یکشنبه 21 مهر 1398 - 11:50

برنامه‌های وزارت نیرو برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی

وزیر نیرو از پایش مستمر مخازن سدها و رودخانه‌ها از حیث آمادگی برای گذر از سیل در استان‌های مختلف خبر داد و گفت: باید بتوانیم با دسترسی مناسب‌تر به اطلاعاتی که از سازمان هواشناسی دریافت می‌کنیم، سطح آمادگی‌ها را بالا ببریم.

به گزارش بویرنیوز ، رضا اردکانیان در حاشیه آیین افتتاح فاز اول طراحی، توسعه و پیاده‌سازی سامانه مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحدهای نیروگاهی و تاسیس و راه‌اندازی مرکز پایش وضعیت، عیب‌یابی و ارائه‌ی خدمات به ناوگان واحدهای نیروگاهی، با اشاره به شروع کار خود از دو سال پیش در وزارت نیرو اظهار داشت: زمانی که کار خود را در این وزارتخانه آغاز کردم، صنعت آب و برق ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بود.

 

وی ادامه داد: در این مدت تلاش‌های خوبی برای تسویه این بدهی صورت گرفت و از سازوکارهای قانون بودجه استفاده شده و در این راستا بخش قابل توجهی از بدهی‌ها تسویه گردید.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که تسویه بدهی باعث حضور مستمر بخش خصوصی در اجرای طرح‌ها شده است، ادامه داد: نرخ ارز تاثیراتی در قراردادها داشته است که در حال پیگیری بوده و امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات آن برطرف شود.

 پایش وضعیت مخازن سدها و رودخانه‌ها

اردکانیان با اشاره به آغاز سال آبی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۹ اظهار کرد: پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای فصل پاییز این است که بارش‌ها شرایط نرمال خواهند داشت. با این حال ما به شکل منظمی در حال پایش وضعیت استان‌های مختلف هستیم. این پایش هم شامل وضعیت مخازن سدها و هم شامل رودخانه‌ها و شرایطی که از حیث آمادگی برای گذر از سیل و نیازهای پایین‌دست را داراست.

وزیر نیرو تاکید کرد: سعی وزارت نیرو بر این است که با دسترسی مناسب‌تر نسبت به اطلاعات و داده‌هایی که از سازمان هواشناسی دریافت می‌کند، بتواند سطح آمادگی‌ها را بالا ببرد. البته این موضوع یک کار بین‌بخشی بوده و دستگاه‌های مختلفی در این زمینه همکاری دارند.

وی از تشکیل ستادهای مدیریت بحران در استان‌های مختلف خبر داد و گفت:‌ وزارت نیرو هم در شرکت مدیریت منابع آب، ستاد فرماندهی مدیریت سیلاب را فعال کرده که این ستاد مشغول کار بوده و در آینده نزدیک گزارش جامعی را در مورد این‌که در کدام نقاط ضعف وجود دارد و باید آمادگی‌ها بیشتر باشد، ارائه خواهد کرد.

اردکانیان درباره نقش مردم در زمان وقوع سیلاب توضیح داد: دستگاه‌های مسئول در مواقع بارش‌های شدید و احتمال وقوع سیل هشدارهای لازم را به مردم می‌دهند. در عرصه مدیریت سیلاب دو مقوله پیش‌بینی و هشدار وجود دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: پیش‌بینی‌ها در بازه زمانی طولانی‌ مدت و حدودا سه ماهه صورت می‌گیرد و هشدارها در بازه زمانی کوتاه سه یا چهار ساعت یا حداکثر ۷۲ خواهد بود. موضوعی که وجود دارد، این است که مردم باید هشدار دستگاه‌های ذیربط را جدی بگیرند.

همکاری دستگاه‌های قضایی با آزادسازی بستر رودخانه‌ها

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها اظهار کرد: دستگاه‌های قضایی همکاری خوبی در این زمینه دارند. زمانی که نیاز به حمایت دستگاه‌های قضایی است، واقعا حمایت می‌کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: باید هرچقدر می‌توانیم با رعایت قانون و چارچوب‌های اخلاقی از تعدی به حریم و بستر رودخانه‌ها پرهیز کنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=311489
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما