رسید

سید مهدی رباطی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: به طور واضح در بسیاری از سهام بازار به ویژه شرکت های بزرگ و گروه های مطرح پتانسیل رشد را شاهد هستیم و ارزش بازار این شرکت ها در صنایع بانکی، فلزات اساسی و برخی پتروشیمی ها  متناسب با کاهش ارزش پول ملی و تورم افزایش نیافته است. وی با بیان اینکه چنانچه وضعیت را از بعد P/E و ارزش بازار بررسی کنیم، کماکان بسیاری از سهام برای افزایش قیمت پتانسیل دارند، تاکید کرد: برخلاف بسیاری از پیش بینی ها به نظر من نمی توان افتی برای بازار سرمایه متصور بود. رباطی با بیان اینکه بسیاری معتقد به وجود حباب بودند و کاهش جدی در شاخص کل بورس را انتظار داشتند، ادامه داد: همان گونه که شاهد بودیم شاخص در محدوده ۳۰۰ هزار واحدی با حمایت قوی مواجه شد و اکثر سهام بنیادی و بزرگ بازار کاهش آنچنانی نداشتند و حتی سهامی نیز که در آن‌ها از وجود حباب صحبت می‌شد، با افت جدی مواجه نشده و کماکان در وضعیت استراحت به سر می‌برند. رباطی خاطرنشان کرد: بازار تا یکی دو هفته دیگر در وضعیت استراحت به سر خواهد برد و پس از آن موج جدید حرکت شاخص را شاهد خواهیم بود و پیش بینی من این است که شاخص تا اواسط سال ۹۹، به محدوده ۴۰۰ هزار واحدی خواهد رسید و بازار سرمایه کماکان در مقایسه با دیگر بازار‌های رقیب پتانسیل بهتر و بیشتری برای سرمایه گذاری را داراست.

بازدهی فرابورس ۸۰ درصد شد

در حال حاضر شاخص کل فرابورس از ابتدای سال ۹۸ رشد ۸۰ درصدی و ارزش بازار نیز با رسیدن به بیش از رقم ۴ میلیون میلیارد ریال، افزایشی ۶۵ درصدی را نسبت به اولین روز کاری سال جاری ثبت کرد. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم و طی ۵ روز کاری، ارزش کل معاملات ۶۷ هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال رقم خورد که با توجه به ارزش معاملات هفته پیش از آن رشد ۱۰۷ درصدی را ثبت کرد.

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم

جعفر خیرخواهان درباره نقش افزایش قیمت بنزین بر تورم بیان کرد: افزایش تورم در کشور ارتباط زیادی با افزایش قیمت بنزین ندارد. برای نمونه می توان به این مورد اشاره کرد که هرچند در یکی دو سال گذشته با تورم بالا روبه رو شدیم، قیمت بنزین در چهار سال گذشته ثابت بوده است. اگر قرار بود قیمت بنزین روی نرخ تورم تاثیر بگذارد، باید در کشورهایی که بنزین را ده برابر گرانتر از ایران می فروشند، تورم بسیار بالایی به وجود می آمد. متاسفانه عده ای با استدلال های غیرکارشناسانه کار را سخت تر می کنند.

مترجم کتاب «معمای فراوانی: رونق های نفتی و دولت های نفتی» افزود: دولت باید به تدریج قیمت بنزین را افزایش می داد تا مردم می توانستند خود را با این افزایش قیمت راحت تر تطبیق می دادند و غافلگیر نمی شدند. این تصمیم درست است اما قیمت تعیین شده آنقدر بالا نیست که بتواند جلوی رشد مصرف را بگیرد. در حال حاضر قیمت بنزین در ایران حدود ۲۰ سنت شده است و با این قیمت همچنان جزو کشورهایی هستیم که بنزین را ارزان عرضه می کنند.

خیرخواهان در گفت و گو با ایسنا، درباره تاثیر قیمت بنزین روی کالاهای مختلف گفت: سهم بنزین در هزینه های حمل و نقل به اندازه ای پایین است که در جابجا شدن قیمت کالاها اثر بسیار اندکی دارد. مردم نباید نگران باشند و بترسند. در ابتدا امکان دارد برخی رانندگان از این موقعیت سوءاستفاده کنند و دنبال بهانه باشند تا قیمت کرایه ها را بالا ببرند اما مردم مطمئن باشند اگر افزایش قیمت کرایه ها هم اتفاق بیفتد، به یک نسبت متعادل قیمت برمی گردیم.

کاهش مصرف بنزین معادل یک پالایشگاه ۷۵۰ هزار بشکه‌ای

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از کاهش مصرف بنزین معادل یک پالایشگاه ۷۵۰ هزار بشکه‌ای در هفته نخست اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور خبر داد. وی در این باره گفت: کاهش تقریبی روزانه ۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در هفته گذشته، معادل ساخت یک پالایشگاه نفت خام با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه در روز (سه برابر پالایشگاه تهران) با سرمایه‌گذاری حدود ۱۴ میلیارد دلار است.

قیمت دلار برای کالاهای اساسی در لایحه بودجه ۹۹

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت دلار در لایحه بودجه ۹۹، گفت: قیمت دلار برای کالا‌های اساسی در لایحه بودجه ۹۹ همچنان ۴ هزار و ۲۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای سال ۹۹ نیز تصمیم به استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالای اساسی دارد؟ توضیح داد: بله؛ تصمیم ما قطعی است، زیرا اگر به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی از ارز نیمایی استفاده شود، یعنی پذیرفته‌ایم از ابتدای فرودین ماه ۹۹ مرغ و شکر به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی با دلار حدود ۱۱ هزار تومانی تامین شود که در این شرایط همه چیز گران خواهد شد، دولت به دنبال مهار تورم است. رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در لایحه بودجه ۹۹ از کالابرگ الکترونیک که یکی از روش‌های مجلس برای تامین کالا‌های اساسی در بودجه ۹۸ بود، استفاده نمی‌کند، توضیح داد: در حال حاضر تامین کالا‌های اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی در کشور به رویه‌ای عادی تبدیل شده است. وی اضافه کرد: در یک دوره علیرغم استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد، اما در حال حاضر این روش مسلط شده است. /خانه ملت

پیش بینی روند قیمت گوشت تا پایان سال

رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه تعداد زیادی دام در دامداری‌ها انباشت شده است، اظهار کرد: طبق اذعان مسئولان سازمان دامپزشکی کشور با مازاد دام در سطح کشور رو به رو هستیم، به طوری که میزان مازاد دام سنگین در استان تهران به  ۱۴۰ هزار راس می‌رسد. از این روی، برای جلوگیری از شیوع بیماری در واحد‌های دامداری باید هشدار‌های مسئولان را جدی گرفت. منصور پوریان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: هرچند رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اذعان می‌کند صادرات دام در تلاطم بازار گوشت تاثیرگذار است، اما صادرات مدیریت شده تنها از زیان تولید کنندگان جلوگیری می‌کند و هیچ تاثیری در التهاب بازار ندارد. پوریان قیمت هر کیلو دام سنگین درب دامداری را ۲۵ هزار تومان و دام سبک را ۳۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید از ترافیک دام در واحد‌های دامداری مطلع است، انتظار می‌رود تدابیری برای صادرات اندیشیده شود، چون به سبب وضعیت مناسب زایش در فصل پاییز احتمال شیوع بیماری در واحد‌ها تشدید می‌شود. این مقام مسئول ادامه داد: زایش مناسب دام در فصل پاییز بدان معناست که تا پایان سال به سبب شرایط مساعد عرضه، دچار نوسان قیمت نخواهیم شد.
بزرگترین تولیدکنندگان «شیر» چه کشورهایی هستند؟

هندوستان، بزرگترین تولیدکننده شیر در جهان است و در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۸۰ میلیون تن شیر تولید کرده است. بر اساس آمار سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، تولید شیر در هند، برابر با ۲۲ درصد از کل تولید سالانه شیر در جهان است. این رقم حتی از تولید کل کشورهای اتحادیه اروپا نیز بیشتر است. صنعت لبنیات هند سریع‌ترین از هر تولیدکننده بزرگ دیگری رشد می‌کند. این صنعت در هند ۵.۶ درصد رشد داشته، در حالی که رشد این صنعت در جهان ۲.۲ درصد بوده است. اما با وجود این، هند صادرکننده بزرگی در حوزه لبنیات به حساب نمی‌آید. این در حالی است که اروپا و آمریکا بسیاری از تولیدات لبنی‌شان را صادر می‌کنند. بازار لبنیات هند، بیش از ۹ تریلیون روپیه ارزش دارد که برابر با ۱۲۸ میلیارد دلار می‌شود. بعد از هند، اتحادیه یورو بیشترین میزان تولید را دارد و بعد از آن نیز آمریکا جای گرفته است. پاکستان نیز با ۴۵.۶ میلیون تن تولید شیر در سال ۲۰۱۸، چهارمین تولیدکننده بزرگ جهان به حساب می‌آید.

افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در چین

وزارت بازرگانی چین در گزارشی اعلام کرد در ۹ ماه نخست امسال سرمایه گذاران خارجی در مجموع ۷۵۲.۴۱ میلیارد یوان سرمایه گذاری در این کشور انجام داده‌اند که این رقم ۶.۶ درصد بیشتر از مجموع سرمایه گذاری خارجی ثبت شده در دومین اقتصاد بزرگ جهان در ۹ ماه نخست سال قبل است. به گفته این نهاد چینی، طی این مدت در مجموع ۳۳ هزار و ۴۰۷ شرکت توسط اتباع خارجی در این کشور به ثبت رسیده است. صنایع های‌تک با جذب ۳۰ درصد کل سرمایه خارجی در بین بخش های مختلف پیشتاز بوده اند، به گونه‌ای که با افزایش ۳۹.۵ درصدی مجموع سرمایه گذاری خارجی در این بخش در مقایسه با سال قبل، چین در ۹ ماه نخست ۲۲۲.۴ میلیارد یوان سرمایه گذاری خارجی در این بخش جذب کرده است. بر مبنای دلاری نیز حجم سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده ۹ ماهه نخست امسال توسط چین ۱۱۰.۷۸ میلیارد دلار بوده که ۲.۹ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای بازه مشابه در سال گذشته است. در ماه اکتبر ۶۹.۲ میلیارد یوان سرمایه خارجی جذب شده که ۷.۴ درصد بیشتر از رقم مشابه سال قبل است.

سایه برگزیت بر خودروسازی بریتانیا

دنیای اقتصاد: بنا بر اعلام انجمن تولیدکنندگان و تجار موتور بریتانیا، تولید خودرو در این کشور طی ماه اکتبر با کاهش ۴ درصدی روبه‌رو شده که دلایل اصلی آن، فضای عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی برخاسته از موضوع برگزیت است. بر این اساس، کاهش تولید خودرو در ماه اکتبر، موجب شد تا در هفده ماه گذشته، برای شانزده ماه نرخ تولید خودرو در بریتانیا منفی شود. آمارها نشان می‌دهند که تولید خودرو در اکتبر به ۱۳۴ هزار و ۷۵۲ دستگاه رسیده است. کاهش ۱۱ درصدی تقاضا از سوی مشتریان بریتانیایی و افت ۶/ ۲ درصدی صادرات، دو عامل اصلی این کاهش تولید بوده‌اند. مایک هاوز، رئیس این انجمن هشدار داده است که قابلیت رقابت پذیری جهانی بریتانیا در زمینه تولید خودرو مورد تهدید واقع شده است. او راه عبور از این بحران را عزم دولت بریتانیا برای اطمینان از تداوم تجارت آزاد و بدون تعرفه خودروسازان این کشور با اتحادیه اروپا می‌داند.

آیا سهمیه بنزین به مسافربر‌های شخصی تعلق می‌گیرد؟

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد وضعیت بنزین مسافربرهای شخصی گفت: از آنجایی که مسافربرهای شخصی ساماندهی ندارند، نمی توان سهمیه ای برای آنها تعیین کرد. محسن پورسید آقایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه براساس قانون مدیریت حمل ونقل عمومی در داخل شهرها بر عهده شهرداری‌هاست، گفت: برای مسافربرهای شخصی سهمیه ای در نظر گرفته نشده اما تاکسی‌های اینترنتی سهمیه دارند و مسافربرهای شخصی می توانند در این شرکت های اینترنتی فعالیت کنند. وی با تاکید بر اینکه برای پیوستن و ثبت نام مسافرکش‌های شخصی در شرکت های اینترنتی مسیر هموار است؛ افزود: اگر رانندگان مسافرکش‌های شخصی در این شرکت های اینترنتی عضو شوند، علاوه بر اینکه موضوع جابجایی مسافران ساماندهی می شود؛ رانندگان نیز می توانند از سهمیه شرکت های مسافربر اینترنتی استفاده کنند و در نهایت قیمت ها افزایش پیدا نمی کند.

بیشترین رشد هفتگی دلار در ۲۷ هفته

هفته گذشته نرخ ارز به اوج ۴ ماهه خود رسید و رشد هفتگی ۲/ ۵ درصدی را تجربه کرد. شاخص ارزی کشور پنج‌شنبه اخیر به سطح ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. به عقیده برخی کارشناسان پس از برقراری تدریجی دسترسی به اینترنت در کشور، مقداری تقاضای جامانده از دو هفته قبل توانست هفته گذشته وارد بازار شود. همچنین بخشی از تقاضای حواله‌ای هم به دلیل تعطیلی هفته جاری در امارات، زودتر روانه بازار شد. با وجود این، بازارساز روند افزایشی دلار را ناشی از رفتار آن دسته از صادرکنندگانی دانست که برای فروش در نرخ‌های بالاتر، از عرضه ارز در مقطع فعلی دست نگه داشته‌اند. انتشار جزئیات لایحه بودجه سال ۹۹ از عواملی است که می‌تواند بر نرخ دلار در هفته پیش‌ روی اثر بگذارد. /دنیای اقتصاد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=313648
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. وای خیلی خوبه ساییتون

دیدگاه شما