دوشنبه 13 آبان 1398 - 8:28

سناریوی جدید برای گران فروختن جایگزین پراید/ فروش سهام بزرگترین شرکت نفتی دنیا کلید خورد/ بیشترین ارزش معاملات بورس در نماد‌های خودرویی/ پشت‌پرده ادغام پژو و فیات/ پرفروش‌ترین آپارتمان‌ها در پایتخت

بسته اقتصادی پایگاه خبر بویرنیوز:

سناریوی جدید برای گران فروختن جایگزین پراید

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از گرانی پراید در روزهای اخیر، گفت: “از آنجایی که قیمت پراید نسبت به خودروهای دیگر کمتر است، اقشار کم درآمد می‌توانند برای خرید آن اقدام کنند، به همین دلیل با توقف خط تولید پراید باید خودرویی ارزان قیمت، ایمن و مطمئن جایگزین آن شود. با توقف خط تولید پراید، باید خودروی جایگزین با قیمت مشابه به بازار عرضه شود در غیر این صورت مردم ناچارند هزینه بیشتری برای خرید خودرو بپردازند. برخی مطرح می‌کنند قیمت پراید در روزهای اخیر افزایش یافته تا قیمت آن به تیبا نزدیک و در سال آینده تیبا به راحتی و بدون اعتراض جایگزین پراید شود، در حالی که این امر فریب مردم بوده و آنها را برای خرید خودرو به زحمت بسیار می اندازد. هر سیاستی که موجب افزایش قیمت پراید شود قابل قبول نیست و سازمان های نظارتی و سازمان حمایت از مصرف کننده باید با متخلفان امر در این زمینه برخورد کنند.” /خانه ملت

بیشترین ارزش معاملات بورس در نماد‌های خودرویی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش ۲۳۰ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد به رقم ۳۰۸ هزار و ۹۶۰ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با افت ۲ واحدی به رقم ۳ هزار و ۹۱۴ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۶۱ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد به رقم ۸۲ هزار و ۷۷۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۰۰۸ واحدی معادل ۱.۱۹ درصد، عدد ۸۶ هزار و ۱۰۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۶۷۴ واحدی معادل ۱.۱۹ درصد به رقم ۵۷ هزار و ۵۷۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۸۲۹ واحد افزایش معادل ۰.۲۴ درصد را رقم زد و به سطح ۳۵۳ هزار و ۵۷۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۶۶ واحد افزایش معادل ۰.۰۷ درصد به رقم ۲۲۴ هزار و ۵۰۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۴۷۱ واحد افزایش معادل ۰.۰۸ درصد همراه بود و عدد ۶۲۸ هزار و ۵۲۰ واحد را به نمایش گذاشت.

به نقل از نبض بورس؛ در نماد‌های خودرویی جابجایی بیش از یک میلیارد سهم طی بیش از ۵۲ هزار نوبت معاملاتی ارزش معاملاتی ۲۸۵.۵ میلیارد تومانی را برای این گروه رقم زد، نماد‌های بانکی نیز با داد و ستد بیش از یک میلیارد سهم طی ۵۳ هزار نوبت معاملاتی با ارزش معاملاتی ۱۷۰.۹ میلیارد تومانی مواجه شد و پس از آن فلزات اساسی با ارزش معاملاتی ۱۳۳ میلیارد تومانی و نماد‌های شیمایی با ارزش ۱۰۹.۵ میلیارد تومانی مواجه شدند.

فروش سهام بزرگترین شرکت نفتی دنیا کلید خورد

سازمان بازار سرمایه عربستان سعودی اعلام کرد آرامکو قصد دارد درصد نامشخصی از سهام خود را به فروش رساند که انتظار می‌رود معامله آن از ماه آینده آغاز شود. بانکدارانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به دولت عربستان سعودی اظهار کرده‌اند که سرمایه گذاران احتمالا ارزش آرامکو را ۱.۵ تریلیون دلار ارزش گذاری می‌کنند که کمتر از دو تریلیون دلار مورد نظر دولتمردان سعودی خواهد بود.

آرامکو در کسب و کار نفت، یک غول بزرگ به شمار می‌رود و به تنهایی حدود یک دهم از نفت جهان را تولید می‌کند. این شرکت سال میلادی گذشته ۱۱۱ میلیارد دلار درآمد خالص داشت که تقریبا دو برابر سود اپل و بسیار بالاتر از رقیبانی مانند اکسون موبیل و رویال داچ شل بود. با اعلام تصمیم دولت عربستان در روز یکشنبه، ممکن است آرامکو رکورد بزرگترین عرضه اولیه عمومی سهام جهان را به نام خود ثبت کند و از رکورد قبلی ۲۲ میلیارد دلار فروش شرکت تجارت الکترونیکی چینی علی بابا در یک روز در سال ۲۰۱۴، فراتر رود. اما عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو برخلاف اهداف بلندپروازانه عربستان پیش خواهد رفت. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی زمانی که در سال ۲۰۱۶ برنامه فروش سهام آرامکو را اعلام کرد، گفته بود این شرکت حدود دو تریلیون دلار ارزش خواهد داشت و عرضه سهام تا سال ۲۰۱۷ انجام می‌گیرد و سهام این شرکت علاوه بر بازار داخلی، در بازارهای بین المللی مانند نیویورک، لندن یا نیویورک معامله خواهد شد. عرضه سهام آرامکو در سه سال گذشته چندین بار بر سر پیچیدگی آماده سازی فاینانس و عملیاتش که مدتها محرمانه نگه داشته شده بود، به تاخیر افتاد.

تغییرات قیمت سکه در ۶ ماهه نخست سال

براساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران در شهریورماه سال جاری ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۱.۷ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۳ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان و ۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان بوده است. متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در شهریورماه ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران ۴ میلیون و ۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۶ درصد و ۵.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۴ میلیون و ۱۱ هزار تومان و ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان بوده است.

متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در شش ماه اول سال ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۹۰۰ تومان و با طرح جدید ۴ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۹۰۰ تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال ١٣٩٧ به ترتیب ۶۳.۴ درصد و ۵۸.۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ سکه در شش ماه نخست سال جاری روند نزولی را طی کرده است. متوسط قیمت سکه طرح جدید در مرداد ماه ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۰۰ تومان، تیرماه ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۱۰۰ تومان، خرداد ماه ۴ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان، اردیبهشت ماه ۵ میلیون و ۷ هزار و ۴۰۰ تومان و در فروردین ماه ۴ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

دلار از کف کانال فاصله گرفت

در معاملات روز یکشنبه، شاهد رشد نسبی نرخ دلار و یورو بودیم. به گونه‌ای که بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از سطح بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۱۵۰ تومان از مردم خریداری شد و به قیمت ۱۱۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که این رقم نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان و نسبت به روز پنج شنبه، ۱۵۰ تومان افزایش داشت. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور به نرخ ۱۲۴۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۲۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان و نسبت به روز پنج شنبه، ۱۵۰ تومان افزایش یافت. هرچند در بازار آزاد و در میان دلالان ارزی، هر دلار آمریکا به رقم ۱۱۳۶۰ تومان و هر یورو نیز به رقم ۱۲۷۰۰ تومان رسید.

سبد نفتی اوپک ۶۱ دلار شد

سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان چهارشنبه ۸ آبان با ۲ سنت کاهش ۶۱.۲۴ دلار در هر بشکه فروخته شد. سبد نفتی اوپک روز سه‌شنبه ۷ آبان، ۶۱.۴۴ دلار در هر بشکه معامله شده بود.

پشت‌پرده ادغام پژو و فیات

خبرگزاری بلومبرگ از نقش‌آفرینی دو فردی که در پشت‌پرده، نقش اصلی را برای توافق ادغام پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر ایفا کردند گزارشی منتشر کرد. بر این اساس پس از اینکه رنو دست رد به سینه فیات زد و پیشنهاد ادغام را قبول نکرد، جان الکان، مالک فیات و سرمایه‌دار ایتالیایی بار دیگر به پاریس سفر کرد تا یک دیدار مهم با یکی از رهبران صنعت خودرو داشته باشد؛ اما این‌بار فرد موردنظر رابرت پژو، رئیس هلدینگ خانوادگی پژو بود. این دو دوست قدیمی در ضیافت شام تصمیم گرفته‌اند پس از مشورت و جلسات با مقامات دو خودروساز، مذاکرات برای ادغام آغاز شود. به نقل از دنیای‌اقتصاد؛ کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژو هم پیش‌تر از تمایل این خودروساز فرانسوی به یک متحد جدید خبر داده بود. حتی زمانی که خبر مذاکرات رنو و فیات برای ادغام اعلام شد، تاوارس این اتحاد را «خوش‌بینانه» توصیف کرده بود و این پیام در نهایت هم به گوش مقامات فیات رسید.

تورم تولیدکننده بخش خدمات ۳۰ درصد شد

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش های خدمات در چهار فصل منتهی به فصل تابستان١٣٩٨ (تورم سالانه) به ٣٠.١ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ٢.٨ واحد درصد افزایش نشان می ­دهد. در فصل مورد بررسی، در میان بخش های خدمات در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت های کسب و کار (١٨.٢ درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به بخش خدمات هتل و رستوران (۴٨.۵ درصد) است.

تورم تولیدکننده بخش برق ۳.۴۸ درصد کاهش یافت

شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل تابستان سال ١٣٩٨ به عدد ١٣۴.٣٢ رسید که نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل (١٣۶.٢۶)، ١.۴۲ درصد کاهش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص کل بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه)، کاهش ۳.۴۸ درصدی داشته است. شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعات اوج بار در فصل تابستان سال ١٣٩٨ به عدد ١٢٨.٧٢ رسید که نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل (١٢٩.٩۶)، ٠.٩۵ درصد کاهش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص کل بخش برق در ساعات اوج­ بار، در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه سال قبل (میانگین تورم سالانه)، منفی ۰.۷۵ درصد است.

افزایش نرخ‌ها در بازار طلا در سایه تقویت اونس در بازارهای جهانی
نرخ طلا و سکه به علت افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی و رشد قیمت دلار به تازگی اندکی بالا رفته است؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز (یکشنبه) به قیمت چهار میلیون و پنج هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۰۹ هزار تومان فروخته شد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران نیز در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز به قیمت چهار میلیون و ۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۴۰ هزار تومان داد و ستد شد. علاوه براین در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۰۹ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز یک میلیون و ۷۷۵ هزار تومان به فروش رسید. نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی نیز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه به قیمت دیروز، در رقم یک هزار و ۵۱۴ دلار ارزش‌گذاری شد.

پرفروش‌ترین آپارتمان‌ها در پایتخت

خانه‌های ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی با سهم ۱۵.۶ درصد از کل معاملات در مهرماه ۱۳۹۸ بازار مسکن شهر تهران، بالاترین تقاضا را در بین دامنه‌های قیمتی به خود اختصاص دادند. از نظر ارزش کلی، خانه‌های ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان، از نظر ارزش هر متر مربع، خانه‌های در دامنه قیمتی ۶ تا ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع و از لحاظ متراژ، آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ متر در مهرماه سال جاری بیشترین تقاضا را در بازار مسکن شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد خانه‌های در گروه قیمتی ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را می‌توان در مناطق۷، ۹ تا ۲۱ و بعضی محله‌های دو منطقه‌ی ۴ و ۸ پیدا کرد. با این حال بیشترین تراکم منطقه‌ای معاملات ملک در مهرماه ۱۳۹۸ به ترتیب در سه منطقه‌ ۵، ۴ و ۲ بوده که بجز منطقه ۴ در دو منطقه‌ی دیگر شانس چندانی برای یافتن خانه‌های ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان نخواهید داشت.

مهرماه امسال واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۶ تا ۱۰.۵ میلیون تومان در هر متر مربع ۳۳ درصد از کل قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران را در بر گرفتند. خانه‌های در بازه  قیمتی ۱۰.۵ تا ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع نیز ۲۴ درصد معاملات را شامل شده‌اند. هم‌چنین ۵۸.۳ درصد آپارتمان‌ها با قیمتی کمتر از متوسط قیمت شهر تهران (۱۲.۷ میلیون تومان) معامله شده‌اند. به طور کلی خانه‌های در دامنه قیمتی ۶ تا ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع ۶۴ درصد معاملات شهر تهران در مهرماه  سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=312315
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما