چاپ این برگه

سخنان مهم دکتر وکیلی درباره طرح شفافیت

محمدعلی وکیلی نماینده مجلس در مورد برخی مخالفت‌ها در مجلس با طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم گیر نظام  بنا به این دلیل که امکان شفافیت آراء مجامعی چون شورای نگهبان و مجمع تشخیص وجود ندارد، گفت: این آقایان که نماینده شورای نگهبان نیستند و شورا خودش سخنگو دارد.

به گزارش بویرنیوز، نماینده مردم تهران در مجلس  در گفت‌وگو با عصرایران ادامه داد: ما در مجلس وظیفه مان این است که آنچه را که به صلاح مملکت می‌دانیم تصویب کنیم. شورای نگهبان نیز وظیفه بالانس مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع مقدس را به عهده دارد، اگر مصوبه ما مخالفتی با قانون اساسی و شرع مقدس داشته باشد قطعا شورای نگهبان تعارفی نخواهد داشت و لازم نیست کسی سخنگوی شورای نگهبان شود.

وی افزود: مردم از ما مطالبه شفافیت در همه ساختارهای کشور را داشتند.

عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند شفافیت آرا فقط باید برای آرا نمایندگان مردم در مجلس باشد گفت: این انحرافی بود که عده‌ای تلاش می‌کردند در مطالبه ملی مردم ایجاد کنند مخالفت ما با طرح‌های پیشین هم به همین جهت بود.

وکیلی افزود: ما می‌گفتیم مردم از ما فقط شفافیت آرا نمایندگان را مطالبه نمی کنند شفافیت رای نمایندگان را به عنوان جزیی از یک کل مطالبه می کنند، مردم خواستار شفافیت کل ساختارهای کشور  هستند، مردم از ما مطالبه شفافیت تصمیم گیر کل ساختارهای که به شکلی از اشکال در قانون گذاری و سیاست گذاری حضور دارند و نقش آفرین هستند را دارند .

این نماینده اصلاح طلب مجلس خاطر نشان کرد: مردم از ما مطالبه می‌کردند که در پیشانی این کل باید مجلس گام اول را بردارد ‌و به همین جهت بود که ما فکر کردیم که ما به نمایندگی از این مطالبه ملی مردم باید طرحی را بیاوریم که هم مجلس را شامل شود و هم شامل دیگر دستگاه‌ها، نهادها و مجامعی که تصمیمات‌شان در سرنوشت ملت تاثیرگذار است شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این طرح پاسخی است به انحرافاتی که در بحث به شفافیت طلبی مردم داشت اتفاق می افتاد.

عضو فراكسيون اميد بيان كرد: آرا مجمع تشخیص و شورای نگهبان بسیار مهم است اطلاع از مذاکرات به هوش سیاسی مردم، درک و تحلیل سیاسی آنها کمک می‌کند بنابراین دلیلی ندارد ما این دیوارها را بکشیم و برش بدهیم و حوزه شفافیت طلبی مردم را به یک بخش فقط ربط بدهیم و بخش های دیگر را مستثنی کنیم .