یکشنبه 21 مهر 1398 - 9:34

تاجرنیا: الان وقت دعوا با عارف نیست/ لزومی نداشت روحانی درمورد شورای نگهبان حرفی بزند و بی مورد حساسیت ایجاد کند

بویرنیوز- اظهارات حسن روحانی درباره نوع نظارت شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی، با واکنش‌های بسیار سیاسی همراه شد؛ به طوری که حتی انتقادهای اصلاح طلبان را هم برانگیخت.

علی تاجرنیا عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: آقای روحانی صحبت های غیرضروری را در آستانه انتخابات مطرح کرد که موجب حساسیت بی مورد شورای نگهبان شد.

به گزاش بویرنیوز- مشروح گفتگوی علی تاجرنیا با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

*****

*یک واقعیت غیرقابل انکار در عرصه سیاسی آن است که عملکرد عارف و فراکسیون امید نتوانست انتظارات جامعه را برآورده کند، با این اوصاف قرار گرفتن دوباره عارف در صدر فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان چه پیامدی خواهد داشت؟

اصولگرایان تقریبا اطمینان دارند اصلاح طلبان پیشرو تأیید صلاحیت نمی شوند بنابراین انتخابات عرصه رقابت با کسانی است که دوره های گذشته تأییدصلاحیت شدند و آنها خط قرمزهای نهادهای حاکمیتی و اصولگرایی را رد نخواهند کرد. معتقدم اگر تنها چهره های تکراری دوره دهم مجلس یا آنهاکه در دولت مسئولیت داشتند تأیید صلاحیت شوند این مسئله چالشی برای اصلاح طلبان خواهد بود چون علاوه بر آنکه افکارعمومی از آنها رضایت ندارد، بخش عمده بدنه اجتماعی اصلاحات به آنها انتقاد جدی وارد می کند. در چنین شرایطی انتخاباتی مثل دوره گذشته تکرار نخواهد شد. یعنی انتخاباتی که مثل انتخابات مجلس دهم یک فهرست دست‌وپا شکسته و معجونی از اصلاح طلب، اعتدالگرا و اصولگرای میانه رو در قالب لیست امید بخواهند به میدان بیایند.

*آیا این تصور که عارف رقیبی سهل و آسانی برای اصولگرایان است و سرلیستی او جناح رقیب را خوشحال می کند، درست است یا خیر؟

الان وقت دعواکردن با آقای عارف نیست. الان وقت صحبت کردن با شورای نگهبان است تا این شورا اجازه بدهد نیروهای درست و حسابی تأییدصلاحیت شوند. وقتی چنین اتفاقی بیفتد، آقای عارف یک گزینه در کنار چند گزینه خوب دیگر برای سرلیستی خواهد بود.

*صحبت های آقای روحانی درباره سختگیری نکردن شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت نامزدها حرف دل اصلاح طلبان بود و با این صحبت ها اصلاح طلبان خوشحال شدند؟

متأسفانه آقای روحانی درباره بحث اصلاح طلبان دچار سندرم گفتاردرمانی شده است. یعنی هر از چندگاهی که می بیند توفیقی در عمل‌کردن به وعده ها و شعارهای انتخاباتی اش پیدا نکرده، صحبت هایی می کند که به حسب ظاهر دل اصلاح طلبان خنک شود و آنها احساس کنند آقای روحانی همچنان روی عهد و پیمان گذشته خود است؛ ولی وقتی به اطرافیان و نحوه انتصابات و مجموعه عملکردها نگاه می کنیم، درمی یابیم آقای روحانی به گونه ای عمل می کند که به سرنوشت روسای جمهور قبلی مبتلا نشود تا بتواند بعد ریاست جمهوری هم در فضای سیاسی کشور بماند. در مجموع آقای روحانی صحبت های غیرضروری را در آستانه انتخابات مطرح کرد که موجب حساسیت بی مورد شورای نگهبان شد.

*در واقع می فرمایید صحبت های آقای روحانی به ضرر اصلاح طلبان شد تا آنکه بخواهد مشکلی را از آنها حل کند؟

لزومی نداشت که این بحث را مطرح کند. موضوع اصلاح رویکرد شورای نگهبان یک مسئله غیرتریبونی است باید در پشت پرده و با رایزنی ها دنبال و حل شود نه اینکه در تریبون حساسیت ایجاد کنیم و نتیجه ای هم از آن حاصل نشود.

* با توجه به آنکه قاطبه اصلاح طلبان معتقدند این دوره باید با تابلوی اختصاصی به صحنه انتخابات پا بگذارند، آیا این صحبت های آقای روحانی پالسی برای تکرار ائتلاف 92، 94 و 94 بود؟

آقای روحانی دنبال این است که اصلاح طلبان را در اردوگاه حمایتی خود نگه دارد. این رویکرد ممکن است انتخاباتی یا برای حفظ همراهی اصلاح طلبان تا انتخابات 1400 باشد. تقریبا آقای روحانی از حمایت جدی اصولگرایان ناامید است لذا می خواهد اصلاح طلبان را از دست ندهد. در واقع هر از گاهی صحبت هایی می کند تا اصلاح طلبان طرفدار دوآتیشه دولت بتوانند توجیهی برای منتقدان بیاروند و بگویند «ببنید همچنان رئیس جمهور روی حرف های اصولی خودش باقی است» ولی در عمل هیچ بحث جدی اتفاق نیفتاده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=311480
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما