چهارشنبه 8 آبان 1398 - 23:49

اصلاح طلبان در چه صورت در انتخابات شکست خواهند خورد؟

 بویرنیوز- دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات گفت: اگر احزاب بتوانند کاندیدای مورد نظر خود را وارد صحنه کنند و انتخابات از طریق صندوق‌های رأی مشخص شود و مردم آزادی داشته باشند تا بتوانند کاندیداهای مختلفی را که از طریق احزاب عرضه می‌شوند انتخاب کنند، انتخابات پرشورتر خواهد بود.

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات، با اشاره به اینکه در شرایطی که بخواهیم انتخابات را کاملاً رقابتی کنیم، احزاب می‌توانند نقش بسیار پررنگی ایفا کنند، گفت: «حالت رقابتی می‌تواند انتخابات را پرشور کند؛ هرچه انتخابات رقابتی‌تر باشد، به همان نسبت پرشورتر هم خواهد بود.»

وزیر تعاون دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه انتخابات رقابتی زمانی اتفاق می‌افتد که احزاب بتوانند با یکدیگر رقابت کنند، ادامه داد: انتخابات رقابتی همچنین در شرایطی ممکن است که از آزادی نسبی قابل قبولی برخوردار باشد؛ یعنی کاندیداهای احزاب بدون استثنا و بدون تبعیض مورد بررسی صلاحیت‌ها قرار گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره شرایط آزادی نسبی در انتخابات توضیح داد: نباید این‌طور پیش رود که برخی احزاب از یک حاشیه امن برخوردار باشند و کاندیداهای آنها صد درصد مورد تایید قرار گیرند و هیچ مانعی در بررسی صلاحیت‌ آنها غیر از موانع قانونی وجود نداشته باشد، اما کاندیدای بعضی از احزاب مورد تایید قرار نگیرند یا اینکه از قبل اطمینان نداشته باشند که چه لیستی را می‌توانند ارائه دهند. در این صورت انتخابات از حالت رقابتی خارج می‌شود، مشکل کنونی ما در کشور این است. تا این تبعیض‌ها و موانع برطرف نشود احزاب نمی‌توانند نقشی ایفا کنند.

او همچنین گفت: اگر احزاب بتوانند کاندیدای مورد نظر خود را وارد صحنه کنند و انتخابات از طریق صندوق‌های رأی مشخص شود و مردم آزادی داشته باشند تا بتوانند کاندیداهای مختلفی را که از طریق احزاب عرضه می‌شوند انتخاب کنند، وضعیت متفاوت خواهد بود.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات ادامه داد: مردم وقتی ببیند احزاب مورد نظر آنها کاندیداهایی را معرفی می‌کنند با اهداف خاص، به ویژه که آن احزاب از قبل سلایق و رویکردهایشان نسبت به مسائل کشور را مطرح کرده باشند، به تدریج سعی می‌کنند به جای اینکه به دنبال افراد بروند به سراغ احزاب و برنامه‌های آنها بروند. به این ترتیب احزاب می‌توانند تاثیرگذارتر باشند.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات درباره شرایط حضور اقشار مردم در انتخابات گفت: اگر اصناف و اقشار مختلف از دانشجو، روحانی و حتی اقوام مختلف و… احساس کنند که نام کاندیدای مورد نظرشان در فهرست‌های انتخاباتی وجود دارد، سعی خواهند کرد در رقابت شرکت کنند تا بتوانند کاندیدای خود را پیروز انتخابات کنند. در غیر این صورت با توجه به شرایط موجود، نمی‌توانیم از احزاب انتظار چندانی داشته باشیم.

عدم حضور عارف در انتخابات مجلس شایعه است

شهیندخت مولاوردی، دبیر شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان، گفت: نخستین همایش رابطین استانی و اعضای شورای استان ها با اعضای شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان فردا برگزار می شود.

وی درباره استراتژی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات دوم اسفندماه مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح طلبان هنوز به استراتژی واحدی نرسیده اند و همه این نشست ها و جلسات برای این است که اصلاح طلبان به جمع بندی برسند.

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در واکنش به اظهارات برخی از شخصیت های اصلاح طلب درباره عدم حضور عارف در انتخابات مجلس گفت: این اخبار شایعه است و رسانه ها باید اخبار شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان را از ارگان مطبوعاتی آن جویا شوند.

هم‌راستایی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تشریح فعالیت‌های انجمن در قالب جدید حزبی بعد از کنگره دو سال پیش و مطابقت با قانون جدید احزاب وزارت کشور، گفت: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در تهران و کلیه شعب استانی خود در قالب ستادهای انتخاباتی، فعالیت خود را آغاز می‌کند. این فعالیت در راستای سیاست‌های انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان است و اگر قرار بر این باشد، لیست مشترکی از سوی این شورا معرفی شود، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در سراسر کشور به معرفی اساتید صاحب نظر، شاخص و دارای برنامه جامع و مشخص خواهد پرداخت.

رقابت جدی در انتخابات اهمیت دارد

ابراهیم اصغرزاده، دبیر کل انجمن اسلامی مهندسان ایران،درباره احتمال موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات بر جدی بودن رقابت متکی است و اگر مردم این رقابت را حس نکنند اعتمادشان به صندوق رای کم می‌شود. در دوران امام خمینی، ایشان با انشعاب جامعه روحانیت موافقت کرد تا دو گروه از روحانیون بتوانند رقابت کرده و در عرصه سیاسی فعالیت کنند؛ بنابراین رقابت جدی در انتخابات اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان اگر انتخابات آینده را معنابخشی نکرده و نگویند به چه دلیلی با اصول گرایان تفاوت و تمایز دارند، شکست خواهند خورد. راز پیروزی اصلاح طلبان این است که  خود را متفاوت از وضع موجود نشان داده و بگویند وضع موجود در اثر عملکرد اصول گرایان است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=312159
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما