سه شنبه 21 آبان 1398 - 22:09

روحانی: کشور در شرایط عادی نیست/ هرگز اینگونه مشکل نداشتیم

رییس جمهوری گفت: اگر بنا باشد همه چیز را افشا کنیم و پول مردم را برداریم دستگاه شنود بخریم و در زندگی مردم بگذاریم، درست نیست.

به گزارش بویـرنیـوز؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در نشست شورای اداری استان کرمان اظهار داشت: فقط اگر پرونده‌ای واقعا وجود دارد، باید بدان رسیدگی کرد؛ اما اگر کسی صاحب قدرت و تکنولوژی باشد پرونده‌سازی می‌کند.

وی با بیان اینکه کشور در یک شرایط عادی نیست و شرایط سخت و پیچیده‌ای دارد گفت: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون سخت‌ترین سال‌ها، این روزها و ماه‌های اخیر بوده زیرا از ابتدای انقلاب تاکنون برای فروش نفت و حرکت یک کشتی نفت‌کش اینگونه مشکل نداشتیم.

روحانی کسانی که به بودجه و به اقتصاد کشور آشنا نیستند؛ می‌گویند نفت را می توان بعد به فروش رساند اما منابع بزرگ خدادادی برای استفاده است و درب بستن و قفل کردن هنر نیست.

رئیس جمهوری افزود: در سال ۹۰ و ۹۱ که تحریم به نفت فشار آورد، فروش آن کاهش پیدا کرد و بعد از برجام از یک میلیون بشکه به ۲ میلیون ۸۰۰ بشکه نفت رسیدیم و در سال ۹۴،  ۸۰۰ میلیون دلار خرج کردیم تا چاه‌ها را روی خط بیاوریم و در سال ۹۵ بالاترین فروش را داشتیم و ایران در آن سال بالاتر رشد اقتصادی را در سطح جهان داشت.

وی با اشاره به اینکه وقتی نفت استخراج نمی‌شود، دوباره به روی مدار آوردن چاهها سخت است، تصریح کرد: وقتی کشور با مشکلات فروش نفت مواجه می‌شود چگونه باید کشور را اداره کنیم؟ سالانه حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اداره کشور در خزانه نیاز است و باید به همه خدمات هم پاسخ دهد و یکی از راه‌حل ها در این زمینه نیاز به ریال برای اداره کشور داریم.

رییس جمهوری اظهار داشت: در سال ۶۴ و در جریان جنگ تحمیلی بعثی‌ها علیه ایران، ۲ هفته نفت ایران به خاطر بمباران‌های شدید قطع شد ولی این قطعی تا آخر تکرار نشد؛ آن حادثه باعث شد مسئولان عالی کشور ستاد پدافند را تشکیل دهند و در سایه تلاش همه رزمندگان آن حادثه تکرار نشد.

برای اداره کشور به ریال نیاز است

روحانی در پاسخ به کسانی که می‌گویند «برخی می‌گویند دولت چرا فلان کار را انجام داد یا فلان کار را با تاخیر انجام داد» اظهار داشت: بدون پول که نمی‌شود کاری کرد، بالاخره به یک منبع مالی نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه «دادن مالیات یک امر واجب است» افزود: ما فکر می کنیم خمس و زکات واجب و مالیات مستحب است و اگر از مالیات فرار کنیم زرنگی کرده‌ایم، در حالی که مالیات واجب است و مقام معظم رهبری گفتند، همه به مردم تاکید کنند که پرداخت کردن مالیات واجب شرعی و قانون است.

رییس جمهوری با طرح این سوال که ما چقدر می‌توانیم مالیات بگیرم اظهار داشت: بالاترین مالیاتی که پیش بینی می‌کنیم برای سال آینده ۱۵۰هزار میلیارد تومان است.

وی با یادآوری اینکه ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برای اداره کشور نیاز است گفت: ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر را از کجا باید بیاوریم.

روحانی ادامه داد: درآمد گمرکات ما حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است و یک‌سری درآمدهای متفرقه دیگری هم داریم اما درآمدی که می‌تواند کشور را اداره کند، پول نفت است.

وی تصریح کرد: اگر امروز در شرایط عادی بودیم، در هر سال به طور متوسط ۶۰ میلیارد دلار نفت می‌فروختیم و اگر هر دلار را ۱۰ هزار تومان محاسبه کنیم، مبلغی معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

رییس جمهوری اضافه کرد: اینکه پول نفت را کجا مصرف کنیم بحث دیگری است، اما کشور چگونه باید اداره شود، اداره کشور به ریال نیاز دارد.

