سه شنبه 23 مهر 1398 - 9:41

اقدامات اردکانیان در وزارت نیرو برای مردم که در تاریخ ایران ماندگار شدند(+عکس)

قطعاً اقدامات ارزشمند وزیر دانشمند نیرو در راستای حراست از منابع ارزشمند آب و برق ایران، توسعه استفاده از انرژی های پاک، کمک به محیط زیست، حمایت از صنعت و کشاورزی، اجرای فعالانه مجتمع های بزرگ آب و فاضلاب در کشور تا سالیان سال در حافظه مردم و دلسوزان کشور می ماند.

یادداشت- محمود سپهر:

وزارت نیرو این روزها از پر کارترین وزراتخانه های ایران است، در شرایطی که ایران در تحریم و فشارهای اقتصادی به سر می برد تنها در وزارت نیرو است که هر هفته یک افتتاح ملی و بزرگ در زمینه آب و فاضلاب انجام می شود، طرحی که تا پایان 98 قرار است در آن روزانه 30 روستا به شبکه آب پایدرا وصل و 35 تصفیه خانه بزرگ آب و فاضلاب هم به بهره برداری برسد.

اقدامات تاریخی اردکانیان برای مدیریت منابع، آب سطحی و زیرزمینی/حمایت ویژه از مناطق محروم

این برای اولین بار در تاریخ وزارت نیرو است که حتی در مناطق غنی از منابع آب زیرزمینی، وزارت نیرو شرکت ها را ملزم به اجرای طرح های آبرسانی از منابع سطحی میکند.

نمونه آن در کهگیلویه و بویراحمد بعنوان یک استان محروم اتفاق افتاده و برای اولین بار است به جای منابع زیرزمینی آب بیش از 30 روستا در شهرستان باشت این استان با اجرای پروژه شابهرام از آب های جاری تامین می شود.

البته این پایان کار نبود، برای اولین بار و با ابتکار وزیر نیرو، طرح های آب و فاضلاب در راستای مدیریت بهینه منابع ارزشمند آب به صورت مجتمعی در کل کشور اجرا می شود که تا پایان 98 قریب به 35 مورد آن به بهره برداری خواهد رسید.

آزاد سازی گسترده حریم رودخانه ها

با تاکید دکتر اردکانیان، طرح دائمی آزاد سازی حریم رودخانه ها در کشور کلید خورد، این طرح از اولویت های مهم شرکت های آب منطقه ای استان هاست.

در سال 97 بیش از 30 مورد آزاد سازی حریم رودخانه ها در اراک، 73 مورد آزادسازی در گیلان از ابتدای 98 تاکنون، آزاد سازی بیش از 600 هکتار از اراضی بستر زاینده‌رود در سال 97، آزادسازی حدود (۱۱۰۰) متر مربع از دخل و تصرفات بستر و حریم رودخانه کهک قم، آزادسازی 89800 متر مربع از سرداب‌رود و کوشک سرای نوشهر در مازندران، آغاز عملیات ساماندهی رودخانه‌های سردابرود، نیرنگ، کورکورسر، صلاح‌الدین کلا، کچرود و کنس رود به طول ۱۷کیلومتر و با اعتبار ۵۰۰۰میلیون ريال، آزادسازی ۲۰ هزار متر مربع از اراضی بستر و حریم رودخانه فرحرود، آزادسازی ۳ هزار متر مربع از اراضی بستر و حریم رودخانه اوشان، اینها مشت نمونه خروار از اقدامات کم نظیر وزارت نیرو در راستای آزادسازی حریم ها و بسترهای رودخانه ها در تمامی استان ها است.

اقدامات عمرانی گسترده در زمینه اجرای طرح های آب و فاضلاب/روستایی که اولین بار است رنگ طرح فاضلاب را می بینند/اقدامات علمی و مبتنی بر محیط زیست راس امورات وزیر نیرو

این نخستین بار است در ایران هر هفته یک پروژه آب و فاضلاب به بهره برداری می رسد.

در این میان توجه جدی وزیر نیرو به فاضلاب و استفاده از منابع حاصل از آن برای مصارف صنعتی و کشاورزی هم قابل توجه است، اجرای پروژه های فاضلاب روستایی برای اولین بار در استان ها کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و اجرای 31 مجتمع فاضلاب روستایی با همکاری صندوق توسعه اسلامی عمدتاً در مناطق محروم خود بهترین گواه این مدعاست.

توجه دکتر اردکانیان به مسائل محیط زیستی بار تفاهم نامه همکاری میان سمن های حافظ محیط زیست را کلید زد، او آنقدر به محیط زیست اعتقاد دارد که ” کلانتری؛ رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفته بیش از 95 درصد از وزرات نیرو خیالم راحت است چرا که با شناختی که از دکتر اردکانیان دارم، جدیت او در مسائل زیست محیطی را میشناسم”

به گفته فعالان محیط زیست: “وزیر نیرو در تصمیمات اجرایی در مورد آب، حق محیط زیست را قربانی کشاورزی نمی‌کند و حتی حق محیط زیست را قربانی آب شرب نمی‌کند و معتقد است محیط زیست حداقل همان اهمیت را دارد که آب شرب دارد و مقدم بر آب کشاورزی است”

لطفا انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران را پیگیری کنید!

شاید طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی مهم ترین دلیل برای کلید زدن استیضاح وزیر بود.

لازم به توضیح است پیشینه این طرح به دهه 30 خورشیدی می رسد، طرحی که هر بار طرح و به علت برخی ملاحضلات سیاسی و نه منطقی رد میشد، اما در نهایت در 91/92 این طرح موافقت دولت را گرفت اما باز هم به دلیل برخی ملاحضلات سیاسی و نه منطقی رد و اجرا نشد.

شاید جالب باشد کشورهای حوزه خزر سالانه میلیون ها مترمکعب آب خزر را شیرین و مورد استفاده قرار می دهند و پساپ شور آن را هم مجددا به دریا برمی گردانند.

از طرفی میزان برداشت واقعی ایران از خزر معادل 2 قطره از مخزن 780 لیتری است، یعنی در اجرای این پروژه تنها 200 میلیون مترمکعب از آب دریای خزر در هر سال منتقل می‌شود؛ درحالی که حجم آب موجود در دریای خزر بدون احتساب آب‌های ورودی به آن بیش از 78 هزار میلیارد مترمکعب است.

این میزان معادل برداشت نیم میلی‌متر آب به مدت هزار سال از سطح 386 هزار کیلومتر مربع مساحت این دریاچه است؛. در حالی که سالانه بیش از 275 میلیارد مترمکعب آب شیرین وارد دریای خزر می‌شود که این میزان بدون احتساب نزولات آسمانی است که از طریق 130 رودخانه به دریای خزر می‌ریزد.

* هیچ پسابی به دریای خزر باز نمی‌گردد/شیرین‌سازی آب خزر با روش‌های روز دنیا و اشتغالی که برای شمالی‌ها ایجاد می‌شود

با شیرین‌سازی حجم 200 میلیون‌ لیتری که قرار است به صورت سالانه از دریای خزر برداشت شود بر اساس مطالعات انجام شده حدود 2 میلیون و 500 هزار تن انواع مواد معدنی بسیار با ارزش به صورت «خشت خشک» بر جای می‌ماند که به «کیک قهوه‌ای» معروف است و در تولید برخی مواد از آن استفاده می شود و بیش از 1000 شغل در شمال ایجاد می شود، کما اینکه با این طرح وزارت نیرو دیگر کشورها هم پساپ خود را وراد دریا نمی کنند و زمینه شیرین تر شدن آب دریال شمال با سایر ورودی ها فراهم می شود.

وقتی شایعه سازی مبنای استیضاح می شود!لطفا سوادتان را از فضای مجازی بالاتر ببرید

تقریباً هیچ سد و پروژه مهم آب و فاضلابی در کشور بدون مطالعه انجام نشده است، در سد گتوند 20 سال مطالعه و تحقیق شده است تا با رعایت تمامی مصالح زیست محیطی این طرح افتتاح شود.

سد گتوند باید از افتخارات ملی دانست که اگر نبود شاید در سیل های اخیر فاجعه ها در کشور رخ می داد، شوری آب پس از سد مهمترین چالش این سد است و تصاویر بزرگ نمایی شده در فضای مجازی که به این مساله دامن می زند.

* شوری آب قابل شرب حداکثر 1700 واحد است، شوری آب خروجی از گتوند زیر 900 واحد

رودخانه های شور، مثل شورعقیلی، پیش از وجود سد گتوند نیز وجود داشتند. همچنین کشت و صنعت های حاشیه رودخانه کارون نیز پیش از بهره برداری از سد گتوند، پساب خود را به این رودخانه سرازیر می کردند. از اینرو، بهره برداری از سد گتوند با مدیریت مخزن و عبور آب از ترازهای مختلف سد، باید به بهبود شرایط رودخانه حداقل در محل سد تنظیمی گتوند منجر شده باشد که آمار، این ادعا را اثبات می کند.

آب خروجی از سد مسجد سلیمان EC حدود 600 دارد که خود به خود با ورود رودخانه های مختلف در طول مخزن 60 کیلومتری گتوند، این EC بالغ بر 300 واحد افزایش می باید، پس این جمله غلط نیست که در طول مخزن سد گتوند، EC افزایش می یابد اما طوری گفته می شود که نتیجه غلط در ذهن شنونده ایجاد می کند، چرا که به وجود آبراهه های شور  میان راهی که به رودخانه کارون در مخزن سد گتوند می ریزند و قبل از احداث سد هم بوده اند و اکنون هم هستند، اشاره ای نمی شود.

برآوردهای صورت گرفته در قضاوت دانشگاه تهران نشان می دهد که سد گتوند از سال 90 تا سال 93 بالغ بر 250 واحد، شوری را در مقطع گتوند در کارون افزوده، وقتی 250 واحد نمک وارد کارون شده، این مقدار تا انتهای کارون به همین مقدار ثابت است، مولکول نمک که تکثیر سلولی نمی شود و یک واقعیت علمی واضحی است که نمک رشد تکثیری ندارد؛ ولی وقتی آب را با EC 1100 در گتوند رها می کنید و در اهواز این EC به 2500 و در آبادان به 3700 می رسد، حال سوال من این است که این افزایش شوری چه ربطی به گتوند دارد؟

تقدیر از وزیر بابت مدیریت سیل گذشته

همه به یاد داریم رسانه های بیگانه و برخی معاندان کشور، در سیل قبل مدام بر طبل نا امیدی برای مردم و نابودی بخش های عظیمی از ایران می کوبیدند، و متاسفانه برخی داخلی ها نیز دستاویز این برداشت های سحطی می شدند.

اما رها سازی به موقع سدها و حضور و راهنمایی های شخص وزیر نیرو در مناطق درگیر با سیل، عبور از مهیب ترین اتفاقات کشور در 30 سال اخیر  با کمترین تلفات را رقم زد.

استان های جنوبی کشور بیشترین درگیری را داشتند، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد که اتفاقاً از علمای به نام جنوب کشور است، با تقدیر از اقدامات وزارت نیرو در سیل سال قبل، سخنان امیدوار کننده دکتر اردکانیان را آنطور مهم تلقی کرد و گفت:در زمان بارش ها بخشی از آب سد کوثر با کار کارشناسی خالی شد و خوشبختانه اتفاقی رخ نداد که جا دارد از همکاران شما تشکر کنم.

سال 098 سالی نکو در صنعت برق

در سالهای اخیر و قبل از بارندگی ها شاهد خشک ترین سالهای کشور بودیم، انتظارها از قطعی های مداوم و گسترده خبر می داد، اما در قبل از بارش ها خوشبختانه با مدیریت مصرف صحیح شاهد کاهش خاموشی ها حتی به نسبت سال های قبل بودیم.

مدیریت وزارت نیرو در این مساله جالب توجه بود، خاموشی با برنامه تنها در مناطق خوش آب و هوا اتفاق می افتاد تا مناطق گرمسیری در رنج کمتری باشند، البته افزایش گرمای کشور در همان سالها و افزایش مصرف قطعی را هم ناگزیر می کرد، اما قطعی ها آنطور نبود که مساله خاصی درکشور ایجاد کند.

مدیریت مصرف برق آنچنان پیش رفت که وزارت نیرو با وجود افزایش مصرف کننده هاص خانگی و صنعتی، سال 98 را سالی بدون قطعی برنامه ریزی شده اعلام کرد و عنوان 098 را برای آن برگزید.

حساسیت دکتر اردکانیان به رعایت مصرف بهینه ابتدا از سوی نهاد های دولتی آنچنان بود که در تابستان اخیر شاهد قطع برق برخی سازمان ها و وزارتخانه ها بودیم، این عمل وزارت نیرو نشان داد، وزیر دانشمند دولت برای حراست از منابع ایران با هیچ کس تعارف ندارد و حاضر است برای حراستاز منابع کشور هر هزینه ای را بپردازد.

کشاورزی و صنعت در کانون توجه وزیر نیرو

توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کالا و تولیدات ایرانی، از دستورات جدی اردکانیان به وزارتخانه مطبوعه اش بوده است.

با وجود همه سختی ها در تامین آب و برق کشور در سالهای اخیر، اما هیچ صنعتی بخاطر نبود برق و آب پایدرا راکد نشد، این قطعاً موجب افتخار کشور است، در سالی که بیگانگان ندای نابودی اقتصاد و اشتغال ایران بر اثر خشکسالی را سر می دادند، اما با طرح های وزارت نیرو در مصرف بهینه آب و برق، خوشبختانه منابع مورد نیاز صنعت و کشاورزی تامین شد و آمارهای سازمان های رسمی در خصوص افزایش تولیدات در هر دو زمینه گواه این سخن است.

قطعاً اقدامات ارزشمند وزیر دانشمند نیرو در راستای حراست از منابع ارزشمند آب و برق ایران، توسعه استفاده از انرژی های پاک، کمک به محیط زیست، حمایت از صنعت و کشاورزی، اجرای فعالانه مجتمع های بزرگ آب و فاضلاب در کشور تا سالیان سال در حافظه مردم و دلسوزان کشور می ماند و همانطور که قبلاً گفته ایم که ایران باید به داشتن چنین وزیر دانشمندی افتخار کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=311563
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. صدای مردم گفت:

    با سلام خدمت سایت محترم بویرنیوز و عوامل آن. امیدوارم در کنار تمامی اقدامات خوب و تاثیرگذار وزیر نیرو توجهی هم به علت هزینه های بالای آنها و فشاری که بر مردم تحمیل می شود صورت بگیره چون واقعا کمر شکن هستن با این اوضاع اقتصادی بد

دیدگاه شما