پنجشنبه 9 آبان 1398 - 11:57

در حاشیه حضور وزیر جهاد کشاورزی به کهگیلویه و بویراحمد/استان غنی ما را دریابید

محمود حجتی؛ وزیر جهاد کشاوری به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد او قرار است ضمن بازدید از طرح های کشاورزی استان از چند طرح نیز بهره برداری کند

به گزارش بویرنیوز، در کهگیلویه و بویراحمد حدود 10 درصد منابع آب کشور و بخش زیادی زمین کشاورزی و باغ داریم که اگر به درستی مدیریت شود می تواند سهم بسزایی در اقتصاد و اشتغال ایفا کند.

باغداری همچنان در ابتدای ترین شیوه در حال اجرا است

این استان دارای باغات متعددی است و ظرفیت های بسیاری خوبی برای توسعه نیز دارد، سالانه نیز میوه جات بسیار زیادی از انگور و سیب گرفته تا گردو در آن تولید و عرضه می شود.

با وجود تولیدات متعدد باغی اما متاسفانه در استان هیچ صنایع تبدیلی که بتوان از این محصولات ارزش افزوده بیشتر و اقتصادی تری ایجاد کرد وجود ندارد و عملاً محصولات به صورت محلی و ادر ابتدایی ترین حالت خود بسته بندی و عرضه می شود.

از طرفی نبود سردخانه های مجهز و با کیفیت هم مزید علت شده اند و نگهداری از محصولات با ارزش استان را با چالش روبرو ساخته است.

کشاورزی معظلی برای آب شرب

در کهگیلویه و بویراحمد هنوز خبری از سیستم های مکانیزه کشاورزی و آبرسانی محصولات کشاورزی نیست و اگر هم هست محدود است.

همین امر موجب هدر روی بخش زیادی از آب با ارزش شرب در استان می شود، آبی که با زحمت زیاد و هزینه بالا برای شرب تولید می شود به واسطه نبود حداقل ها در زمینه تامین آب کشاوزی، هدر می رود.

از سویی همین مکانیزنه نبودن و عدم استفاده از فناورزی روز در سایه جای خالی آموزش های ارزشمند و فراگیر موجب کم بودن تولیدات کشاورزی و باغداری استان به نسبت ظرفیت و استعدادهای کشاورزی شده است.

زمینه صادرات را فراهم آورید

محصولات کهگیلویه و بویراحمد عمدتاً ارگانیک و با کیفیت است و مشتریان خوب خارجی هم دارد، قطعاً تسهیل شرایط صادرات محصولات کشاورزی می تواند تکان خوبی به اقتصاد و اشتغال مردم استان بدهد.

تسهیلات کشاورزی را هدفمند کنید

یکی از دغدغه های مردم اصلاح برخی انحرافات در تسهیلات کشاورزی است، قطعاً در این زمینه باید تمهیداتی اندیشیده شود که تسهیلات کشاورزی هدفمند در اختیاز فعالان واقعی عرصه کشاورزی پرداخت شود و در صورت فعالیت موثر کشاورزان در دفعات بعد نیز حمایت های جهاد کشاورزی در این افراد نه تنها کم نشود که افزایش هم پیدا کند تا با شوق بیشتری در راستای اعتلای توسعه استان گام بردارند.

به گزارش بویرنیوز، استان کهگیلویه و بویراحمد از مستعد ترین و حاصلخیزرین استان های کشور است که در زمینه کشاورزی و باغداری محصولاتی با کیفیت به بازارهای کشور عرضه می کند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=312177
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. پاتاوه مارگون لوداب زیلایی گفت:

    استان ما پتانسیل های و ظرفیت های خوبی دارد اما اراده و تلاشی از جانب مسولآن و متولیان برای بهبود وضعیت آن وجود ندارد.هماهنگی و همکاری بین سازمانی در استان وجود ندارد.از ظرفیت های رسانه ای و مطبوعات و فضای مجازی جهت حل مشکلات می توان به نحو مطلوب و بهینه بهره جست.تقویت زیرساخت علمی از اهم اولویت هاست.استان را باید به ایران و جهان شناساند.استان ماحتی در کشور آن رانمی شناسند.و بااستانهای دیگر ازجمله بختیاری و کردستان اشتباه می گیرند.توسعه حمل و نقل و بهبود و ارتقا وضعیت جاده ها و محورهایی مواصلاتی در استان تقویت مجتمع های بین راهی و ایجاد فضاهای تفریحی و ورزشی می تواند موثر کارا باشد.ایجاد راه آهن و تقویت فرودگاه هم مهم است.

دیدگاه شما