چاپ این برگه

کاهش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد/+چند نکته

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از کاهش نرخ بیکاری استان در تابستان امسال خبر داد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به تخصیص 100 درصدی تهاتر بدهی‌ها و مطالبات دولت، غفلت دستگاه‌های اجرایی استان از این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

کلانتری عنوان کرد: تقریبا همه دستگاه‌ها می‌توانند از طریق تهاتر بدهی‌های خود مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنند بنابراین انتظار می‌رود که دستگاه‌ها از این ظرفیت حداکثر استفاده را انجام دهند.

وی از کاهش نرخ بیکاری در استان خبر داد و گفت: نرخ بیکاری استان در تابستان 98 به 9.9 درصد رسیده این در حالی است که نرخ بیکاری کشور 5. 10 درصد اعلام شده است.

به گزارش بویرنیوز در این خصوص چند نکته قابل ذکر است:

بر اساس تعريف مركز آمار، نرخ بيكاري عبارت است از نسبت جمعيت بيكار به جمعيت فعال

جمعيت فعال بيانگر تعداد افرادي است كه توانايي و تمايل عرضه نيروي كار خود را به بازار دارند و به دو دسته شاغل و بيكار تقسيم مي شوند. افراد شاغل طبق تعريف بخشي از جمعيت فعال اند كه در هفته آمارگيري، حداقل يك ساعت كار كرده اند. افراد بيكار نيز بخشي از جمعيت فعال مي باشند كه در هفته آمارگيري با وجود آمادگي براي انجام كار و جستجوي كار، فاقد كار مي باشند.

کاهش نرخ بیکاری را نمیتوان صرفاً برابر با کاهش تعداد بیکاران دانست و بس، قطعاً کاهش تعداد افراد فعال و آماده به کار جامعه از یک طرف و البته کسب و کارهای موقت و کوتاه مدت نیز از طرف دیگر بر کاهش این نرخ اثر داشته است.

سخن استاندار نیز بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار ایران است که دقیق ترین و رسمی ترین منبع آمار است و قطعاً در شاخص آنها موضوعات قید شده دخیل بوده است.

از دیگر روی، این شاخص قطعاً نباید مدیران ما را از کار و تلاش وادارد، باید با بسترسازی مناسب در زمینه گردشگری، آب، صنعت، خدمات، کشاورزی و گیاهان دارویی به دنبال کاهش چشم گیر جمعیت فعال و بیکار استان بود، اگرچه تنگناهای مالی و اقتصادی دولت پیش رو است و این مانع را همه می دانند اما انتظار مردم تلاش در حد توان است.