چاپ این برگه

۸۰۰ مرکز مراقبت در منزل مجاز در کشور فعال است

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۸۰۰ مرکز مراقبت در منزل با مجوز وزارت بهداشت در کشور فعال هستند و خدمات مراقبت اولیه، مراقبت و پرستاری تخصصی و خدمات پزشکی یا پیراپزشکی مورد نیاز مردم را در خانه به آنان ارائه می کنند.

به گزارش بویرنیوز” مریم حضرتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار  ایرنا افزود: مراکز مراقبت پرستاری یک نیاز واقعی و جدی در کشور است؛ زیرا افرادی هستند که نیاز به مراقبت دارند اما در بیمارستان جایگاهی برای مراقبت از آنها وجود ندارد. ضمن اینکه مردم ترجیح می دهند در خانه از این افراد مراقبت شود به همین علت آیین نامه طرح مراقبت از پرستاری تدوین و اجرا شده و الان بیش از ۸۰۰ مرکز مراقبت از پرستاری فعال در کشور داریم.

وی اضافه کرد: واحد اصلی این مراکز در بیمارستان هاست و افرادی که در بیمارستان دوره درمان را طی می کنند و باید مرخص شوند اما نیاز به مراقبت بیشتر دارند، به مراکز مراقبت در منزل معرفی شوند. و اگر بتوانیم واحد ارجاع مراکز مراقبت در منزل را به مراکز بهداشتی بیاوریم قطعا اطلاعات مردم درباره این مراکز بیشتر می شود و مراجعات به این مراکز بیشتر می شود که به دنبال این کار هستیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: هم اکنون مراکز ارجاع و معرفی بیماران بیمارستانها به مراکز مراقبت در منزل در بیش از ۲۰۰ بیمارستان کشور مستقر است که بیماران نیازمند به مراقبت را معرفی می کنند مثلا ممکن است یک بیمار دچار سکته مغزی باشد که طول درمان در بیمارستان را طی کرده اما یکسری وسایل به او وصل است یا نمی تواند غذا بخورد این فرد از طریق دفاتر مستقر در بیمارستان به مراکز مراقبت در منزل که با بیمارستان قرارداد دارند معرفی می شوند و بر اساس تعرفه مصوب تحت مراقبت قرار می گیرند.

وی گفت: در مراکز مراقبت در منزل با توجه به نیاز بیمار پرستار لیسانس یا پرستار ویژه معرفی می شود اما در مواردی که به این خدمات نیاز نیست و مثلا به مراقبت اولیه و نگهداری یا مثل غذا خوردن و حمام بردن و این قبیل کارها نیاز باشد کمک پرستار یا بهیار اعزام می شود. حتی اگر فرد درخواست کننده به اعزام پزشک یا فیزیوتراپ نیاز داشته باشد از طریق مرکز مراقبت در منزل این افراد متخصص به منزل فرد اعزام می شوند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: فعلا پنج خدمت مراقبت در منزل به صورت پایلوت از پوشش بیمه ای در تعدادی از مراکز برخوردار است و پس از طی دوره آزمایشی پوشش بیمه ای خدمات مراقبت در منزل توسعه می یابد.

حضرتی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد مراکز غیر مجاز مراقبت در منزل وجود دارد که ممکن است تخلفاتی هم داشته باشند، توضیح داد: آمار این مراکز را نداریم اما یکی از راه های جلوگیری از کارهای غیرقانونی و غیرمجاز این است که سامانه ای داشته باشیم و اسامی همه مراکز مجاز در این سامانه باشد و ما در وزارت بهداشت نیز مدام کنترل کنیم که هر مرکز چه تعداد پرستار و چه تعداد بیمار دارد و استاندارد مراقبت آن چیست.

وی گفت: اکنون همه استانداردهای مراقبت های پرستاری در منزل تدوین و ابلاغ شده است و اگر خدمات مراکز مراقبتی به نحوی باشد که به شکایت منجر شود بر اساس استانداردهای تعیین شده می توان مشخص کرد که تخلفی صورت گرفته است یا نه.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: اگر مردم شکایتی از مراکز مراقبت در منزل داشته باشند باید از طریق معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی دنبال کنند البته انجمن صنفی مراکز مراقبت در منزل نیز تشکیل شده است که بر فعالیت این مراکز نظارت دارد.در هر صورت احتمال تخلف هم وجود دارد که معاونت درمان وزارت بهداشت در این زمینه نظارت دارد.

نظر شما

3 + 14 =

 

 

پربازدیدها