یکشنبه 3 آذر 1398 - 13:35

کهگیلویه و بویراحمد روی خط زلزله

در سال‌های اخیر زلزله‌های بزرگ و کوچک زیادی در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده که مسؤولان باید از آن درس گرفته باشند.

کهگیلویه و بویراحمد روی خط زلزله
به گزارش بویرنیوز، اولین بار در ابتدای سال 97 و درست در ساعت 8 صبح روز پنچ شنبه 12 اردیبهشت و در یک روز تعطیل بود که شهر یاسوج با زلزله‌ای شدید به بزرگی 5.3 ریشتر لرزید خسارات زیادی در این شهر و همچنین در شهر سی‌سخت و مناطق دیگر به بار آورد.

در زلزله مهیب شهر یاسوج بسیاری از واحدهای مسکونی شهری و روستایی دچار آسیب شد و تقریبا همه خانه‌های که بر مبنای علمی و مهندسی ساخته نشده بود چه در شهر و چه در روستا دچار مشکل شد.

در منطقه گنجه‌ای که حجم خرابی‌ها بیش از دیگر مناطق بود به نحوی که هیچ خانه روستایی در این زلزله در گنجه‌ای کهنه از آسیب زلزله در امان نماند.

پس از آن زلزله نسبتا شدید شهر یاسوج به کرات شاهد بروز زلزله‌های کوچک و بزرگ زیادی بودیم و شهرهای مختلف استان چندین ده بار لرزید که بزرگترین آن‌ها زلزله منطقه چرام و بود که شعاع گسترده‌ای از مناطق جنوبی و گرمسیری استان را درنوردید و خوشبختانه تلفات جانی در بر نداشت.

روز گذشته نیز شاهد بر زمین لرزه‌های نسبتا شدید در شهرستان بهمئی بودیم که در ظرف تنها چند ساعت این شهرستان سه بار با زلزله‌های نسبتا شدید لرزید.

به گزارش فارس، هر چند خوشبختانه از زلزله شدید 5.2 ریشتری شهر یاسوج در 12 اردیبهشت 97 تا زمین‌لرزه اخیر بهمئی تاکنون تلفات جانی نداشته‌ایم اما زنگ خطر به صدا درآمده و مردم باید بیش از این مراقب باشند چرا که کهگیلویه و بویراحمد ریل خط زلزله قرار گرفته و هر آن امکان بروز زمین لرزه‌های شدیدتر و در عمق نزدیکتر به سطح زمین خواهیم بود.

اما نکته جالب توجه این که پس از بروز زمین لرزه شهر یاسوج در سال گذشته تاکنون به صراحت جدی از سوی مسؤولان برای توجیه مردم در هنگام زلزله کاری صورت نرفته و انگار باید استان تنها بعد از بروز  هر حادثه‌ای از خواب بیدار شود.

استانی که زیرساخت‌ها و ساختارهای لازم را در هنگام بحران ندارد و اماکن و فضاهای عمومی و اداری آن داری کمترین استاندارد و مقاومت در برابر هر بحرانی هستند.

برای نمونه بعد از حادث شدن تصادف و واژگونی اتوبوس زائران یزدی در سال 96 که منجر به کشته شدن 30 نفر هم‌وطنان شد قرار بر این شد که سوله‌های با ظرفیت 100 تخت اورژانسی در محل کنونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج ساخته شود اما تاریخ مصرف آن تنها برای همان روزها بود و کلنگی که به زمین زده شد هرگز بیرون نیامد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=313325
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ایرانی گفت:

    متاسفانه نمایندگان و مدیرانشون فقط دنبال کاری که منفعتی برا خودشون داشته باشه هستن و به هیچ عنوان نیومدن که برای امنیت و آسایش مردم کاری بکنن

  2. ناشناس گفت:

    مسئولان استان ما واقعا فاجعه هستن….

دیدگاه شما