چاپ این برگه

رضایی:وظیفه آموزش و پرورش، آموزش دانش آموزان برای کنکور نیست

به گزارش بویرنیوز: معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد خبر داد، شاخص تحصیل در متوسطه اول و دوم استان بالاتر از میانگین کشوری است به گونه ای که این نرخ در متوسطه اول ۹۵ درصد و در مقطع متوسطه دوم نیز ۸۵ درصد است.

ایوب رضایی در نشست با اصحاب رسانه آموزش و پرورش را به واسطه دربرگیری طیف وسیعی از دانش آموزان، فرهنگیان بزرگترین نهاد فرهنگی کشور برشمرد و افزود: رسانه ها و خبرنگاران می توانند به عنوان بازوی توانمند در کنار این نهاد فرهنگی انعکاس دهنده فعالیت ها باشند و امیدواریم  نقد ها به هر کدام از بخشهای آموزش و پرورش منصفانه صورت پذیرد چراکه اعتقاد داریم اگر نقد نباشد نقاط ضعف دیده نمی شود.

وی رعایت بحث عدالت آموزشی را اولویت آموزش و پرورش استان دانست و افزود: تلاش شده تمامی دانش آموزان حتی در دورترین نقطه استان از تحصیل باز نماند و آموزشهای لازم را دریافت کند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به سطوح مختلف تحصیلی ابراز داشت: آموزش متوسطه شامل دوره متوسطه اول، متوسطه دوم و فنی و حرفه ای و کارو دانش است که براساس آمار تعداد ۳۴ هزار و ۶۰ دانش آموز در مقطع متوسطه اول؛ ۲۰ هزار و ۶۸۹ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم و ۶ هزار و ۵۳۸ دانش آموز نیز در رشته های فنی و حرفه ای و کارودانش مشغول به تحصیل هستند.

تحقق سند تحول بنیادین از اهداف مهم آموزش و پرورش است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یکی از اهداف مهم این نهاد اعلام کرد و افزود: در همین راستا ۳۷۰ برنامه اجرایی در سطح کشور ابلاغ که تعداد ۲۲۲ برنامه در حوزه های مختلف فرهنگی، ورزشی ، آموزشی و … در استان کهگیلویه و بویراحمد متناسب با شهرستانها و مناطق تهیه و به مناطق مختلف ارسال شد و درحال حاضر تمامی فعالیت های مدارس استان مطابق با سند تحول بنیادی صورت می پذیرد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اضافه کرد: براساس سند تحول بنیادین وظیفه آموزش و پرورش آموزش دانش آموزان برای کنکور نیست بلکه  رساندن دانش آموزان به هدف شهروند مطلوب در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و … است.

اهم فعالیت های حوزه متوسطه در حیطه سند تحول بنیادین

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بحث ایران مهارت را یکی از فعالیت های مهم در حوزه متوسطه و در حیطه سند تحول بنیادین دانست و افزود: در این طرح هر دانش آموز باید علاوه بر آموزش تئوری و علمی ، یک مهارت را نیز می آموزد که با هماهنگی با فنی و حرفه ای و در دوره ۶۰ ساعته کارت مهارت صادر می شود تا دانش آموزان از این طریق به سمت کارآفرینی سوق داده شوند.

رضایی فعالیت دیگر این حوزه را برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی را یکی دیگر از برنامه های تدوین شده در جهت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد وافزود: این جشنواره در سه سطح مدرسه، منطقه و استانی و در محورهای دست سازه (اختراعات) ، زبان انگلیسی، ادبیات و روخوانی و خوانش، پژوهش و آزمایشکاه برگزار و منتخبین به مرحله کشوری راه می یابند که در همین زمینه استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته موفق به کسب رتبه های دوم و سوم در محورهای مختلف شد.

وی برنامه ویژه مدرسه(بوم) را یکی دیگر از برنامه های سند تحول بنیادین برشمرد و اضافه کرد: این برنامه در سال گذشته در ۱۳۱ آموزشگاه اجرا شد و در این طرح کلیه برنامه ها به مدیر مدرسه تفویض اختیار می شود و ۲ ساعت از ساعات درسی مدرسه در اختیار مدیر آموزشگاه جهت انجام فعالیت ها در راستای تحقق سند تحول بنیادین گذاشته می شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان علاوه بر آموزش مهارت های کار آفرینی  از راه اندازی ۱۳ پژوهش سرا در مناطق مختلف استان خبر داد و افزود: در این مکانها دانش آموزان به انجام فعالیت های پژوهشی می پردازند.

رضایی برگزاری جشنواره های مختلف ، برگزاری مسابقات آزمایشگاهی و کارگاهی متوسطه دوم که طی فراخوان های مختلف از سوی دبیرخانه ها برای معلمان اجرا می شود که در همین راستا استان کهگیلویه و بویراحمد موفق به کسب ۱۵۰ رتبه برتر اول تا سوم شود.

وی در ادامه با گریزی به آمار متقاضیان رشته های مختلف مقطع متوسطه ؛ بیان داشت: در سال ۹۸ بیش از ۲۲۱۳۳ نفر متقاضی تحصیل در رشته های مختلف در سطح استان داشتیم که ۱۱۲۶ نفر در رشته ریاضی، ۱۳۳۱۲ نفر علوم تجربی، ۵۱۳۰ نفر در رشته انسانی ، ۹۱۸ نفر در رشته هنر و ۱۶۴۷ نفر نیز در رشته زبان تحصیل می کنند.

تب ورود به رشته تجربی در کهگیلویه و بویراحمد زیاد است

رضایی با اشاره به تمایل خانواده ها برای تحصیل فرزندان در رشته تجربی ، گفت: تب ورود به رشته تجربی در کهگیلویه و بویراحمد زیاد است به گونه ای که شاهد ضریب ۲ الی ۳ برابری نسبت به آمار کشور هستیم و این درحالی است که در بسیاری از موارد دانش آموز انطباقی به لحاظ استعداد و علاقه با این رشته تحصیلی ندارد.

وی به اهمیت هدایت تحصیلی در مقطع متوسطه اشاره کرد و گفت: هدف هدایت تحصیلی هدایت دانش آموزان به سمت رشته های مناسب با استعداد دانش آموز است برای ورودی بهتر به منظور موفقیت بیشتر در جامعه می باشد  ولی در این میان اصرار اولیاء بدون در نظر گرفتن استعداد دانش آموز از عوامل تورم در رشته هایی همچون تجربی در سطح استان است.

رضایی با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش استان در زمینه کاهش تورم رشته تجربی اظهار داشت: این اداره در بحث هدایت تحصیلی از لحاظ کاهش تورم در رشته تجربی توانسته رتبه دوم کشور را کسب نماید که این نشان از تلاش مجموعه آموزش و پرورش در جهت سوق دادن دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش عدم تمایل دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای را یک چالش دانست و  ابراز داشت: راه اندازی رشته های مختلف جهت برون سپاری رشته فنی و حرفه ای می تواند در این زمینه موثر باشد که به عنوان نمونه با راه اندازی رشته ای مانند طلا و جواهرسازی دانش آموز می تواند علاوه بر تحصیل درآمد ماهیانه نیز داشته باشد.

رضایی بیان داشت: رشته گیاهان دارویی ، پرورش ماهیان سردآبی در مناطق سردسیر و رشته پرورش گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری در دهدشت و گچساران نیز به مدت ۲ سال راه اندازی شده است.

نحوه فراخوان ثبت نام مدیران مدارس

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اظهار داشت: انتصاب و انتخاب میدارن مدارس بر اساس آزمون کشوری صورت می پذیرد بدین صورت که امکان ثبت نام تمامی معلین در این فراخوان وجود دارد و در صورت کسب 30% آزمون آنلاین با انجام یک مصاحبه تخصصی فرد شایسته ای انتخاب و منصوب می گردد.