چهارشنبه 24 مهر 1398 - 16:25

ورود رئیس کل دادگستری به تصرف غیرمجاز منابع ملی/اعلام جرم برای برخی مدیران/امید به بشار برمیگردد؟!

نشست ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

تصرف،تخریب و تجاوز به حریم رودخانه ها،جلوی چشم مسئولان

به گزارش بویرنیوز به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان در ابتدای این نشست، فرا رسیدن اربعین حسینی را تسلیت گفت.

رئیس کل دادگستری استان در خصوص حفظ حقوق بیت المال ف با ذکر حدیثی از امام محمد باقر (ع) به نقل از حضرت محمد(ص)فرمودند:« کسانی که در اموال عمومی دخل و تصرف می کنند مورد لعن و نفرین پیامبران الهی و حضرت رسول الله (ص)قرار می گیرند».

دکتر نگین تاجی افزود: کسانی که وظیفه صیانت از منابع ملی را دارند و سهل انگاری می کنند قطعاً در برابر بیت المال جوابگو خواهند بود.

وی گفت : افراد نمی توانند به بهانه ی ادعای مالکیت،حریم و بستر رودخانه ها را مورد تصرف قرار دهند، موضوعی که در قانون به صراحت ممنوعیت آن اعلام شده است.

دکتر نگین تاجی در همین زمینه افزود: در صورت تصرفات در حریم و بستر رودخانه یا منابع ملی و طبیعی ،ادارات و سازمان های ذیربط باید خود، نسبت به قلع و قمع یا رفع تصرف اقدام نماید.

این مقام قضایی با اظهار تأسف از تصرف حریم اطراف شهر یاسوج که در عرصه های جنگلی ، منابع طبیعی و رودخانه های بشار یاسوج و تنگه ی مهریان این شهر اظهار کرد:متأسفانه در اطراف شهر یاسوج و پیش چشمان مسئولین متولی، به راحتی در حریم و بستر این رودخانه ها و جنگل دخل و تصرف صورت گرفته است و بعید است متولیان امر ندیده باشند.

دکتر نگین تاجی با طرح این پرسش که وقتی برای نهادهای متولی در قانون یک وظیفه ی قانونی در نظر گرفته شده،اگر به وظیفه ی خودشان عمل نکنند، نقش قوه قضائیه آیا یک نقش منفعلانه است؟ آیا قوه قضائیه باید نظاره گر باشد ،موضوعی که ریاست معزز این قوه صراحتاً اشاره کرده است که نه، قوه قضائیه به موجب قانون اساسی در مباحث مربوط به پیشگیری از وقوع جرم و بند 2 اصل 156 این قانون که به نوعی به حقوق عامه پرداخته ف هر جایی که تضییع حقوق مردم صورت می گیرد و در این جا منظور از حقوق عامه ،حقوق اقتصادی است که تضییع حقوق عمومی مردم است، قوه قضائیه با قدرت تمام وارد عمل می شود.

وی افزود: در قوه قضائیه دادستان به عنوان مدعی العموم، وظیفه دارد که با جدیت ورود نماید.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در بیان داشت: ادارات و سازمان های متولی اعلام می کنند که این مقدار رفع تصرف شده ،اما جلوی چشممان را نمی بینیم.

سریال رودخانه بشار،داستانی بی پایان

نگین تاجی تصریح کرد:اگر یک تحقیق سطحی داشته باشیم می بینیم کوه خواری ،زمین خواری وتصرف بستر رودخانه ها، مجوزهای غیر قانونی داده می شود.

وی گفت:چرا بعضی از کارخانه های شن و ماسه از بستر و حریم رودخانه بشارمنتقل شدند و برخی هنوز مانده اند، این دوگانگی رفتار و تبعیض باعث می شود که مردم در واقع آن اعتمادی را که باید به متولیان امور داشته باشند از دست بدهند.

رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان با اظهار اینکه وظیفه داریم بدون آنکه کارهای ما جنبه تظاهر داشته باشد در این زمینه ها وارد شویم ،تأکید کرد:در حقیقت در این زمینه ها با کسی تعارف نداریم و کسانی که حریم و بستر رودخانه ها را به اشخاص واگذار نموده اند مورد رصد دستگاه قضایی خواهند بود و به گذشته هم برخواهیم گشت و به مجوزهایی که غیر قانونی در حریم و بستر رودخانه ها به اشخاص واگذار شده قطعاًما وارد عمل خواهیم شد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال های گذشته وقتی مجوز بهره برداری از بستر رودخانه بشار به کارخانه های شن و ماسه داده شد شهر یاسوج به اندازه فعلی توسعه نیافته بود اما الان آن کارخانه ها در محدوده نزدیک شهر فعالیت می نمایند و در آلایندگی هوای شهر نقش دارند و شایسته مسئولین است هرچه زودتر تعداد باقیمانده آنها را تعیین تکلیف نماند.

عدم تعیین حریم رودخانه،فرصتی برای سودجویان

در ادامه این نشست، دکتر اردوان عزیزی معاون برنامه ریزی و دبیر این ستاد سبب و زمینه ی تصرفات در اراضی جنگلی ،کوه و رودخانه ها را سهل انگاری ادارات مرتبط در نحوه تعیین حریم این مناطق ذکر کرد و گفت: آب منطقه ای استان محدوده حریم رودخانه ها را تعیین ننموده است و اگر علامت گذاری شده بود دخل و تصرفاتی که در حریم رودخانه بشارخیلی هم شایع است انجام نمی شد.

عزیزی در ادامه افزود:چرا عده ای در تنگه مهریان یاسوج بستر رودخانه را دیوار کشی کرده و یا در حال انجام آن هستند و پس از خاک ریزی به سطح باغ و تالار خود می افزایند.

وی گفت: اگر آب منطقه ای به جد وارد شود این افراد نمی توانند احساس مالکیت کنند.

دکتر عزیزی با اظهار اینکه اجاره اراضی بستر رودخانه ها و پمپاژ آب تا فاصله های دوردست رودخانه بشار باعث می شود اکوسیستم این رگه ی  حیاتی یاسوج تغییر کند افزود:وجود کارخانه های باقیمانده ی شن و ماسه در بستر بشار نیز از اهم موارد تغییر این اکوسیستم است و شاسیته است سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری نیز در دادن مجوزهای باغ و تالار دقت نمایند.

حفاظت از منابع ملی، فقط مرکز استان نیست

معاون برنامه ریزی دادگستری استان با ذکر این نکته که برخی مسئولان در انجام وظیفه فقط مرکز استان و نهایتاً شهرستان دنا را ملحوظ نظر قرار داده اند از مصیبت آبشار کمر دوغ بخش چاروسای شهرستان کهگیلویه پرده برداشت.

عزیزی گفت:آبشار کمر دوغ  یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگر پذیر استان و ایران است که شیلات استان در دادن پروانه بهره برداری طرح ماهی که آب آن از چشمه ی بالادست این آبشار تأمین می گردد یک خطر زیست محیطی را برای گردشگران فر اهم نموده است.

وی افزود: شخصاً در بازدید از این آبشار مشاهده کردم که خروجی آب طرح ماهی به حزه آبریز آبشار می ریزد و گردشگرانی در زیر آبشار ایستاده و عکس می گرفتند.

خطر سروک درکمین کاکان و سی سخت

نیک مرام اصل رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان در این نشست هم با بیان این نکته که برخی رودخانه ها را به بهانه ایجاد بوستان تصرف می کنند گفت: تعیین حریم رودخانه ها باید برای همگان قابل رؤیت باشد و از کارهای کلیشه ای پرهیز نمائیم و سزاوار است همه  دل سوز بیت المال باشیم .

وی در ادامه با اظهار اینکه: ادارات متولی هشیار باشند که درمنطقه گردشگری کاکان در شهرستان بویراحمد و سی سخت شهرستان دنا تصرفاتی انجام شده و یا در حال انجام است، افزود: در منطقه ی سروک یاسوج ،ادارات خدمات رسان ،آب و برق و گاز ،خانه باغ های احداثی را بدون تغییر کاربری اراضی کشاورزی واگذار کرده اند و آن وقت از دادگستری می خواهند که دادگستری آن مستحدثات را تخریب کند.

نیک مرام در پایان گفت: رودخانه بشار یاسوج شدیداً به لایروبی نیاز دارد و درصورت عدم انجام خطراتی را برای همشهریان در پی خواهد داشت.

اجاره دادن اراضی ملی

سید وحید موسویان معاون دادستان مرکز استان در این نشست گفت:تلاس همه ی ما مسئولین برای حفاظت از این منابع بخاطر آیندگان است اما در تنگه کبوتری  یاسوج در مسیر یاسوج-اقلید براحتی به منابع طبیعی تجاوز می شود.

وی افزود: در شهر چیتاب یکی از ادارات اقدام به اجاره دادن اراضی ملی برای طرح ماهی نموده است.

اعلام جرم برای برخی مدیران ،بشار و سیل98

کرمی بازرس کل استان در این نشست درخصوص وضعیت رودخانه ی بشار یاسوج گفت: مدیرانی که با کارخانه های شن و ماسه ی باقیمانده در بستر بشار همکاری می کنند ،برعلیه شان اعلام جرم می کنیم.

وی افزود: وقتی کارخانه های موجود در این رودخانه جابجا شوند ،معارضات اجتماعی هم حل خواهد شد.

کرمی با اظهار اینکه نباید اجرای هر حکم قانونی را با دید امنیتی ناکام بگذاریم افزود: چرا بخشی از حکم قلع و قمع در رودخانه تنگه ی مهریان اجرا و بخشی اجرا نشود، با این نظر که به امنیت استان خدشه وارد می شود.

وی در خصوص رودخانه ی روستای بزرگ سرآبتاوه نیز گفت: این پرونده به دادسرا ارجاع شده است.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد با تشریح اینکه پرونده 23 نفر از مدیران و کارشناسان بخاطر سیل امسال به دادسرا عمومی و انقلاب در استان ارسال شده است ،افزود: عدم استعلام دستگاه های متولی از آب منطقه ای ، مشخص نشدن حریم و بستر رودخانه ها در استان ،عدم رعایت حریم رودخانه در احداث پارک ها توسط شهرداری ،صدور مجوز هایی در زمینه شیلات در حریم یا بستر رودخانه ها و افزایش خودسرانه سطح مزارع تولید ماهی از مهمترین عواملی بودند که در سیلابی شدن رودخانه های استان و خصوصاً رودخانه بشار نقش داشتند.

آغاز عملیات تنفس بشار

آرش مصلح معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هم در این نشست گفت: عملیات آزاد سازی حاشیه رودخانه بشار هفته ی آینده آغاز می شود و سازمان همیاری شهرداری های استان به عنوان پیمانکار انتخاب شده است.

وی گفت: پس از اجرای عملیات در رودخانه بشار،رودخانه تنگه مهریان در مرحله بعدی قرار دارد.

مصلح در پایان گفت: اگر سد تنگ سرخ یاسوج احداث شده بود، سیلابی در رودخانه بشار نداشتیم ،همچنان که در رودخانه خیرآباد گچساران ،سد کوثر مانع سیلابی شدن این رودخانه گردید.

رعایت حریم قانون و مقررات

محمود باقری مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: ضوابط و قوانین و مقررات نباید نادیده گرفته شوند.

وی افزود : گردشگری یکی از 3 محور توسعه استان است و بعد از سال 1392 بدون تجاوز به حریم رودخانه ها و جاده ها، فضا را برای گردشگری توانستیم فراهم کنیم.

آلایندگی محیط زیست بشار

سید اسدالله هاشمی مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان با اظهار اینکه 25 تن فرسایش خاک در هر یک هکتار از اراضی است ،گفت: با اجرای طرح های آبخیزداری و آب خوان داری در جنگل ها و مراتع ،می توان جلوی فرسایش این همه خاک را گرفت.

هاشمی در باره رفتن یا ماندن کارخانه های شن و ماسه ی بشار بیان داشت: این موضوع بر عهده ی محیط زیست نیست بلکه دستگاه متولی، می تواند.

وی افزود: مسئله ی آلاینده بودن کارخانه های شن و ماسه در بستر و حریم رودخانه بشار را اعلام کرده ایم.

محیط زیست و آب منطقه ای شکایت کنند

سالار حسین پور رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان نیز در همین رابطه اظهار کرد: اگر شرکت آب منطقه ای استان و محیط زیست شاکی این کارخانه ها باشند، کار آنها را متوقف می کنیم.

حسین پور افزود: از سال 1395 هیچگونه پروانه بهره برداری در این زمینه صادر نکرده ایم.

وی گفت: کارخانه شن و ماسه شهرداری یاسوج در رودخانه ی بشار ،مجوز بهره برداری ندارد.

و اما حرف های 2 نفر از تولید کنندگان شن و ماسه کوهی در منطقه دلی بجک سپیدار یاسوج هم قابل تأمل مسئولان است.

6 استاندار رفته اند 4 کارخانه ای که هنوز مانده

غریب صالح پور ضمن تشکر از دادگستری استان، در سخنانی گفت:  6 استاندار تاکنون در استان تغییر کرده اما توانایی جابجایی 4 کارخانه ، در بستر این رودخانه را نداشتند.

وی ادامه داد: با فروش املاک شخصی خود در 40 کیلومتری یاسوج کارخانه ی شن و ماسه احداث کردم اما مشتری ندارم چون 4 کارخانه بستر بشار در 3 کیلومتری یاسوج هستند.

کارخانه های بشار، رقیبان خود را ورشکست کردند

بهمنیار زارع یکی دیگر از این تولیدکنندگان گفت: یک میلیارد و200میلیون وام گرفتم اما بدلیل عدم فروش 3 میلیارد و 200 میلیون باید با جریمه ی تأخیر و دیر کرد باید بپردازم و کارخانه ام در ضبط بانک عامل است.

وی افزود: بانک تقصیری ندارد ،کارخانه های نزدیک یاسوج باعث شکست تولید کنندگان شن و ماسه در منطقه دلی بجک سپیدار هستند.

پرداخت تسهیلات در حوزه اختیارات استان نیست

در ادامه این نشست، سردخانه سپیدار طلایی دنا که از مجموعه طرح های بانک مرکزی سپه در تهران است نیز مورد بررسی قرار گرفت.

شاهرخ امیریان معاون بانک سپه استان در خصوص این طرح گفت:کارشناسی ،تصویب،اقساط و ضبط وثیقه با بانک سپه در تهران است و هیچگونه تصمیم گیری در رابطه با این طرح، در حوزه اختیارات استان نیست.

امیریان افزود:اگر اختیارات طرح در استان بود ،از هیچگونه تلاشی دریغ نمی کردیم و آماده ی هر گونه همکاری بودیم.

امید به بشار برمی گردد

در پایان این نشست به دستور دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان 2 کارگروه  ویژه بمنظور بررسی حریم رودخانه و بازدید میدانی در موضوع کارخانه هی سنگ شکن تشکیل گردید.

دکتر نگین تاجی در همین زمینه اظهار داشت:تنگه های مهریان ،کبوتری ، بلوار رجاء و پارک ساحلی یاسوج مورد بازدید میدانی در هفته ی آینده قرار می گیرند.

رئیس کل دادگستری استان در خصوص طرح سردخانه سپیدار طلایی دنا ،نیز اظهار داشت: مکاتبه ای با بانک عامل در مرکز انجام تا کارشناس مربوطه در استان حاضر و در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان دلایل و توجیهات خود را در رابطه با ادامه طرح و پرداخت باقیمانده تسهیلات و تعطیلی آن مطرح نمایند.

دکتر نگین تاجی افزودک با توجه به اینکه طرح سردخانه سپیدار طلایی دنا از مجموعه طرح های بانک سپه در مرکز است با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز مکاتبه می نماییم تا موضوع در قوه قضائیه نیز مطرح شود

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=311664
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. زاگرس نشین گفت:

    با سلام و تشکر و قدردانی از دادگستری استان که در این موضوع ها خود را مدافع حق تضییع شده مردم می داند خواهش دارم یک گروه بررسی وضعیت بستر رودخانه تنگ برایی واقع در بخش پاتاوه دنا هم بفرستید و تا ببیند آب شرب چندین روستای پایین دست و طبیعت زیبای این تنگه به چه روز و فلاکتی افتاده است و تمام طرح های آنجا در بستر رود و اراضی ملی بود و هست و ادامه دارد و بانیان از خدا و پیغمبر هم ابایی ندارن و تنها مسئله ای که به ذهنشان خطور نمی کنند همین است ممنون

  2. ناشناس گفت:

    با سلام و تقدیر از این حرکت خداپسندانه
    لطفا تا دیر نشده از حریم رودخانه کبگیان در شهر چیتاب هم بازدید بفرمایید … حریم رودخانه در دهها کیلومتر بسرعت در حال تخریب است

  3. حسین پور گفت:

    با سلام خدمت جناب دکتر نگین تاجی
    برادر عزیز اگر یه دستوری عنایت بفرمایی روستای دهنو رو هم مورد بازدید قرار دهند ممنون میشیم چون تمام زمینهایی منابع طبیعی رو افراد خاصی مورد تصرف قراردادند.

  4. کرمی گفت:

    باسلام.خدمت برادر عزیز جناب دکتر نگین تاجی
    دکترعزیز اگر یه دستوری عنایت بفرمایی به دادستان عزیز که روستای دهنو رو هم‌مورد بازدید قرار دهند ممنون میشم چون واقعا دارن منابع طبیعی رو نابود میکنن با ساخت سازهایی که دارن انجام میدن.ما نزدیک به ۱۰۰نفرد نامه نگاری کردیم به اداره بازرسی و امور آب ولی هیچ برخوردی انجام نشد.

  5. ناظر گفت:

    با تشکر از دکتر نگین تاجی که روزنه امیدی شدند برای بیت المال

  6. ناشناس گفت:

    سلام
    من هم شنیدم در دهنو یک چشمه رو در اختیار یه نفر گذاشتن که ازش پول در بیاره و مردم رو از این جاذبه گردشگری محروم کردن, همه چی پولی شده …ای خدا

  7. ناشناس گفت:

    اقا سروک رو دریابید , جدیدا هم که دارن تو دل کوه مجتمع گردشگری میسازن که همین اقای …. تو جلسه هم وام بهشون داده…

  8. ناشناس گفت:

    با سلام
    در مجاورت پارك غدير بستر رودخانه توسط افرادي خاكريزي شده و در ان برنجكاري صورت ميگيرد. حتي با زد و بند و پارتي بازي سند براي اين اراضي گرفتن.
    شايسته است دادگستري در اين زمينه ورود كند. اقاي ع.ا با ايجاد ارتباطاتي در شوراي شهر و دادگستري و اداره ثبت اقدام به اخذ سند و انجام كشاورزي در اين زمينها كرده است.همچنين اين فرد از طريق ارتباطاتي كه با نماينده سابق داشت در زمينه زمين خواري با هيچگونه ممانعت و برخوردي مواجه نشد

  9. همشهری گفت:

    ضمن قدردانی از جناب دکتر نگین تاجی و سایر همکاران خدوم ایشان در مجموعه دادگستری، از ایشان تقاضای عاجل داریم تا بطور جدی و ویژه در خصوص کسانی که مجوز چرا در مراتع مختلف مانند گاویانه یا گاودانه داشته ولی متاسفانه در حال حاضر مراتع مزبور را که محل زندگی وحوش می باشد را تصاحب کرده و با ایجاد باغ های گردو و … اقدام به محصور نمودن آن نموده اند بطوریکه عملا امکان استفاده و تردد وحوش و حتی افراد کوهنورد را ناممکن کرده و به بهانه درختکاری و احداث باغ ، اقدام به تصرف مراتع مزبور نموده اند و این در حالیستکه آنها فقط اجازه داشته اند تا از آن مراتع به عنوان چراگاه دامهای خود استفاده کنند…

دیدگاه شما