وی گفت: الان با وجود همه تلاش‌ها تنها ۳۰ درصد درآمد لازم ما از طریق مالیات و عوارض گمرکی است در حالی که در دنیا از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد درآمد دولت و خزانه‌شان از مالیات است.

روحانی بیان کرد: مردم باید همکاری کنند و دادن مالیات را وظیفه خود بدانند چرا که مالیات را می‌دهیم و از آن طرف، امنیت، آموزش، بهداشت و درمان، محیط زیست و انرژی می‌گیریم و هر چه در این زمینه کم کاری بشود همه ما خسارت می‌بینیم.

وی با بیان اینکه تصور کنید به اندازه لازم در خزانه ریال داریم اظهار داشت: ما به ارز خارجی نیاز داریم، تامین یکسری از کالاها و خدمات ما با ارز خارجی امکان پذیر است، واردات قطعات و کالاهای اساسی مردم نیاز به ارز دارد، مردم سفر می‌کنند و برای همه اینها ارز خرج می‌شود.

رییس جمهوری تصریح کرد: افرادی را در خارج کشور داریم که از ما حقوق دریافت می‌کنند، در کشورهای دیگر بانک داریم و فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهیم که برای همه اینها ارز خرج می‌شود.

وی ادامه داد: در سال حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار نیاز کشور برای واردات است و بخشی از این واردات همچون خرید دارو و تامین کالاهای اساسی به دوش دولت و از وظایف دولت است که برای تامین این کالاها حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: اینکه این پول را به نرخ آزاد یا یارانه‌ای پرداخت کنیم بحث دیگری است.

روحانی اضافه کرد: کالاهای پزشکی را با ارز چهار هزار ۲۰۰ تومانی تامین می‌کنیم که البته در بازار آزاد ارز ممکن است بیشتر باشد و این یعنی اینکه ما داریم یارانه پرداخت می‌کنیم و اگر این سوپسیت را ندهیم قیمت دارو و کالاهای پر مصرف مردم همچون گوشت و مرغ و لبنیات گران میشود.

وی تصریح کرد: برخی از اقتصاددان‌ها و نمایندگان مجلس از سال گذشته به ما می‌گفتند دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را کنار بگذارید و ارز را تک نرخی کنید.

وی با بیان اینکه ارز تک نرخی فواید زیادی دارد افزود: وقتی ارز ما دو نرخی است، متاسفانه در گوشه و کنارها، فسادی رخ می‌دهد اما محاسبه کردیم و دیدم اگر الان ارز را تک نرخی کنیم قیمت برخی اجناس و کالاهای ضروری مردم، دو برابر می‌شود و آن پولی که بخواهیم بعدا به عنوان یارانه به مردم برگردانیم نمی‌تواند کمبودها را تامین کند.

رییس جمهوری گفت: شاید یک زمانی لازم باشد ارز را تغییر دهیم، الان هم خروج تدریجی برخی کالاها را مد نظر قرار دادیم.
**

روحانی با تبریک میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) افزود: در قرآن کریم آمده که باطل ماندنی نیست و آنچه در این تاریخ می‌ماند؛ حق است و همه آرزوی ما این است که در مسیر حق زندگی کنیم و این توان و امیدی است که خداوند در قرآن کریم به ما وعده داده است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم در هفته وحدت و همدلی بتوانیم از فضای معنوی این هفته و ماه به خوبی استفاده کنیم اظهار داشت: باید از این فضا برای خدمت به خلق استفاده کنیم و اگر حاصل عمر ما خدمت به مردم و هدایت یک انسان بود برای ما کافی است همانگونه که نبی مکرم اسلام به حضرت علی (ع) می فرماید« علی جان اگر بتوانی یک نفر را هدایت کنی؛ کافی است».

رئیس جمهوری با بیان اینکه بسیار مهم است از این فضا به درستی استفاده کرد تصریح کرد: ناامید کردن مردم، تخریب، ریختن آبروی دیگران بسیار آسان است اما آبرویی که رسانه‌ و تریبونی که از یک فرد و یا جمع می برد؛ برگشت آن چگونه امکان‌پذیر است؟

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از کسانی که مردم را نسبت به آینده نگران می کنند و به آنها می گویند راهی که انتخاب کرده اند، اشتباه است، گفت: این راه استکبار است که یک جمع، گروه و فردی به یک ملت رشید بگوید همه اشتباه می‌کنید و حرف یک جمع کوچک درست است.

وی با بیان اینکه تمام مسیری که قرآن کریم برای ما ترسیم می‌کند درست است، گفت: عزت ملی، احقاق حقوق مردم، ایستادگی در برابر دشمنان، وحدت، نشاط مردم، دروغ نگفتن حق است اما تهمت نزدن هم لازم است و در هفته وحدت باید همه دست به دست دهیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=312896
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما